PDA

View Full Version : Schecter of Gibson?



RubenDens
23 april 2011, 17:08
Hey iedereen,

Ik ben er al een tijdje over aan het denken om me een nieuwe elektrische gitaar aan te schaffen. Heb lang op mijn goedkope Yamaha Pacifica gespeeld maar vind dat het langzaam aan tijd word voor iets nieuws en beters.

Zelf ben ik altijd geneigd geweest om naar een Gibson Les Paul te gaan als ik wat geld had. Vooral omdat ik het mooie gitaren vind en dat de meesten het er wel over eens zijn dat Gibson kwa geluid en kwaliteit erg goed zijn. Dus toen ik onlangs op de website van mijn lokale muziek keten deze Gibson Les Paul Studio zag staan was mijn interesse gewekt.

http://www.keymusic.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-Ebony-Chrome

Nu vind ik 1099 euro nog niet te gek klinken voor een Gibson. Maar ik vroeg me af wat is nu het verschil tussen een Gibson Les Paul Studio en bv een Standard? De Standards kosten direct al weer een heel stuk meer dus daar zal dan wel een reden voor zijn denk ik. En hoe zou de Les Paul Studio verhouden tot een Gibson SG standard zoals deze:

http://www.keymusic.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-Ebony-Chrome

Natuurlijk ben ik wel van zin om voor de aankoop even naar de muziek winkel te lopen en een keertje op allebei te spelen. En ook zelf de vergelijking eens te maken met bv een Les Paul Standard. Maar het kan geen kwaad om eens wat meningen te vragen zeker ;)


Nu eens mijn gitaar zoektocht was begonnen ben ik ook eens verder gaan kijken dan waar ik eerst mijn zinnen op gezet had. Daardoor ben ik uiteindelijk bij Schecter terecht gekomen. Na wat rondkijken op hun site heb ik mijn oog laten vallen op de Schecter Hellraiser:

http://www.schecterguitars.com/International/Products/Guitar/Hellraiser-C-1-FR.aspx

Het probleem is echter dat ik niet direct een Schecter verdeler hier in de buurt kan vinden. Ik denk dat ik deze wel zou kunnen bestellen via de winkel waar ik de Gibson links van gepost heb. Maar dat zou ik dus voornamelijk blind doen. Dus als iemand mij meer info kan geven over Schecter in het algemeen (kwaliteit, klank) zou ik dat appreciëren. De Hellraiser heeft actieve pickups namelijk de EMG 81tw en EMG 89. Deze pickups spreken me wel aan omdat je ze kan coil splitten dus je zou ze kunnen gebruiken als single coil pickups en als humbucker. Alle verdere info over actieve vs pasieve pickups zijn welkom. Ik speel graag met distortion (metal) maar ik kan ook wel mooie clean klanken waarderen. Naar wat ik begrijp worden actieve pickups vooral voor metal gebruikt maar hoe zijn ze clean? Ik heb al wat op youtube rondgekeken maar meestal is het geluid erg slecht en kun je daar dus niet echt op voort gaan.

En als laatste. Op die Schecter kan je een Floyd Rose Tremelo krijgen. Ik zou geneigd zijn om het model met de Tremelo te pakken ook al gebruik ik deze nog niet (wat niet is kan nog komen). Zijn deze tremelo systemen simpel te onderhouden? Of zou jullie afraden een tremelo te nemen aangezien ik deze nog niet gebruik en voor het Thru Body model te gaan?

Alle advies is welkom!


Ruben

Buzzel
23 april 2011, 17:14
Als je het verschil tussen de studio en de standaard wil horen moet je even kijken op het forum. Daar is nu net een groot topic over. Verder denk ik toch wel dat een les paul en een schechter nog al een groot verschil zijn. Weet je wel zeker wat je wilt gaan spelen? Wat voor muziek vind je leuk? Zulke overwegingen moet je wel maken bij de aankoop van een gitaar. Ik denk namelijk dat die schechter nogal een metal gitaar is. Terwijl de les paul een echte rock gitaar is.

Pepe
23 april 2011, 17:16
Volgens mij moet je eerst zelf een principe keus maken voor een Les Paul of een actieve Floyd Rose dinges.
Die 2 jongens zijn zo verschillend dat afzetten tegen elkaar onzinnig is.

Misschien zijn hier wat mensen die zo'n Schecter hebben maar het zullen er niet veel zijn. Koreaans lijkt me niet?

Ah, Buzzel maait het gras weer voor mijn voeten weg. Voorkruipert!

