PDA

View Full Version : Gibson Les Paul : Studio vs. Standard



DemolitionColorScheme
21 april 2011, 12:30
Wat zijn voor jullie voornamelijk de verschillen in het geluid en het spelen? De cosmetische verschillen zijn te zien, dat klopt, maar wat is nu het èchte verschil? Standard's zijn meestal het dubbele, qua prijs, in vergelijking tot een Studio. Is dat verschil zo groot?

Ik weet dat het subjectief is, maar ik vraag ook naar subjectieve meningen.

Oranjeaap
21 april 2011, 13:31
Nee dat verschil is er nauwlijks

Exi
21 april 2011, 13:50
Een studio is cool. Een standard koop je omdat je geen Custom kan betalen.;)

Wabbie
21 april 2011, 13:58
de enige mening die er toe doet, is jouw mening.......

macwilliams
21 april 2011, 14:19
Er zijn enige verschillen tussen studio's en standards waarvan een is dat de studio een dunnere body heeft 4a 5mm. Verder is het ook maar net wat voor standard je hebt.

Rooker
21 april 2011, 15:08
Ik zou doorsparen voor een standard. Vind ik gewoon veel mooier. Een Gibson hoort vind ik een binding te hebben en een hoop groom of gaud kleur.

Als je een goede voordelige wilt. Zou je kunnen gaan voor de Gibson les Paul BFG. Dit schijnt ( heb ik dus niet van mezelf) de beste budget Gibson te zijn.

Succes:ok:

JTB
21 april 2011, 15:14
Ik zou doorsparen voor een standard. Vind ik gewoon veel mooier. Een Gibson hoort vind ik een binding te hebben en een hoop groom of gaud kleur.

Als je een goede voordelige wilt. Zou je kunnen gaan voor de Gibson les Paul BFG. Dit schijnt ( heb ik dus niet van mezelf) de beste budget Gibson te zijn.

Succes:ok:

Echt waar groom of gaud? Je bent 6 jaar hoop ik? Of zijn dat de nieuwe Gibson-kleuren in 2011?

bat
21 april 2011, 15:19
Al met al zit het verschil in prijs in het verschil in afwerking. De Studio heeft een dunnere body, meestal ook uit meer stukken hout dan een standard en dat scheelt al flink in productiekosten. Ook de maple top (indien aanwezig) is dunner op de Studio. Tel daar nog bij op het gebrek aan binding en minder opties qua kleuren en je komt al een heel eind. Qua Pick-ups hangt het helemaal af van wel model Studio en Standard je hebt. Al met al zaken die deels inderdaad invloed kunnen hebben op het geluid, maar in de praktijk moet je het gewoon proberen. Je zult niet de eerste zijn die tot de conclusie komt dat het hem/haar de meerprijs niet waard is om een Standard ipv een Studio te nemen en wellicht ligt een Studio je zelfs wel beter dan een Standard. Maar niemand zal je kwaad aankijken als je concludeert dat de Standard je wel gewoon de meerprijs waard is.

Rooker
21 april 2011, 15:25
Echt waar groom of gaud? Je bent 6 jaar hoop ik? Of zijn dat de nieuwe Gibson-kleuren in 2011?

De hardware he, als bijvoorbeeld pickupcovers die je op een strat niet zo gau tegenkomt. Gold plated stem mechanieken etc,etc. En je hebt natuurlijk de gold-top.

refused199
21 april 2011, 15:28
Ik zou doorsparen voor een standard. Vind ik gewoon veel mooier. Een Gibson hoort vind ik een binding te hebben en een hoop groom of gaud kleur.

Als je een goede voordelige wilt. Zou je kunnen gaan voor de Gibson les Paul BFG. Dit schijnt ( heb ik dus niet van mezelf) de beste budget Gibson te zijn.

Succes:ok:

Erg goed advies... Dus als je geld hebt voor een standard dan moet je die kopen omdat ze mooier zijn, maar als je geen geld hebt kun je beter voor een ''neppe'' gibson gaan zonder binding zonder finish want dan is dat wel weer beter? wat is de logica!?:dontgeti: Al ben ik ben het met je eens dat een BFG een goede keuze is, al vind ik de studio BFG beter aan te zien.

JTB
21 april 2011, 15:31
De hardware he, als bijvoorbeeld pickupcovers die je op een strat niet zo gau tegenkomt. Gold plated stem mechanieken etc,etc. En je hebt natuurlijk de gold-top.

Ruig, jij denkt dat ik niet snap dat het over de hardware gaat. Maar de kleuren groom en gaud bestaan niet, wel chroom en goud. En niet zo gau, is ook geen Nederlands.

Braindead
21 april 2011, 15:35
Tja ik kan er niet zoveel over zeggen. Ik heb ze beide wel bespeeld maar nooit kort achter elkaar om zodoende een vergelijking te maken. Voor mij was de standard de meerprijs niet waard en heb dan ook een studio maar iedereen moet daar zelf over oordelen. Zowiezo is het al leuk om verschillen in studio''s te bekijken vanwege de inconsistentie bij Gibson. Studio vs. standard is dan al helemaal zoiets. De pickups zijn trouwens ook anders dus dat vergelijkt al niet zo makkelijk.

Rooker
21 april 2011, 15:37
Erg goed advies... Dus als je geld hebt voor een standard dan moet je die kopen omdat ze mooier zijn, maar als je geen geld hebt kun je beter voor een ''neppe'' gibson gaan zonder binding zonder finish want dan is dat wel weer beter? wat is de logica!?:dontgeti: Al ben ik ben het met je eens dat een BFG een goede keuze is, al vind ik de studio BFG beter aan te zien.

Er wordt in de openingspost om een subjectieve mening gevraagd, en die heb ik gegeven. Ik vermoed dat ts twijfelt tussen nu een studio of langer sparen voor een standard. Ik vind persoonlijk de standard mooier en zou dus doorsparen. Het kwalitijtsverschil in geluid wat je er mee gaat maken zal niet het grootste verschil maken omdat daar veel meer bij komt kijken. Ik zou zelf dus doorsparen voor iets wat ik echt mooi vind omdat ik zelf er later spijt van zou krijgen als mijn Gibson lp geen binding zou hebben.

Candiru
21 april 2011, 15:37
Hi, Ik heb van beide 1....

De Standard heeft andere elementen : burst bucker pro 's
Een studio daarin tegen heeft andere elementen, weet ik zo ff niet.
zou je even kunnen opzoeken.

Ook heeft de standard andere frets, deze zijn wat vlakker.
Maakt het bespelen ietsje prettiger.

Qua sound is het moeilijk te zeggen...
als je goed luistert kan je het wel horen, de standard heeft meer laag in zijn geluid.komt waarschijnlijk toch door de andere elementen.

De Studio is echt een super gitaar en doet echt niet onder een standard.
(sound zit ook in je vingers http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_wink.gif )

Rooker
21 april 2011, 15:38
Ruig, jij denkt dat ik niet snap dat het over de hardware gaat. Maar de kleuren groom en gaud bestaan niet, wel chroom en goud. En niet zo gau, is ook geen Nederlands.

He als ik op het forum nu als dislect post, doe jij foortaan mijn spellingscontrole:crazyhappy:

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 15:40
Een studio is cool. Een standard koop je omdat je geen Custom kan betalen.;)
Goh ... ;) haha, dat is ook logisch, als je de prijzen trapsgewijs bekijkt.


Al met al zit het verschil in prijs in het verschil in afwerking. De Studio heeft een dunnere body, meestal ook uit meer stukken hout dan een standard en dat scheelt al flink in productiekosten. Ook de maple top (indien aanwezig) is dunner op de Studio. Tel daar nog bij op het gebrek aan binding en minder opties qua kleuren en je komt al een heel eind. Qua Pick-ups hangt het helemaal af van wel model Studio en Standard je hebt. Al met al zaken die deels inderdaad invloed kunnen hebben op het geluid, maar in de praktijk moet je het gewoon proberen. Je zult niet de eerste zijn die tot de conclusie komt dat het hem/haar de meerprijs niet waard is om een Standard ipv een Studio te nemen en wellicht ligt een Studio je zelfs wel beter dan een Standard. Maar niemand zal je kwaad aankijken als je concludeert dat de Standard je wel gewoon de meerprijs waard is.
Kijk, hier heb ik wat aan. Dit verrast me nogal, to be honest. Ik heb netjuist gehoord dat de Studio's ook 1 piece mahogany zijn, met een maple top. Ik geloof daarentegen zeker wel dat die stukken hout minder zijn dan bijv. de stukken die voor een Standard of Custom worden gebruikt. Geen enkel stuk hout is identiek en de ene oppervlakte is wat dichter dan de ander. (de dichtste wordt dan vaak voor de Customs gebruikt, als ik me niet vergis)

Vandaar ook mijn vraag. Ik wil een vrij dikke en zware Les Paul omdat die vrij bekend staan om goed te werken met sludge en doom. Ik wil net per sé een metal gitaar (ik ga hem sowieso zo modden dat ik de pups kan splitten tot singlecoil sounds).

Ik heb helaas gehoord dat de nieuwere Studio's chambered zijn en ook lichter zijn. Mij maakt het gewicht niet uit, ik heb way back een oude Studio gehad (die had ik nooit weg moeten doen) en die voldeed wel aan alles. Ik weet dat, oudere Studio's (sowieso), goed te doen zijn, maar een Standard ziet er, inderdaad, een stuk leuker uit. Maar goed, als het alleen cosmetisch is, dan is het me de dubbele prijs niet waard, maar als het hout beter is, de constructie beter is, noem het maar op, dan wil ik het wel overwegen om een leuke tweedehandse Standard te zoeken.

De BFG, daar heb ik echt geen goede dingen over gehoord ... Ook vind ik ze, in alle eerlijkheid, cosmetisch gezien de lelijkste Les Paul's. Daarbij zijn deze sowieso allemaal chambered.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 15:45
Hi, Ik heb van beide 1....

De Standard heeft andere elementen : burst bucker pro 's
Een studio daarin tegen heeft andere elementen, weet ik zo ff niet.
zou je even kunnen opzoeken.

Ook heeft de standard andere frets, deze zijn wat vlakker.
Maakt het bespelen ietsje prettiger.

Qua sound is het moeilijk te zeggen...
als je goed luistert kan je het wel horen, de standard heeft meer laag in zijn geluid.komt waarschijnlijk toch door de andere elementen.

De Studio is echt een super gitaar en doet echt niet onder een standard.
(sound zit ook in je vingers http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_wink.gif )
Pickups daargelaten, die kunnen altijd geswapt worden. Dat meer laag in de Standard is dan iets waar ik al bang voor was, omdat dat toch wel iets is wat me trekt in Les Pauls. Of dat aan de elementen ligt of het hout en de constructie, dat is dan maar de vraag.

Wel leuk om te horen van een eigenaar van beiden dat de Studio niet per definitie minder is dan een Standard!

Mike999999999
21 april 2011, 15:53
volgensmij zijn de meeste studio's ook zonder maple top. Waardoor ze iets feller en minder diep klinken en iets minder laag hebben. Er is wel degelijk verschil in geluid ook al heb je dezelfde pick-ups, alleen is het niet een kwestie van wat is beter maar wat vind je mooier. Als je geluk hebt dan vind je de iets minder donker en diep klinkende studio's mooier, want die zijn een stuk goedkoper.

Johannes
21 april 2011, 15:58
volgensmij zijn de meeste studio's ook zonder maple top. Waardoor ze iets feller en minder diep klinken en iets minder laag hebben. Er is wel degelijk verschil in geluid ook al heb je dezelfde pick-ups, alleen is het niet een kwestie van wat is beter maar wat vind je mooier. Als je geluk hebt dan vind je de iets minder donker en diep klinkende studio's mooier, want die zijn een stuk goedkoper.

Mijn ervaring met volledig mahonie gitaren is dat ze juist wat minder hoog hebben en minder fel klinken, juist door het ontbreken van de maple top.

Wabbie
21 april 2011, 16:13
De BFG, daar heb ik echt geen goede dingen over gehoord ... Ook vind ik ze, in alle eerlijkheid, cosmetisch gezien de lelijkste Les Paul's. Daarbij zijn deze sowieso allemaal chambered.
Ik vind de BFG een van de vetste Gibsons, maar ik hou dan ook van afgeragde strats en heb niet zoveel met die "fancy" Gibsons. Verder, waarom til je zo zwaar (*huhu*)aan wel of niet chambered? Wat maakt dat nou uit. Gewoon een stel Les Pauls gaan testen en kijken welke je het beste vindt klinken.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:16
Verder, waarom til je zo zwaar (*huhu*)aan wel of niet chambered? Wat maakt dat nou uit. Gewoon een stel Les Pauls gaan testen en kijken welke je het beste vindt klinken.
Omdat, hoe meer hout en hoe dichter, hoe dikker de LP, naar mijn ervaring, vaak is. Hetzelfde geldt voor de sustain. Ik heb van zoveel mensen gehoord dat de chambered Studio's dan wel lichter zijn, ze hebben ook wat minder laag en minder sustain. Dus daarom 'til' ( :D ) ik daar in zo'n overweging best zwaar aan.

Wabbie
21 april 2011, 16:19
Ik heb een 5 snarige jazzbass van 3,5 kilo die langer sustaint dan menig tig kilo zwaarder zwegende Ibanez/Fender jazzbass om maar eens even een voorbeeld aan te halen.
Gewicht is niet alles bepalend voor de sustain en de klank van een gitaar. Je moet dus gewoon gaat testen en kijken welke LP het langst sustaint. En als die dan toevallig klankkamers heeft dan maakt dat toch helemaal niks uit!

bat
21 april 2011, 16:21
De Standard heeft andere elementen : burst bucker pro 's
Een studio daarin tegen heeft andere elementen, weet ik zo ff niet.
zou je even kunnen opzoeken.
De Studio Faded heeft tegenwoordig ook Burstbucker Pro's. Of de gewone Studio die ook heeft weet ik niet (en ik krijg de Gibson site niet geopend momenteel)

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:23
Ik heb een 5 snarige jazzbass van 3,5 kilo die langer sustaint dan menig tig kilo zwaarder zwegende Ibanez/Fender jazzbass om maar eens even een voorbeeld aan te halen.
Gewicht is niet alles bepalend voor de sustain en de klank van een gitaar. Je moet dus gewoon gaat testen en kijken welke LP het langst sustaint. En als die dan toevallig klankkamers heeft dan maakt dat toch helemaal niks uit!
Daar kan ik me opzich wel wat bij bedenken, maar dat wil niet zeggen dat velen het anders ervaren. Je Jazzbass kan een uitzondering zijn, maar in theorie is het meestal zo dat, hoe meer hout en hoe dichter het is, hoe voller en dikker de klank. Maar goed, mijn oude Studio sustainde ook for days, al was die niet chambered.

bat
21 april 2011, 16:29
Kijk, hier heb ik wat aan. Dit verrast me nogal, to be honest. Ik heb netjuist gehoord dat de Studio's ook 1 piece mahogany zijn, met een maple top. Ik geloof daarentegen zeker wel dat die stukken hout minder zijn dan bijv. de stukken die voor een Standard of Custom worden gebruikt. Geen enkel stuk hout is identiek en de ene oppervlakte is wat dichter dan de ander. (de dichtste wordt dan vaak voor de Customs gebruikt, als ik me niet vergis)
Er zal vast wat geselecteerd worden, zodat de betere stukken hout ook bij de duurdere modellen terecht komen, maar de besparing moet je vooral zien in het feit dat ze bij een Studio de body kunnen samenstellen uit een paar stukken hout die anders weggegooid zouden zijn (te klein om een hele body uit te halen). Die stukken hout kunnen prima even goed zijn als eht hout dat voor de duurdere modellen wordt gebruikt.

Mijn studio (een faded) heeft een body uit 3 stukken hout. Dat valt ondanks de vrij transparante laklaag nauwelijks op. Qua geluid kan het iets verschil maken, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat meestal tussen de oren zit.

Mijn Studio (Faded WB 2011) zou ik niet adviseren voor de muziekstijl die jij ambieert, daarvoor klinkt ie te transparant. Maar datzelfde kan ook gelden voor een nieuwe Standard. Sustain heeft ie overigens genoeg, ondanks dat ie duidelijk chambered is.

Met een beetje geduld komt er overigens vanzelf zo'n oude Studio voorbij, voor een prijs waarvoor je geen nieuwe koopt. Gangbaar is tussen de 500 en de 800 euro, al naar gelang de staat en de gewildheid.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:38
Er zal vast wat geselecteerd worden, zodat de betere stukken hout ook bij de duurdere modellen terecht komen, maar de besparing moet je vooral zien in het feit dat ze bij een Studio de body kunnen samenstellen uit een paar stukken hout die anders weggegooid zouden zijn (te klein om een hele body uit te halen). Die stukken hout kunnen prima even goed zijn als eht hout dat voor de duurdere modellen wordt gebruikt.

Mijn studio (een faded) heeft een body uit 3 stukken hout. Dat valt ondanks de vrij transparante laklaag nauwelijks op. Qua geluid kan het iets verschil maken, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat meestal tussen de oren zit.

Mijn Studio (Faded WB 2011) zou ik niet adviseren voor de muziekstijl die jij ambieert, daarvoor klinkt ie te transparant. Maar datzelfde kan ook gelden voor een nieuwe Standard. Sustain heeft ie overigens genoeg, ondanks dat ie duidelijk chambered is.

Met een beetje geduld komt er overigens vanzelf zo'n oude Studio voorbij, voor een prijs waarvoor je geen nieuwe koopt. Gangbaar is tussen de 500 en de 800 euro, al naar gelang de staat en de gewildheid.
Bedankt voor je advies. Ik was momenteel aan het kijken naar een Faded Worn Brown, die jij hebt, en die trok me wel (optisch vind ik hem sowieso echt prachtig), maar las ook dat die pickups stock al wat minder heet zijn en de gitaar zelf ook heel wat lichter is.

Ik heb overigens al een uitstekende oudere Studio gevonden, maar ik zie ook wat leuke Standards, vandaar dat ik twijfel. ;)

macwilliams
21 april 2011, 16:46
Ik heb de studio faded WB zelf ook in de collectie, en als je daar een paar SD-blackouts in lepeld dan heb je dankzij die gekamerde body juist een über vette tone. Klinkt vele malen beter dan welk passief elementje in combinatie met wat voor een drive, screamer of distortion pedaaltje dan ook. Gewoon hup het kabeltje in de amp en je hebt op je drive kanaal een bruut geluid.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:49
Ik heb de studio faded WB zelf ook in de collectie, en als je daar een paar SD-blackouts in lepeld dan heb je dankzij die gekamerde body juist een über vette tone. Klinkt vele malen beter dan welk passief elementje in combinatie met wat voor een drive, screamer of distortion pedaaltje dan ook. Gewoon hup het kabeltje in de amp en je hebt op je drive kanaal een bruut geluid.
haha, okay! Cool om te horen!

HaroldA
21 april 2011, 16:50
Ik heb zelf een Standard uit '96. Heerlijk apparaat! :ok:

Laatst had ik een snaar gebroken en toen heb ik een repetitie afgemaakt op een geleende chambered Standard Faded. Alsof je op een akoestische gitaar aan het spelen bent. :stop: Heel wollig en alles doet ook heel plastic/nep aan.



He als ik op het forum nu als dislect post, doe jij foortaan mijn spellingscontrole:crazyhappy:

Het is simpel: rode streep er onder is niet goed. Ook jij met je woordblindheid moet dat toch kunnen zien.

Wabbie
21 april 2011, 16:50
Daar kan ik me opzich wel wat bij bedenken, maar dat wil niet zeggen dat velen het anders ervaren. Je Jazzbass kan een uitzondering zijn, maar in theorie is het meestal zo dat, hoe meer hout en hoe dichter het is, hoe voller en dikker de klank. Maar goed, mijn oude Studio sustainde ook for days, al was die niet chambered.

Mijn Jazzbass komt uit een custom serie die allemaal gebouwd worden met licht hout zodat het totale gewicht rond de 3,5 kilo blijft liggen. Ik heb er een stuk of 5 in mijn handen gehad die allemaal ongeveer evenveel sustain hadden.
Ander voorbeeld dan : kameraad van mij heeft een oude Ibanez Roadstar II die tien ton weegt (naja, iig dat ding is fukkin' zwaar). Qua sustain doet mijn SRV strat, die een heel stuk lichter is, er niet voor onder. Klank blijft natuurlijk een ander verhaal, maar dan heb je met meer factoren te maken dan alleen het gewicht van de gitaar.
Maargoed, als jij per se een loodzware gibson wilt, het is mijn rug niet ;)

bat
21 april 2011, 16:50
In de Sstudio Faded zitten burstbucker pro's, die ook in de Standard zitten.

Overigens zijn ook de Standards volgens mij tegenwoordig chambered.

Edit: de tip van macwilliams is niet eens een slechte, nog niet eens bij stil gestaan. Heb je voor de prijs van een standard een gitaar die waarschijnlijk veel dichter tegen je wensen aanzit dan een standard.

HaroldA
21 april 2011, 16:51
Overigens zijn ook de Standards volgens mij tegenwoordig chambered.

Correct, je moet de "Traditional" hebben tegenwoordig.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:53
Ik heb zelf een Standard uit '96. Heerlijk apparaat! :ok:

Laatst had ik een snaar gebroken en toen heb ik een repetitie afgemaakt op een geleende chambered Standard Faded. Alsof je op een akoestische gitaar aan het spelen bent. :stop: Heel wollig en alles doet ook heel plastic/nep aan.
Zo hey! Is dat zo'n groot verschil? Zelfs onder de Standards?

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:55
Correct, je moet de "Traditional" hebben tegenwoordig.
I see. Dus, een Standaard moet dan sowieso een oudere Standard zijn. In welk jaar gingen ze chamberen?

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 16:56
In de Sstudio Faded zitten burstbucker pro's, die ook in de Standard zitten.

Overigens zijn ook de Standards volgens mij tegenwoordig chambered.

