PDA

View Full Version : verstemmen met brug



guitargirl66
23 april 2011, 11:11
Hallo allemaal,

weet iemand of het mogelijk is je gitaar naar beneden te stemmen als er een brug op zit?
ik weet dat je dan wel de brug 'er af moet halen' om hem te verstemmen, maar kan je hem er verlaagd dan weer op zetten?

dat wilde ik alleen even weten :)

Thyrif
23 april 2011, 11:25
Ik begrijp uit je post dat je een lagere stemming (D of C of iets dergelijks?) wilt gebruiken op je gitaar? Of bedoel je dat je je brug lager wilt afstellen, zodat de snaren dichter op de hals staan?

guitargirl66
23 april 2011, 11:39
ik wil graag de gitaar lager stemmen, naar D
is dat mogelijk met een brug?

Sanderltd
23 april 2011, 11:49
Ik snap helemaal niet wat je nu bedoelt met een "brug"? Elke gitaar heeft een brug...

beunklats
23 april 2011, 11:50
Welkom op het forum.

Ik weet niet hoe het met jouw brug zit, maar volgens mij hoef je die er niet af te halen.
Gewoon naar benede stemmen.

frander
23 april 2011, 11:51
Ik ga nu eerst een joint roken...mss snap ik het dan ook hahaha! :hippie:

Thyrif
23 april 2011, 12:32
De term 'brug' slaat op het ding waar de snaren op rusten boven de body. Met een vaste brug hoef je doorgaans niks te doen om de gitaar lager te stemmen, dat kan gewoon met de stemmechanieken. Als je een zwevende brug hebt (met een stemschroefje voor elke snaar) kan het goed zijn dat je hem opnieuw moet afstellen nadat je hem lager hebt gestemd.
Ik denk dat de volgende vraag is: wat voor brug heb je? Heb je anders een foto?

guitargirl66
23 april 2011, 12:54
haha ok zoals ik zie is er nog al wat verwarring xD
ik denk dat ik dan verkeerd heb opgevat hoe het heet :P
mijn gitaar zit aan de bovenkant vast (ik dacht dat dat de brug heette)
als je hem wilt stemmen moet je óf de knoppen aan de onderkant gebruiken, óf die blokjes losmaken om hem met de 'gewone' knoppen te stemmen.
ik heb vernomen dat je een gitaar met 'blokjes aan de bovenkant' niet naar beneden kan stemmen (D/drop D/Dis/whatever)
dat wil ik wel graag, dus nu is mijn vraag: kan dat alsnog?

guitargirl66
23 april 2011, 12:55
p.s. gitaarspelen kan ik maar als het op theorie aankomt faal ik echt keihard (zoals je wel gemerkt hebt ^^)

Bert Gitaar
23 april 2011, 13:00
Volgens mij heeft de t.s.'er het over een floyd rose achtig systeem waar je de snaren mee blokkeert i.v.m. mechaniek verloop. Locking screw's.

Madcow
23 april 2011, 13:05
Wat voor gitaar heb je? Model/merk?

guitargirl66
23 april 2011, 13:09
oh wacht, ik snap het al :}
het heet wel een brug, maar ik heb het over een váste
anders, laat maar :P

guitargirl66
23 april 2011, 13:10
ik heb een ibanez RG420EG

LesPaul1612
23 april 2011, 13:15
ik heb een ibanez RG420EG

In dat geval: laat hem maar gewoon in je standaard stemming:)

Sanderltd
23 april 2011, 13:19
Om toch maar eens concreet antwoord te geven op je vraag:

Ja, natuurlijk kun je ook een gitaar met vaste topkam (locking nut) en bijhorende tremolo lager stemmen. Dit zal echter veel moeilijker gaan dan bij een gitaar met vaste brug. (zoals bij een Les Paul bijvoorbeeld)

Als je de locking nut bovenaan losmaakt, kunnen de snaren lager gestemd worden, maar dan geraakt ook je tremolo uit balans. M.a.w. je brug gaat dan helemaal fout en scheef staan.
Je gitaar zou dan dus opnieuw afgesteld moeten worden, wat toch enige oefening nodig heeft, en niet op 1,2,3 gedaan is.

Ik zou het er persoonlijk niet voor over hebben. Ik speel graag met tremolo's, maar ik word knettergek van zodra ik ook maar 1 snaar anders moet stemmen.

guitargirl66
23 april 2011, 13:21
ok bedankt, dat was wat ik wilde weten

p.s. sorry voor de onduidelijkheid, maar ik snapte het zelf ook niet helemaal xD

Mesjoggah
23 april 2011, 15:08
Even om het voor jou duidelijk te maken, jij hebt dus een gitaar waarbij de brug een zgn tremolo is en in jou geval een zwevende die dus zowel naar boven als beneden kan, de door jou genoemde schroefjes op die brug zijn finetuners.
Je topkam is er een met zgn locking nuts.