PDA

View Full Version : Ervaring met pure Tung Olie?



P-Five
23 april 2011, 16:29
Ik heb mijn Gibson The Paul kaal geschuurd en in de pure Tung Olie gezet.
Schuren tot 320 grit en daarna 3 lagen van 1:1 (Tung olie en terpentijn). De olie dringt mooi in het hout en nu na 7 lagen (geleidelijk overgaan van 1:1 naar 100% tung olie) heeft het hout een mooie tekening. Alleen zit de olie echt IN het hout en er nog niet OP. Hier en daar ontstaan wel plekken die wat matter zijn dan de rest. Ik heb geen ervaring met Tung Olie. Dit is mijn eerste keer dat ik het aanbreng.

Ik heb op het internet een handleiding gevonden van Waterlox. Die maken ook pure tung olie producten. Elke houtsoort heeft een eigen oplossend vermogen als het gaat om het opnemen van de Tung Olie. Bij vloerdelen wordt ook aangeraden bepaalde hoeveelheden olie per vierkante meter op te brengen met een kwast. Na ongeveer 7 lagen heb je een slijtvaste olielaag. Als je de olie handmatig opbrengt door het in te wrijven met een doek moet je het aantal lagen verdrievoudigen of verviervoudigen om hetzelfde resultaat te krijgen. Als dat zo is zit ik met mijn 7 lagen pas op één kwart.

Is er iemand die ervaring heeft met het aanbrengen van pure Tung Olie en die mij kan vertellen wat ik kan verwachten als ik doorga met aanbrengen van de olie? Hebben de matte plekken te weinig olie? Is het mogelijk een gelijkmatige olie dekking te krijgen die OP het hout ligt?

Op zich ben ik tevreden met hoe de gitaar er nu uitziet. Je behoudt het pure karakter van de Gibson The Paul, die ook al een hele dunne nitro laklaag had. De porien zijn open en het hout heeft een mooie, natuurlijke olieachtige uitstraling. Bovendien is het hout nu al waterafstotend door de aangebrachte 7 lagen olie.

Iemand die zijn ervaring met Tung olie wil en kan delen?

Orgasmocaster
25 april 2011, 16:37
Elke houtsoort heeft een eigen oplossend vermogen als het gaat om het opnemen van de Tung Olie.

dat is zeker waar.. ik heb een Korina body met Indian Rosewood top met pure tung olie gefinished, en dat duurde maanden!! de Korina (vergelijkbaar met Mahonie) nam het heel anders en sneller op dan de Rosewood..

het belangrijkste is dat je het lang genoeg laat drogen (soms een week) voor de volgende laag.. en dun aanbrengen uiteraard. het eind resultaat is zeker de moeite waard..

P-Five
16 juli 2011, 10:35
En dit is het resultaat... Viel niet mee ;-)

http://www.studiolangezaal.nl/Paul1.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Paul2.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Paul3.jpg

bass blom
16 juli 2011, 10:42
wow, deftig hoor!

Schrevel
16 juli 2011, 12:34
Zou je een losse body of hals ook kunnen laten weken in een oliebad ipv het er laag voor laag opsmeren?

barno
16 juli 2011, 13:14
Zou je een losse body of hals ook kunnen laten weken in een oliebad ipv het er laag voor laag opsmeren?

nee, de bescherming komt er door elke laag eerst te laten uitharden, en dan de volgende laag aan te brengen. trouwens, enig idee hoeveel olie je daarvoor zou nodig hebben...

pim raaijmakers
16 juli 2011, 20:39
Mooi stukje hout, zeg.

BLUEWEY
17 juli 2011, 03:40
Het resultaat mag er iig zijn.., het stukje hout is idd schitterend en het versterkertje is ook nie verkeerd.. :)

P-Five
24 juli 2011, 13:15
Hij speelt trouwens ongelofelijk lekker ;-) Hij staat nu op een lekker plekje te drogen. Op dit moment plakt de olie nog een beetje. Uitharden kan wel twee maanden duren.