PDA

View Full Version : hoe bekom ik mijn geluid???



David Dear Hearts
22 april 2011, 14:45
Ik zit met een probleem te worstelen, en ik geraak er maar niet uit...

ik speel op een fender bassman 65 blackface door een marshall TV cabinet. Dit met een goldtop 57 historic reissue.

als ik zuiver op de versterker speel en ik draai 'm flink open krijg ik een super distortion...probeem veeeeeeeel te luid. Draai ik het volume terug, verdwijnt de 'poer' en de ballen. versterker is 50watt maar gaat gewoon veel te luid.
Ik combineer 'm nu met een boss overdrive od-3 en met die distortion kan je natuurlijk spelen, het klinkt alleen totaal niet zo goed als de fender z'n natuurlijke distortionsound.

Tips iemand? Een power brake hoor ik als mogelijke oplossing, maar daar wordt je sound ook helemaal anders van...

Zijn er bepaalde 'mods' mogelijk om de fender op een 'aanvaardbaar' niveau al te laten 'knallen'?

Thanx!!

D.

Pepe
22 april 2011, 15:24
Een pedaaltje heeft zijn plek maar zelfs heel goed gelukte exemplaren halen het niet bij de natuurlijke overdrive van amp en speakers. Je moet dat ook niet vergelijken.

Er valt wel wat aan te doen, meer amp in je oversturing,
Powerbreak of attuneator is een ding maar dan mis je nog steeds het aandeel van je speakers.
Met weinig efficiente speakers valt ook wat op te lossen. Er zijn nog dingen als post mastervolume, speakerdemping en getweak aan je amp zelf maar het blijft behelpen.
Een van de redenen waarom een Deluxe zo gewild is.

Eko
22 april 2011, 21:54
Nee , geen alternatief. Een Fiat 500 is er ook in dezelfde kleur als een Ferrari , maar dat rijdt toch stuk minder. Ja , er zitten ook 4 zwarte banden onder maar dat is ook alles.....
Is met dit soort zaken ook. Het wordt alleen maar doen alsof.

Pepe
22 april 2011, 22:26
Als je amp nog origineel is zou ik me 2 keer bedenken om iets te laten modden, just saying.

TimS
22 april 2011, 22:50
Je kunt er wel een flinke booster voor zetten. Is niet hetzelfde als je versterker helemaal opendraaien, maar komt wel een stuk dichten in de buurt dan een boss overdrive.

Pepe
22 april 2011, 22:54
De Bassman heeft geen master dus je schiet nada op met een booster.

TimS
22 april 2011, 22:58
De Bassman heeft geen master dus je schiet nada op met een booster.
Met het (preamp)volume op de versterker teruggedraaid en een booster ervoor krijg ik een meer overstuurd geluid, verschilt dat per versterker?

Pepe
22 april 2011, 23:37
Als je je master helemaal opendraait, wat bij non master standaard het geval is, en je draait een preamp op 1, dan lijkt het me sterk dat je kan oversturen omdat je preamp pot op 1 staat. Dat is toch logica?

Zolang je tuinslag op een ielig straaltje staat komt er maar een ielig straaltje uit, hoever je de kraan ook opendraait.

cluseau
22 april 2011, 23:55
Als je je master helemaal opendraait, wat bij non master standaard het geval is, en je draait een preamp op 1, dan lijkt het me sterk dat je kan oversturen omdat je preamp pot op 1 staat. Dat is toch logica?

Wel logisch maar niet helemaal waar, beetje uitleg:

Een bassman begint met één gain stage en dan komt pas de tonetack en volume regelaar. Het is dus heel goed mogelijk deze ene trap lekker te oversturen met een hoog signaal uit een booster.

TimS
22 april 2011, 23:55
Als je je master helemaal opendraait, wat bij non master standaard het geval is, en je draait een preamp op 1, dan lijkt het me sterk dat je kan oversturen omdat je preamp pot op 1 staat. Dat is toch logica?

Zolang je tuinslag op een ielig straaltje staat komt er maar een ielig straaltje uit, hoever je de kraan ook opendraait.
Je kunt toch de voorversterker oversturen? Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar ik krijg wel een veel meer overstuurd geluid met een booster voor een vox combo zonder master volume.

