PDA

View Full Version : studio/slaapkamer monitors



jaywalker
22 april 2011, 12:01
Hallo recording helden.

Ik ben al jaren aan het prutsen met kleine opnametjes. Maar sinds ik dit jaar een macbook met garageband heb
gaat het me eindelijk goed af en worden liedjes ook daadwerkelijk afgemaakt.

In al die tijd is mijn afluisterapparatuur matig of onpraktisch geweest (koptelelefoon).
Het is dus tijd voor (relatief) goeie monitor.
Natuurlijk moeten ze goed klinken, maar belangrijker vind ik dat ze een goede referentie lijn hebben.
Heeft iemand tips? 2e hands mag, maar ik vind 300-400 euro (mijn budget) te hoog om een miskoop op te doen.

Ze moeten te gebruiken zijn via mijn macbook of tulp-uitgang van mijn externe geluidskaart.

Alvast bedankt!

muziekschuur
22 april 2011, 12:49
Yamaha HS50M

http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs50m_bundle.htm

jaywalker
22 april 2011, 15:01
Ok! toevallig zojuist tijdens het oriënteren de yamaha hs80 voor E400.
Hebben jullie daar ervaring mee?

MaxVMH
23 april 2011, 10:37
Ok! toevallig zojuist tijdens het oriënteren de yamaha hs80 voor E400.Nieuwprijs voor 2? Dan is dat een prima prijs voor prima monitors, de Yamaha HS-50M is eigenlijk 't kleine broertje van de Yamaha HS-80M.

Han S
23 april 2011, 11:08
Ik vond de ADAM A3X heel erg goed, is een actieve monitor, dus geen versterker nodig en die kosten rond 400 euro/paar.

Stratman70
24 april 2011, 18:50
Ik vond de ADAM A3X heel erg goed, is een actieve monitor, dus geen versterker nodig en die kosten rond 400 euro/paar.

Han, kan deze ook op een laptop aangesloten worden? Ik zit met exact hetzelfde probleem als de topicstarter.

jaywalker
24 april 2011, 19:42
Zeg maar tom hoor.

Ik acht jouw mening zeer hoog han s. Maar ik denk dat ik komende week toch
die hs 80 haal. Lijkt me niet dat ik daar een hele grote miskoop aan doe?

Han S
24 april 2011, 20:28
Ik ken de HS80 niet, ik heb wel de NS10 en die klinken volkomen kut, maar je kunt er goede mixen op maken.

De Adam A3X is de kleinste en mijn zoon heeft ze. Ik heb ze een maandje in de studio gehad en was verrast over de kwaliteit van deze kleine monitoren. Ze kunnen behoorlijk hard en ze gaan ook nog behoorlijk diep door, maar het stereobeeld is geweldig en de ribbon tweeter is grote klasse.

Ik kon er heel prettig mee werken en het grappige is dat ik een meeting had met een audiofielenclub. Daar was de importeur van ADAM en die had een paar ADAM hi fi speakers meegenomen van 13.000 euro. Hij had ook een paar Eltax monitortjes meegenomen van 139 euro en die klonken gewoon niet goed en toen ik dat zoals ik gewend ben gewoon zei, lag het volgens hem aan de plaatsing.

Dus pakte ik die kleine A3X monitortjes en zette die ervoor in de plaats en sloot de draadjes aan. De audiofielen vielen om van verbazing, kwam dat grote geluid uit die kleine speakertjes? Ja dus.

Je kunt ze ook op je laptop aansluiten, ze hebben een tulp en een XLR3 ingang en je zult een verloopsnoertje nodig hebben, maar het kan zeker en vast.

MaxVMH
24 april 2011, 20:53
HS-80M's klinken (in mijn oren) lang niet slecht. Ik gebruik ze altijd voor iTunes, en heb er nog nooit wat over gehoord bij vrienden, behalve dat ze vinden dat ze er mooi en professioneel uitzien ('k vind ze zelf vrij lelijk), en vragen waar de versterker precies zit.

Adam A3X had ik niet aan gedacht. Ik hoor vrij veel positieve reacties over de Adam A7X, dus de Adam A3X zal ook de moeite zijn om eens uit te proberen (altijd monitors goed uitproberen voor 't kopen).

Han S
24 april 2011, 20:59
Ik zou die zeker meenemen in je zoektocht en ook de A5X en A7X, maar dat kost natuurlijk wel meer. Ik heb ADAM's gehoord van €32.000 per stuk en dat is ook heel erg goed. :D

skabouter
24 april 2011, 22:45
vergeet nooit dat de ruimte een belangrijke rol speelt! Top speakers in een betonnen hol klinken alsnog kut!
Ik heb die CMII`s van Han in mijn studio, werkelijk heerlijke speakers, maar mijn control room is niet top qua ruimte, en dat hoor je gewoon terug.

Beter verdiep je je eens in wat akoestiek met je geluid doet, en wat je zoal in je ruimte kan/moet aanpassen, voordat je een mix echt lekker kan beoordelen! Als jij door je ruimte geen goeie sound hoort, kan je die ook niet mixen! (zelf worstel ik hier ook mee!)

jaywalker
24 april 2011, 23:12
Ik zou die zeker meenemen in je zoektocht en ook de A5X en A7X, maar dat kost natuurlijk wel meer. Ik heb ADAM's gehoord van €32.000 per stuk en dat is ook heel erg goed. :D

Ik ben het met je eens wat ruimte betreft. Alleen heb ik momenteel geen zekerheid over mijn woning laat staan recording plek. Ik onderhuur momenteel een woning die te koop staat. Akoestiek die momenteel heb is trouwens best lekker.

@ han s. Ik begrijp van jou dat die speakers lekker klinken, maar blijft het dan nog wel representatief voor de mix?

Voor zo ver bedankt voor alle input alvast!

muziekschuur
25 april 2011, 14:49
Die HS50's of HS80's laten je goed luisteren. Je leert er dus mee naar je mix luisteren. Een geweldige microfoon klinkt veel beter dan andere bronnen etc. Dus die HS50's of HS80's zijn waarschijnlijk, omdat je specifiek met mixen bezig bent, de betere keuze.

Han kent zijn ruimte en is goed in wat ie doet. Dus zal hij gaan voor speakers die comfortabel luisteren. En zo te horen doen zijn speakers dat.

Maar misschien kun je ze allebei beluisteren.

De reden dat ik de HS50's noem is omdat die minder bas geven en daardoor beter werken in een "acoustisch mindere ruimte".

Maar neem vooral iets waar JIJ blij van wordt. Dan heb je er het langste plezier van.

jaywalker
25 april 2011, 15:18
Jaren geleden heb ik veel geld uitgegeven voor een phillips koptelefoon waar ik helemaal verknocht aan ben.
Deze gebruik ik nu dus ook voor het afmixen. Maar aangezien die koptelefoon een erg karakteristieke klank van zich zelf heeft, vind ik het moeilijk een correcte mix te maken. Overigens gebruik ik wel andere albums als referentie materiaal. Met name het doseren van de bass is echt een hekel punt.

Op mijn koptelefoon klinkt het voor mij goed, maar brand ik de mix op cd en ga het op andere manieren afluisteren (auto, laptopspeaker,s mp3 spelers noem maar op). Dan slaat de mix weer nergens op. Daarom wil ik een goeie universele mix kunnen maken.

Als ik echt lekker naar muziek wil gaan luisteren ga ik wel in mijn bedje liggen met de koptelefoon op (bij wijze van spreken)

muziekschuur
25 april 2011, 15:38
Koop er dan ook een setje Behritone's bij.

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/behringer-behritone-c50a-actieve-referentie-monitor/product-details.html

Behringer maakt nu actieve clonen van de Auratones. Ik weet niet of ze al leverbaar zijn. Maar die geven je dus "het equivalent van een TV luidspreker". Da's wat de oude AURATONES waren. En nu maakt Behringer ze weer (sinds heel kort).

Naar verluid zijn ze heel goed. Je hebt zwarte en hout kleurige die beiden iets anders zijn. De houtkleurige klinken als Auratones en de zwarte hebben iets meer hoog en klinken als de AVANTONE's.

Of je kiest een wat muzikaler speaker van Tannoy, Genelec of vergelijkbaar en luistert naar het middengebied op de Behritones...

Affijn, da's dus de theorie achter het luisteren naar het zelfde bronmateriaal via verschillende speakers.

MaxVMH
25 april 2011, 16:23
Vergeet die Behritones. Nog lang niet leverbaar, en in 't geval van luidsprekers vind ik Behringer binnen een bepaald budget nooit de 'best buy' (wat ik dan wel weer vind van hun controllers en koptelefoonversterkers).

Han S
25 april 2011, 17:03
@ han s. Ik begrijp van jou dat die speakers lekker klinken, maar blijft het dan nog wel representatief voor de mix?

Voor zo ver bedankt voor alle input alvast!

ADAM is een fabrikant die hi end hi fi speakers maakt en hi end studio monitoren en in Amerika is ADAM in de studio een heel populaire monitor. Dat zijn vrij dure jongens en ik heb ze allemaal gehoord, ik ken ook de Amerikaanse importeur persoonlijk. Ze klinken allemaal kwa kleur of het ontbreken van kleur is beter, hetzelfde, alleen gaan die grote jongens heel erg hard en diep.

En nu maakt ADAM een goedkope serie voor de budget studio, de AX serie en de A3X is de kleinste en goedkoopste, bijna 400 euro voor het paar en ik heb er een maandje mee gewerkt, waarbij ik uiteraard wissel tussen de drie paar monitoren waar ik altijd op mix. Dat zijn de NS10 van Yamaha, de CM2 van IMF en de grote G7's van Sony, een hi end speaker uit eind jaren 70.

De ADAM is een heel neutraal klinkende monitor met een prachtig stereobeeld en enorm veel detail. Hij lijkt kwa klank het meest op de CM2 van IMF, maar hij heeft iets meer laagmidden en dat is wel prettig want daar zit de bagger.

Ik vond het voor de prijs een buitengewoon fijne monitor en in de grote opnameruimte met zijn uitstekende akoestiek vond ik ze zelfs beter klinken dan de grote hi fi speakers van ADAM van 13.000 euro en 1050 watt per stuk (actief) en dan heb ik het over bruikbaarder om een mix mee te maken. Want ik vond die dure hi fi speakers schreeuwerig klinken en ze gingen helemaal niet zo hard voor meer dan 1000 watt. Met de Sony G7's en de Harman Kardon Citation 16 van 2*180 watt blaas ik ze helemaal zoek.

Je moet met elke monitor leren werken, vooral veel onderzoeken hoe je mix op andere goede speakers klinkt. Ik heb wel 20 verschillende speakers in de studio en in huis en als ik een mix heb gemaakt luister ik op veel speakers.

Je moet die A3Xjes beslist proberen, zul je geen spijt van hebben. Ik kan er heel goed op mixen en je wordt er niet zo moe van als de NS10.

Baker
25 april 2011, 19:13
De reden dat ik de HS50's noem is omdat die minder bas geven en daardoor beter werken in een "acoustisch mindere ruimte".

Ik heb deze monitoren op de gok gekocht omdat ik ze goedkoop kon krijgen via marktplaats. Op jouw aanraden trouwens muziekschuur. ;)
Geen moment spijt van gehad. Ik had in een review ook gelezen dat ze relatief weinig bas geven. Was dus bang voor een kaal geluid, maar dat viel honderd procent mee. Genoeg bas voor het normale pop rock werk in ieder geval, veel meer dan ik had verwacht. Met de standaard settings klinken ze erg eerlijk. Misschien wel te eerlijk als dat kan. Maar, er zitten een paar switches op die het mid en hoog wat kunnen temperen. De monitoren krijgen zo veel meer een hifi karakter. Het is dus maar net wat je wilt.

guhlenn
26 april 2011, 09:05
Op mijn koptelefoon klinkt het voor mij goed, maar brand ik de mix op cd en ga het op andere manieren afluisteren (auto, laptopspeaker,s mp3 spelers noem maar op). Dan slaat de mix weer nergens op. Daarom wil ik een goeie universele mix kunnen maken.

Mixen met een koptelefoon is bijna onmogelijk...

jaywalker
26 april 2011, 10:17
Dat weet ik ;) Daarom wil ik nu ook monitors

Arvoitus
27 april 2011, 11:28
Mixen met een koptelefoon is bijna onmogelijk...
Onzin, koptelefoons moet je net zo hard aan wennen om mee te mixen als gewone monitors. Alleen ben je bij een koptelefoon 300 euro kwijt, en een goede set monitors met een goed behandelde kamer een heel stuk meer kwijt.

guhlenn
27 april 2011, 17:34
Nou vooral doorgaan dan op die koptelefoons en lachen om al die idioten die zoveel geld aan ruimtes en monitors uitgeven! :) Ik ben een van die idioten, uiteraard. :D

Arvoitus
27 april 2011, 19:48
Nou vooral doorgaan dan op die koptelefoons en lachen om al die idioten die zoveel geld aan ruimtes en monitors uitgeven! :) Ik ben een van die idioten, uiteraard. :D
Ik durf te gegaranderen dat je in veel situaties beter met een koptelefoon kan mixen. Als je een goede koptelefoon hebt die je al een tijdje gebruikt (en bekend mee bent) dan kun je daar beter mee mixen dan een nieuw paar monitors van 400 euro die in een slaapkamer staan die aan alle kanten rammelt qua akoestiek.

Ik zeg niet dat een koptelefoon altijd beter is (en je moet nog steeds je mix op andere systemen testen). Natuurlijk is een goede ruimte met monitors uiteindelijk beter, maar dan ben je echt veel meer geld kwijt.

Han S
27 april 2011, 20:10
Ik luister de mix regelmatig via een Sennheiser HD600, een van de meest neutraal klinkende koptelefoons. Maar of ik er ook op zou kunnen mixen? Het stereobeeld is op koptelefoons veel extremer dan op speakers.

Het zou natuurlijk wel fantastisch zijn als je helemaal geen dure monitors en een goed klinkende ruimte nodig zou hebben, maar ik vrees dat je die toch niet kunt missen voor een goede mix.

guhlenn
28 april 2011, 09:13
Ik durf te gegaranderen dat je in veel situaties beter met een koptelefoon kan mixen.

Zo, nu krijg ik er zelfs garantie bij :). Toe maar. Ik heb het geprobeerd hoor, maar mij lukte het niet. Ik kan je redenatie helemaal volgen, maar toch, het werkte niet voor me.

skabouter
29 april 2011, 13:50
ik mix ook niet met headphones, maar luister altijd even tussendoor naar de mix op headphones.
Je hoort idd beter wat er in het stereo gebeurd. soms hoor ik ook details die ik minder goed hoor door de monitoren.
Ook na het mixen even luisteren op de fiets met headphones vind ik een goed controlemiddel.
Heb diverse koptelefoons, maar ik vind de standaard goedkope HD202 een lekker testpaardje, als het daar lekker op klinkt klinkt het op veel plekken lekker.

Topicstarter: zie ook topic van TimmU, staan ook goeie tips in!

Steven Otto
29 april 2011, 15:18
Ik vind het instellen van reverb een stuk duidelijker met headphones. Je hoort al gauw wanneer het te veel is.

jaywalker
30 april 2011, 10:45
Nou jongens en meisjes de kogel is door de kerk.

Ik wou eigenlijk alles eerst testen voordat ik het ging kopen, maar met mijn werk begin ik voor de winkels open gaan en eindig ik een aantal uur nadat ze dicht gaan...

Na een grote financiële meevaller te hebben gehad deze week, kon ik mijn budget behoorlijk oprekken. Daarnaast waren een setje ADAM A5x van de week op eens 100 euro goedkoper dan de dag ervoor bij Thomann. Ik vertrouw natuurlijk blind op han, dus heb ze maar besteld. Wel met het idee in mijn achterhoofd dat ik ze binnen 30 dagen kan ruilen.

Ik werk veel met octaaf effecten in mijn muziek. Vandaar dat ik er toch maar voor gekozen heb een setje monitors te kopen die ook wat meer weergave in het sub laag hebben.

Daarnaast werk ik momenteel met 2 lossen interfaces en een phonic mengpaneeltje om alles goed de pc in te krijgen. Dit moet handiger/compacter kunnen dus in de bestelling ook een motu audio express meegenomen. Deze interface heeft zowel usb 2.0 als firewire, dus wellicht kan ik in de toekomst overstappen naar firewire als ik een andere mac nodig heb.

Is het nog handig/verstandig om de monitoren een tijdje in te laten spelen voordat ik ze volwaardig ga gebruiken?
Ik heb ergens iets gelezen dat je ze een week op een bepaalde frequentie moet laten inspelen. Verstopt in een flightcase anders worden de buren gek :)

MaxVMH
30 april 2011, 12:23
In verband met dat inspelen: niet doen, tenzij het specifiek in de handleiding staat. Waarom niet?

1. bij veel monitors is 't niet nodig
2. na verloop van tijd raken ze toch ingespeeld

Han S
30 april 2011, 12:27
Goede keus en je zult er heel tevreden mee zijn. Ik heb ongeveer alle ADAM monitoren gehoord, van de kleinste tot de alleregrootsten van meer dan 30.000 euro en ze klinken allemaal geweldig goed. Niet in de zin van hi fi, maar als monitor om op te kunnen vertrouwen.