PDA

View Full Version : rust roest



zoon van Piet
24 april 2011, 13:24
net een zootje ouwe meuk teruggekeerd van de dokter. Hier in Huize ZvP, alias Verzorgingshuis Rust Roest gaan de oudjes al dood van het nietsdoen. Dan sluit je iets aan en blijkt het stillekes te zijn gestorven terwijl het in een hoek lag.. met name de oudjes van Colorsound hebben die neiging, zo heb ik moeten constateren..

Maar gelukkig heeft dr Soldeerbout er weer leven in gekregen. Ze gaan makkelijk kapot, met hun losliggende printplaten van toevallig voorhanden materiaal. Maar ze zijn volgens de dokter ook weer makkelijk te repareren, gelukkig... ;)

Nu zijn ze weer thuis en geven we een feestje!
http://img863.imageshack.us/img863/931/img0215k.jpg
( de tonebender was niet kapot, maar kwam gewoon langs voor de gezelligheid..)

lollol
24 april 2011, 13:29
Vet, een ekte tonebender:mmmm:

MK hoeveel is dat?

zoon van Piet
24 april 2011, 13:37
Geen MK. Het is de Supa TB in uitermate zeldzame oranje uitvoering...

Mitch
24 april 2011, 19:25
Komt Peer weer met z'n verhalen over degeneratie :seriousf:
Maar mooi plaatje hoor. COlorsound wahs zijn leuk.

zoon van Piet
26 april 2011, 10:06
Laat mij toch lekker zeuren, Mitch! ;)
Het is natuurlijk wel balen, als je bijna wekelijks geconfronteerd wordt met pedalen die van alles gaan mankeren. Zeker als je, zoals ik, amper in staat bent een soldeerbout op te warmen zonder je huis in de hens te zetten en je steeds op zoek moet naar goede en kundige technici, die - terecht- geld kosten..

Maar ja, het is natuurlijk wel een luxeprobleem..

En Colorsound Wahs zijn TOP!
... als ze het doen...

E-J
26 april 2011, 14:32
Je zou eigenlijk die oude Colorsound wahwah moeten kunnen nabouwen in een nieuw, betrouwbaar en sterk jasje. De nieuwe reissues vond je niet zo goed klinken als de roestige oudjes?

zoon van Piet
26 april 2011, 14:47
Je zou eigenlijk die oude Colorsound wahwah moeten kunnen nabouwen in een nieuw, betrouwbaar en sterk jasje. De nieuwe reissues vond je niet zo goed klinken als de roestige oudjes?

Ik heb de RI nooit gehoord, kan er niet over oordelen - behalve dan dat ze van binnen totaal anders lijken, met IC's en zo.. en dat kan eigenlijk niet RI heten, vinnik als purist..

Maar ik heb eigenlijk bij geen enkele van mn ouwe Colorsounds moeite met dat 'jasje'. De elektronica gaat kapot, maar de behuizingen zijn heel wat sterker dan ze lijken. Ik ken uit mijn lange ervaring maar een geval van schade, gebroken verbinding tussen de pot en het pedaal, verder heb ik nog geen CS-en gezien met kapotte behuizingen...

driftkop
26 april 2011, 18:25
Wat is het verschil in geluid tussen de Colorsound en andere wahs?

Mitch
26 april 2011, 19:39
Ik zou bijna willen zeggen: alles. Het hoog, laag, mid en het verloop (Q) zijn anders. Moeilijk met woorden te omschrijven.

zoon van Piet
26 april 2011, 20:43
Moeilijk, maar ik wil t best eens proberen:
alles is groter aan een CS: het geluid, het bereik, het hoog en het laag..
wah int kwadraat, dus.

guitaraddict
26 april 2011, 20:52
http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/HPIM3603.jpg

En dit is mi het belangrijkste in zo'n coloursound wah. Het plastic stukje tussen het pedal en de potmeter dat voor een vertraging zorgt tussen de pedaal slag en de pottravel . Je voet gaat anders (langzamer) door het frequentiespectrum heen. Dat is tenminste mijn theorie !

Misschien weet Dirk Hendrik hier nog iets meer over te vertellen?
Slaat mij theorie ergens op ?
Ben benieuwd.

E-J
26 april 2011, 22:47
Hey dat is mijn foto en ex Colorsound :)

Twee jaar geleden alweer.. auw.

Mitch
27 april 2011, 08:36
Even simpel mechanisch gedacht: vertraging kan het nooit geven. Wel geeft een lastarm een kleinere verdraaiing van de pot, wat dus de verhouding tussen voetbeweging en pot verdraaiïng anders maakt t.o.v. een reguliere wah (Dunlop behuizing).

zoon van Piet
27 april 2011, 09:56
Het is een apart mechanisme, idd, dat toch voor een grotere slag zorgt dan bij de meeste wah's en zo het bereik van CS wah's bepaalt.
Aan de andere kant is het plastic ding verantwoordelijk voor het statische geknetter dat vele ouwe CS-en plaagt...
De vriend van me die een wah met gebroken lastarm had, heeft nogal wat moeite gedaan om aan een vervanger te komen. Uiteindelijk heeft ie er een gefiguurzaagd uit hout of multiplex. Dat loste ook meteen het probleem van de statische elektriciteit op...

guitaraddict
27 april 2011, 15:40
Ik bedoel geen vertraging in de vorm van delay maar langzamer door het effectieve bereik van de pot gaan .
En ik dacht dat ik de enige was die er ooit een gefiguurzaagd had maar ben dus niet uniek in dat idee. Ik hem hem echter nooit gebruikt omdat ik geen cs wah meer heb.

Zonder het pedaal met dat stukje plastic heeft het geen zin om de wah na te bouwen ( de print alleen) denk ik.

Ik zou ook wel eens willen weten wat voor taper de pot heeft !
Log of neg log.

Dirk_Hendrik
27 april 2011, 17:26
Misschien weet Dirk Hendrik hier nog iets meer over te vertellen?
Slaat mij theorie ergens op ?
Ben benieuwd.

Nee. Niet veel.
Qua circuits zijn CS niet echt anders dan gewene jankbabies. Je theorie snijdt best hout daar je met die plastic overbrenging de curve die je potweerstandssverloop maakt dito veranderd. In elk geval een leuk probleem om eens mee te matten.

zoon van Piet
28 april 2011, 11:23
Ik heb een CS Swell pedaal waarin ik de elektronica van een Ibanez Standard Wau Wau heb gestopt.

http://img96.imageshack.us/img96/8408/img0222sg.jpg

( ben er erg trots op dat me dat destijds is gelukt ;) )
Dat leverde een behoorlijke en positieve verandering op van die Wau.. De zwaaiarm kan dus best bepalend zijn, al moet ik zeggen dat ik volgens mij de CS-pot heb laten zitten..

Ik heb nog ergens een CS-swell pedaal liggen. En ben graag bereid die tijdelijk voor experimentele doeleinden af te staan.