PDA

View Full Version : Tips voor het opdrukken van de snaren



Fvddungen
20 mei 2003, 16:32
Ik zit altijd te hannessen met het opdrukken van de snaren. Het opdrukken gaat op zich wel, maar als mijn vingers weer teruggaan krijgen altijd de snaren er boven een tikje (ze blijven achter mijn nagel hangen ofzo), zodat deze ook gaat klinken.

Iemand handige tips om dat beter te doen?

crypticon
20 mei 2003, 17:30
nagels knippen? en je vinger lager op je snaar neerzetten die je opdrukt zodat er geen 'overtollige' vinger op de snaar boven je komt

el loco
20 mei 2003, 19:30
En ondersteunen met een andere vinger: als ik met m`n ringvinger een snaar opdruk, dan werkt mijn wijsvinger mee. Die laat je er gewoon achter staan op een noot binnen de toonladder. Als je hem dan onverhoopt ongecontroleerd los laat, vliegt er altijd nog wel een acceptabele noot uit. En oefenen natuurlijk, dat baart kunst!

lord bean
21 mei 2003, 11:30
Alleen met de topjes van je vinger de snaar raken. En als ondersteuning je middelvinger gebruiken

skabouter
22 mei 2003, 20:43
mag ik ook wat vragen ?

ik druk meestal niet op, maar ik trek de snaar naar beneden (dus richting HOGE E)
om te benden. werkt ook goed, en kost mij wat minder kracht.

maar met pinch harmonics lukt dit niet goed, dan klinkt de harmonic weer minder goed. is dit een feit ? of doe ik het fout ?
en is het beter om mezelf opdrukken aan te wennen, ipv naar beneden trekken..... ?

Negative K3 fan
22 mei 2003, 20:46
Op 2003-05-22 20:43, schreef skabouter:
ik druk meestal niet op, maar ik trek de snaar naar beneden (dus richting HOGE E)
om te benden. werkt ook goed, en kost mij wat minder kracht.

maar met pinch harmonics lukt dit niet goed, dan klinkt de harmonic weer minder goed. is dit een feit ? of doe ik het fout ?
en is het beter om mezelf opdrukken aan te wennen, ipv naar beneden trekken..... ?



Een snaar naar beneden trekken wordt al vrij alstig op dee hogere snaren, maar soms heeft het z'n voordelen. Het is niet fout of goed, maar het hangt van ded situatie af wanneer het ene de voorkeur heeft boven ded andere, ik kan zelf meer kracht zetten als ik naar boven bend doordat ik de vingers die ik erachter zet dan beter kan gebruiken, maar als ik de a snaar wil benden met mn wijsvinger trek ik hem meestal naar beneden.

roppie
22 mei 2003, 21:48
Op 2003-05-22 20:43, schreef skabouter:
mag ik ook wat vragen ?

ik druk meestal niet op, maar ik trek de snaar naar beneden (dus richting HOGE E)
om te benden. werkt ook goed, en kost mij wat minder kracht.

maar met pinch harmonics lukt dit niet goed, dan klinkt de harmonic weer minder goed. is dit een feit ? of doe ik het fout ?
en is het beter om mezelf opdrukken aan te wennen, ipv naar beneden trekken..... ?



bij mij schieten de snaren veel sneller onder mijn vingers vandaan als ik trek in plaats van opdruk. 'k weet niet of dir bij iedereen zo is, maar 'k dacht ik zeg het toch maar even

Phoenix Rising
22 mei 2003, 22:33
Op 2003-05-22 20:43, schreef skabouter:
mag ik ook wat vragen ?

ik druk meestal niet op, maar ik trek de snaar naar beneden (dus richting HOGE E)
om te benden. werkt ook goed, en kost mij wat minder kracht.

maar met pinch harmonics lukt dit niet goed, dan klinkt de harmonic weer minder goed. is dit een feit ? of doe ik het fout ?
en is het beter om mezelf opdrukken aan te wennen, ipv naar beneden trekken..... ?



Nee hoor maakt niets uit, ik gebruik het allebei, afhankelijk van de positie en de snaar.

Misschien lukken je pinches niet goed omdat je niet goed pinched (doh :grin: kon het niet laten) offe, misschien heb je je vinger niet dicht genoeg bij de fret waardoor de toon niet goed zuiver is.

JV
22 mei 2003, 22:51
ik bend altijd met 2 of 3 vingers en eigenlijk dempt 1 van die vingers die andere snaren waar je naartoe bend, meestal me eerste vinger, die laat ik dan voor een pull bijvoorbeeld staan, maar wel zo dat hij de snaren eronder dempt

henksjaak
23 mei 2003, 10:34
Op 2003-05-20 16:32, schreef Quint:
Ik zit altijd te hannessen met het opdrukken van de snaren. Het opdrukken gaat op zich wel, maar als mijn vingers weer teruggaan krijgen altijd de snaren er boven een tikje (ze blijven achter mijn nagel hangen ofzo), zodat deze ook gaat klinken.

Iemand handige tips om dat beter te doen?



de snaar erboven moet je mee opdrukken met een andere vinger. Maar die snaar moet je niet spelen....

JV
23 mei 2003, 18:33
http://home.planet.nl/~vos02157/P5230006.MOV

zo doe ik het dus

Timmer
28 mei 2003, 17:38
Het tegengaan van bijgeluiden met de linkerwijsvinger kan wel, maar is niet altijd even handig (hangt er vanaf hoe je daarmee verder gaat).

Wat ik wel goed vind werken is de snaren erboven met je rechterhand afdempen, dus alsof het een palmmute is, alleen je hand wat meer van de brug af (anders dempt ie niet goed genoeg). Kijk wel uit dat je niet te veel / te weinig snaren afdempt ander klinkt het nie...


Voor de rest kan ik nog maar eigenlijk 1 advies geven: oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen :o