PDA

View Full Version : Vaak omstemmen aan te raden?



Moosie
22 april 2011, 21:53
Als je vaak je steelstring van E naar Es stemt loop je dan kans dat door de voortdurend wisselende spanning op de hals je op termijn problemen krijgt met je gitaar?

Laatst heeft een maat van me zijn gitaar naar BDDDDD gestemd zodat we er beide Iris van de googoo dolls op konden spelen. We konden blijven stemmen en nadat hij de gitaar weer normaal gestemd had was 'ie ook vrij rap weer vals...

Ik ben dus wat huiverig voor het stemmen in Es en ben benieuwd of het dan niet handiger is een extra gitaar op de kop te tikken?

Het gaat wel om een applause overigens met een alluminium hals. Zou dat nog wat uitmaken tov een houten hals?

Edit: In Es laten staan en met een capo op de 1e fret spelen is niet echt een optie.

LaurentB
22 april 2011, 22:02
Het kan geen kwaad voor de gitaar, denk ik. Het zijn de snaren zelf die steeds weer terug naar de oude spanning willen bij dat omstemmen, en die slijten ook sneller. Een speciale gitaar is wél handiger ja, zeker tijdens optredens.

Plant
22 april 2011, 22:15
Als je vaak je steelstring van E naar Es stemt loop je dan kans dat door de voortdurend wisselende spanning op de hals je op termijn problemen krijgt met je gitaar?

Laatst heeft een maat van me zijn gitaar naar BDDDDD gestemd zodat we er beide Iris van de googoo dolls op konden spelen. We konden blijven stemmen en nadat hij de gitaar weer normaal gestemd had was 'ie ook vrij rap weer vals...

Wat wil helpen als je een snaar omlaag stemt, is om de snaar eerst iets te ver om laag te draaien en dan te stemmen door weer omhoog te gaan. Er zit nou eenmaal wat speling op je mechanieken en als je meteen stemt bij omlaag gaan, zakt de stemming bij gebruik nog iets door. Dus iets verder omlaag draaien en pas stemmen tijdens weer op te draaien, dan staan je snaren goed op spanning.


Ik ben dus wat huiverig voor het stemmen in Es en ben benieuwd of het dan niet handiger is een extra gitaar op de kop te tikken?

Kan handig zijn. Voor hetzelfde gevoel kun je in Es dikkere snaren gebruiken en daar de gitaar op (laten) afstellen.


Het gaat wel om een applause overigens met een alluminium hals. Zou dat nog wat uitmaken tov een houten hals?

Edit: In Es laten staan en met een capo op de 1e fret spelen is niet echt een optie.

Als je toch 1 gitaar wilt gebruiken kan dat ook volgens bovenstaande tip: Standaard in Es zetten met dikkere snaren en daar de gitaar op afstellen, voor gebruik in E een capo in de eerste positie.

Harald
23 april 2011, 10:00
BDDDDD

Dat is wel HEEL extreem omstemmen. Een soort smiley stemming... Als je zo ver omstemt (hoe lukt dat uberhaupt met een normale set snaren?) kan ik me voorstellen dat je stemmingsproblemen hebt in die stemming, en dat de snaren daarna misschien ook nog even protesteren. Maar iemand als Michael Hedges werkte ook met een enorm arsenaal aan stemmingen. Er kan veel, en op zich zou dat niet echt problemen met de gitaar moeten opleveren. Even in Eb zetten kan wel, al zijn net wat dikkere snaren dan net wat fijner. Ga je extreem veel lager wordt de snaarspanning erg laag. Dan wordt elke onnauwkeurigheid in vingerzetting waardoor je harder duwt of aan de snaar trekt enorm uitvergroot, en is goede intonatie behoorlijk lastig tot onmogelijk tijdens het spelen.