Bijl
23 april 2011, 17:30
Ik denk namelijk dat die schechter nogal een metal gitaar is. Terwijl de les paul een echte rock gitaar is.

Je zou kunnen stellen dat EMG pickups echt voor metal zijn. En steriele fusion klanken. In beide gevallen gaat het gewoon om een plak mahoniehout met 6 snaren. De rest is allemaal imago en marketing. Robert Smith (the Cure) speelt ook Schecter (maar geen C-1 met EMG's :-)).

Als je een eerlijke vergelijking met een les paul wil maken kan je eens kijken naar een Schecter Tempest met passieve Seymour Duncan pups.

signsofzodiac
23 april 2011, 17:39
Ik kan alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers wat de vergelijking tussen de Schecter en de Gibson betreft. Compleet verschillende beestjes. De Schecters die ik in de klauwen heb gehad waren consistent van kwaliteit, prima gitaren. Over de consistentie van Gibson is al veel geschreven, er zijn puike gitaren bij maar ik zou er never ever eentje kopen zonder hem bespeeld te hebben.

Een Les Paul en een SG zijn IMHO ook niet met elkaar te vergelijken. Niet qua sound, maar belangrijker qua speelgemak. Ik kan simpelweg niet uit de voeten op een SG, mijn speelhand moet op de een of andere manier op een ongemakkelijke wijze te ver richting de nek. Gezien de geschiedenis zijn er zat die uitermate prima op een SG uit de voeten kunnen, smaak dus.

Als laatste de EMG's...: love em or hate em. Ik hou er van. Een gesplitte 89 geeft een, voor mij, lekkere clean sound. Ook de tussenpositie tussen twee EMG humbuckers is goed bruikbaar. Metallica doet het al eeuwen bijvoorbeeld. Kan best zijn dat jij er echt een pleurishekel aan gaat hebben. EMG's zijn helder, met een groot dynamisch bereik en de 81 blijft 1 van de meest bekende en herkenbare metalsounds herbergen.

As always: spelen, spelen, spelen. Alle gitaren die je tegenkomt. Elke gitarist kan je honderden verhalen vertellen over deze of die gitaar, uiteindelijk weet alleen jij wat je lekker vindt. Ik verbaas me niet meer over mede-gitaristen die hun baggersound (my opinion) zelf het einde vinden. Ook niet over gitaristen die uit een gitaar die ik zelf absoluut kloten vind geweldige sounds peuren. Heel gechargeerd: er is geen beter/best, er zijn slechts smaak, budget, oren en vingers.


Je zou kunnen stellen dat EMG pickups echt voor metal zijn. En steriele fusion klanken.

David Gilmour, Steve Lukather, Mark Knopfler, Lou Reed, Steve Winwood, Chad Kroeger, just to name a few die GEEN metal of "steriele" fusion spelen. Te kort door de bocht en, IMHO, onterecht. Er zijn een heleboel soorten EMG's en een heleboel applicaties waar je er prima mee uit de voeten kunt.

Buzzel
23 april 2011, 17:41
Je zou kunnen stellen dat EMG pickups echt voor metal zijn. En steriele fusion klanken. In beide gevallen gaat het gewoon om een plak mahoniehout met 6 snaren. De rest is allemaal imago en marketing. Robert Smith (the Cure) speelt ook Schecter (maar geen C-1 met EMG's :-)).

Als je een eerlijke vergelijking met een les paul wil maken kan je eens kijken naar een Schecter Tempest met passieve Seymour Duncan pups.

Tuurlijk is een gitaar niet voor 1 ding gemaakt. Maar toch. EMG's zijn over het algemeen beter geschikt (gevoiced) voor metal. Ik heb net even een video review gekeken en dat bevestigde wel mijn mening. Je kan er echt wel wat anders uitpersen, maar dat kost toch meer moeite. Ik heb zelf als gitaar ook een met redelijk gevoelige en highgain pickups, dat terwijl ik echt geen metal speel. En het ik ben nooit helemaal tevreden, ondanks dat hij extreem fijn speelt. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een andere.

Ik gaf natuurlijk wel een beetje het stereo type van de gitaar, maar die is er niet voor niks.

RubenDens
23 april 2011, 17:51
Alvast bedankt voor de spoedige antwoorden. Doet me erg plezier.

Ik weet natuurlijk wel dat je deze gitaren niet met elkaar kan vergelijken en dat verwacht ik ook niet. In mijn ogen hebben ze allebij wel iets en ik denk dat ik van bijde plezier zou hebben.