Edit: de tip van macwilliams is niet eens een slechte, nog niet eens bij stil gestaan. Heb je voor de prijs van een standard een gitaar die waarschijnlijk veel dichter tegen je wensen aanzit dan een standard.
Welke wensen? Ik zie de BFG niet echt specifiek op mij afgesteld zijn. Ik snap dat hij getarget is naar de rock/punk/metal market, maar die van mij moet meer kunnen dan alleen dat, daarbij ben ik niet zo heel erg van de P-90's. Ik wil dan liever beiden humbuckers splitten voor singlecoil sounds (doe ik nu ook al met m'n SG-X). Daarbij vind ik het, persoonlijk, irritant dat hij geen inlays heeft op de hals.

En je bedoeld de prijs van een Studio, neem ik aan? Standards zijn een stuk duurder ... ;)

HaroldA
21 april 2011, 16:57
I see. Dus, een Standaard moet dan sowieso een oudere Standard zijn. In welk jaar gingen ze chamberen?

Begin jaren 0?

bat
21 april 2011, 17:19
Chamberen gebeurt sinds 2008, daarvoor werden er gewoon gaten geboord. En dat gebeurt als ik het internet her en der mag geloven als sinds midden jaren 90.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 17:19
Chamberen gebeurt sinds 2008, daarvoor werden er gewoon gaten geboord. En dat gebeurt als ik het internet her en der mag geloven als sinds midden jaren 90.
Ja, de bekende Swiss cheese actie ... ;) Ah well.

bat
21 april 2011, 17:26
Welke wensen? Ik zie de BFG niet echt specifiek op mij afgesteld zijn. Ik snap dat hij getarget is naar de rock/punk/metal market, maar die van mij moet meer kunnen dan alleen dat, daarbij ben ik niet zo heel erg van de P-90's. Ik wil dan liever beiden humbuckers splitten voor singlecoil sounds (doe ik nu ook al met m'n SG-X). Daarbij vind ik het, persoonlijk, irritant dat hij geen inlays heeft op de hals.

En je bedoeld de prijs van een Studio, neem ik aan? Standards zijn een stuk duurder ... ;)
MacWilliams had het over een Studio Faded met SD Blackouts: hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145543-Gibson-Les-Paul-Studio-vs.-Standard&p=2618805&viewfull=1#post2618805).

En je hebt gelijk, voro de prijs van een standaard Studio heb je dan een gitaar die misschien prima aan je wensen qua geluid voldoet.

Maar inmiddels is duidelijk dat je eigenlijk op zoek bent naar een zware, als het even kan niet van gewichtreducerende gaten/chamers voorziene LP... ;)

Muchachooo
21 april 2011, 17:27
Toch grappig, ik heb me een jaar afgevraagd waarom mijn Studio zo veel lichter was dan mijn Epiphone LP Custom, tot ik een paar maanden geleden erachter kwam dat hij gekamerd was :P

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat 'wollige' in het geluid van die Studio wel merk... Heb al eens eerder overwogen om er een JB/Jazz setje van SD in te zetten, om de boel wat meer definitie te geven.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 17:35
MacWilliams had het over een Studio Faded met SD Blackouts: hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145543-Gibson-Les-Paul-Studio-vs.-Standard&p=2618805&viewfull=1#post2618805).

En je hebt gelijk, voro de prijs van een standaard Studio heb je dan een gitaar die misschien prima aan je wensen qua geluid voldoet.

Maar inmiddels is duidelijk dat je eigenlijk op zoek bent naar een zware, als het even kan niet van gewichtreducerende gaten/chamers voorziene LP... ;)
Nee, in zijn edit had hij het over de BFG en dat dat beter met mijn wensen overeenkwam. ;)

Het punt is, de oude Studios zijn niet gechambered en zijn ook gewoon, voor zover ik het weet, loeizwaar. Ik had die oude van mij gewoon nooit weg moeten doen ...
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudio-Body.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudio-Side.jpg

Maar goed, toen had ik daar ook weer m'n redenen voor. Ah well. Geen idee meer welke kleur dit was. Het was een beetje donkerrood en bruin. Ik heb deze nooit meer gezien.

bat
21 april 2011, 17:48
Nee, in zijn edit had hij het over de BFG en dat dat beter met mijn wensen overeenkwam. ;)
Welke edit? :???:

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 17:50
Welke edit? :???:
My bad, ik verwarde het met deze post:


In de Sstudio Faded zitten burstbucker pro's, die ook in de Standard zitten.

Overigens zijn ook de Standards volgens mij tegenwoordig chambered.

Edit: de tip van macwilliams is niet eens een slechte, nog niet eens bij stil gestaan. Heb je voor de prijs van een standard een gitaar die waarschijnlijk veel dichter tegen je wensen aanzit dan een standard.
Geen idee hoe ik bij de BFG kwam, haha.
Maar ja, die Studio Faded lijkt me best cool, maar nog nergens gezien. Zou hem best eens willen bespelen, ook al is 'ie chambered.

Lush High
21 april 2011, 18:01
Maar goed, toen had ik daar ook weer m'n redenen voor. Ah well. Geen idee meer welke kleur dit was. Het was een beetje donkerrood en bruin. Ik heb deze nooit meer gezien.

'Faded Cherry', die heb ik nu :) en hij is inderdaad behoorlijk zwaar.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 18:03
'Faded Cherry', die heb ik nu :) en hij is inderdaad behoorlijk zwaar.
Nee, is volgens mij geen Faded Cherry. Dat is namelijk deze, right:
http://www.chrisguitars.com/gib07lp-vintagemahog-fadedcherry.jpg

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/108931/3/Gibson-Les-Paul-Studio-Faded-Worn-Cherry.jpg

- http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gibson+les+paul+faded+cherry&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=814
Die van mij was een stuk donkerder.

Lush High
21 april 2011, 18:35
Ohja, mijne is ook zo donker 'wine red' is de correcte term :)

Voila:
http://i52.tinypic.com/5fjimo.jpg

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 18:37
Ohja, mijne is ook zo donker 'wine red' is de correcte term :)

Voila:
http://i52.tinypic.com/5fjimo.jpg
Ergens denk ik dat dat hem ook niet is. De mijne ziet er zo meer bruin uit dan rood. Heb je meer foto's? Die van mij had ook block inlays.

macwilliams
21 april 2011, 18:38
http://www.youtube.com/watch?v=v_HR09ciqG8&feature=youtube_gdata_player

http://www.youtube.com/watch?v=v_HR09ciqG8&feature=youtube_gdata_player

Dit zijn blackouts in een WB faded 2008 zonder toevoeging van pedalen en de gain instelling op de amp op 3 op een schaal van 1tot10.

De kwaliteit is niet zo goed maar je kunt de power van de Blackouts er wel uithalen.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 18:41
http://www.youtube.com/watch?v=v_HR09ciqG8&feature=youtube_gdata_player

http://www.youtube.com/watch?v=v_HR09ciqG8&feature=youtube_gdata_player

Dit zijn blackouts in een WB faded 2008 zonder toevoeging van pedalen en de gain instelling op de amp op 3 op een schaal van 1tot10.

De kwaliteit is niet zo goed maar je kunt de power van de Blackouts er wel uithalen.
Ik hoor niet de power, het laag en de grootsheid ervan ... maar ik hoor dan wel dat die pickups genoeg output leveren. :)

macwilliams
21 april 2011, 18:55
Ik hoor niet de power, het laag en de grootsheid ervan ... maar ik hoor dan wel dat die pickups genoeg output leveren. :)

Het is dan ook opgenomen met een kleine Sony fotocamera, daar zit geen laag in. Maar als je een voorstelling kan maken hoe het in het echt zou klinken?

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 19:03
Het is dan ook opgenomen met een kleine Sony fotocamera, daar zit geen laag in. Maar als je een voorstelling kan maken hoe het in het echt zou klinken?
Moeilijk om te zeggen met dat clipje. Het ligt ook aan de amp, natuurlijk. Daarbij speel ik ook nog eens in B Standard met Baritone snaren, dus ik zou pas ècht weten hoe dat klinkt voor mijn applicatie wanneer ik het zelf hoor en bespeel (wat, sadly, niet altijd mogelijk is).

Candiru
21 april 2011, 19:10
Hee, een vraagje...
Waar zijn de LP classics ?

Deze zaten toch tussen de studio en standard in, qua prijs?

Lush High
21 april 2011, 19:14
Ergens denk ik dat dat hem ook niet is. De mijne ziet er zo meer bruin uit dan rood. Heb je meer foto's? Die van mij had ook block inlays.

Ja mijn studio is uit '87, toen deden ze blijkbaar dot inlay..
Als ik die 2 foto's van jou zie weet ik bijna 100% zeker dat ik dezelfde kleur heb. Alleen als je m vol in het licht/zon zet zie je nog een klein beetje de nerf, verder is ie gewoon donker bruin/rood. Of die van jou moet een keer overgeschilderd zijn.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 19:17
Ja mijn studio is uit '87, toen deden ze blijkbaar dot inlay..
Als ik die 2 foto's van jou zie weet ik bijna 100% zeker dat ik dezelfde kleur heb. Alleen als je m vol in het licht/zon zet zie je nog een klein beetje de nerf, verder is ie gewoon donker bruin/rood. Of die van jou moet een keer overgeschilderd zijn.
Ja, je hebt vast gelijk. Ik heb hem hier niet meer, dus ik kan hem ook niet meer vastpakken. ;) Ah well!

macwilliams
21 april 2011, 19:42
Moeilijk om te zeggen met dat clipje. Het ligt ook aan de amp, natuurlijk. Daarbij speel ik ook nog eens in B Standard met Baritone snaren, dus ik zou pas ècht weten hoe dat klinkt voor mijn applicatie wanneer ik het zelf hoor en bespeel (wat, sadly, niet altijd mogelijk is).
De versterker is een ENGL Steve Morse.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 19:47
Toch grappig dat veel mensen in het topic zeggen dat het verschil tussen de Studio en Standard niet zo groot is, maar in de poll toch 60 tot 70% procent op de Standard stemt.

Lush High
21 april 2011, 20:08
Waarschijnlijk gewoon een kwestie van wat je gewend bent/ wat je hebt. Ik heb een studio dus ik stem studio omdat ik er dik tevreden mee ben. Niks tegen standard ofzo :)

bat
21 april 2011, 20:25
En ik heb niet gestemd, dat scheelt ook.

Ja, ik heb soms nogal een ego. :dance:

macwilliams
21 april 2011, 20:39
Ik heb ook niet gestemd, zou ook geen voorkeur kunnen aangeven. Ik heb 5 studio's, één standard P90's goldtop en één custom.

langun
21 april 2011, 21:38
Om toch even wat verkeerde informatie in dit topic weg te werken:

Vanaf 1982/1983 is Gibson begonnen met 9 gaten te boren in de body, als weight relief (de swiss cheese). Dit gebeurde in alle gitaren (studio/standard/custom/...), behalve in de historic reissue (al ben ik niet zeker dat die toen al bestonden).

Vanaf 2007 begonnen ze dan officieel met de chambered Les Pauls (al was dat al van eind 2006), alle gitaren die van Gibson USA komen (dus geen custom shop) zijn chambered, behalve de Traditionals, die weight relieved zijn.

Alle historic reissues zijn solid, behalve als het om chambered reissues gaat, die dan logischerwijze chambered zijn.

Wil je dus een echte solid body Les Paul, dan moet je een historic reissue nemen, of een gitaar van voor 1982.

