PDA

View Full Version : 4 cable method gts6



Guitaretart
20 mei 2003, 16:04
kan iemend mij precies uitleggen wat dat is????

Ic3gl0vE
20 mei 2003, 16:29
ik zou zeggen: meld je aan bij de yahoo user group voor de gt3 of gt6! dan krijg je een setup document waar alles heel precies instaat en waarmee je echt alles uit je pedaal kunt halen.

het idee van de 4cable method (ik weet de aansluitingen niet uit m'n hoofd) is dat je kunt kiezen of je een pre-amp uit de gt gebruikt of de pre-amp van je versterker.

urezna
20 mei 2003, 16:39
kijk effe op :
http://www.bossgtcentral.com/

en dan bij de tips & tricks, links bij de links...... de links zitten dus niet rechts.... :smile:

jack to the bone
20 mei 2003, 19:16
gitaar -----> input gt6
send gt6 -----> input versterker
return gt6<------ send (preamp out) versterker
out gt6 --------> return (poweramp in) versterker

op deze manier zet je de preamp van je versterker in de loop van gt6. op deze manier kun je dus kiezen tussen deze preamp of eentje uit je gt6. zo kun je ook een hoop effecten vóór en achter de preamp zetten, allemaal naar keuze. gebruik wel maar een preamp tegelijk... t is niet erg maar ik zou t knap vinden als je daardoor een goed geluid krijgt :grin:

skabouter
20 mei 2003, 19:59
ik heb een GT-6, maar het volgende is mij niet duidelijk:

heeft dat ding nou echt pre-amps ? of alleen simulaties daarvan ?
een simulatie (als ie dat dus heeft) is toch geen echte pre-amp, maar gewoon een FX/geluid. dat kan je dan toch niet ECHT als pre-amp gebruiken ?

shredneck
20 mei 2003, 22:12
Het is in principe ook een pre-amp, net als de POD. Je kunt de gt6 gewoon op een eindtrap aansluiten, ik vermoed dat dat het beste klinkt ook.


Een kennis van me speelt in een coverband , zijn gt6 gaat rechtstreeks de PA in, werkt weergaloos.

Ic3gl0vE
20 mei 2003, 22:14
Op 2003-05-20 19:16, schreef jack to the t is niet erg maar ik zou t knap vinden als je daardoor een goed geluid krijgt :grin:



ik krijg er op die manier een geluid uit dat ongeveer hetzelfde is als dat van Iced Earth... dus het kàn wel goed klinken

skabouter
20 mei 2003, 22:56
Op 2003-05-20 22:12, schreef shredneck:
Het is in principe ook een pre-amp, net als de POD. Je kunt de gt6 gewoon op een eindtrap aansluiten, ik vermoed dat dat het beste klinkt ook.
Een kennis van me speelt in een coverband , zijn gt6 gaat rechtstreeks de PA in, werkt weergaloos.


ahaa. ok. dus als ik een eindtrap koop, en een 4x12 cabinet moet ik in principe een vette setup hebben ? maar toch vind ik het raar. ik heb de GT-6 opengeschroeft, en er zitten vette printplaten in enzo. maar alles is digitaal. hoe kan een echte pre-amp nou digitaal zijn ?

en nu nog een domme vraag: voorversterker is Pre-amp (engels)
maar hoe noemen we een eindversterker ? End-amp ? nee dus ! (IEDEREEN zegt altijd pre-amp, en dan eindtrap of eindversterker. er is toch ook wel een engels woord voor ?)

jack to the bone
20 mei 2003, 22:58
ik gebruik een gt5, dus vergelijkbaar met gt6
het zijn echte preamps en klinken direct op de eindtrap een stuk beter.. toen ik dat door had kreeg ik ook veeeeel makkelijker vette sounds.

zZoRgO
20 mei 2003, 22:59
maar hoe noemen we een eindversterker ? End-amp ? nee dus ! (IEDEREEN zegt altijd pre-amp, en dan eindtrap of eindversterker. er is toch ook wel een engels woord voor ?)


Power Amp...

jack to the bone
20 mei 2003, 22:59
preamp en poweramp
eindtrap = poweramp dus :grin:

skabouter
21 mei 2003, 00:23
aha, thnx. problem solved.

maar toch vind ik het raar van die pre-amps.
die zijn gewoon niet echt denk ik. je kan ze gebruiken (wat ik gek vind), maar het is gewoon een digitale simulatie, toch ?