Maar dat neemt niet weg dat als je informatie met betrekking tot een van de genoemde merken modellen en pickups hebt je deze niet mag delen. Het hoeft helemaal geen vergelijking te zijn.

Buzzel bedankt voor de tip over de studio vs standard topic zal hem zeker opzoeken en nakijken. Een van men twijfels is namelijk of ik nu een studio zou kopen of een bv nu de schecter en nog een aantal jaartjes spaar en dan iets meer geef voor een standard.

signsofzodiac bedankt voor je comment over de bouw kwaliteit en pickups. zeker iets om over na te denken.

Ik zou zeggen Keep em Comming :rockon: en bedankt!

Buzzel
23 april 2011, 17:57
Wat je in overweging zou kunnen nemen als je voor en les paul gaat om 2de hands een standaard te kopen. Aanbod is er genoeg.

Oranjeaap
23 april 2011, 18:05
Ik speel vaak op Gibsons maar ik heb nog nooit op een schecter gespeeld. Dus mijn antwoord gaat natuurlijk zijn Gibson
Overigens zijn de 2e hands prijzen veel aantrekkelijker. Trouwens de gitaar winkel bij mij in de buurt heeft een gloednieuwe Studio staan in wijnrood. Prijs is iets van 650 euro. Dus als je dan toch in een winkel wilt kopen.....

munkie
23 april 2011, 19:01
+1 GLPS early 90s met ebben toets 600 a 700 euri used. Neck moet goed zijn, niet krom niet getordeerd, geen (kop)breuken, goed fretwerk. "Natural relic" (=afgeragde gitaar :seriousf:) is niet erg. Originele hardware en elementen graag.

langun
24 april 2011, 13:46
Tuurlijk is een gitaar niet voor 1 ding gemaakt. Maar toch. EMG's zijn over het algemeen beter geschikt (gevoiced) voor metal. Ik heb net even een video review gekeken en dat bevestigde wel mijn mening. Je kan er echt wel wat anders uitpersen, maar dat kost toch meer moeite. Ik heb zelf als gitaar ook een met redelijk gevoelige en highgain pickups, dat terwijl ik echt geen metal speel. En het ik ben nooit helemaal tevreden, ondanks dat hij extreem fijn speelt. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een andere.

Ik gaf natuurlijk wel een beetje het stereo type van de gitaar, maar die is er niet voor niks.

Waarom koop je niet gewoon andere pickups, zeker als je vind dat je gitaar erg fijn speelt.

Buzzel
24 april 2011, 13:54
Waarom koop je niet gewoon andere pickups, zeker als je vind dat je gitaar erg fijn speelt.

Het is een erfenis, daar wil ik niet me kloten. En daarnaast is hij echt wel goed hoor. En de gitaar die ik op het oog heb is ook gewoon heel tof (fender american deluxe strat).

TopRob
24 april 2011, 19:11
Als de Schecter nergens bij je in de buurt verkrijgbaar is om te testen, kun je altijd overwegen om er eentje te bestellen bij een van de grote Duitse dozenschuivers (Thomann, Music Store e.d.). Mocht de gitaar niet bevallen, kun je 'm binnen 30 dagen gewoon weer terugsturen (en geld terug). Lijkt me een goede optie, toch?

Buzzel
24 april 2011, 20:18
Als de Schecter nergens bij je in de buurt verkrijgbaar is om te testen, kun je altijd overwegen om er eentje te bestellen bij een van de grote Duitse dozenschuivers (Thomann, Music Store e.d.). Mocht de gitaar niet bevallen, kun je 'm binnen 30 dagen gewoon weer terugsturen (en geld terug). Lijkt me een goede optie, toch?

Je moet dan wel zelf de verzend kosten dokken.

RubenDens
25 april 2011, 00:54
@TopRob: Aangezien ik hier in de buurt geen Schecter vind was ik inderdaad van plan om eens een kijkje te gaan nemen in de MusicStore in Keulen. Voor de Gibson (als ik daarvoor zou kiezen) lijkt me dat mss ook nog niet zo een slechte zaak aangezien ze daar toch ook al snel 450 euro goedkoper zijn dan hier.

whoosh
25 april 2011, 11:33
Weet niet waar in Vlaanderen je vandaan komt maar bij Joosten in Oosterhout (vlakbij Breda) hebben ze Schecters op voorraad. Ik heb die van mij daar een jaartje geleden ook gekocht. Ze hebben een website (http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d369_schecter.html).

