PDA

View Full Version : Minder sjouwen...hoe dan?



Plantje
21 april 2011, 16:31
Op het moment heb ik een Boss GT Pro en een Marshall 9100 in mijn rack zitten. In de repetitieruimte en thuis heb ik een Marshall 1960A kast staan.

Nu wil ik eigenlijk wat minder sjouwwerk hebben. Ik moet nu namelijk iedere week al die kilo's de trap af sjouwen, in de auto, repetitiehok in en dat weer helemaal terug. Ik merk dat ik daardoor ook te weinig oefen. (Spul blijft gewoon een week in de berging staan bijvoorbeeld!)

Wat zou nu de beste oplossing zijn? Gewoon nog een 9100 of 9200 erbij? Of thuis die 1960A kast eruit gooien en er een speaker met eindversterker voor in de plaats? Of misschien thuis een 8008 met een 1922 speakerkastje erbij. Op zich mag het thuis ook wel iets compacter... :)
Ideeën zijn welkom! Als je nog apparatuur in de verkoop hebt die passen in die ideeën zijn suggesties ook welkom!

muziekschuur
21 april 2011, 17:24
VHT special 6 buizencombo om thuis te oefenen. Evt met een effectenbakje erbij. Zoals de Korg Toneworks.

http://www.thomann.de/nl/vht_special_6_combo_ultra.htm
222 euro
http://www.thomann.de/nl/toneworks_ax5g.htm
84 euro

Totaal; 306 euro totaal.

Maarre, je GT PRO preamp kan toch ook over je stereo? Dan hoef je die alleen mee naar boven te nemen (en je gitaar dus....)

lcvanderhelm
21 april 2011, 20:10
Je doet je nickname wel eer aan.
Als je nou elke keer met je 4x12 kast moest sjouwen,dan kon ik het nog begrijpen.

Liquid_Metal
21 april 2011, 21:14
Je doet je nickname wel eer aan.
Als je nou elke keer met je 4x12 kast moest sjouwen,dan kon ik het nog begrijpen.

Ik vind het ook wel klagen om niets. Heb je mijn rack wel eens gezien? XD
Anyway, de tofste oplossing is natuurlijk om gewoon een tweede set aan te schaffen en die in je repetitiehok neer te zetten. Zo te lezen kan dat namelijk wel.

herrieman
21 april 2011, 22:39
Wil je echt ligt?

Axe-Fx + Matix Gt800 amp = < 10 Kg

Thuis: koptelefoon
Cab gewoon in de oefenruimte laten staan

Lichter kan het niet

Plantje
22 april 2011, 00:59
Je doet je nickname wel eer aan.
Als je nou elke keer met je 4x12 kast moest sjouwen,dan kon ik het nog begrijpen.
Bedankt voor je bijdrage! ;)


Ik vind het ook wel klagen om niets. Heb je mijn rack wel eens gezien? XD
Anyway, de tofste oplossing is natuurlijk om gewoon een tweede set aan te schaffen en die in je repetitiehok neer te zetten. Zo te lezen kan dat namelijk wel.
Ik heb je rack inderdaad wel eens gezien. Daar ben je ook al best lang aan aan het bouwen of niet?

Eigenlijk is het grootste probleem dat ik een 6he rack van in de 50kg een te krap trapje af en weer op moet. Dus ik denk dat ik er met een andere eindversterker wel ben. En dan zorg ik gewoon dat de GT Pro in een andere case komt zodat ik alleen die mee hoef te nemen.



Maarre, je GT PRO preamp kan toch ook over je stereo? Dan hoef je die alleen mee naar boven te nemen (en je gitaar dus....)
Die oplossing heb ik een tijdje geprobeerd, maar ik vind eerlijk gezegd de GT Pro direct op een stereo ingeplugd vaak erg bagger klinken. Dermate dat het zelfs niet lekker speelt.
Maar op zich is het wel een aardige oplossing. Het idee is natuurlijk ook een beetje dat ik doordeweek mijn geluiden voor de repetitieruimte kan voorbereiden. Dus het is wel het handigste om dan ook de GT Pro thuis te hebben en niet een heel ander systeem.

lcvanderhelm
22 april 2011, 01:13
Een rack van meer dan 50 kilo?Dat is inderdaad wat onhandelbaar.

