PDA

View Full Version : Volgorde van m'n effectenbakjes



Kenny Liebert
25 april 2011, 20:41
Hallo iedereen, zelf ben ik nieuw lid van dit forum. Ik ben 19 jaar oud en speel nu sinds een jaar gitaar. Ik speel nog steeds op m'n eerste gitaar Lag Jet Js600 (in het retro groen) gepluged in een Cube 20x.

Nu ondertussen heb ik al gaandeweg enkele effecten gekocht en begin me nu de ideale volgorde af te vragen. Het gaat over:

-Dunlop Cry-baby
-Digitech whammy pedal
-Germanium4 Big Muff (distortion en overdrive in 1)
-Boss Loop station RC-2

Zelf weet ik ook dat de loop station altijd achteraan moet staan of je anders enkel het clean signaal opneemt. Maar nu weet ik niet of er een bepaalde volgorde is voor de 3 overige voor de optimale klank. Graag een paar tips :) Ook moesten er algemene regels gelden voor deze volgorde wil ik ze graag horen vermits het waarschijnlijk niet bij deze 4 effecten zal blijven ;)

Mvg Kenny

tomdiedom
25 april 2011, 20:44
Staat bovenaan in dit subforum een topic waar effect volgorde wordt uitgelegd.
Ik zou in ieder geval eerst de wah doen, inderdaad de rc als laatste, maar of ik eerst de drive of eerst de whammy zou doen weet ik niet. Probeer het eens zou ik zeggen, wat vind je mooier klinken?

Kenny Liebert
25 april 2011, 20:46
Staat bovenaan in dit subforum een topic waar effect volgorde wordt uitgelegd.
Ik zou in ieder geval eerst de wah doen, inderdaad de rc als laatste, maar of ik eerst de drive of eerst de whammy zou doen weet ik niet. Probeer het eens zou ik zeggen, wat vind je mooier klinken?

Ja sorry had het te laat gezien dat er een algemene faq was voor deze soorten vragen ;) Goh en qua klank is er wel een verschil alleen kan ik niet meteen zeggen wat nu het beste klinkt :) Daarom dat ik hier is wou vragen wat volgens de meesten het beste is ;)

Liquid_Metal
25 april 2011, 21:21
Ja sorry had het te laat gezien dat er een algemene faq was voor deze soorten vragen ;) Goh en qua klank is er wel een verschil alleen kan ik niet meteen zeggen wat nu het beste klinkt :) Daarom dat ik hier is wou vragen wat volgens de meesten het beste is ;)

Toch is het persoonlijk. Sluit het gewoon aan en speel er een weekje mee. De dingen waar je over twijfelt kun je daarna omwisselen en dan hoor je in een keer of je het beter vindt.

Pepe
25 april 2011, 21:33
Grote kans dat je Germanium liever geen buffer voor zich ziet, daar gaat het dun van klinken maar daar ben je zo achter.

Dealer
25 april 2011, 22:07
worden de drums van de rc eigenlijk distorted als je deze achteraan doet?

Bijl
27 april 2011, 12:41
Die Digitech Whammy kan in principe overal in de signaalketen, maar je moet een beetje expirimenteren om er achter te komen wat de beste plaats is voor jouw setup omdat de plaatsing grote invloed heeft op de klank.

Een whammy kan ook finaal over z'n nek gaan als het input signaal niet helemaal zuiver is en dat heeft dan weer te maken met de plaats in de keten.

Kenny Liebert
27 april 2011, 18:08
worden de drums van de rc eigenlijk distorted als je deze achteraan doet?

Nee, dit is een apart signaal dat hij over de loop of je gitaarspel heenzet, dus de effecten hebben hierop geen invloed :)