Ik moet zeggen dat ik ze niet allemaal even prettig vond spelen en er zat best wat verschil tussen twee gitaren van hetzelfde type. Overigens vind ik datzelfde bij de goedkopere Gibsons ook altijd. De ene SG faded is de andere niet. Ik zou beide, zowel Schecter als Gibson niet ongezien kopen.

Maar goed, de Schecter die ik heb gekocht is een fijne plank :) Ze gebruiken wel mooi materiaal, goede hardware, goede pups. Ik heb geen EMG's, op een Blackjack ATX zitten Seymour Duncan Blackouts.

caliban
25 april 2011, 12:17
Leo Caerts in Leuven heeft normaal ook Schecter (en Gibson).

Sinner1980
25 april 2011, 12:41
Schecter of Gibson???

Gibson;geen twijfel mogelijk:lp:

Tankman
25 april 2011, 12:43
Schecter of Gibson???

Gibson;geen twijfel mogelijk:lp:

Schecter; geen twijfel mogelijk! :D

Maar dan moet je wel een knappe hebben. Mijn favoriet blijft toch de C-1 Custom. Het is een heerlijke lichte gitaar die gewoon te gek klinkt en speelt. Ze zijn daarnaast ook erg veelzijdig.

Sinner1980
25 april 2011, 12:48
Schecter; geen twijfel mogelijk! :D

Maar dan moet je wel een knappe hebben. Mijn favoriet blijft toch de C-1 Custom. Het is een heerlijke lichte gitaar die gewoon te gek klinkt en speelt. Ze zijn daarnaast ook erg veelzijdig.

Kwestie van smaak; ik heb een Schecter C1 gehad en wist niet hoe snel ik m weer weg moest doen maar das persoonlijk natuurlijk.

Zullen we het anders maar gewoon op Framus hoeden;ook leuk;)

Tankman
25 april 2011, 13:19
Kwestie van smaak; ik heb een Schecter C1 gehad en wist niet hoe snel ik m weer weg moest doen maar das persoonlijk natuurlijk.

Zullen we het anders maar gewoon op Framus hoeden;ook leuk;)

Framus! Inderdaad! Ga voor de Panthera Pro!

Er is overigens wel gigantisch verschil tussen een C-1 en een C-1 Custom. De C-1 vind ik ook niet zo geweldig. Damien Elite serie is ook wel goed, maar de Custom is toch mijn favoriet.

RubenDens
25 april 2011, 14:58
@Caliban: Bedankt voor de tip. Heb op de website van Leo Caerts gaan zien en ze hebben Schecter maar alleen de goedkopere Omen Modellen.

Ben inderdaad niet van zin om ze blind te kopen. Dus zal waarschijnlijk wel iets verder rijden voor een winkel in Nederland of Duitsland die ze in stock heeft zodat ik ze kan testen voor ik koop. Ben er bijna zeker van dat het de trip waard is. Aan de ene kant om ze te testen en aan de andere voor de prijs ;)

@Whoosh bedankt voor de link naar die winkel in Breda is inderdaad nog een stukje korter bij dan Keulen. Zal de website eens bekijken. Naar die Blackjack heb ik ook liggen kijken. Zijn er fret indicatoren op de zijkant van de nek? Wan die heeft enkel een inlay op de 12e fret toch? Niet dat de inlays noodzakelijk zijn maar vind ik toch wel fijn.

Heeft er verder iemand ervaring met de musicstore in Duitsland? Ze hebben een redelijk internationale website. Hoe is de service in de winkel?

BTW fijn te horen dat er ook een aantal tevreden Schecter klanten zijn. Vind de Schecter modellen er gwn erg strak uitzien. En buiten het oor wil het oog ook wat, niet?

Alvast bedankt voor de reacties :ok:

Grtz,


Ruben

whoosh
25 april 2011, 17:41
M'n Blackjack heeft ook side-dots, op de toets zelf inderdaad alleen bij de twaalfde fret.

Voor je keuze tussen Gibson en Schecter; tja, het zijn twee behoorlijk verschillende gitaren. Ik gebruik mijn Schecter eigenlijk alleen maar voor het stevige werk, hij staat dan ook altijd in Drop C gestemd :) maar clean klinkt het ook prima, Blackouts zijn behoorlijk dynamische pups.

Dealer
25 april 2011, 19:01
Musicstore. Snelle levering en prima hulp

nadeel is dat je soms in de rij moet staan om te testen. Ze hebben 4 of 5 ruimten met in elke ruimte echt heel veel amps (een fender ruimte ect) en dus als er een iemand in die ruimte zit zijn al die amps in een keer ff bezet.

