PDA

View Full Version : Wie weet er welk merk dit is ?



Vaemint
24 april 2011, 13:55
Ik heb hier een oude gitaar staan waarvan ik de herkomst niet ken.Er staat nergens een merknaam op , alleen een logo op de headstock en achteraan de vermelding "Made in Japan" . Ook is er nergens een serienummer te vinden.
De gitaar heeft al een zwaar leven gehad , te zien aan de beschadigingen, maar als het de moeite loont wil ik ze wel laten opknappen.
En , gezien een beeld meer zegt dan duizend woorden : twee fotokes:

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/223409_1886752727436_1199952643_32026207_3481122_n .jpg


http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/221689_1886753567457_1199952643_32026209_620081_n. jpg

geert1976
24 april 2011, 14:01
Kijkt verdacht veel op een gitaar uit de Fuji fabriek, als ik zo naar de inlays, fretboard en headstock kijk.

Is de body van multiplex of gewoon hout?

Vaemint
24 april 2011, 18:40
Het lijkt me massief mahonie te zijn. Te zien aan de nerf in het hout.
Ik heb de afdekplaat achteraan even losgeschroefd , maar ook daar worden we niet echt veel wijzer, alleen de bevestiging dat het geen multiplex is.
De houtsoort van de hals kan ik echter niet thuisbrengen , daar is weing nerf te zien door de dikkere laklaag. De toets is , denk ik ,is in palissander.

Orgasmocaster
24 april 2011, 19:09
lijkt veel op mijn eerste!!!


http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Nederland2007811.jpg

Orgasmocaster
24 april 2011, 19:13
ik heb destijds dezelfde vraag als jij gesteld, en hier het antwoord:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?125862-wat-is-dit-(Japanse-copies)

Vaemint
24 april 2011, 21:29
Dat was een snelle opheldering. Intussen naar wat extra info op zoek gegaan op het web , maar niet echt veel over te vinden. Is ze het waard om gerestaureerd te worden?

geert1976
24 april 2011, 21:32
Dat was een snelle opheldering. Intussen naar wat extra info op zoek gegaan op het web , maar niet echt veel over te vinden. Is ze het waard om gerestaureerd te worden?

Het zijn op zich prima gitaartjes, wat mankeert er eigenlijk aan?

hanZ90
24 april 2011, 22:40
Als je 'm goed vind spelen, waarom zou je 'm dan niet restaureren? Zelf heb ik een stratocaster waarvan ik 't merk niet weet voor €70 gekocht, die heb ik helemaal opgeknapt en heb d'r geen spijt van!

ESP LTD
24 april 2011, 22:46
Een Japanner uit de Fujigen Fabriek, bijna zeker! Zulke goeie dingetjes zijn dat. Ik zou hem niet weg doen.

Vaemint
25 april 2011, 01:09
Het is een kwestie van kosten en baten. Het zou wat gek zijn om er een hoop tijd en geld in te steken als de gitaar op zich weinig waarde heeft.
Te voorzien:
Nieuwe stemmekanieken
Body herstellen en terug lakken
Nieuwe pot-metertjes
Nieuwe snaren , ok dat is regulier onderhoud

Het werk uitvoeren is geen probleem , alleen het stemmen en afregelen laat ik liever door een kenner doen. Daarna gaat ze vooral aan de muur hangen , maar ze moet ook nog bruikbaar en bespeelbaar zijn. Anders is het alsof je een dummy tegen de muur hebt hangen en dat vind ik dan ook weer niks.
Adviezen zijn dus welkom.

geert1976
25 april 2011, 01:15
Het is een kwestie van kosten en baten. Het zou wat gek zijn om er een hoop tijd en geld in te steken als de gitaar op zich weinig waarde heeft.
Te voorzien:
Nieuwe stemmekanieken
Body herstellen en terug lakken
Nieuwe pot-metertjes
Nieuwe snaren , ok dat is regulier onderhoud

Het werk uitvoeren is geen probleem , alleen het stemmen en afregelen laat ik liever door een kenner doen. Daarna gaat ze vooral aan de muur hangen , maar ze moet ook nog bruikbaar en bespeelbaar zijn. Anders is het alsof je een dummy tegen de muur hebt hangen en dat vind ik dan ook weer niks.
Adviezen zijn dus welkom.

Maak de mechanieken eerst maar eens goed schoon en doe er een likje vet in, daar knappen ze vaak gelijk goed van op.

Voordat je potmeters plaatst even checken welke elementen erin zitten, indien het single-coil elementen in een humbucker jasje zijn even 4 nieuwe potmeters plaatsen (neem dan goede CTS USA 250k potmeters).

Opnieuw lakken zou ik niet doen, de gitaar is oud en dat mag je rustig zien.

wietse
25 april 2011, 05:56
Een Japanner uit de Fujigen Fabriek, bijna zeker! Zulke goeie dingetjes zijn dat. Ik zou hem niet weg doen.
dream on, de rommel die er weg is gekomen van fantasiehout dat is niet te filmen, geloof dus aub niet al die bullshit verhalen dat alles wat er weg komt beter is dan het echte werk, ze zitten er tussen maar veel minder vaak dan je zou verwachten als je de verhalen leest.
ben al heel wat fujigen plankjes tegengekomen waar zo hondo op zou kunnen staan. (hondo niet hondo II professional)


Body herstellen en terug lakken

Het werk uitvoeren is geen probleem , alleen het stemmen en afregelen laat ik liever door een kenner doen.

afblijven!!
mensen betalen godsvermogens voor een professioneel gerelicde gitaar en jij hebt nu een natural relic :D, zolang de gitaar niet opzettelijk is mishandeld mooi zo laten, zoals geert zegt je mag de leeftijd er best aan zien.
daarbij is het zelfs bij zo'n cheapo zo dat een refin de waarde drastisch vermindert.
en stemmen kan je toch hopelijk zelf?
leer de andere dingetjes ook effe zelf en je hebt je leven lang plezier er van, want het stelt geen fuck voor.

Vaemint
25 april 2011, 20:40
Ik heb gisteren nog een mailtje gestuurd naar Fujigen met de foto's en vanmorgen was er al een antwoord. Die Japanners gloeien van de werkijver;)
GEEN gitaar uit hun fabriek zeggen ze . Het zal dus een kopie van een kopie zijn. Of een super-zeldzame proto :seriousf:
Ik ga me beperken tot het vervangen van de pot-meters en de switch.
En nieuwe snaartjes mogen er ook op natuurlijk.

Blijft de vraag natuurlijk wel waar ze echt vandaan komt.:???:

Vaemint
25 april 2011, 20:44
En als jullie een keer willen lachen , dan moet dit wel helpen:

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/216307_1889511476403_1199952643_32032205_1384624_n .jpg