Johannes
22 april 2011, 03:37
Misschien leuk om voor thuis een mesa 20:20 en een mesa 2x12 (of mss 2 1x12's) te pakken? Heb je meteen een ander sausje voor je GTpro en je kunt het ook gebruiken voor kleinere gigs/krappere podia.

Liquid_Metal
22 april 2011, 08:13
Met een Axe FX zou je inderdaad een zeer goeie oplossing hebben, zeker omdat je nu toch al modelling gebruikt.
Een tweede poweramp, voor thuis of in de studio, zou natuurlijk ook een goede optie zijn.
Als ik zelf weer een vast raghok zou hebben zou ik daar een versterker à la Fireball neerzetten met een simpel pedalboard. Het grote rack blijft dan thuis en wordt gebruikt bij gigs (of andersom, de Fireball thuis).
Als je geld hebt zou ik lekker een mooie tweede set neerzetten :supercool:.

Plantje
22 april 2011, 08:54
Als ik echt geld heb regel ik een huis met een mooie repetitieruimte erbij :)

peter_heijnen
22 april 2011, 09:34
Rack opsplitsen in tweeën, eindtrap en de rest, en dan voor thuis een combo kopen met fx-loop on het preamprack rechtstreeks op de eindbak aan te sluiten.

Wil je thuis absoluut stereo (voor weinig toch?), zou je een 2x12 kast met een transistor eindbakkie kunnen nemen.

Plantje
22 april 2011, 09:49
Stereo is thuis absoluut niet nodig.

Ik dacht lang, dat ik mooi af zou zijn als ik thuis (door de 2 1960A kasten) dezelfde setup zou hebben als in de repetitieruimte. Maar als het sjouwen me tegen gaat staan en ik daardoor thuis niet meer oefen is het effect natuurlijk averechts. Dan kun je theoretisch wel schitterend geluid hebben thuis.... ;)

LordRiffenstein
22 april 2011, 12:31
Wat Peter zei! Rack opsplitsen en een Crate Powerblock kopen. Werkt prima als power amp en kan je ook nog als backup gebruik wanneer er iets het begeeft.

muziekschuur
22 april 2011, 13:01
Een klasse D eindversterker en een 2x12 (die je stereo kan zetten) En dan je Roland GTPRO heen en weer nemen.

Of een Roland Cube voor thuis? De Fender Mustang is een andere oplossing. De II, III VI en V zijn leuke mogelijkheden.

Een 4x12 kan meestal ook stereo gezet worden?

De Marshall 2x20 buizenrack versterker (6-700 euro) is misschien een optie?

stereo solidstate versterker 118 euro
http://www.thomann.de/nl/tamp_s100.htm

2x12 cabinet (kan stereo) 195 euro (2x vintage 30 speakers)
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

muziekschuur
22 april 2011, 13:03
http://www.thomann.de/nl/marshall_el84_20-20.htm

Marshall 2x 20 watt buizen kan ook. Gaat tevens hard zat.

Plantje
22 april 2011, 23:14
Cool! Bedankt voor je uitgebreide reacties!

Die 2x20 watt buizen gaat waarschijnlijk hard genoeg. Maar zowel die als de transistor eindversterker...gaat dat ook nog werken met mijn 1960A kast?
Op zich vind ik die T-amp best wel wat. Voor mijn niveau van "professionaliteit" hebben ze bij Thomann heel leuk eigen merk spul!
Maar ook dit is nog best leuk:
http://www.thomann.de/nl/rocktron_velocity_300.htm

Ik was straks ook nog even bij Big One in Zwolle geweest, maar zij verwijzen simpelweg naar tweedehands dingen. Ze hebben er niets voor.

Liquid_Metal
23 april 2011, 09:32
Ja hoor als je een cabinet wilt aansturen werkt dat prima.
Moet je natuurlijk wel de poweramp- en speakersimulatie in je GT uitzetten. Andere optie is een actieve monitor, zoals de Axe FX-jongens gebruiken.

ME.
23 april 2011, 21:32
Met een 20/20 kun je perfect een cab aansturen!

tnijland
27 april 2011, 18:10
Wat lijkt je van een Line6 POD HD500 met Line6 D50 buizen top combinatie?

Dan kun je de bestaande speakerkasten en de DT50 top in de oefenruimte laten staan en neem je de HD500 iedere keer mee naar huis om e.e.a. voor te bereiden...

hole
27 april 2011, 18:25
de Axe FX-jongens

http://i51.photobucket.com/albums/f362/rcarpen/Welcome%20Hi%20Goodbye/waving.gif

JTB
28 april 2011, 09:46
De Fender Mustang is een andere oplossing. De II, III VI en V zijn leuke mogelijkheden.


Ik heb afgelopen maandag de band MyPropane live gehoord en volgens mij speelde de gitarist over zo'n ding. Wat een nate scheet zeg. Klonk naar nix verzoop compleet in de mix en dat terwijl hij de enige gitarist was. Daarnaast zag het niet uit alleen een top op de grond en verder nix.

Plantje
28 april 2011, 09:51
Ik ben nu eens langzaam maar zeker aan het kijken naar een 9100 of 9200 van Marshall. Als het de 9200 wordt komt die in het repetitiehok staan.

En een andere optie is een 8008 van Marshall met een 1936 cabinet erbij. Dat is wel een stukje goedkoper. Maar dan moet ik weer een 1960A kast verkopen.

Met een 9100 maak ik het mezelf wel een stuk gemakkelijker! Als ik helemaal lui ben laat ik de GT Pro en footcontroller ook in het repetitiehok staan en haal ik nog een tweedehands GT 5 voor thuis. Dan heb ik vergelijkbare mogelijkheden, maar wel een stuk makkelijker! :)

Liquid_Metal
28 april 2011, 10:02
Waarom zou je een nieuw cabinet halen voor een 8008?

Plantje
28 april 2011, 10:07
Omdat een 1960A me wat zwaar lijkt voor 2x80Watt aan transistor....of is dat niet zo?

Little Jay
28 april 2011, 10:14
Jij bent de ideale consument voor de muziekindustrie... je wilt MINDER sjouwen en daarom ga je MEER kopen... :D


(don't worry... ik gebruik al jaren hetzelfde excuus voor al mijn aanschaffen....:) )

Liquid_Metal
28 april 2011, 15:55
Omdat een 1960A me wat zwaar lijkt voor 2x80Watt aan transistor....of is dat niet zo?

Nee hoor, dat kan makkelijk.

Plantje
28 april 2011, 17:33
Ah dat scheelt!

Dan heb ik met een tweedehands 8008 een mooie goedkope en goed werkbare oplossing!

flaintlead
28 april 2011, 22:29
Heey Plantje,

Bij interesse heb ik nog een marshall 9100 te koop staan.
Pm me maar als je interesse hebt.

Groeten

Liquid_Metal
29 april 2011, 12:33
Heey Plantje,

Bij interesse heb ik nog een marshall 9100 te koop staan.
Pm me maar als je interesse hebt.

Groeten

Dat lijkt me ook een prima keuze en die heeft meer power (hoewel je dat waarschijnlijk niet nodig hebt, is teveel beter dan te weinig)

showband
29 april 2011, 14:58
ik heb al lang eleden besloten een paar extra gitaarcombotjes te kopen. Die heb verspreid in elke oefenruimte waar ik kom, de bandopslag zelfs eentje achterin de auto voor spare. En natuurlijk thuis zodat vrijwel overal zonder sjouwen een amp heb staan.
Al kom ik met de fiets.

Dat zogt voor een minimum aan sjouwen en GAS-bevrediging. Super oplossing hoor. Maar ik speel dan wel op goedkope setups. ;)