Weight relieved Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/1998LPstandardradiograph.jpg

Chambered Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/Chamber_BFG_2007.jpg

Bron: http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/50210-gibson-les-paul-101-a.html

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 21:43
Om toch even wat verkeerde informatie in dit topic weg te werken:

Vanaf 1982/1983 is Gibson begonnen met 9 gaten te boren in de body, als weight relief (de swiss cheese). Dit gebeurde in alle gitaren (studio/standard/custom/...), behalve in de historic reissue (al ben ik niet zeker dat die toen al bestonden).

Vanaf 2007 begonnen ze dan officieel met de chambered Les Pauls (al was dat al van eind 2006), alle gitaren die van Gibson USA komen (dus geen custom shop) zijn chambered, behalve de Traditionals, die weight relieved zijn.

Alle historic reissues zijn solid, behalve als het om chambered reissues gaat, die dan logischerwijze chambered zijn.

Wil je dus een echte solid body Les Paul, dan moet je een historic reissue nemen, of een gitaar van voor 1982.

Weight relieved Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/1998LPstandardradiograph.jpg

Chambered Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/Chamber_BFG_2007.jpg

Bron: http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/50210-gibson-les-paul-101-a.html
Wow! Bedankt joh! Dat is interessant om te weten en best ook schokkend om te zien hoeveel hout er weggehaald lijkt te zijn als je naar de chambered foto kijkt.

Oranjeaap
21 april 2011, 22:01
Ik heb op de studio gestemd omdat ik persoonlijk erg weinig verschil merk met een standard.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje neerkeek op de gekamerde gitaren, todat ik er een paar bespeeld had.
Ze hebben een erg helder geluid, geen gemodder. En ze zijn heerlijk licht. Ik heb een Gibson LPCustom die echt aan het eind van de schaal zit qua gewicht, en ik heb een LP studio. Beide hebben weight relief holes.
De studio is echter een stuk lichter. Ik ben tot de conclusie gekomen dat lichte gitaren gewoon ideaal zijn. Liggen fijner in de hand, minder last op je schouder etc.
Ik vind dat je er gewoon een aantal moet proberen en dan zelf maar kijken of het de prijs waard is?

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 22:06
Ik heb op de studio gestemd omdat ik persoonlijk erg weinig verschil merk met een standard.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje neerkeek op de gekamerde gitaren, todat ik er een paar bespeeld had.
Ze hebben een erg helder geluid, geen gemodder. En ze zijn heerlijk licht. Ik heb een Gibson LPCustom die echt aan het eind van de schaal zit qua gewicht, en ik heb een LP studio. Beide hebben weight relief holes.
De studio is echter een stuk lichter. Ik ben tot de conclusie gekomen dat lichte gitaren gewoon ideaal zijn. Liggen fijner in de hand, minder last op je schouder etc.
Ik vind dat je er gewoon een aantal moet proberen en dan zelf maar kijken of het de prijs waard is?
Ja, vooral met het laatste ben ik het eens. Misschien moet ik eens gewoon langs een shop gaan en er een paar bespelen. Het punt is alleen, dan weet ik nog niet exact hoe hij zou spelen over mijn setup en met mijn stemming, mijn dikke snaren. Daarentegen kan ik ze wel tegenover elkaar zetten en kijken of het gewicht zoveel scheelt en de klank, tegenover elkaar, genoeg verschilt.

bat
21 april 2011, 22:11
Ze doen het dus blijkbaar al een tijdje langer, al hangt het wel af van welke bron je hanteert.

langun
21 april 2011, 22:16
Daarom dat ik mijn bron er ook bij heb gezet, op dat forum zitten toch enkele serieuze wandelende LP encyclopedieën en die lijken er geen commentaar op te hebben, dus dan zal de informatie wel vrij correct zijn lijkt me.

ronvelden
21 april 2011, 22:20
Ik heb op standard gestemd, meer omdat ik zelf een standard 2008 heb :punk:
Qua geld is ie een stuk duurder, maar af en toe komt er één langs op marktplaat welke eigenlijk splinternieuw is en weinig gebruikt....:rockon:

macwilliams
21 april 2011, 22:39
Daarom dat ik mijn bron er ook bij heb gezet, op dat forum zitten toch enkele serieuze wandelende LP encyclopedieën en die lijken er geen commentaar op te hebben, dus dan zal de informatie wel vrij correct zijn lijkt me.

Ik heb gehoord dat sommige studio's niet weight relieved waren omdat ze vanwege de dunnere body toch al lichter waren.

HaroldA
21 april 2011, 22:48
Het punt is alleen, dan weet ik nog niet exact hoe hij zou spelen over mijn setup en met mijn stemming, mijn dikke snaren.

Welke stemming/snaren zijn dat?

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 22:52
Welke stemming/snaren zijn dat?
B Standard / Elixir Baritone ( .012 .016 .022 .038 .052 .068 )

HaroldA
21 april 2011, 22:54
B Standard / Elixir Baritone ( .012 .016 .022 .038 .052 .068 )

Ah, da's nogal een verschil met mijn dropped C met 010-060, anders had je mijn Standard '96 wel een keer kunnen lenen...

Zit overigens nu een oude Dirty Fingers in de brug en zit te twijfelen om die te vervangen door een 70's Super Distortion.

DemolitionColorScheme
21 april 2011, 22:56
Ah, da's nogal een verschil met mijn dropped C met 010-060, anders had je mijn Standard '96 wel een keer kunnen lenen...

Zit overigens nu een oude Dirty Fingers in de brug en zit te twijfelen om die te vervangen door een 70's Super Distortion.
Ja, we spelen met IZAH gewoon erg laag. Al mijn andere gitaren staan altijd in Drop C# (vind ik zelf altijd een fijne stemming).
Thanks voor het aanbod, trouwens!

Braindead
22 april 2011, 15:17
En hoe zit het met de epiphones? Zoals hier een eerdere poster vertelde heeft hij een epi custom die flink zwaarder is als zijn Gibson. Is die epi massief mahonie?


Om toch even wat verkeerde informatie in dit topic weg te werken:

Vanaf 1982/1983 is Gibson begonnen met 9 gaten te boren in de body, als weight relief (de swiss cheese). Dit gebeurde in alle gitaren (studio/standard/custom/...), behalve in de historic reissue (al ben ik niet zeker dat die toen al bestonden).

Vanaf 2007 begonnen ze dan officieel met de chambered Les Pauls (al was dat al van eind 2006), alle gitaren die van Gibson USA komen (dus geen custom shop) zijn chambered, behalve de Traditionals, die weight relieved zijn.

Alle historic reissues zijn solid, behalve als het om chambered reissues gaat, die dan logischerwijze chambered zijn.

Wil je dus een echte solid body Les Paul, dan moet je een historic reissue nemen, of een gitaar van voor 1982.

Weight relieved Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/1998LPstandardradiograph.jpg

Chambered Les Paul:
http://i249.photobucket.com/albums/gg225/Gibson_Tim/Chamber_BFG_2007.jpg

Bron: http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/50210-gibson-les-paul-101-a.html

Mitch
22 april 2011, 15:27
Eigenlijk is de vraagstelling te breed, hoe gek het misschien ook klinkt. 90s Studios met ebben toets tegenover een Faded Studio bijvoorbeeld zijn gewoon toaal andere LP-achtigen. En ook in Standards zijn behoorlijke verschillen, waarbij het verschil chambered-non chambered het grootst is.
De toevoeging dat de gitaar liever een grote dichtheid moet hebben om stevig te klinken lijkt me een beetje overkill als -ie al in B staat met dit soort dikkerdjes aan snaargeweld, maar goed: mijn ervaring met chambered is dat het vooral wat 'harder' kan klinken. Daar bedoel ik mee zowel het volume, de dynamiek maar ook de klank. Of dit een voordeel is of een nadeel hang t sterk van je gebruikersdoel af. Wat voor de gevoelige, dromerige sfeermaker een kille bak is, is voor de beukende rocker een heerlijk brulijzer.

bat
22 april 2011, 15:30
Eigenlijk waren we volgens mij al min of meer tot de conclusie gekomen dat het per gitaar kan verschillen en dat proberen de enige remedie is.

Waarbij het lastige is dat TS met een nogal afwijkende set-up speelt, zodat een gitaar in de winkel nooit helemaal de juiste impressie gaat geven.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 15:58
Eigenlijk waren we volgens mij al min of meer tot de conclusie gekomen dat het per gitaar kan verschillen en dat proberen de enige remedie is.

Waarbij het lastige is dat TS met een nogal afwijkende set-up speelt, zodat een gitaar in de winkel nooit helemaal de juiste impressie gaat geven.
Inderdaad. Het zal maar ondervinden zijn. Ik heb een leuke Studio gevonden die ik morgen ga bezichtigen. Bevalt 'ie, dan neem ik 'm mee.

langun
22 april 2011, 17:10
En hoe zit het met de epiphones? Zoals hier een eerdere poster vertelde heeft hij een epi custom die flink zwaarder is als zijn Gibson. Is die epi massief mahonie?

Voor zover ik er informatie over vind (don't shoot me if I'm wrong) zouden die zonder weight relief en zonder chambers zijn. Ikzelf heb een Epiphone LP Custom uit China, en die is wel opvallend lichter dan een vriend van mij zijn Epi LP Custom Plus uit Korea. Of dat aan mogelijke gaten/chambers/ander hout ligt heb ik geen idee van.

Mitch
22 april 2011, 20:09
De Epi LP Custom uit ca 89 die ik had was aanmerkelijk zwaarder dan de Gibson LP Standard die ik nu heb. Maar die klinkt net effe beter :D

Tuurlijk is het lastig, maar het lijkt me dat de huidige gitaren ook eerst getest zijn met gemiddelde snaren en normale stemming. Lijkt me dat je dan de ervaringen wel leert door te trekken naar andere gitaren. Zoals je dat met pickups ook wel hebt: heb je ze in drie verschillende gitaren gehoord, dan ga je ze beter inschatten hoe ze zullen gaan klinken op andere gitaren. Geen garantie, maar je komt in de richting.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 20:11
De Epi LP Custom uit ca 89 die ik had was aanmerkelijk zwaarder dan de Gibson LP Standard die ik nu heb. Maar die klinkt net effe beter :D

Tuurlijk is het lastig, maar het lijkt me dat de huidige gitaren ook eerst getest zijn met gemiddelde snaren en normale stemming. Lijkt me dat je dan de ervaringen wel leert door te trekken naar andere gitaren. Zoals je dat met pickups ook wel hebt: heb je ze in drie verschillende gitaren gehoord, dan ga je ze beter inschatten hoe ze zullen gaan klinken op andere gitaren. Geen garantie, maar je komt in de richting.
Klopt. Dat is ook zo. Nou ja, als alles goed is ga ik morgen/overmorgen langs om hem uit te proberen. We'll see.

ESP LTD
22 april 2011, 21:37
Ja tuurlijk is de standaard beter, hij kost ook het dubbele.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 21:44
Ja tuurlijk is de standaard beter, hij kost ook het dubbele.
Goh ... haha. Ik snap ook wel dat hij qualitatief beter gevonden kan worden, maar men weet ook dat Gibson veel met de naam speelt en dat het prijsverschil zo groot is wil nog niet zeggen dat het qualiteitsverschil dat waard zou zijn.