Pepe
23 april 2011, 00:06
Wel logisch maar niet helemaal waar, beetje uitleg:

Een bassman begint met één gain stage en dan komt pas de tonetack en volume regelaar. Het is dus heel goed mogelijk deze ene trap lekker te oversturen met een hoog signaal uit een booster.

Ik dacht al, een beetje technische ondersteunig zou niet gek zijn.
But serious, als ik de master van mijn bassman openzet en ik zet de klon vol open en dan langzaam de pre amp open draai.. dat gaat allejezus hard op standje 1 afgezien dat het nergens naar klinkt.

Nouja, nergens naar klinkt.. anders dan alles lekker open, dat was de point.

Niettemin begrijp ik dat de volume op de blackface Bassman datgene is wat later de master zou worden?
Ik dacht altijd dat je de master op de Silverface moest openzetten om een nonmaster idee te krijgen maar wat je zegt is dat je eigenlijk je preamp moet openzetten voor dat principe?

cluseau
23 april 2011, 00:20
Kwaliteit of klank was ook niet de issue, de vraag was hoe en of het kan. Dat probeer ik te verklaren. De ene bassman is de andere ook niet. Zo heeft een blonde 4 triode's voor de fasedraaier en een bassman10 perst alles uit twee.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/offtobed.gif

Pepe
23 april 2011, 00:30
Maar begrijp ik het goed dat de master op een BF Bassman na de splitter zit, de preamp pot van de silverface voor de splitter?
Waar komt dan de master als je die mod op een blackface laat inbouwen?

cluseau
23 april 2011, 08:36
Maar begrijp ik het goed dat de master op een BF Bassman na de splitter zit, de preamp pot van de silverface voor de splitter?
Waar komt dan de master als je die mod op een blackface laat inbouwen?

Bij een blackface gaat hij altijd erna maar hoewel af te raden ervoor zou ook kunnen. De fasedraaier doet dan niet mee in het overdrive proces. Een zilverface is helemaal een verhaal apart, die heeft maar één trap voor de fasedraaier en na die trap komt de gain regelaar dus heb je weinig keus. Hij kan dan alleen achter de fasedraaier.

Frans.

Kim Wilson
23 april 2011, 09:13
Ik had hetzelfde probleem met een SF Bandmaster, daar heb ik een PPI MV in laten bouwen. Dat werkte voor mij perfect. Wel de oversturing, niet het volume.

Pepe
23 april 2011, 11:24
Okee, tx voor de uitleg.

guitarnijboer
23 april 2011, 14:44
Wel logisch maar niet helemaal waar, beetje uitleg:

Een bassman begint met één gain stage en dan komt pas de tonetack en volume regelaar. Het is dus heel goed mogelijk deze ene trap lekker te oversturen met een hoog signaal uit een booster.

Hier verschilt de theorie toch echt van de praktijk Frans. Natuurlijk kun je in theorie met een voldoende groot signaal deze enkele triode oversturen, maar in de praktijk is er geen booster op de markt die een voldoende groot signaal produceert om er iets bruikbaars van te maken. Indien je toch iets zou vinden of maken dat een voldoende groot signaal levert dan klinkt het als je alleen deze triode overstuurt nog steeds beslist niet 'lekker'.

GretschGuy
23 april 2011, 14:47
Ik zit met een probleem te worstelen, en ik geraak er maar niet uit...

ik speel op een fender bassman 65 blackface door een marshall TV cabinet. Dit met een goldtop 57 historic reissue.

als ik zuiver op de versterker speel en ik draai 'm flink open krijg ik een super distortion...probeem veeeeeeeel te luid. Draai ik het volume terug, verdwijnt de 'poer' en de ballen. versterker is 50watt maar gaat gewoon veel te luid.
Ik combineer 'm nu met een boss overdrive od-3 en met die distortion kan je natuurlijk spelen, het klinkt alleen totaal niet zo goed als de fender z'n natuurlijke distortionsound.

Tips iemand? Een power brake hoor ik als mogelijke oplossing, maar daar wordt je sound ook helemaal anders van...

Zijn er bepaalde 'mods' mogelijk om de fender op een 'aanvaardbaar' niveau al te laten 'knallen'?

Thanx!!

D.