Ik moest tog wel zo'n 20/30 min w8e tot ik erin kon

langun
25 april 2011, 19:23
En de ruimte die pas echt interessant is om versterkers te testen mag je niet in tenzij je echt de intentie hebt om een versterker te kopen :(

(de dure Marshalls, Diezel, ENGL, Mesa Boogie, etc :rockon:)

Tankman
26 april 2011, 09:39
En de ruimte die pas echt interessant is om versterkers te testen mag je niet in tenzij je echt de intentie hebt om een versterker te kopen :(

(de dure Marshalls, Diezel, ENGL, Mesa Boogie, etc :rockon:)

Deels begrijpelijk. Je moet niet de hele dag mensen op je duurste producten willen hebben. Je mag dan wel de uitzondering maken van me. Ik pak ook niet zomaar de PRS Custom 22 uit de vitrine voor iedere snotaap die binnen komt.

minoin
26 april 2011, 13:16
Ik ben het met Whoosh eens; een Schecter ATX kopen. Ik heb een Gibson (+ LP Custom van pa) en een Schecter, en de Schecter vind ik toch prettiger spelen. Schecter is naar mijn mening consistent in kwaliteit; ik heb nog geen slechte Hellraiser of ATX in mijn handen gehad en dat kan ik niet over Gibson zeggen. Dus koop een Schecter waar je zeker blij mee bent, en als je ervaring hebt kun je naar een exemplarisch uitstekende Gibson zoeken :)

Wat pups betreft; ik hou van mijn Blackouts en heb al een berg pickups gehad! Wat voor jou werkt zul je zelf uit moeten vinden.

MeneerJoost
26 april 2011, 13:20
Met de Hellraiser heb ik totaal geen ervaring en het vergelijken van een LP met een Hellraiser lijkt mij ook ietwat moeilijk maar, een vriend van mij heeft een Schecter Corsair en dat is een hele fijne gitaar dus qua kwaliteit zit het volgens mij wel goed.

Hoe lang speel je eigenlijk al gitaar? Want van een Pacifica naar een 1000eu gitaar is wel een enorme 'sprong', is een Epi LP Plus Top niet iets?

Ga vooral veel uitproberen zou ik zeggen, met LP modellen en Hellraiser-achtige gitaren.

:hippie:

RubenDens
26 april 2011, 14:34
Ik speel al een goeie 6 jaar. Wel nooit les gevolgd dus ik zal niet beweren dat ik erg goed ben. Maar ik beleef nog altijd veel plezier aan men getokkel en ik merk toch vooruitgang in men skillz :seriousf:

Ben gewoon op een punt aangekomen waar ik toe ben aan een nieuw instrument. Heb eerst nog getwijfeld om iets goedkoper te gaan maar daar zal ik later spijt van krijgen denk ik. Dus ben er vrij zeker van dat ik op deze prijs klasse wil mikken :)

@minoin: Ik heb nog niet zo veel gitaren vast gehad dus hetgeen er gezegd wordt over de consistente kwaliteit van Schecter is zeker interessant. Ben momenteel meer en meer richting Schecter aan het neigen. En dan kan ik over een paar jaar als ik beter weet waar ik op moet letten proberen een goede Gibson uit te kiezen.

@Woosh: Bedankt voor de info over de side dots op de Blackjack neck. Zal ik toch de Blackjack terug in de overweging opnemen. Ben benieuwd wat het verschil is tussen de blackouts van Seymour Duncan en de EMG's. De EMG's lijken me mss nog altijd iets interessanter vanwege de coil split optie. Maar dat zal ik wel moeten horen als ik ze vast heb denk ik.

Sinner1980
26 april 2011, 16:47
@minoin: Ik heb nog niet zo veel gitaren vast gehad dus hetgeen er gezegd wordt over de consistente kwaliteit van Schecter is zeker interessant. Ben momenteel meer en meer richting Schecter aan het neigen. En dan kan ik over een paar jaar als ik beter weet waar ik op moet letten proberen een goede Gibson uit te kiezen.
.

Mooie conclusie dit;ik zeg doen!

Mocht die Schecter bevallen dan natuurlijk...

Ik zou zelf overigens geen Schecter nemen met abalone inlays/binding.
Dit vond ik welgeteld een dag of 3 mooi/apart;vervolgens foeilelijk,kitsch en...gewoon lelijk bah!
Persoonlijk natuurlijk maar een gewaarschuwd mens telt voor twee