PDA

View Full Version : Probleem met afstellen van de hals (fret buzz)



reckless_life
25 april 2011, 22:53
Hallo,

Ik probeer de nek van een Ibanez Artcore AM73T af te stellen om fret buzz te elimineren, maar het lukt niet echt.
Ik blijf last hebben van fret buzz. (voornamelijk de dikke E, G en B snaar)
Als je metal/rock speelt valt het niet op, maar bij jazz/blues stoort me dat enorm.


Volgens Ibanez moet er een nek relief zijn van 0.3 - 0.5 mm op de 8ste fret.
Maar ik krijg er -maximaal- 0.3mm uit op de 8ste fret, de truss rod is dan al helemaal los in de hals (ik draai die dan heel klein beetje terug zodat ie toch niet helemaal los zit.)

De brug heb ik ook al hoger proberen te zetten en de snaren zijn ook nieuw sinds een week (0.11 van d'addario)

Ik krijg het er niet uit :/
Is de topkam vervangen en/of frets bijvijlen een optie? Of is het een verloren zaak? Het is geen dure gitaar geweest, dus weet niet of het die kosten waard is en misschien beter gewoon een nieuwe koop?


PS : Weet iemand trouwens welke fret ze bedoelen met "fret position where the neck joins the body"? Is dat fret 15, 16, 17, 18? Is me niet duidelijk vanaf waar de nek in de body gaat.

barno
25 april 2011, 22:57
zo'n Artcore is normaal een degelijk gitaartje, dus dat moet zeker goed af te stellen zijn.
Fretbuzz kan liggen aan verschillende dingen, idd bv een fretje dat wat te hoog is ofzo. Voor meer backbow zou je een zwaardere setje snaren kunnen opleggen; zou me trouwens niet verbazen als er in zo'n ibanez een two way truss rod zit.

breng 'm anders binnen bij een pro, die regelt het wel voor je.

Bolder
26 april 2011, 08:31
De neck joint ligt volgens mij bij die gitaar rond de 15 / 16 e fret.

Legit
26 april 2011, 18:29
Misschien naar een gitaarwinkel brengen?