PDA

View Full Version : Welke feedback buster past er in een Fender Telecoustic



Bert Gitaar
25 april 2011, 13:57
Ik ben al een tijd in 't bezit van zo'n Fender Telecoustic gitaar. (1ste generatie)
Ongeveer uit 1998 - 2000 (dacht ik) Made in Korea
Welke rubbere klankgat plug past hier in. Het gat is namelijk nogal ovaal.
Volgens mij zijn er best wat merken van en afmetingen. Of zijn ze allemaal dermate te verbuigen/vervormen om in deze gitaar goed te passen.

http://img26.imageshack.us/img26/552/1000964nk.jpg (http://img26.imageshack.us/i/1000964nk.jpg/)

muziekschuur
25 april 2011, 14:24
Even mee naar de gitaarzaak en passen.

Al is deze gitaar wel dunner en met kleiner klankgat juist om op het podium gebruikt te worden. Het kan ook zijn dat Fender je advies kan geven. Ze hebben een helpdesk bereikbaar via hun website.

Bert Gitaar
25 april 2011, 14:40
Even mee naar de gitaarzaak en passen.

Dat had ik ook bedacht maar ik denk misschien heeft iemand al zoiets, dan kan ik deze desnoods vandaag nog ergens bestellen. Om nou voor een rubbere plug van alles af te gaan met me gitaar. Scheelt veel pas werk als iemand zou kunnen zeggen, die van waveplanets passen goed hierin b.v.

Of ben ik nou een beetje lui.
Ik woon niet direct in een omgeving welke vergeven is met gitaarwinkels om langs te gaan. De grootste is 30 KM verder. Nederland Muziek in Almere.

Harald
25 april 2011, 15:26
Hij hoeft niet van rubber te zijn. 'if all else fails' moet je met karton en ducttape een heel eind komen. Denk dat hier een pasklare oplossing voor vinden lastig wordt, zonder gehobby. Ze kunnen ook heel mooi van hout, als je goed kunt zagen. Los daarvan, heb je het nodig. Die dingen hebben toch al een erg platte kast. Ik gebruik de feedbackbuster heel vaak ook gewoon niet. Tenzij je echt heel hard moet spelen kan ik me voorstellen dat geen feedbackbuster geen probleem is.

Bert Gitaar
25 april 2011, 15:32
Ik heb al iets van dikke pc-mouse matten op maat gemaakt. Werkt goed alleen de bevestiging blijft behelpen. Strookjes ducktape enzo.
Ik hoopte dat er iets was wat zo pastte.
Er zitten Da'darrio EXL110 op. De gitaar feedbackt niet vaak maar soms is zo'n plug handig.

RB-1
29 april 2011, 23:44
't Kan aan mij liggen, maar wat is er met z'n afgestopt klankgat nou nog akoestisch aan zo'n ding?

Als er eenmaal een snoer aan zit is het voor mij een elektrische gitaar....

Matthijs24
30 april 2011, 00:24
Dus je vind dat akoestische gitaren niet ingeplugd mogen worden?

LaurentB
30 april 2011, 13:58
't Kan aan mij liggen, maar wat is er met z'n afgestopt klankgat nou nog akoestisch aan zo'n ding?

Als er eenmaal een snoer aan zit is het voor mij een elektrische gitaar....

De trillingen van de akoestische kast worden deels ook aan het element doorgegeven, dus een versterkte akoestische gitaar klinkt toch akoestischer dan een elektrische gitaar. En als je in een band akoestisch wilt spelen gaat het echt niet werken met een microfoon ervoor.

Maar het is een compromis, dat wel.

Harald
30 april 2011, 14:46
Je zou natuurlijk een piezo in een elektrische kunnen zetten, dan kun je aardig in de buurt komen van het idee dat de meeste mensen van een akoestische gitaar hebben. Maar je speelt op een akoestische gitaar echt anders dan op een elektrische. En dat blijft ook als je die akoestische gitaar inplugt.

Voor kampvuurakkoordenwerk met simpele slagjes zijn de verschillen niet zo schokkend, maar zogauw je tokkelt etc. wordt het een heel ander verhaal.

Voor de mensen die idd. gewoon 1 gitaar binnen een band willen gebruiken kom je denk ik al snel bij zo'n Taylor uit (model even vergeten) met lipstick pickup en Expression System of piezo. Die zijn ook goedkoper door iig Crafter wel gemaakt dacht ik. Maar daarmee vang je de andere feel door dikkere, en andere snaren, en de kortere sustain van een gitaar met klankkast nog niet op. En een jazzbak met dikke roundwounds is weer een ander beestje.

Bert Gitaar
30 april 2011, 15:07
Ik weet niet of iemand bekend is met een Fender Telecoustic maar dit is gewoon een Telecaster met een klein klankkastje en een piezo element van fishman plus bijbehorende elektronica. De hals is exact gelijk.
De gitaar speelt net zo ligt als een goed afgestelde Telecaster en je kan 'm dan ook zo bespelen. Dit heeft niks meer met een akoestische gitaar met een elementje te maken. Akoestisch is het geluid ook niet denderend.
En ik draai er graag wat laag bij en dan gaat de boel iets wat eerder resoneren/feedback. Versterkt vind ik de gitaar erg lekker klinken. Ik heb er ook normale 0.10 snaren opzitten.

Maar voorlopig heb ik nog steeds geen rubbere plug. :(

Bert Gitaar
18 mei 2011, 09:50
Uiteindelijk een Planet Waves SH01 Airlock gekocht. Past goed in elke western gitaar maar nooit in een Fender Telecoustic.
Het materiaal is veel te dik en stijf om 'm in deze vorm te kunnen krijgen.
Zijn er ook feedback busters die iets meer te vervormen zijn en niet gemaakt van 8 mm dik rubber.
Anders blijf ik ze op de gok kopen. Ze zitten namelijk allemaal in een verpakking. Lastig uitproberen.

Plant
18 mei 2011, 12:57
Er zijn toch meer gitaren met ovale klankgaten, zoals de Yamaha APX serie. Yamaha maakt dan ook ovale feedback busters daarvoor:

http://www.markstein.de/WebRoot/Store/Shops/Markstein/4CB5/A71C/937D/4191/2AB6/4DEB/AE91/846B/AR00002192-1_0_m.jpg

Zo zullen er wel meer zijn.

Bert Gitaar
18 mei 2011, 13:17
Bedankt, ik zal eens achter zo'n APX Yamaha plug aangaan.
Ben niet zo goed op de hoogte welke gitaren er allemaal een ovaal gat hebben.
Ik had op de Fender site ook hiervoor gekeken maar ken daar niks vinden onder accesoires e.d.

Een Yamaha APX feedback buster gevonden bij thomann voor 15 euro
Bij Feedback (Rotterdam) hadden ze 'm niet (op voorraad) maar ze hebben er wel 1 gepast voor me in een Telecoustic. Was er in te krijgen.