ESP LTD
22 april 2011, 21:47
Gelijk heb je. Een standard van 1500,- is niet 2x zo goed als een Studio van 750,-.

Overigens betaal je toch voor naam, er zijn genoeg andere merken.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 21:49
Gelijk heb je. Een standard van 1500,- is niet 2x zo goed als een Studio van 750,-.

Overigens betaal je toch voor naam
Precies. Dat was de hele reden dat ik dit topic heb geopend. Natuurlijk wil ik heus wel een Standard of nog beter ... een Custom, maar dat kost gewoon erg veel en dat kan ik, nu, niet echt betalen. (makkelijk, als ik al m'n gear zou verkopen, maar ik heb die gear voor niets) Als ik later wil upgraden naar wat anders, kan dat altijd nog.

ESP LTD
22 april 2011, 21:57
Ach, je tikt op Marktplaats soms nog wel een standaardje op de kop voor onder de 1200,-

Een gemiddelde Standard kost trouwens 2099,-, ik dacht aan de traditionals van 1500,-

De customs beginnen meestal vanaf 2800,-, dan kan je echt beter een mooie custom kopen dan een Standard.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 22:09
Ach, je tikt op Marktplaats soms nog wel een standaardje op de kop voor onder de 1200,-

Een gemiddelde Standard kost trouwens 2099,-, ik dacht aan de traditionals van 1500,-

De customs beginnen meestal vanaf 2800,-, dan kan je echt beter een mooie custom kopen dan een Standard.
Ik vind €2800,- voor een gitaar echt way too much voor dit punt in m'n leven. Zo'n groot inkomen heb ik niet en ik ben bezig met de uitzet voor het samenwonen met m'n vriendin. Sommige dingen zijn nu eenmaal belangrijker ...

ESP LTD
22 april 2011, 22:12
Ik vind €2800,- voor een gitaar echt way too much voor dit punt in m'n leven. Zo'n groot inkomen heb ik niet en ik ben bezig met de uitzet voor het samenwonen met m'n vriendin. Sommige dingen zijn nu eenmaal belangrijker ...

Loop maar is een leuke muziekwinkel binnen en kijk naar een prachtige Custom, je gaat er gelijk voor sparen.

2800,- is absurd veel, het kost Gibson in totaal denk ik maar 400,- materiaalkosten, en zo'n stukje hout is in 4 uur in elkaar gezet (Een gemiddelde BMW is in 20 uur in elkaar gezet)

Nogmaals, je kan ook een 50's P90 tribute kopen voor 649,- :). Prachtig witte kleur met geile headstock :)

HaroldA
22 april 2011, 22:16
De customs beginnen meestal vanaf 2800,-, dan kan je echt beter een mooie custom kopen dan een Standard.

Wie koopt er eigenlijk nog een nieuwe gitaar? :???: De 2ehands markt is booming!

Mitch
22 april 2011, 22:22
Een saaie ebony Standard tik je nog wel op de kop voor een bescheiden bedrag, maar goed, het hele topic ging juist om de kwaliteitsverschillen los van de voor de hand liggende cosmetische verschillen tussen Studios en Standards. Vraag ik me wel heel voorzichtig af hoeveel ervaring er nou precies is met deze gitaren zelf? Alle stellige uitspraken over het binnenwandelen van muziekzaken en het intikken van zoekopdrachten op websites doen het ergste vrezen ;)
Customs zitten op een vrij hoog prijs niveau. Zijn echt gitaren die je per se moet willen in mijn optiek. Lijkt me hier niet relevant.
Maarreh... Studios zijn er plenty hoor en goed klinkend ook. Beslis dus niet te snel zou ik zeggen.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 22:24
Wie koopt er eigenlijk nog een nieuwe gitaar? :???: De 2ehands markt is booming!
Dat sowieso. Nieuwe gitaren ... ha!


Loop maar is een leuke muziekwinkel binnen en kijk naar een prachtige Custom, je gaat er gelijk voor sparen.
Ik ken de Customs ... en nee, ik vind dat er ergens een lijn getrokken mag worden. Ik heb ook nog een social life. ;)

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 22:27
Een saaie ebony Standard tik je nog wel op de kop voor een bescheiden bedrag, maar goed, het hele topic ging juist om de kwaliteitsverschillen los van de voor de hand liggende cosmetische verschillen tussen Studios en Standards. Vraag ik me wel heel voorzichtig af hoeveel ervaring er nou precies is met deze gitaren zelf? Alle stellige uitspraken over het binnenwandelen van muziekzaken en het intikken van zoekopdrachten op websites doen het ergste vrezen ;)
Customs zitten op een vrij hoog prijs niveau. Zijn echt gitaren die je per se moet willen in mijn optiek. Lijkt me hier niet relevant.
Maarreh... Studios zijn er plenty hoor en goed klinkend ook. Beslis dus niet te snel zou ik zeggen.
Agreed. We hadden het dan ook niet over de Custom en we hadden het, inderdaad, over de verschillen. Ik heb al de meningen verzameld en heb een leuke Studio op het oog die ik dus morgen ga bezichtigen:
- http://link.marktplaats.nl/433271303

ESP LTD
22 april 2011, 22:31
Conclusie:

-Studio's zijn goede gitaren voor het geld. Ze zijn wat minder goed dan de Traditionals, Standard's of Customs, maar voor het geld zijn het goede gitaren.

-Standards zijn beter dan Studio's, wat mag als ze het dubbele kosten. Als je een heel goede gitaar wilt, neem dit.

-Custom's moet je willen. Je kan iets mindere kwaliteit krijgen voor 1000 euro minder, maar dan heb je niet zo'n mooi certificaat etc.

Iemand meningen?

Mitch
22 april 2011, 22:32
Wat lul je nou? :seriousf:

HaroldA
22 april 2011, 22:33
Wat lul je nou? :seriousf:

Dat lees je toch: dat je €1000,- moet lappen voor een certificaat. :supercool:

ESP LTD
22 april 2011, 22:33
Wat lul je nou? :seriousf:

Ik vat de hele discussie even samen :seriousf:

ESP LTD
22 april 2011, 22:34
Dat lees je toch: dat je €1000,- moet lappen voor een certificaat. :supercool:

Haha daar komt het eigenlijk op neer :(:seriousf:

Mitch
22 april 2011, 22:49
Misschien volgende keer proberen daadwerkelijk iets bij te dragen aan het topic in plaats van aan je postcount http://www.armag3ddon.de/images/smilies/facepalm.gif

@DCS: 't is niet een alledaags model, maar toch eentje die meer om de cosmetica gaat al doet de advertentie tekst anders vermoeden.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 22:51
@DCS: 't is niet een alledaags model, maar toch eentje die meer om de cosmetica gaat al doet de advertentie tekst anders vermoeden.
Ja, dat geloof ik. Hij zegt dat deze Studio iets zwaarder was dan de andere die hij had (ik vroeg daar niet naar), dus daar ga ik ook vanuit. Ik vind de top wel mooi en vrij apart. Ik vind het dan best een luxe uitvoering van een Studio. Bij Thomann is deze iets van €300,- / €400,- duurder dan de andere Studio's (deze is geprijsd @ €1099) - dat kan dan toch niet alleen die cosmetica zijn?

Mitch
22 april 2011, 22:59
Het enige dat eigenlijk van belang is bij constructie is:

hals/body verbinding (long vs short neck tenon)
soort hout
dikte esdoorn
weight relief/chamers etc

pickups laat ik dan buiten beschouwing.

Ik zie op voorhand niet in wat het verschil in deze punten zou moeten zijn. Flame topje ja, maar dunner dan op een standard. De meerprijs t.o.v. de Faded Studio's is natuurlijk vooral de lak. Dat kost tijd, dus geld. Maar toch ook uitstraling, marktpositionering, afijn...
Prijs en kwaliteit, het blijft lastig. Er is een relatie, maar niet lineair.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 23:02
Het enige dat eigenlijk van belang is bij constructie is:

hals/body verbinding (long vs short neck tenon)
soort hout
dikte esdoorn
weight relief/chamers etc

pickups laat ik dan buiten beschouwing.

Ik zie op voorhand niet in wat het verschil in deze punten zou moeten zijn. Flame topje ja, maar dunner dan op een standard. De meerprijs t.o.v. de Faded Studio's is natuurlijk vooral de lak. Dat kost tijd, dus geld. Maar toch ook uitstraling, marktpositionering, afijn...
Prijs en kwaliteit, het blijft lastig. Er is een relatie, maar niet lineair.
Ja, dat viel mij dus ook op. De qualiteit van het hout kan ook niet beter zijn voor deze iets luxere Studio's? Zo niet ... dan vind ik €1099 voor dit model echt overdreven. Gelukkig hoef ik dat er ook niet voor te betalen!

ESP LTD
22 april 2011, 23:05
Studio's hebben ook geen Maple top, maar mahogany. Ook zit er flaming in een Standard, en niet in een Studio. Ook de vorm van de nek is anders. (Flaming is wel bij de Studio Plus)

Studio: Ceramic magnet pickups.
Standard: Burstbucker Alcino pickups.

En de Studio is een achtste dunner,

Mitch
22 april 2011, 23:08
Ik zie het zo: Gibson maakt (vermoed ik sterk) hoofdzakelijk verschil in gewicht van hout. Licht spul mag naar de Historic reissues, de rest wordt naar de Standards etc. gedaan. Dan heeft Gibson tegenwoordig ook nog wat lijntjes waar meerdelige bodies van worden gemaakt, maar écht zoeken naar tonewood zoals sommige gitaarbouwers dat doen.... daar geloof ik weinig van. Al zeker niet voor de reguliere productie.
Ik vermoed dat er daarom ook zo'n sterke spreiding zit in de sound van LP's.

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 23:10
Studio's hebben ook geen Maple top, maar mahogany.
Wat lul je nou x2 ... :D

- - -

GIBSON LES PAUL STUDIO WR GH

GIBSON Les Paul Studio WR GH, E-Guitar, Mahogany Body, carved Maple Top, Rosewood Fretboard, 22 Frets, 490R Alnico Humbucker at Neck and 498T Alnico Humbucker at Bridge, Trapeze Inlays, gold Hardware, Color: Winered, incl. Case

- http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_99_wr.htm

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 23:11
Ik zie het zo: Gibson maakt (vermoed ik sterk) hoofdzakelijk verschil in gewicht van hout. Licht spul mag naar de Historic reissues, de rest wordt naar de Standards etc. gedaan. Dan heeft Gibson tegenwoordig ook nog wat lijntjes waar meerdelige bodies van worden gemaakt, maar écht zoeken naar tonewood zoals sommige gitaarbouwers dat doen.... daar geloof ik weinig van. Al zeker niet voor de reguliere productie.
Ik vermoed dat er daarom ook zo'n sterke spreiding zit in de sound van LP's.
Makes sense ...

ESP LTD
22 april 2011, 23:12
Ik zie het zo: Gibson maakt (vermoed ik sterk) hoofdzakelijk verschil in gewicht van hout. Licht spul mag naar de Historic reissues, de rest wordt naar de Standards etc. gedaan. Dan heeft Gibson tegenwoordig ook nog wat lijntjes waar meerdelige bodies van worden gemaakt, maar écht zoeken naar tonewood zoals sommige gitaarbouwers dat doen.... daar geloof ik weinig van. Al zeker niet voor de reguliere productie.
Ik vermoed dat er daarom ook zo'n sterke spreiding zit in de sound van LP's.

