PDA

View Full Version : Impedantie goed geschakeld?



Don Olivier
25 april 2011, 22:22
Sinds kort heb ik op mijn 50 watter een switch laten zetten om de impedantie van 4,8,16 ohm te kunnen schakelen.

Ik heb een 16 Ohm 2X12 kast.

Klopt dit:

op 16 ohm head setting klinky het ok

8 ohm headsetting; meer volume

4 ohm head setting: nog harder dan 8 ohm

Is dat juist?

Alvast bedankt

nico verduin
25 april 2011, 22:52
Sinds kort heb ik op mijn 50 watter een switch laten zetten om de impedantie van 4,8,16 ohm te kunnen schakelen.

Ik heb een 16 Ohm 2X12 kast.

Klopt dit:

op 16 ohm head setting klinky het ok

8 ohm headsetting; meer volume

4 ohm head setting: nog harder dan 8 ohm

Is dat juist?

Alvast bedanktYep en langzaam maar zeker fik je de OT uit. Goed plan...... We kunnen het niet vaak genoeg vertellen. Jammer dat je geen 2 Ohm aansluiting hebt.

Don Olivier
25 april 2011, 22:56
Was alleen benieuwd of het klopt hoor....

Match altijd impedantie van de amp met een kast

cluseau
26 april 2011, 08:21
Was alleen benieuwd of het klopt hoor....


Moet ik toch een beetje tegengas geven, heb je een multimeter?

Don Olivier
26 april 2011, 08:33
neen, heb geen multimeter helaas...

cluseau
26 april 2011, 08:47
neen, heb geen multimeter helaas...

Dan wordt het toch wel lastig om te controleren. Misschien zie ik het verkeerd maar ik zou zeggen dat het verkeerd zit. Op 16 Ohm levert je amp namelijk de hoogste uitgangsspanning en is je impedantie is ook nog eens ideaal (16 Ohm cab). Als je gaat schakelen naar 8 Ohm zou de uitgangsspanning niet alleen af moeten nemen maar krijg je ook nog eens een mismatch wat ook rendement kost. Scoor ergens een metertje bij een bouwmarkt of leen er een. Misschien iemand bij je in de buurt?

Frans.

Don Olivier
26 april 2011, 14:08
Dank je Frans, daar heb ik wat aan...

nu misschien weer een stomme vraag, maar hoe ga ik dat meten????

Alvast bedankt weer voor je hulp!

cluseau
26 april 2011, 14:15
nu misschien weer een stomme vraag, maar hoe ga ik dat meten????


Vrij simpel, ik neem aan dat je nu een Ohmmeter hebt?

Plug je speakerkabel in de amp maar niet in je cabinet. Sluit de meter aan op de jackplug welke normaal in je cabinet gaat. Meter instellen op het kleinste Ohmbereik. De amp niet aanzetten natuurlijk. In de stand 16 Ohm zul je een verdomt kleine weerstand meten, afhankelijk van de trafo kwaliteit. Maar stel dat je maar 2 Ohm meet op 16 Ohm stand, schakel dan even naar 8 Ohm. Je meter moet dan iig een kleinere waarde aangeven, zeg maar 1,5 Ohm. Voor de 4 Ohm stand moet dit ook zo gaan, daar verwacht je een nog lagere waarde. Gaat de weerstand juist omhoog dan zit hij verkeerd.

Don Olivier
26 april 2011, 14:19
Nee heb zelf geen ohm meter, maar daar ga ik snel even achteraan.

Want dit zou dus niet moeten kloppen:

16 ohm setting -> 16 ohm cabinet: matched gewoon
8 ohm setting -> 16 ohm cabinet : harder
4 ohm setting 0> 16 ohm cabinet: nog harder

Don Olivier
26 april 2011, 14:21
Vrij simpel, ik neem aan dat je nu een Ohmmeter hebt?

Plug je speakerkabel in de amp maar niet in je cabinet. Sluit de meter aan op de jackplug welke normaal in je cabinet gaat. Meter instellen op het kleinste Ohmbereik. De amp niet aanzetten natuurlijk. In de stand 16 Ohm zul je een verdomt kleine weerstand meten, afhankelijk van de trafo kwaliteit. Maar stel dat je maar 2 Ohm meet op 16 Ohm stand, schakel dan even naar 8 Ohm. Je meter moet dan iig een kleinere waarde aangeven, zeg maar 1,5 Ohm. Voor de 4 Ohm stand moet dit ook zo gaan, daar verwacht je een nog lagere waarde. Gaat de weerstand juist omhoog dan zit hij verkeerd.

In bovenstaand geval zou dus betekenen dat ie precies andersom zit?

16 = 4 ohm
8 = 8
4: 16

Wha ha

cluseau
26 april 2011, 14:23
Nee heb zelf geen ohm meter, maar daar ga ik snel even achteraan.

Want dit zou dus niet moeten kloppen:

16 ohm setting -> 16 ohm cabinet: matched gewoon
8 ohm setting -> 16 ohm cabinet : harder
4 ohm setting 0> 16 ohm cabinet: nog harder

Dat komt op mij niet goed over. Het verschil in trafo weerstand is moeilijk te zien hoor, je zou wel een goeie meter moeten hebben dus ik betwijfel of een gamma ding werkt.