FragDaddy
21 mei 2003, 12:48
maar toch vind ik het raar van die pre-amps.
die zijn gewoon niet echt denk ik. je kan ze gebruiken (wat ik gek vind), maar het is gewoon een digitale simulatie, toch ?


jup het is een digitale simulatie van echte preamp.

een preamp is gewoon iets wat het geluid versterkt en de gebruiker de mogelijkheid geeft dit te beinvloeden (met volume,treble,bass,mid knoppen etc.)

bij een normale versterker wordt een preamp opgebouwd uit een paar buisjes of transistoren en dient de preamp er dus voor een basis-geluid te krijgen en dat naar een bepaald niveau op te trekken, zodat de poweramp vanaf dit niveau het signaal zover kan versterker dat het een speaker kan aansturen.

die digitale units (GT-6, POD etc) hebben een computertje (microprocessor) die dus het signaal versterkt en daarbij een aantal pre-amps kan simuleren door een bepaalde klank en vorm aan het signaal mee te geven.

de digitale units doen dus eigenlijk hetzelfde als een pre-amp, alleen op een andere en veelzijdigere manier.. of het eindresultaat mooier/minder mooi is als een traditionele pre-amp. tja dat moet je zelf maar bepalen.

urezna
21 mei 2003, 13:17
de gt-6 versterkt, en is daarmee weldegelijk een pre-amp... je kunt tenslotte meer output de versterker insturen, dan wanneer je je gitaar direct inplugt.
daarbij kent het een aantal simulaties, maar dan heb je het over de klankkleur van bepaalde pre-amps, en die kan hij dus ook nog een simuleren.

jack to the bone
21 mei 2003, 13:40
zoals ik al zei
t werkt perfect :smile:

Ibanez44
21 mei 2003, 17:22
Op 2003-05-20 19:16, schreef jack to the bone:
gitaar -----> input gt6
send gt6 -----> input versterker
return gt6<------ send (preamp out) versterker
out gt6 --------> return (poweramp in) versterker

op deze manier zet je de preamp van je versterker in de loop van gt6. op deze manier kun je dus kiezen tussen deze preamp of eentje uit je gt6. zo kun je ook een hoop effecten vóór en achter de preamp zetten, allemaal naar keuze. gebruik wel maar een preamp tegelijk... t is niet erg maar ik zou t knap vinden als je daardoor een goed geluid krijgt :grin:


Ik werk ook met deze methode. Alleen is het me nog niet duidelijk hoe je de verschillende effecten voor of achter de Pre amp kunt zetten. Wie legt 't me uit.

skabouter
21 mei 2003, 17:48
ok, kerels, bedankt voor het pre-amp verhaal. ik wist gewoon niet zo goed wat het nou eigenlijk deed. maar zo klinkt het wel logisch ja :smile:

skabouter
22 mei 2003, 16:30
heej, voor iedereen met een GT-6 ! !

check patch 22-2 eens !! AUTO LICKER dat is echt een supervette drive !! prachtig. die moet je eens hard zetten. lekker vol stack geluid !

SmartyMarti
22 mei 2003, 19:00
Op 2003-05-21 17:22, schreef Ibanez44:

Ik werk ook met deze methode. Alleen is het me nog niet duidelijk hoe je de verschillende effecten voor of achter de Pre amp kunt zetten. Wie legt 't me uit.


Ik heb zelf de GT3 en daar zit het onder de master knop, na een aantal keren drukken op deze toets kom in de setup voor de effectenketen. Eenmaal zover kun je de efecten in elke volgorde zetten die je maar wilt (De tremelo bv, helemaal achteraan i.p.v. vooraan)
Bij de GT6 zal het niet veel afwijken (hoop ik)
Succes.

Marti

skabouter
22 mei 2003, 20:22
klopt, is precies hetzelfde. maar dat werkt dus ook met de 4kabel methode ?
dat heb ik nooit geprobeerd

jack to the bone
23 mei 2003, 15:54
tuurlijk werkt dit ook met 4kabel methode
de preamp zit gewoon onder knopje loop..
dus kun je verschuiven naar hartelust
rock on

skabouter
28 mei 2003, 22:02
kerels, help me, ik snap van de theorie hierachter toch niets................ :???:

want hoe zit het ? met de 4 cable method gebruik je dus de preamp van je amp los in de FX chain ?
maar je gaat toch in de Return ? dan gebruikt ie toch juist de preamp van je GT-x ?????

en ik heb wel 4 kabels, 2 zijn goede echte. maar ik heb ook 2 van die dunnetjes zoals tussen losse pedaaltjes, maar dan van elk een meter.
kanik die gebruiken ?
in mijn peavey handleiding staat dat ik loop dingen met high shielted cables moet doen ofzo....................