Het gaat echt alleen nog maar om geld. Als Gibson verdomme nou is zou inzien dat niemand behoefte heeft aan een computer genaamd 'Fireturd X' of een 'Dusk Tiger', en gewoon een paar leuke modellen tegen betaalbare prijzen zou aanbieden, zou het VEEL beter gaan met dat bedrijf.

Als ze in plaats van kutgitaren voor 5000 euro, leuke gitaren voor 1000 euro gaan aanbieden zou het weer is wat beter gaan.

Misschien wat offtopic, maarja.

ESP LTD
22 april 2011, 23:13
Wat lul je nou x2 ... :D

- - -

GIBSON LES PAUL STUDIO WR GH

GIBSON Les Paul Studio WR GH, E-Guitar, Mahogany Body, carved Maple Top, Rosewood Fretboard, 22 Frets, 490R Alnico Humbucker at Neck and 498T Alnico Humbucker at Bridge, Trapeze Inlays, gold Hardware, Color: Winered, incl. Case

- http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_99_wr.htm

Mijn fout, maar de rest klopt.

wytz
22 april 2011, 23:14
Studio's hebben ook geen Maple top, maar mahogany. Ook zit er flaming in een Standard, en niet in een Studio. Ook de vorm van de nek is anders. (Flaming is wel bij de Studio Plus)

Studio: Ceramic magnet pickups.
Standard: Burstbucker Alcino pickups.

En de Studio is een achtste dunner,

Denk je niet dat het handig is eerst onderzoek te doen voordat je wat roept?

DemolitionColorScheme
22 april 2011, 23:15
Het gaat echt alleen nog maar om geld. Als Gibson verdomme nou is zou inzien dat niemand behoefte heeft aan een computer genaamd 'Fireturd X' of een 'Dusk Tiger', en gewoon een paar leuke modellen tegen betaalbare prijzen zou aanbieden, zou het VEEL beter gaan met dat bedrijf.

Als ze in plaats van kutgitaren voor 5000 euro, leuke gitaren voor 1000 euro gaan aanbieden zou het weer is wat beter gaan.

Misschien wat offtopic, maarja.
Agreed. Gibson is de laatste jaren een beetje the laughing stock geworden. Leuk, dat ze die 'vernieuwende' dingen willen doen, maar die Variax gitaren waren er al een stuk eerder. Waren die niet in samenwerking met Fender? Not sure. Ah well. Ik ben ook meer een Fender supporter maar ik heb nu eenmaal een dik stuk hout nodig en een Tele of een Stratje gaat het niet trekken in B Standard met Baritone snaren.

ESP LTD
22 april 2011, 23:15
Denk je niet dat het handig is eerst onderzoek te doen voordat je wat roept?

Alles klopt, behalve dat maple top gedoe.

Mitch
22 april 2011, 23:16
Ja, maar alles wat je tot nu toe hebt geroepen lijkt alleen van internet te zijn geplukt en internet afspeuren hoef je voor goede researchers als DCS niet te doen :listen:

Anyway, voor mensen die het wel kunnen betalen bouwen ze prima gitaren voor 5000E. Dat jij en ik dat niet kunnen betalen wil niet zeggen dat het zinloos is of dat het 'daarom' slecht met een bedrijf gaat. En de uitbreiding naar de lagere segmenten zetten ze ook stug door dus wat dat betreft snap ik het punt ook al niet.
Maar goed, het beleid van Gibson is zo onderhant al net zo veelbesproken als de invulling van het Nederlands Elftal en hier al helemaal niet op z'n plaats.

ESP LTD
22 april 2011, 23:17
Agreed. Gibson is de laatste jaren een beetje the laughing stock geworden. Leuk, dat ze die 'vernieuwende' dingen willen doen, maar die Variax gitaren waren er al een stuk eerder. Waren die niet in samenwerking met Fender? Not sure. Ah well. Ik ben ook meer een Fender supporter maar ik heb nu eenmaal een dik stuk hout nodig en een Tele of een Stratje gaat het niet trekken in B Standard met Baritone snaren.

Ik ben absoluut geen Fender man, maar dit doen ze veel beter, en als dit zo doorgaat neemt Fender uiteindelijk de eerste plek over.

ESP LTD
22 april 2011, 23:18
Voor mensen die het wel kunnen betalen bouwen ze prima gitaren voor 5000E. Dat jij en ik dat niet kunnen wil niet zeggen dat het zinloos is of dat het 'daarom' slecht met een bedrijf gaat.
Maar goed, het beleid van Gibson is zo onderhant al net zo veelbesproken als de invulling van het Nederlands Elftal en hier al helemaal niet op z'n plaats.

Misschien een stomme vraag, maar die 'Custom shop', kan je daar je eigen gitaren ontwerpen? Lijkt me wel, aangezien het 'custom' heet...

Mitch
22 april 2011, 23:19
Hoewel dat weinig gebeurt kan dat wel, ja. Moet je wel een goede portemonnee meenemen. Voor een echt op maat gemaakt egitaar kun je beter bij een goede nationale bouwer terecht, maar dan heb je weer geen Gibson op de headstock staan.

wytz
22 april 2011, 23:22
Alles klopt, behalve dat maple top gedoe.

En de flame en de humbuckers klopt ook niet. Ze hebben dezelfde nek, en de gitaar is niet een achtste dunner. Wel is de top een achtste inch dunner. Beiden gebruiken alnico magneten (burstbuckers vs 490&498) en zijn er zowel standards en studios met en zonder flametop. Beide hebben doorgaans 50's necks.

wytz
23 april 2011, 09:58
Overig zou ik niet met zo veel stelligheid durven zeggen dat een studio een minderwaardige gitaar is. Of ie kwalitatief minder is dan een standard; dat hangt ervan af wat je als kwaliteit definieert. Vind je een mooie binding en een ingelegde kop onderdeel van kwaliteit, dan wel. Focus je op speelplezier en geluidskwaliteit, dan zijn ze in mijn optiek redelijk gelijkwaardig.
Overigens: ik heb zelf een '91 classic en een '92 studio. Het zijn zeker andere beestjes maar het is lastig de "betere" gitaar aan te wijzen.

Oranjeaap
23 april 2011, 10:29
De normale studio heeft gewoon een maple top en verschilt weinig tot niets van de standard qua bouw. Hij gaat dus ook qua geluid niet veel anders klinken.
De 2 grootste verschillen zijn binding en maple top. Standard heeft meestal de mooiere stukken maple. Je moet ook niet bij thomann gaan kijken voor de prijs. Die is sowieso te hoog en is ook geen goede weergave voor de reële prijs in de 2e hands markt.
Je hebt tegenwoordig al een prima studio.voor 500 a 600 euro. Met maple cap en met nitro lak.
Laat je niets wijsmaken over welk model beter is. Mensen denken automatisch dat de duurdere gitaar ook wel beter zou zijn. Ik durf te wedden dat er maar een paar mensen daadwerkelijk de verschillende modellen gespeeld hebben en zodoende en goed advies kunnen geven.

bat
23 april 2011, 10:49
Mijn studio faded koste 650 euro nieuw. Hij ziet er niet zo fancy uit als een standard en de tijd moet uitwijzen of de lak duurzaam genoeg is, maar ik vind het een hele goede prijs voor een USA made instrument met specs die verder nauwelijks afwijken van een standard. Dat Gibson geen leuke en goede gitaren heeft voor betaalbare prijzen vind ik dan ook een behoorlijk achterhaalde stelling.

Mitch
23 april 2011, 21:53
Staat nog steeds op Gereserveerd dus ik heb zo'n vermoeden dat het geen deal is geworden?

DemolitionColorScheme
23 april 2011, 22:02
Staat nog steeds op Gereserveerd dus ik heb zo'n vermoeden dat het geen deal is geworden?
Mijn geld moest nog van mijn PayPal account naar m'n rekening geschreven worden (het was al wel 'onderweg') en het stond er vandaag nog niet op. Ik kan pas vanaf woensdag weer, dus het wordt ergens aankomende week, mits niemand zo zakkerig is om hem voor m'n neus weg te kapen en die kerel dan ook door de weeks kan. Anders wellicht het weekend. Zou een leuk verjaardagscadeautje zijn. Ik word namelijk 25 op 30 April.

ESP LTD
23 april 2011, 22:24
http://www.rockpalace.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-50s-Tribute-Worn-White

Dit voor 649,- is toch denk ik VEEL beter dan een Studio Faded. En voor dezelfde prijs.

DemolitionColorScheme
23 april 2011, 22:26
http://www.rockpalace.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-50s-Tribute-Worn-White

Dit voor 649,- is toch denk ik VEEL beter dan een Studio Faded. En voor dezelfde prijs.
Je bent wel van de misplaatste replies, niet? Wie heeft het hier over Faded's? Ik ga helemaal geen Faded halen en ook zeker geen 50's Tribute. Ik kan niets met P90's waarvoor ik hem wil gebruiken ...

TimS
23 april 2011, 23:27
Daarnaast is die gitaar niet veel beter dan een Faded. Beiden voelen net wat goedkoop aan. Is ook niet raar voor de prijs, 650 euro voor een Gibson. Heeft me overigens niet tegengehouden er één te bestellen.

ESP LTD
23 april 2011, 23:33
Daarnaast is die gitaar niet veel beter dan een Faded. Beiden voelen net wat goedkoop aan. Is ook niet raar voor de prijs, 650 euro voor een Gibson. Heeft me overigens niet tegengehouden er één te bestellen.

De Faded of de 50's?

TimS
23 april 2011, 23:37
De Faded of de 50's?
60's, maar dat is dezelfde gitaar met een iets dunnere nek.

geert1976
24 april 2011, 12:56
Ik ben absoluut geen Fender man, maar dit doen ze veel beter, en als dit zo doorgaat neemt Fender uiteindelijk de eerste plek over.

Eerste plek waarvan?

Fenders en Gibsons zijn 2 totaal verschillende gitaren.
De enige overeenkomst is dat ze gemaakt zijn van hout en 6 snaren hebben

ESP LTD
24 april 2011, 13:03
Marktaandeel om het zo maar even te zeggen. Terwijl Fender goede, betaalbare modellen blijft aanbieden, gaat Gibson door met al die robot, computertechnologie maar waar een heel kleine groep mensen behoefte aan heeft.

geert1976
24 april 2011, 13:04
Overig zou ik niet met zo veel stelligheid durven zeggen dat een studio een minderwaardige gitaar is. Of ie kwalitatief minder is dan een standard; dat hangt ervan af wat je als kwaliteit definieert. Vind je een mooie binding en een ingelegde kop onderdeel van kwaliteit, dan wel. Focus je op speelplezier en geluidskwaliteit, dan zijn ze in mijn optiek redelijk gelijkwaardig.
Overigens: ik heb zelf een '91 classic en een '92 studio. Het zijn zeker andere beestjes maar het is lastig de "betere" gitaar aan te wijzen.

Goede post, ik denk dat je hier precies de juiste verschillen aan haalt:ok:


De normale studio heeft gewoon een maple top en verschilt weinig tot niets van de standard qua bouw. Hij gaat dus ook qua geluid niet veel anders klinken.
De 2 grootste verschillen zijn binding en maple top. Standard heeft meestal de mooiere stukken maple. Je moet ook niet bij thomann gaan kijken voor de prijs. Die is sowieso te hoog en is ook geen goede weergave voor de reële prijs in de 2e hands markt.
Je hebt tegenwoordig al een prima studio.voor 500 a 600 euro. Met maple cap en met nitro lak.
Laat je niets wijsmaken over welk model beter is. Mensen denken automatisch dat de duurdere gitaar ook wel beter zou zijn. Ik durf te wedden dat er maar een paar mensen daadwerkelijk de verschillende modellen gespeeld hebben en zodoende en goed advies kunnen geven.

Helemaal mee-eens:ok:


Ik heb overigens zelf 2 oude studio's, beide uit 1991, met maple top en ebben toets.

Beide gitaren klinken voor mij erg goed en ze zitten ook goed in elkaar (eentje heeft zelfs in het water gelegen:chicken:)
Met een Studio is niets mis en het is een prima gitaar, zonder poespas en zonder franjes.
Wil je wel graag persee de poespas en de franjes, dan kun je beter omkijken naar een Standard.

Wellicht is het beter al TS gewoon eens een paar standards en studio's uitprobeerd, om er zo achter te komen of de prijs van een Standard hem het waard is, boven de goedkopere Studio.

geert1976
24 april 2011, 13:08
Marktaandeel om het zo maar even te zeggen. Terwijl Fender goede, betaalbare modellen blijft aanbieden, gaat Gibson door met al die robot, computertechnologie maar waar een heel kleine groep mensen behoefte aan heeft.

Nonsens, Gibson heeft ook al goede betaalbare modellen op de markt gezet.
Neem bijvoorbeeld de faded serie, de nieuwe MM modellen die eraan komen en de tribute series.

Nogmaals, Fender en Gibson gitaren zijn een wereld van verschil en niet met elkaar te vergelijken vind ik.
Daarnaast zijn er naast Fender en Gibson nog veel meer merken in de markt, het zijn niet de enige twee spelers.

Concurrenten zijn ze niet van elkaar, daarvoor verschillen hun producten veel te veel.

Mr. Dynamite
24 april 2011, 13:22
Even los van 13 paginas doorspitten, aan een studio heb je een zeer mooie gitaar met een lekkere sound, alleen zonder de fancy dingetjes.

Maar ik weet haast wel zeker dat Gibson de mooiste stukjes hout wel naar de standaards doet.. maargoed daar betaal je dan ook weer voor ;)

geert1976
24 april 2011, 13:30
Even los van 13 paginas doorspitten, aan een studio heb je een zeer mooie gitaar met een lekkere sound, alleen zonder de fancy dingetjes.

Maar ik weet haast wel zeker dat Gibson de mooiste stukjes hout wel naar de standaards doet.. maargoed daar betaal je dan ook weer voor ;)

Precies,

De maple tops met de mooie tekeningen komen op de Standards bv, omdat die goed zichbaar is.

De minder mooie op de Studio's, want dan zie je de tekening toch niet.
:ok:

ESP LTD
24 april 2011, 13:31
Marktaandeel om het zo maar even te zeggen. Terwijl Fender goede, betaalbare modellen blijft aanbieden, gaat Gibson door met al die robot, computertechnologie maar waar een heel kleine groep mensen behoefte aan heeft.

geert1976
24 april 2011, 14:03
Marktaandeel om het zo maar even te zeggen. Terwijl Fender goede, betaalbare modellen blijft aanbieden, gaat Gibson door met al die robot, computertechnologie maar waar een heel kleine groep mensen behoefte aan heeft.

Dat is dus niet waar wat je zegt, zoals ik al eerder aanhaalde heeft Gibson met de tribute, faded en nieuwe MM modellen al prima betaalbare exemplaren.
Ik begrijp je beargumentering inzake de Robot uitvoeringen dus absoluut niet

wytz
24 april 2011, 18:38
Marktaandeel om het zo maar even te zeggen. Terwijl Fender goede, betaalbare modellen blijft aanbieden, gaat Gibson door met al die robot, computertechnologie maar waar een heel kleine groep mensen behoefte aan heeft.

Ik snap je redenatie niet. Naast het bestaande aanbod bieden ze inderdaad robotgitaren etc. aan. Dit gaat niet ten koste van de rest van het aanbod. Sterker nog, ik heb het idee dat gibson zich erg goed aan het profileren is met no-nonsense uitvoeringen van hun duurdere modellen, maar wel gebouwd in amerika.
Het kan inderdaad kloppen dat er maar een kleine groep mensen behoefte aan heeft. Dat noem je dan een niche. Door zoveel mogelijk nichemarkten aan te boren krijg je uiteindelijk een groter marktaandeel.
Als je een gibson koopt hoef je toch niet meteen een robot te kopen als je dat niet wilt?

Mitch
24 april 2011, 19:20
Los van elkaar hebben nu geloof ik al vier mensen dit argument aangedragen. Conclusie: ESP LTD let niet op wat er gepost wordt en andere mensen ook niet, anders herhaalden ze elkaars woorden niet zo vaak :seriousf:

ESP LTD
24 april 2011, 20:34
Los van elkaar hebben nu geloof ik al vier mensen dit argument aangedragen. Conclusie: ESP LTD let niet op wat er gepost wordt en andere mensen ook niet, anders herhaalden ze elkaars woorden niet zo vaak :seriousf:

Oh haha sorry ik dwaalde een beetje af, maar nog even op Wytz:

Er gaat een gigantisc bedrag om in onderzoek naar die robotcomputerbende, en In mijn ogen is het veel beter voor Gibson om goedkopere modellen aan te bieden dan veel van die dure, het is crisis, de gemiddelde aardbewoner kan geen 5000 kwijt. Gibson zou ook is moeten luisteren naar de koper, wat die graag wil.

En ohja, Gibson, waarom JONAS BROTHERS e n tribute geven?

Maar what the hell, ze maken goeie gitaren.

Mitch
24 april 2011, 20:43
Gibson luistert niet en brengt geen goedkopere modellen opde markt? Beweer je dat nou nog steeds?
Gast, voor de laatste keer....


Anyway, voor mensen die het wel kunnen betalen bouwen ze prima gitaren voor 5000E. Dat jij en ik dat niet kunnen betalen wil niet zeggen dat het zinloos is of dat het 'daarom' slecht met een bedrijf gaat. En de uitbreiding naar de lagere segmenten zetten ze ook stug door dus wat dat betreft snap ik het punt ook al niet.


Mijn studio faded koste 650 euro nieuw. Hij ziet er niet zo fancy uit als een standard en de tijd moet uitwijzen of de lak duurzaam genoeg is, maar ik vind het een hele goede prijs voor een USA made instrument met specs die verder nauwelijks afwijken van een standard. Dat Gibson geen leuke en goede gitaren heeft voor betaalbare prijzen vind ik dan ook een behoorlijk achterhaalde stelling.


Nonsens, Gibson heeft ook al goede betaalbare modellen op de markt gezet.
Neem bijvoorbeeld de faded serie, de nieuwe MM modellen die eraan komen en de tribute series.


Dat is dus niet waar wat je zegt, zoals ik al eerder aanhaalde heeft Gibson met de tribute, faded en nieuwe MM modellen al prima betaalbare exemplaren.
Ik begrijp je beargumentering inzake de Robot uitvoeringen dus absoluut niet


Ik snap je redenatie niet. Naast het bestaande aanbod bieden ze inderdaad robotgitaren etc. aan. Dit gaat niet ten koste van de rest van het aanbod. Sterker nog, ik heb het idee dat gibson zich erg goed aan het profileren is met no-nonsense uitvoeringen van hun duurdere modellen, maar wel gebouwd in amerika.
Het kan inderdaad kloppen dat er maar een kleine groep mensen behoefte aan heeft. Dat noem je dan een niche. Door zoveel mogelijk nichemarkten aan te boren krijg je uiteindelijk een groter marktaandeel.
Als je een gibson koopt hoef je toch niet meteen een robot te kopen als je dat niet wilt?

mesaman
24 april 2011, 22:16
economische crisis? ?er zijn nog nog genoeg mensen die er dik geld aan verdienen hoor :) ook dure dingen worden gewoon verkocht!denk aan horloge's auto's golfsets en dus ook gitaren.....mensen maak je toch niet zo druk! waar ging dit topic ook al weer over?

ik vind witte lijnen niet zo heel mooi en hou niet van die sunburst of gouden gitaren dus heb ooit een studio gehaald want daar kan je gewoon op spelen en maken krassen niets uit en kan je zo kopen( wat de meesten niet kunnen met een r8 of zoiets.) met de ogen dicht luisteren en voelen.en de bespeler is de enige die het verschil merkt! er is geen gitarist die kan horen op welke gitaar een gitarist speeld als je de lp op zet!
dus....(met uitzondering teruitsluiting van de discussie van de gene die dat verschil meteen hoort,op een forum)

ik ben benieuwd....waar blijven de foto;s:punk:

Braindead
24 april 2011, 22:50
Voor zover ik er informatie over vind (don't shoot me if I'm wrong) zouden die zonder weight relief en zonder chambers zijn. Ikzelf heb een Epiphone LP Custom uit China, en die is wel opvallend lichter dan een vriend van mij zijn Epi LP Custom Plus uit Korea. Of dat aan mogelijke gaten/chambers/ander hout ligt heb ik geen idee van.

Okay, fair enough. Wat ze voor die epi''s gebruiken aan hout is misschien ook een ander verhaal. Wel vreemd trouwens dat epi dan blijkbaar wel licht mahonie kan vinden voor hun gitaren.. voor zover ze mahonie gebruiken dan :D
Ik mis Orpheo in dit topic. Orpheo zei me een tijdje geleden nog in een soortgelijk topic dat de Gibson studio''s geen weight relief hebben. Zoals hier ook al werd gezegd omdat ze al dunner zijn. Niet nodig dus.

macwilliams
24 april 2011, 23:03
Weet niet of het ermee te maken heeft maar het body hout van een epiphone is andere mahonie dan die van Gibson. De geur en de kleur zijn echt verschillend.

Braindead
24 april 2011, 23:21
Weet niet of het ermee te maken heeft maar het body hout van een epiphone is andere mahonie dan die van Gibson. De geur en de kleur zijn echt verschillend.

Reken maar van yes dat dat ermee te maken heeft.

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 11:39
Wat mij betreft kan dit topic dicht, want ik heb m'n nieuwe aanwinst:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudio2002WineRed-MapleTop-Front.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudio2002WineRed-MapleTop-Back.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudio2002WineRed-MapleTopx02.jpg

Nog even pimpen met een setje Baritone snaren. Wat andere knobs, coil-top een afstellen op B Standard tuning, and go!

PS: Hoe lelijk zijn cream tuning pegs ...

