PDA

View Full Version : Eenvoudige looper



iWishmaster
26 april 2011, 10:03
Ik zoek een looper waarmee ik eenvoudig wat deuntjes in kan spelen, om deze vervolgens weer af te kunnen spelen om er bijv. solo's overheen te oefenen. Ik zal dit alleen thuis gebruiken, dus veel bijzonders hoeft het niet te zijn: ik ga geen honderden laagjes ambience over elkaar heen plakken. Looptijd moet toch wel een 20-30 seconde zijn bij voorkeur. Prijs mag zo goedkoop mogelijk: onder de 100 euro tweedehands. Moet natuurlijk wel eenvoudig met de voet te bedienen zijn.

De goedkoopste loopers die ik tegenkom zijn (nieuw) toch al gauw tegen de 200 euro en dat was ik toch niet van plan uit te geven ...Deze twee bijvoorbeeld, maar die hebben al veel meer functionaliteit die ik toch niet zal gebruiken:
Boss RC-3 (http://www.thomann.de/nl/boss_rc_3.htm)
Digitech Jamman Solo (http://www.thomann.de/nl/digitech_jamman_solo.htm)

ellisvertellis
26 april 2011, 11:13
Ik gebruik een Boss DL7: het is een delaypedaal met loopfunctie met 45 sec geheugen. Nadeel is dat je geen ingespeelde partijen kan opslaan, je moet ze dus elke keer opnieuw opnemen. Voor de rest degelijk en gemakkelijk en rond de 100 euro 2dehands.

Fireburst
26 april 2011, 22:47
Een Boss RC2 scoor je wel voor 100 euro. Zelfde 'probleem' als die DL7 trouwens.
In de Hardwire DL8 zit ook een looper functie trouwens.

iWishmaster
27 april 2011, 08:50
RC2 is misschien wel een optie, ga ik eens naar uitkijken. Nog meer tips?

stratter
27 april 2011, 09:13
Een Boss RC2 scoor je wel voor 100 euro. Zelfde 'probleem' als die DL7 trouwens.
In de Hardwire DL8 zit ook een looper functie trouwens.

Rc2 kan wel dingen opslaan, er zijn iets van dik 10 slots hiervoor. Ook erg veel geheugen en je kan zoveel lagen over elkaar doen als je wil. Aanrader dus!

Fireburst
27 april 2011, 19:30
Rc2 kan wel dingen opslaan, er zijn iets van dik 10 slots hiervoor. Ook erg veel geheugen en je kan zoveel lagen over elkaar doen als je wil. Aanrader dus!

Klopt ! Had ik even fout gelezen, ik dacht dat er bedoeld werd "opslaan, in de zin van achteraf bewerkbaar (bv via USB naar de PC of zo)" maar zo stond het er inderdaad niet.
My bad...:makeup:

jimihattricks
2 mei 2011, 14:01
Ook even inhakend, ik zoek iets soortgelijks en kom bij dezelfde opties uit.

Is er nog iets te zeggen voor RC-3 vs RC-2?

Er zijn maar weinig youtube filmpjes te vinden over de RC-3 namelijk?

Wat betreft gebruiksgemak neig ik naar de Hardwire DL-8, maar dat is vooral omdat ik zijn voorganger uit de Digitech X-serie ook heb gehad.
De RC-2 wint het dan t.o.v. dit pedaal wel in termen van looptijd en geheugen, maar in termen van geluidskwaliteit zou hij wel minder zijn...?

Ik wil de looper NIET gebruiken voor opnames of eigen jamsessies, maar echt live in een band-context, waarbij ik dus live een loop inspeel die vervolgens herhaaldelijk terugkeert in een nummer. Ik moet deze dus kunnen in- en uitschakelen en er tevens overheen kunnen spelen..

Zit ik dan goed met de RC-2? Dat pedaal lijkt me wat betreft prijs/kwaliteit nl. het meest geschikt.
1 ding wat ik me afvraag, is de timing vd loop in de RC-2 altijd gekoppeld / gesynchroniseerd aan/met de onderliggende drumtrack, of kun je deze ook volledig zelf instellen door een TAP-functie of iets dergelijks..? Die drumtracks wil ik niet gebruiken nl.


ik heb nog een aantal antwoorden in deze thread gevonden:
http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-132663.html

"Er zijn verschillende manieren om te starten met opnemen:

Gewoon intrappen terwijl je speelt of op het moment vlak daarvoor. Dit is moeilijk omdat de actie van het trappen vaak je snelheid en de precieze timing beinvloedt.
Interne drummetje gebruiken en op start drukken. De RC-2 telt af (zichtbaar via een ledje en je valt gewoon in. Dit gaat goed. Autoquantize rondt je uittrap af op een hele maat!
Autostart gebruiken. De RC-2 start zodra hij signaal detecteert. Dit gaat ook goed.


Autoquantize en de interne drumcomputer gebruiken is het makkelijkst."


Is er nog iets te zeggen voor de Akai Headrush btw?

jimihattricks
4 mei 2011, 10:51
update:
een korte test met de loopfunctie van mijn digitech x-series delay heeft me geleerd dat loopen in een live-context bijna niet te doen is..
ten minste, het afstemmen van tempo vd loop op de ritmesectie is zo goed als onmogelijk zonder click track..
en ik haat click tracks
back to the drawing board dus..

stratter
4 mei 2011, 22:51
Ik zou zelf een looper niet zo gauw live gebruiken.
Of je begint met alleen gitaar 1 riff loopen, en dan past de rest daarop aan. Nu kan je wel meerdere dingen eroverheen opnemen, die dan kloppen qua timing.
Maarja, hoe lang blijft dat leuk?

jimihattricks
5 mei 2011, 14:11
Ik zou zelf een looper niet zo gauw live gebruiken.
Of je begint met alleen gitaar 1 riff loopen, en dan past de rest daarop aan.

Ja dat kan idd. Maar dan moet je die riff ononderbroken door laten lo(o)pen.. als je hem nl. uitzet en de band doet z'n ding en je gooit hem erna weer in de mix, dan is er een grote kans dat het tempo niet meer klopt..

stratter
5 mei 2011, 16:53
Ja dat kan idd. Maar dan moet je die riff ononderbroken door laten lo(o)pen.. als je hem nl. uitzet en de band doet z'n ding en je gooit hem erna weer in de mix, dan is er een grote kans dat het tempo niet meer klopt..

Of, maar nu word het wel erg omslachtig, je tikt op een snaar alleen de maat. Nu klopt het ritme de hele tijd, en hier speel je iets overheen. Als je het zat bent, haal je de laatste laag weg en speel je iets nieuw, terwijl de eerste laag van het getik wel nog loopt.
In theorie, dit gaat denk ik nooit fijn werken live.

iWishmaster
21 juni 2011, 21:57
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/96365/Boss-RC2-Loop-Station.jpg

Heeft even geduurd, maar heb er één. Een Boss RC2 dus, nu maar experimenteren ...

apekop
23 juni 2011, 00:48
update:
een korte test met de loopfunctie van mijn digitech x-series delay heeft me geleerd dat loopen in een live-context bijna niet te doen is..
ten minste, het afstemmen van tempo vd loop op de ritmesectie is zo goed als onmogelijk zonder click track..
en ik haat click tracks
back to the drawing board dus..

Het is zeker niet gemakkelijk met een drummer zonder click track.
Toch lukt het Adrian Belew om ingewikkelde ritmische loops gelijk te krijgen met een drummer zonder click of midi sync. Dus het is niet onmogelijk, maar wel link.