Als je de huidige amp + speakers + cabinet identiek wilt houden, is 'n power break nog de beste oplossing. Het tast je sound wel wat aan. Maar lang niet zo veel als 't inbouwen van 'n master volume. Of 'ie nou voor of na de fasedraaier zit.

Ik neem aan dat je 'n 4 x 12" cab gebruikt. Daarmee heb je wel gekozen voor de grootste hoeveelheid herrie die je amp kan produceren. Met 'n (deels) open 2 x 12" cab zal 't volume flink afnemen.

Je kan ook nog van die 6L6 naar EL84 adaptors van THD (tegenwoordig ook van anderen) proberen. Vermindert 't vermogen naar zo'n 15 Watt. Buizen er uit, adaptors op de buisvoeten, EL84 in de adaptors, klaar. Ook dat zal je sound wat veranderen. Want EL84's in klasse A, klinkt anders dan 6L6 in klasse AB. Maar je pre-amp blijft hetzelfde en je kan 't volume vol open zetten.

cluseau
23 april 2011, 23:23
Hier verschilt de theorie toch echt van de praktijk Frans.

Daar zul je best gelijk in hebben want ik heb er geen ervaring mee. Tim echter wel (post7) en de theoretische verklaring heb ik daar bij geplaatst, thats all. Dat het in de praktijk klinkt als een natte krant kan ik niet tegenspreken. Ik vermoed dat Tim zijn AC15 gebruikt maar wat voor booster ervoor zit, nowbody knows. Misschien kan Tim uitleggen met welke spullen hij zo'n fijne overdrive verkrijgt. :hide:.

Frans.

TimS
23 april 2011, 23:43
Ik bedenk me nu net dat het ook aan de booster kan liggen, die gebruik ik al tijden. Ik heb ff een schemaatje gegoogled:

http://i230.photobucket.com/albums/ee68/aroundthefur444/mxr_microamp_vero_fixed.gif

Ik zie er zelf niets aan, maar misschien is het stiekem wel een lichte overdrive :)

Ik zal morgen even kijken of ik me niet vergis, als het technisch niet mogelijk is zou het bij mij ook niet moeten kunnen :seriousf:

Bolder
24 april 2011, 10:10
Ik zou ook twee keer nadenken voordat ik iets aan mijn '64 BF Bandmaster zou doen..

cluseau
25 april 2011, 11:23
Ik heb ff een schemaatje gegoogled:

http://i230.photobucket.com/albums/ee68/aroundthefur444/mxr_microamp_vero_fixed.gif

Ik zie er zelf niets aan, maar misschien is het stiekem wel een lichte overdrive :)



Das geen schema Tim, dit wel.......



http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/microamp_sc.gif

Hier kun je gelijk zien dat het een 20x versterkertrapje is met een lichte "hoogaf" filtering. Een zeer hoge ingangs impedantie en een evenzo lage uitgangs impedantie. Is daarmee het overdrive verschijnsel aangetoont? Ik denk het wel. Wat ik niet kan verklaren is waarom Pepe en Guitarnijboer zo'n negatieve ervaring hebben en jij een positieve. Die vraag moet ik je schuldig blijven, ik heb geen ervaring op dit gebied.

Frans.

TimS
25 april 2011, 12:12
Das geen schema Tim, dit wel.......

Hier kun je gelijk zien dat het een 20x versterkertrapje is met een lichte "hoogaf" filtering. Een zeer hoge ingangs impedantie en een evenzo lage uitgangs impedantie. Is daarmee het overdrive verschijnsel aangetoont? Ik denk het wel. Wat ik niet kan verklaren is waarom Pepe en Guitarnijboer zo'n negatieve ervaring hebben en jij een positieve. Die vraag moet ik je schuldig blijven, ik heb geen ervaring op dit gebied.

Frans.
Ah oke, nog een keer aangetoond dat ik niets van elektronica weet :)

Ik heb nog geen tijd gehad om het te testen, ik post wel een clipje als ik er aan toe kom.

guitarnijboer
25 april 2011, 12:25
Hier kun je gelijk zien dat het een 20x versterkertrapje is met een lichte "hoogaf" filtering. Een zeer hoge ingangs impedantie en een evenzo lage uitgangs impedantie. Is daarmee het overdrive verschijnsel aangetoont? Ik denk het wel. Wat ik niet kan verklaren is waarom Pepe en Guitarnijboer zo'n negatieve ervaring hebben en jij een positieve. Die vraag moet ik je schuldig blijven, ik heb geen ervaring op dit gebied.