Eigenlijk moet je een contante toon erop zetten en dan gewoon de uitgangsspanning meten. Maar ik neem natuurlijk aan dat je ook geen toonfiets hebt.

cluseau
26 april 2011, 14:25
In bovenstaand geval zou dus betekenen dat ie precies andersom zit?

16 = 4 ohm
8 = 8
4: 16

Wha ha

Dat zou ik bijna durven zeggen ja.

Don Olivier
26 april 2011, 14:26
Ok, om het nog verwarrender te maken :

Heb nu effe snel getest met versterker op '10' das hard :)

Nu lijkt het dus wel zo te gaan zoals zou moeten

hoe lager de headsetting hoe zachter het geluid.....

Echter gebruik ik mijn PPIMV en zet em op 'praat-niveau' dan lijkt het wel andersom te gaan

Misschien ben ik gewoon gestoord :)

guitarnijboer
26 april 2011, 14:26
Euh... De gelijkstroomweerstand van de secundaire trafowikkeling is doorgaans erg laag en ligt in de orde van tienden van ohms. Zeker met een metertje van de bouwmarkt meet je eerder de weerstand van je meetsnoeren, speakersnoer en overgangsweerstanden dan de daadwerkelijke trafowinding.

Je 16 ohm speaker zal het hardst klinken op de 16 ohm aansluiting van de versterker.

cluseau
26 april 2011, 14:28
Euh... De gelijkstroomweerstand van de secundaire trafowikkeling is doorgaans erg laag en ligt in de orde van tienden van ohms.

Daar kwam ik idd ook achter, denk niet dat dit de oplossing is. Conclusie dat hij verkeerdom is aangesloten zijn we het denk ik wel over eens?

cluseau
26 april 2011, 14:32
Ok, om het nog verwarrender te maken :

Heb nu effe snel getest met versterker op '10' das hard :)

Nu lijkt het dus wel zo te gaan zoals zou moeten

hoe lager de headsetting hoe zachter het geluid.....

Echter gebruik ik mijn PPIMV en zet em op 'praat-niveau' dan lijkt het wel andersom te gaan

Misschien ben ik gewoon gestoord :)

In geval van knoerthard gaat de mismatch een grotere rol spelen, doe maar niet.

Don Olivier
26 april 2011, 14:33
Maar dan lijkt ie wel goed te werken

snap er niks meer van.....

ga ijs eten :)

cluseau
26 april 2011, 14:35
ga ijs eten :)

Das de oplossing.........


ff serieus, breng een bezoekje aan een van de techneuten. Afhankelijk van je lokatie (?) De eerste de beste met een scoop kan het zo zien.

ennehhhh omschakelen op hoog volume is levensgevaarlijk.....voor je trafo dan

guitarnijboer
26 april 2011, 14:37
Maak je geen zorgen, hij is gewoon goed aangesloten. De mastervolume veranderd het gedrag van de eindtrap omdat deze ook de tegenkoppeling van de eindtrap veranderd. Als het met de MV op 10 goed werkt is het goed!

cluseau
26 april 2011, 14:40
Als het met de MV op 10 goed werkt is het goed!

Dat is nu net het punt van twijfel en mijn conclusie is dat het niet goed is. Of wordt don olivier genaaid door zijn MV

Don Olivier
26 april 2011, 14:43
Maak je geen zorgen, hij is gewoon goed aangesloten. De mastervolume veranderd het gedrag van de eindtrap omdat deze ook de tegenkoppeling van de eindtrap veranderd. Als het met de MV op 10 goed werkt is het goed!

Dan wordt het nu dus echt interessant.

Met PPIMV op praatniveau blijkt het averechts te werken
Op normaal volume klinkt het zoals het zou moeten

cluseau
26 april 2011, 14:45
Op normaal volume klinkt het zoals het zou moeten

Oke no worry's dus.

Ga dan maar gauw ijsje eten....
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ijsje.gif

Don Olivier
26 april 2011, 15:04
Hoe kom jij aan mijn foto?

:)

Don Olivier
16 mei 2011, 10:32
Zo...eindelijk eens doorgemeten met een multimeter en kwam op de volgende waardes:

16 Ohm: 0.08
8 Ohm: 0.07
4 Ohm: 0.06

Klopt dit?

cluseau
16 mei 2011, 10:34
Klopt dit?

Damn, hoe kan jij zo nauwkeurig meten dan? Het klopt idd, dat dan weer wel :crazyhappy:

Don Olivier
16 mei 2011, 10:46
Damn, hoe kan jij zo nauwkeurig meten dan? Het klopt idd, dat dan weer wel :crazyhappy:

Dat weet ik niet, maar zolang het klopt; ikke blij zijn ;)

iWishmaster
16 mei 2011, 11:57
Dat weet ik niet, maar zolang het klopt; ikke blij zijn ;)

Buurman met een goeie multimeter neem ik aan :soinnocent:.