Los daarvan, de gitaar steeds even in zijn geheel een halve toon lager zetten is wel steeds gedoe. Daar zou ik live niet aan beginnen. En als het erom gaat met de cd mee te spelen, maak dan gewoon een meespeelbestandje dat je met audacity een halve toon omhoog transponeert. Dat is eenmalig werk, hoef je daarna niet steeds je gitaar om te stemmen. Een dedicated gitaar voor andere stemmingen is natuurlijk ook handig. Maar dan zou ik in eerste instantie toch eerst voor 1 echt goede gitaar gaan.

apekop
23 april 2011, 15:32
als je veel met open stemmingen gaat werken (zoals ik doe), krijg je te maken met intonatie problemen. Eigenlijk zou je voor iedere stemming andere diktes snaren moeten gebruiken, en ook nog per snaar een andere dikte als je open stemmingen gebruikt, maar dat is niet te doen natuurlijk.

Af en toe een halve toon lager stemmen is geen enkel probleem. Als het nog lager gaat wel.

Liquid_Metal
23 april 2011, 20:58
Dat is wel HEEL extreem omstemmen. Een soort smiley stemming... Als je zo ver omstemt (hoe lukt dat uberhaupt met een normale set snaren?) kan ik me voorstellen dat je stemmingsproblemen hebt in die stemming, en dat de snaren daarna misschien ook nog even protesteren. Maar iemand als Michael Hedges werkte ook met een enorm arsenaal aan stemmingen. Er kan veel, en op zich zou dat niet echt problemen met de gitaar moeten opleveren. Even in Eb zetten kan wel, al zijn net wat dikkere snaren dan net wat fijner. Ga je extreem veel lager wordt de snaarspanning erg laag. Dan wordt elke onnauwkeurigheid in vingerzetting waardoor je harder duwt of aan de snaar trekt enorm uitvergroot, en is goede intonatie behoorlijk lastig tot onmogelijk tijdens het spelen.

Los daarvan, de gitaar steeds even in zijn geheel een halve toon lager zetten is wel steeds gedoe. Daar zou ik live niet aan beginnen. En als het erom gaat met de cd mee te spelen, maak dan gewoon een meespeelbestandje dat je met audacity een halve toon omhoog transponeert. Dat is eenmalig werk, hoef je daarna niet steeds je gitaar om te stemmen. Een dedicated gitaar voor andere stemmingen is natuurlijk ook handig. Maar dan zou ik in eerste instantie toch eerst voor 1 echt goede gitaar gaan.

Iris lijkt inderdaad in die tuning te staan. Achterlijk gedoe..

Moosie
26 april 2011, 23:22
Bedankt voor de opmerkingen en tips!

Na gelezen te hebben dat het in principe geen kwaad kan heb ik mijn gitaar in Es gestemd. Bij akkoorden die ik wat harder aansloeg trilden er snaren mee dus ik denk dat ik beter af ben met een gitaar erbij.

Cue Zephyr
12 mei 2011, 02:25
Ik stem ook regelmatig om. Bij mij zijn het ook echt de snaren die eronder te lijden hebben. Stemmingen die ik vrij recentelijk heb gebruikt zijn als volgt (naast standaard): DADGAD, BGDGAD, CGDGBE, BBDDAD (variatie op BDDDDD ivm te lage/hoge snaarspanning), DACFCF, CGDGGD en ECDGAD.
Hier zitten best wat extreme stemmingen tussen en ik heb er geen problemen mee gehad. Ik mag ook wel opmerken dat deze snaren meer dan een maand oud zijn (en in de eerste 2-3 dagen al meteen bijna doodgespeeld zijn ivm optredens).
Er is nog geen snaar geknapt, maar ik vervang ze ook direct als dit gebeurt.
Ik heb mijn Taylor nu rond de 1,5 jaar en ze heeft nog geen kuren vertoond door zoveel opnieuw te stemmen.
Ik stem soms wel eens naar D (DGCFAD) en ben wel eens zo laag geweest als C (CFBbEbGC). In C heb ik wel wat intonatieproblemen en ik kan er echt alleen fingerstyle op spelen omdat ik anders alleen maar fretbuzz krijg. :p

Over de Es-stemming, ik denk dat je ook best een setje dikkere snaren kunt proberem. Mocht ik een keer in Es of lager willen spelen, heb ik nog een setje 14-59 snaren liggen.