Frans.

Heel moeilijk is dat niet. In de Ac15 reissue wordt van de eerste naar de tweede trap gekoppeld met een 470pF cap. Daarnaast zit er een MV na de fasedraaier. Je boost dus het ingangsignaal, haalt laag weg wat anders zou zorgen voor een smerig moddergeluid en overstuurt de hele versterker i.p.v. alleen de eerste trap. Met de PPI-MV regel je het volume. Het is gewoon een heel andere versterker.

Pepe
25 april 2011, 15:11
Als ik de ingang overstuur maar de volume van de amp op fluisterniveau hou dan hoor ik een geluid wat sterk lijkt op een bij in een jampot.
Hetzelfde geluid hoor je ongeveer wanneer je je amp uitzet maar door blijft spelen, het reutelt nog een tijdje na maar het is niet iets wat je wil horen uit een amp.
Als het zo simpel was dan had Randall Smith nooit een boogie hoeven uit te vinden.

fredv
25 april 2011, 17:27
Voor mijn Bassmans (een 55-er 4x10, een 64-er blonde en een 66-er blackface, die laatste 2 over een 2x12 cab) gebruik ik altijd een Ibanez tubescreamer als alternatief om de Bassmans niet helemaal open te hoeven trekken. Met de overdrive- en tone-knop van die tubescreamer kun je het dan heel goed naar wens instellen. Ik speel dan op volume 2-3, heerlijk.

Maar ook nog even dat cabinet: die Marshall TV is toch 16 ohm? Dan heb je met een BF Bassmantop van 4 ohm een ongelofelijke mismatch en gaat er mn met scheuren heel veel mis. Zelf heb ik dat ervaren toen ik een keer mijn 66-er Bassmantop speelde over de geweldig klinkende Blue Bulldogs van mijn toenmelige Britse AC30, ook 16 ohm. Met AC30 klonken die speakers helemaal te gek, met de Bassmantop helemaal niet!

Ik heb ook regelmatig op een Marshall 4x12 1960A cabinet gespeeld met mijn 66-er Bassman, maar die cab kun je nog op 8 ohm zetten, dan valt de mismatch nog mee. Klonk altijd goed, zeker met de Tubescreamer en een fuzz (Roger Mayer Mongoose).

Als laatste: die Les Paul. Ik heb er ook een paar jaar een gehad. Clean over de Bassman vond ik hem mooi klinken, maar met scheur helemaal niet. Voor mij was het geen goede match, maar ik ben heel benieuwd wat anderen op dit forum over die combi te melden hebben.

cluseau
25 april 2011, 17:47
n de Ac15 reissue wordt van de eerste naar de tweede trap gekoppeld met een 470pF cap.

Dan is hiermee het praktische verschil wel verklaart. Het is gewoon heel erg amp afhankelijk en Tim heeft gewoon geluk dat het voor hem werkt.

David Dear Hearts
25 april 2011, 20:08
nah, m'n TV cabinet heb ik van 16 ohm naar 4ohm laten zetten. Daar zit 'm mijn probleem niet ;)


het is gewoon superklote dat ie zo mooi opentrekt vanaf een bepaald volume...wat een klank, maar wat luid...verdomme toch!!

David Dear Hearts
26 april 2011, 16:27
men raadt mij de THD hot plate aan... iemand ervaring mee?

scabiosa
26 april 2011, 16:41
't is misschien niet helemaal een antwoord op de gestelde vraag (hoe de vette lampenscheur behouden op een laag volume?) maar ik speel zelf ook over een bassman en na een lange (maar bevredigende) zoektocht naar lekkere drives en fuzz'en ben ik uiteindelijk zéér gelukkig met de smerigheid die ik uit mijn bassman haal!! en laat zo'n bassman dan nog eens de perfecte basis zijn om pedalen op los te laten! maar een boss-drive is het bij mij dan ook wel niet geworden (al vond ik de blues driver ook belange niet slecht)
een dirty little secret doet het ook niet slecht bij mij, of een mudhoney :crazyhappy: