PDA

View Full Version : 'panning' bij het opnemen



RullyRulez
21 april 2011, 12:25
Twee vraagje over 'panning' bij het opnemen om een goed stereo effect te krijgen.

1) stel je hebt een backing track en je wil hier een solo-gitaar op opnemen. Ik neem aan dat deze (bijna?) altijd centraal gepand wordt, niet ?

2) Als ik het wat algemener vraag. Stel je hebt een pop/rock bandje met :

- vocal
- lead gitaar
- ritme gitaar
- bas gitaar
- drums

Wat is dan een gebruikelijke manier hie je het 'pant' om een mooi stereo effect te krijgen ? Ik neem aan vocal centraal (0) bijvoorbeeld....bas op -2? drums ... ?

Erik70
21 april 2011, 12:53
Hang een beetje van persoonlijke smaak af en welk effect je wilt bereiken, maar veelal klint het het natuurlijkste als je het pant alsof er een live-band tegenover je staat.
Dus Kick in het midden, hihats net uit het midden, toms van links naar rechts, bass in het midden (lage feq heeft niet zoveel zin om te pannen) een gitaar 75% links en de ander aan de andere kant.
zoiets... gewoon wat experimenteren totdat jij het lekker vindt klinken.

EuroCinema
21 april 2011, 13:15
Vergeet ook niet dat heel veel mooie klassieke platen in mono zijn gemaakt. Ik hou ervan om te beginnen met alles recht in het midden en alleen dingen te pannen als dat echt iets toevoegt. Maar onze muziek is nogal retro natuurlijk, het moet ook bij je genre passen.

MaxVMH
23 april 2011, 10:58
1) stel je hebt een backing track en je wil hier een solo-gitaar op opnemen. Ik neem aan dat deze (bijna?) altijd centraal gepand wordt, niet ?Hangt er van af. 1 spoor = zo goed als centraal. Wat je daarnaast kan doen is 't zelf stereo opnemen (meerdere microfoons) of dat mono signaal stereo gaan mixen (stereo-effecten of het gitaarspoor kopiëren, beide gitaarsporen extreem pannen, op beide andere effecten zetten).
2) Als ik het wat algemener vraag. Stel je hebt een pop/rock bandje met :

- vocal
- lead gitaar
- ritme gitaar
- bas gitaar
- drums

Wat is dan een gebruikelijke manier hie je het 'pant' om een mooi stereo effect te krijgen ? Ik neem aan vocal centraal (0) bijvoorbeeld....bas op -2? drums ... ?Da's telkens anders. Als 't goed klinkt, is 't goed. Om toch wat tips mee te geven:
-Als je iets stereo opgenomen hebt, kan je 't stereo mixen: vb. drum overheads kan je extreem pannen.
-Als je iets naar rechts doet, kan iets anders naar links.
-Iets 2x inspelen, de ene opname links plaatsen en de andere opname rechts plaatsen kan tof zijn :) Moet wel strak gespeeld zijn, en is nogal moeilijk voor vb. drum.
-Als 't belangrijk is, kan je het best goed genoeg door beide luidsprekers horen.
-Als je iets mono hebt opgenomen, kan je stereo gemakkelijk faken. Spoor kopiëren, 't ene links en 't andere rechts, en effectjes op beide sporen plaatsen. Vb. links wat extra reverb, rechts een lichte chorus, links wat laag weghalen en rechts wat hoog weghalen, enzv. ...

Voorbeeldje van hoe ik 'durf' pannen. -100 = helemaal links, 0 = centraal, 100 = helemaal rechts.
-Kick klick: -5
-Kick sub: 3
-Snare: 15
-Tom 1: -100
-Tom 2: 0
-Tom 3: 100
-OH L: -100
-OH R: 100
-Room: -10
-Bas DI: 5
-Bas mic: 0
-Gitaar 1: -50
-Gitaar 2: 50
-Vocals: 0

Werk ook meestal met stereo-reverbs (Space Designer).