PDA

View Full Version : 0-fret



ShredTallicA
26 april 2011, 00:47
Even een kort vraagje voor de gitaarfreaks hier, als ik het goed begrijp kun je als je een gitaar met een 0-fret hebt nog wel gewoon open snaren aanslaan? Ik meen te begrijpen dat de 0-fret op de plek staat waar normaal de nut is en dat de snaren daar constant tegenaan liggen ofzoiets..

Iemand die het concept van de 0-fret voor me wil uitleggen?
:hide:

TimS
26 april 2011, 00:51
http://www.vigierguitars.com/html/images/0Fret.JPG

jerome
26 april 2011, 08:24
Ook met een gitaar zonder nulfret kan je een open snaren aanslaan en dus open accoorden spelen.
Wat de werkelijke toegevoegde waarde van een nulfret is weet ik eerlijk gezegd ook niet...
Waarschijnlijk omdat dan de de open snaren dezelfde klankkleur hebben als bij de ingedrukte snaren.
De topkam kan van een ander materiaal zijn en dus het geluid beïnvloeden/veranderen.
Met gitaren met alleen een topkam (dus zonder 0-fret) kan de open snaar dus ietsje anders klinken dan de ingedrukte snaren...

JazzBass
26 april 2011, 08:31
Is in principe dat je open snaren net zo klinken als gefrette noten. De topkammen (zonder nulfret) zijn van ander materiaal, en zal dus altijd iets anders klinken.
Ik heb hier een oude gitaar van m'n opa staan die ook een nulfret heeft, is waarschijnlijk ook makkelijker te maken dan een 'gewone' topkam.
Gitaren met een nulfret hoef je de topkam namelijk vaak ook niet van uit te vijlen, ze zijn er puur om de snaar op hun plaats te houden.

Als ik nog iets vergeten ben, vul maar aan!

Edit: Jerome was me net voor met een edit :p

Hendriks
26 april 2011, 10:59
Bij een gitaar met 0 fret hoef je de nut niet uit te vijlen de snaren staan op de perfecte hoogte .

ShredTallicA
26 april 2011, 13:31
Ah bedankt, ik had werkelijk geen idee wat het nou deed maar zo te zien kan het best handig zijn! Dan gaan we maar aan het sparen :ok:

Het is trouwens een Steinberger ZT-3 die ik op het oog heb, wordt lang sparen..

Woml
26 april 2011, 16:50
Ik ben ook een fan van de nulfret, maar om nou te gaan sparen voor een nieuwe gitaar alleen maar omdat die een nulfret heeft? Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven...

Sanderltd
26 april 2011, 17:13
De nulfret werd oorspronkelijk het eerst gebruikt door Framus. In de jaren '60 en '70 was goed materiaal voor topkammetjes schaars, daarom gebruikten ze voor hun topkammen een goedkoper soort plastic, dat echter niet geweldig klonk. Oplossing hiervoor was toen dus de nulfret die toch een perfecte klank behield, maar in combinatie met een goedkoper topkammetje.

Persoonlijk speel ik wel graag op een nulfret, maar ik zie het niet als iets onmisbaars. Een aantal voordelen vind ik:
- Makkelijker te maken als je gitaarbouwer bent, en goedkoper
- Snaren liggen altijd op de perfecte hoogte
- De snaren blijven praktisch nooit "haken" in de topkam. De snaren glijden immers vooral over de gladde nulfret, terwijl de topkam ze in de juiste richting duwt. Bij een normale topkam, wil het nog wel eens voorkomen dat de snaren niet perfect door de topkam lopen. Dit is dan wel weer bij te vijlen etc, maar toch. :)

ShredTallicA
26 april 2011, 20:08
Ik ben ook een fan van de nulfret, maar om nou te gaan sparen voor een nieuwe gitaar alleen maar omdat die een nulfret heeft? Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven...

Hoho, ik wilde de gitaar hebben en zag dat het toevallig een 0-fret had, ontwetend als ik ben wist ik niet of zoiets mij zou bevallen.. :chicken:

Woml
26 april 2011, 20:55
Ach zo! Nee, dan zou ik het om die nulfret dus ook zeker niet laten... :ok:

Tankman
26 april 2011, 23:13
Hoho, ik wilde de gitaar hebben en zag dat het toevallig een 0-fret had, ontwetend als ik ben wist ik niet of zoiets mij zou bevallen.. :chicken:

Welke gitaar wil je hebben dan? Foto's!

ShredTallicA
3 mei 2011, 13:29
Welke gitaar wil je hebben dan? Foto's!

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/118242/2/Steinberger-ZT3-Trans-Black.jpg

Lucky me dat ik deze zomervakantie werk heb :hide:

Tankman
4 mei 2011, 10:46
Wat is dat voor gedrocht?

RoelSmoel
4 mei 2011, 11:21
Dat is een gitaar, dat zie je toch?

Sanderltd
4 mei 2011, 12:24
Dat vroeg hij niet, dat lees je toch?

ShredTallicA
4 mei 2011, 14:36
Wat is dat voor gedrocht?

Duidelijk niet jouw smaak dus :ok:

Tankman
4 mei 2011, 23:42
Duidelijk niet jouw smaak dus :ok:

Dat is inderdaad duidelijk. Heb je die ook getest? Hoezo wil je deze? Ben gewoon benieuwd.

ShredTallicA
4 mei 2011, 23:47
Dat is inderdaad duidelijk. Heb je die ook getest? Hoezo wil je deze? Ben gewoon benieuwd.

Uiteraard ga ik hem nog uitgebreid testen terzijnertijd, en ik wil hem eigenlijk omdat hij er imo belachelijk goed uitziet en enorm veel mojo heeft en van wat ik tot nu toe heb gehoord ook goed klinkt. Daarbij lijkt me dat transtrem systeem ook wel eens leuk om te proberen

zoon van Piet
5 mei 2011, 13:09
De nulfret werd oorspronkelijk het eerst gebruikt door Framus. In de jaren '60 en '70

ehhh... Gretsch gebruikte m al vanaf 1960. En was niet de eerste die ermee kwam. kleinere gitaarbouwers experimenteerden al in 18zoveel met nulfrets...

mesaman
7 mei 2011, 22:19
steinberger dus.....ik heb er ook een nodig...niet dat ik m gebruiken zou...maar toch nodig! geile gitaar!die bassen ook!
smaak is voor.....ik ga niet schelden! hahahahaha....

Fiendish
14 mei 2011, 03:48
Wat ik me nou altijd afvraag bij die transtrems ; Wat nou als je 'm gebruikt voor een flinke divebomb ? schieten de snaren dan niet los ?
Want als ik de plaatjes zo eens bekijk zitten ze niet echt diep in die retainers.

ChrisWMan
29 mei 2011, 20:41
Heb net zelf mijn Steinberger Spirit binnen, ook met nulfret.
Heb alleen een klein probleempje, bij open snaren tot de 3e fret trillen de snaren tegen de eerstvolgende fret aan bij het aanslaan.
En de hoogte bij de brug wil ik ook niet vergroten.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn, kromme nek misschien?

-Martijn-
29 mei 2011, 20:58
Als je hem een keer goed af laat stellen is dat weg denk ik. Of misschien moet ie gevlakt worden, maar dat lijkt me niet als ie net nieuw is.

ChrisWMan
29 mei 2011, 21:09
Heb net een liniaal langs de nek gelegd en die is een klein beetje hol, maar het hoogte verschil tussen de zero fret en de rest is een stuk kleiner als het hoogte verschil tussen de topkam en de frets/fretten van mijn andere elektrische gitaar.