Orpheo
27 april 2011, 11:57
als je 'm in B wilde stemmen, waarom heb je dan niet de baritone-LP gekocht...:dontgeti: voor de rest, mooi ding

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 12:00
als je 'm in B wilde stemmen, waarom heb je dan niet de baritone-LP gekocht...:dontgeti: voor de rest, mooi ding
Omdat een Baritone niet hetzelfde is als een gitaar in B stemmen. Wordt zat gedaan door mensen zonder een Baritone. Dat gezegd; sure, die zou ik ooit nog weleens een willen hebben.

HaroldA
27 april 2011, 12:02
PS: Hoe lelijk zijn cream tuning pegs ...

Creme valt wel mee, maar zo te zien zitten daar van die vies groene op.

langun
27 april 2011, 12:02
Mooi plankske, welke finish is dat? Ik ben meestal niet zo voor wilde strepen (een plaintop is :crazyhappy:), maar dit kan ik wel smaken!

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 12:07
Creme valt wel mee, maar zo te zien zitten daar van die vies groene op.
Ja, crème/groen, same thing. Gewoon lelijk. Ik ga die echt vervangen of desnoods overspuiten.

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 12:08
Mooi plankske, welke finish is dat? Ik ben meestal niet zo voor wilde strepen (een plaintop is :crazyhappy:), maar dit kan ik wel smaken!
Wine Red w/ Carved Maple top. :)

Mitch
27 april 2011, 16:27
Toch maar gedaan dus? Klonk -ie lekker?
Met een carved maple top nog maar liefst en dat voor een Studio! Dergelijke specs vind je normaal alleen op eeh.... o wacht, verkeerde nickname :D

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 16:32
Toch maar gedaan dus? Klonk -ie lekker?
Met een carved maple top nog maar liefst en dat voor een Studio! Dergelijke specs vind je normaal alleen op eeh.... o wacht, verkeerde nickname :D
Ja, ben er tevreden mee. Klinkt goed. Ik heb hem nog niet in de staat zoals ik hem wil hebben (dikke snaren, B standard tuning, coil tap), dus ik kan het niet in het geheel zeggen. Ik voel dat pas ècht als ik luid speel over m'n live rig. Dat weet ik dus pas bij de volgende repetitie. Volgende week hebben we vrij en de week daarop repeteren we weer, dus dan heb ik tot die tijd om hem helemaal naar mijn specs te krijgen en hem ook zo af te stellen dat hij optimaal speelt met die setup.

Ik heb er een goed gevoel over, though. Toen ik hem bespeelde kon ik er echt overheen racen, wat ik normaal echt niet zo heb met Gibsons en die dikke necks. Deze lag me gelijk heel natuurlijk in de handen dus ik heb geen moment getwijfeld.

De tuning pegs liggen momenteel te drogen in m'n opbergruimte en binnenkort de rest maar naar mijn specs zetten en dan ben ik dik tevreden. :) De Gibson SG-X staat nu te koop.

macwilliams
27 april 2011, 19:47
Leuke studio, mooie aankoop.

Veel plezier ermee.

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 19:52
Thanks. :)

macwilliams
27 april 2011, 21:31
U're welcome,

En nu hop Blackouts erin vrotten en vette metul hakkè.
Geen coiltap doen, klinkt toch kut. Gewoon nu weer centen aan de kant leggen en straks een strat of telecaster erbij kopen. Of een tweede LP maar dan met P90's er in.

Echt, geloof me.
Ik heb het absolute gelijk hier in.

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 22:15
U're welcome,

En nu hop Blackouts erin vrotten en vette metul hakkè.
Geen coiltap doen, klinkt toch kut. Gewoon nu weer centen aan de kant leggen en straks een strat of telecaster erbij kopen. Of een tweede LP maar dan met P90's er in.

Echt, geloof me.
Ik heb het absolute gelijk hier in.
Dat maak ik zelf nog wel uit. :) Dat jij dat niet vind klinken, dat is prima, maar ik werk al jaren met die coil tap op mijn Gibson SG-X en dat is prima bevallen. Jouw optie van een tweede gitaar is live onmogelijk. Ik moet van Strat-like singlecoil clean sounds kunnen gaan naar humbucker beukwerk. Het heeft ook geen nut om mijn Strat of Tele mee te nemen, want om die in B Standard te zetten is helemaal niet te doen en dat beukt ook gewoon niet zoals een dikkere humbucker gitaar die specifiek is uitgerust met dikkere snaren en afgesteld is op die stemming.

In de studio pak ik natuurlijk wèl andere gitaar, maar ik kan live niet mid-song opeens van gitaar verwisselen als ik die wisseling moet maken binnen 1 seconde.

Braindead
27 april 2011, 22:58
Bij komt altijd een gevoel van wantrouwen naar boven als ik mensen hoor zeggen dat ze ergens het absolute gelijk in hebben...

Dan hoeft het nog niet eens zo te zijn dat ze daarnaast hun dierbaarste bezit met een vlammenwerper bewerken. :D


U're welcome,

Echt, geloof me.
Ik heb het absolute gelijk hier in.

macwilliams
28 april 2011, 06:12
Damn, ik had er nog speciaal een knipoog smilie voor aangevinkt.
Of was deze http://1.2.3.13/bmi/www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.png niet de juiste?

Nou, 't was met een knipoog bedoelt.
-------------


Ontopic,

Ga je de originele elementen splitbaar maken of kijk je naar vervangende exemplaren?

DemolitionColorScheme
28 april 2011, 07:12
Ontopic,

Ga je de originele elementen splitbaar maken of kijk je naar vervangende exemplaren?
Nu nog de originele pups. Ik weet nog niet in hoeverre me die gaan bevallen in het geheel, over m'n live setup met de afstelling die nog gedaan moet worden. Mocht ik eventueel meer output of zo nodig hebben, dan zie ik dat wel.

Wiellem
28 april 2011, 16:50
Heb zelf al een aantal jaar een lp studio en de laatste 2 jaar met Blackouts, bevalt super speel er werkelijk alles mee. Ook klooien met de volume pots en clean :)

DemolitionColorScheme
28 april 2011, 16:52
Hoe bevallen die Blackouts dan? Wat is voor velen het verschil met de stock pickups, is het puur de output of de EQ curve?

DemolitionColorScheme
21 mei 2011, 19:47
Ik ben alsnog gezwicht voor een Custom. De Studio is weg! Hallo Custom!
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudioCustom.jpg

Sinner1980
21 mei 2011, 20:08
Ik ben alsnog gezwicht voor een Custom. De Studio is weg! Hallo Custom!
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudioCustom.jpg

Aiaiaia! Nice man,dat vraagt om een apart topic met een bescheiden fotosessie:ok:

DemolitionColorScheme
21 mei 2011, 20:11
Ha, ik ben niet zo heel erg van de NPD / NGD topics ... Niemand staat daar echt op te wachten. ;)

Epiphoneee
21 mei 2011, 21:03
Ik ben alsnog gezwicht voor een Custom. De Studio is weg! Hallo Custom!
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulStudioCustom.jpg

Je bent wel een stelertje hé :P? Ik had het ook gedaan als ik er het geld voor had hoor :).

Mitch
21 mei 2011, 21:26
Haha, da's snel zeg! Maar schaam je nergens voor, je moet maar net de jusite tegenkomen. Een Wine Red custom... kan je geen ongelijk geven. Laat je bij deze wel de pickups ongemoeid of gaat het toch weer de split-zoektocht worden?


Even los daarvan, waarom die opzichtige caps tussen haken aan het begin van een topic? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een beetje schreeuwerig is het wel :hide:

DemolitionColorScheme
21 mei 2011, 23:27
Je bent wel een stelertje hé :P? Ik had het ook gedaan als ik er het geld voor had hoor :).
Ik kon hem niet laten liggen, nee, dus ben flink gaan bieden. Dit is echt mijn droomgitaar.

DemolitionColorScheme
21 mei 2011, 23:29
Haha, da's snel zeg! Maar schaam je nergens voor, je moet maar net de jusite tegenkomen. Een Wine Red custom... kan je geen ongelijk geven. Laat je bij deze wel de pickups ongemoeid of gaat het toch weer de split-zoektocht worden?


Even los daarvan, waarom die opzichtige caps tussen haken aan het begin van een topic? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een beetje schreeuwerig is het wel :hide:
Nope, ook deze gaat ge-coil-tapped worden.

En dat laatste:
Ik bedoel er niets mee, ben gewoon gewend vaak een topic te openen met het onderwerp tussen [ ] en daarna toelichting to de vraag / het onderwerp.

richwoodplayer
22 mei 2011, 01:16
heb eens bij iemand een studio bespeeld, en was er zelf niet zo kappot van, speelde naar mijn mening niet echt heel lekker, en het geluid was voor mij ook niet wat ik lekker vond klinken.

De standard vind ik al een stuk prettiger spelen en aanvoelen, en het geluid was meer naar mijn smaak.

het is ook maar net wat je zelf lekker vind spelen en mooi vind klinken.
Het uiterlijk is niet het aller belangrijkste aan de gitaar (werkt wel mee natuurlijk) maar je moet niet een gitaar die je mooi vind en lekker vind spelen etc etc afwijzen omdat er geen binding ofzo opzit.

Enigste wat het beste is om te doen, en wat al heel vaak word gezegd, is om naar een gitaar winkel te gaan waar ze beide hebben, en dan eventjes lekker op je gemak te gaan zitten en ze allebei uit te proberen!

suc6!

DemolitionColorScheme
22 mei 2011, 07:50
Ik heb inmiddels al een Custom, vrind ... haha. ;) Thanks anyways, though.
We hadden overigens voor de grap nog de Custom en Studio gewogen in beiden handen en het leek echt weinig te schelen. De Custom won het van mij qua sound en sustain en bespeelbaarheid al helemaal!

Harm
22 mei 2011, 08:07
Mooie Gibson! Altijd apart zo'n wine red custom!
Had gisteren nog een Silver Sparkle Custom in de handjes en oei, wat heb ik daar een zwak voor!!!
Het blijft smaak (even terugvallen op oudere dicussie) maar ik was met een bandlid aan het testen voor Traditional (rare naam...) en de nieuwe(????) standard (locking tuners, printplaat onder potmeters en zo'n rare input?) en ik zet er dan een r8 naast.... oef... en dan hoor je het verschil in karakter!!!
De r8 veegde de andere gitaren wel ff van tafel qua sound waar ik van hou (subjectieve mening!!! :))...

Customs vind ik mooi... Ooit tik ik er ook eentje op de kop!!!
Eerst die R9 van me op de donder geven!

Veel plezier met zo'n mooie Custom!!!

Harm

Mr. Dynamite
22 mei 2011, 12:18
Ja daar heb je dus de mooiste custom die er is... mijn droom les paul :mmmm:

Gefeliciteerd!

bat
22 mei 2011, 12:52
[mosterdnademaaltijdpost
Ach, het was natuurlijk al laat en er zat inmiddels wat biertjes in de man, het zij je vergeven hoor! ;)

@demodingesnogwat: gefeliciteerd hoor! Voor 'n custom is het niet mijn kleur, maar het is dan ook niet mijn gitaar... :ok:

DemolitionColorScheme
22 mei 2011, 18:20
Nog eentje dan ...
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/GibsonLesPaulCustomWineRedwithGoldHardware199901.j pg
Ik ben niet zo van de slagplaten op LPs en daarnaast ook niet zo van die doorzichtige knoppen. Dus, even verwisseld.