PDA

View Full Version : Ervaring met pure Tung Olie?



P-Five
23 april 2011, 16:29
Ik heb mijn Gibson The Paul kaal geschuurd en in de pure Tung Olie gezet.
Schuren tot 320 grit en daarna 3 lagen van 1:1 (Tung olie en terpentijn). De olie dringt mooi in het hout en nu na 7 lagen (geleidelijk overgaan van 1:1 naar 100% tung olie) heeft het hout een mooie tekening. Alleen zit de olie echt IN het hout en er nog niet OP. Hier en daar ontstaan wel plekken die wat matter zijn dan de rest. Ik heb geen ervaring met Tung Olie. Dit is mijn eerste keer dat ik het aanbreng.

Ik heb op het internet een handleiding gevonden van Waterlox. Die maken ook pure tung olie producten. Elke houtsoort heeft een eigen oplossend vermogen als het gaat om het opnemen van de Tung Olie. Bij vloerdelen wordt ook aangeraden bepaalde hoeveelheden olie per vierkante meter op te brengen met een kwast. Na ongeveer 7 lagen heb je een slijtvaste olielaag. Als je de olie handmatig opbrengt door het in te wrijven met een doek moet je het aantal lagen verdrievoudigen of verviervoudigen om hetzelfde resultaat te krijgen. Als dat zo is zit ik met mijn 7 lagen pas op één kwart.

Is er iemand die ervaring heeft met het aanbrengen van pure Tung Olie en die mij kan vertellen wat ik kan verwachten als ik doorga met aanbrengen van de olie? Hebben de matte plekken te weinig olie? Is het mogelijk een gelijkmatige olie dekking te krijgen die OP het hout ligt?

Op zich ben ik tevreden met hoe de gitaar er nu uitziet. Je behoudt het pure karakter van de Gibson The Paul, die ook al een hele dunne nitro laklaag had. De porien zijn open en het hout heeft een mooie, natuurlijke olieachtige uitstraling. Bovendien is het hout nu al waterafstotend door de aangebrachte 7 lagen olie.

Iemand die zijn ervaring met Tung olie wil en kan delen?

Orgasmocaster
25 april 2011, 16:37
Elke houtsoort heeft een eigen oplossend vermogen als het gaat om het opnemen van de Tung Olie.