PDA

View Full Version : Vraag over waarde potmeter mastervolume.



Bert Gitaar
20 april 2011, 22:28
Ik ben bezig om voor een jamsession in mijn dorp een versterker in elkaar te knutselen.
Ik heb hiervoor een oude PA stereo versterker. 1 versterker voor gitaar en 1 voor line in of een mic is mijn idee. Versterker gebaseerd op een 2 x 2N3055 eindtor per kanaal. Iets simpels dus. 2 x ongeveer 60 á 100 watt.
Ik heb de benodigde voorversterkers om alles te verbinden.

Nu is mijn vraag wat de beste waarde kan zijn als master volume tussen voor en eind versterker.

Het zelfde als een gitaar, 250Kohm of 500Kohm of een geheel andere waarde. lin. of log.

Frits van Mourik
20 april 2011, 23:27
Om hier een hecht doortimmerd antwoord op te geven, zullen we moeten weten, welke preamps en poweramp je gaat gebruiken, vanwege uit- en ingangsimpedanties.
Mijn ervaring met transistoramps vertelt mij, dat je al gauw goed zit met een (stereo)potmeter van 47k.
Maar: ik ruil mijn mening graag voor 'n betere...

Bert Gitaar
20 april 2011, 23:50
Betreffende inpedantie kan ik geen antwoord geven. Het is een bouwpakket voorversterker.(geen enkel merk, conrad geloof ik) Ik ga het proberen met een 47Kohm. Ik heb er nu een 500Kohm in zitten maar dat werkt niet lekker. Als het maar werkt en redelijk te regelen is.
Maar moet ik een log. of een lin. hiervoor hebben?

Het is een samenstelling van allerlei onderdelen met maar 1 bedoeling. Herrie maken waar het voor bedoelt is. :rockon:
Als het maar werkt, meer niet. Werken doet het al.
Ook de versterker is niet meer dan een print met eindtoren. Ik weet er niets van. Ja, 8 ohm speakers, meer niet.
Een echte low budget jamsession amp. dus. En mijn moeite om alles aan elkaar te plakken.

Totaal niet te vergelijken met alle andere echte vragen over versterkers en problemen.
Het is voldoende als het goed bruikbaar is.

Frits van Mourik
21 april 2011, 00:44
Sorry, kameraad! Was je lin/log-vraag ff kwijt...
Voor dit soort toepassingen is een LOG- potmeter aan te raden,
omdat deze de luidheids-perceptie van het menselijk oor het meest volgt.

Bert Gitaar
21 april 2011, 09:24
Sorry, kameraad! Was je lin/log-vraag ff kwijt...
Voor dit soort toepassingen is een LOG- potmeter aan te raden,
omdat deze de luidheids-perceptie van het menselijk oor het meest volgt.

Bedankt voor 't antwoord en reactie. Ik ga 't er in zetten. 47Kohm, log.