PDA

View Full Version : Deel van PA nodig, wat is er voor mij aan te raden??



Joene1988
20 april 2011, 23:15
Hallo allemaal,

Alvorens ik mijn vraag stel, is het misschien handig om wat achtergrondinformatie te hebben. We zijn met onze kerk bezig onze muziekequipment wat te profesionaliseren. We willen namelijk 1 keer per 2 weken een band laten spelen, en dit vergt natuurlijk de nodige middelen. We willen graag een vaste backline hebben staan, zodat de muzikanten in principe 'plug en play' kunnen spelen.

Ik ben vooral op zoek naar een aantal specifieke dingen, waarbij jullie me misschien kunnen helpen. (ik heb niet heel verschrikkelijk veel verstand van PA etc)

Ik ben op het moment in het bezit van goede actieve PA speakers, microfoons en andere randzaken. Ook heb ik een multi-kabel, en een goede ruimte waarin in alles kan aanleggen. Ook heb ik een mengpaneel, alleen is dat ding niet heel geweldig, omdat ik de monitoring daar niet afzonderlijk in kan regelen. Monitoren kun je dus alleen harder en zachter zetten, n.a.v. het totaalgeluid, en ik kan niet wat extra zang erop, en de gitaar bijvoorbeeld wegdraaien.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een mengpaneel dat:
- ongeveer 12 kanalen heeft. Uitgaande van een normale bandbezetting als in: gitaar, bas, drum, toetsen en +- 4 zang. Hierbij versterken we in principe de drum niet uit.
- Goed de monitoren aan kan sturen, waarmee ik graag de afzonderlijke instrumenten op de monitor wil kunnen mixen.

Daarnaast ben ik op zoek naar advies m.b.t. monitoren. Ik heb daar namelijk ook niet (vast) beschikking over. Wat is handig voor een bovengenoemde bandbezetting? 2 monitorgroepen? Ik wil er graag sowieso 1 voor de zang hebben, waarop we aan hun wensen kunnen voldoen. De band maakt het in de regel niets uit, we horen elkaar toch wel.
Is het hierbij handig om te gaan voor actieve, of passieve monitoren, of hoe zit dit uberhaupt in elkaar?

Het liefst zou ik, als het niet teveel gevraagd is, wat conrete tips krijgen welk mengpaneel/monitoren ik zou moeten bekijken. Hierbij moet wel vermeldt worden dat het niet om ultraprofessioneel spul moet gaan, maar om normale apparatuur, met een modale prijs.

Alvast bedankt voor de reacties,

Groeten,

Jeroen

ps. Iemand ook tips mbt belichting? Is er iets simpels maar effectiefs verkrijgbaar voor niet al te veel geld?

peter_heijnen
21 april 2011, 02:37
Ik ben zelf ook op zoek naar een eenvoudige nette mixer en de pv serie van peavey lijkt afgaande op wat ik bij elkaar heb gegoogeld best erg ok te zijn. Voor rond de 300 euro heb je bijv een pv14 met 10 mic inputs, genoeg voor wat jij beschrijft nodig te hebben. Je hebt dan een intern effect erbij en een monitorgroep. De mic preamps moeten heel redelijk te zijn, net als ook het effect.
http://www.thomann.de/nl/peavey_pv_14.htm

Een maatje groter is er de pv20 met 16 mic inputs. Heeft hetzelfde interne effect als de pv14, maar dan wel twee monitorgroepen ipv 1. Kost wel meteen bijna 200 euro meer.
http://www.thomann.de/nl/peavey_pv_20_usb_mischpult.htm

Ik zou verder niet gaan klooien met passieve speakers en bijbehorende eindversterkers, gewoon een of twee actieve monitors. Ik heb zelf een mackie srm350 waar de zangeres doorgaans erg blij van wordt maar die is meteen iets van 350/400 euro. Voor minder dan de helft heb je ook al een 10" actieve behringer die echt helemaal niet zo verkeerd schijnt te zijn, maar dat heb ik slechts van horen zeggen.
http://www.thomann.de/nl/behringer_b210d.htm

Als je meerdere zangers tegelijkertijd van monitoring moet voorzien is het wellicht handig twee groepen te hebben, 500 euro voor bijv zo'n pv20 is echter niet weinig geld. Je kunt geld besparen door dan bijv de pv14 met zijn enkele monitorgroep te nemen. De mic kanalen kun je vanuit de kanaal inserts aftappen/splitten. Die aftappingen stuur je dan naar je oude mixer van waaruit je dan je tweede groep kunt aansturen. Is eigenlijk ook best luxe, want je hebt daarmee toonregeling voor je tweede groep, daarbij ga ik ervan uit dat die oude mixer een toonregeling heeft..

Wat licht betreft had een bevriende technicus ooit deze tip: bij de bouwmarkt halogeen bouwlampen scoren, kleurfilter ervoor, dimmer erop en je hebt prima licht. Je zult dan alleen iets moeten knutselen om dat filter netjes voor de lamp vast te zetten.
http://www.thomann.de/nl/kleurfolien_toesnedesets.html

showband
21 april 2011, 09:58
ander forum is meer geschikt voor dit soort vragen. (PA forum J&H)
daar staan ook al veel antwoorden te vinden via zoekfunctie.

regel 1 Koop goede 2-dehands ipv budget

wil je toch per se nieuw? Dan hier voorbeeld nieuwe set met behoorlijk geluid:
Mackie kleinmixer (1604 oid) of mixwizzard A&H . (in het budgetstuk nooit yamaha, peavey, soundcraft, phonic, behringer doen voor de mixer)
RCF 310 powered set toppen of JBL eon of Electro voice powered.
dB 15 inch set subs
Dan heb je een strakke set

Nieuwe mackie speakers hebben gewoon chinese drivers net als andere budgetmerken. Dus zijn net zo slecht als behringer.

Harry
21 april 2011, 15:07
alleen klinken Mackie SRM 350's een stuk beter dan de goedkope alternatieven en ze zingen een stuk minder snel rond.
Maar goed, de nieuwe serie van Behringer schijnt best goed te zijn voor z'n geld. Qua mengpaneel kun je met Behringer ook geluk hebben, of beter gezegd, wij hadden er pech mee. Als je iets beters wilt zou je dan richting de 7 a 800 euro gaan, dus voor 300 euro voor een Behringer (of iets duurder een Yamaha) zou je het kunnen proberen.

Joene1988
26 april 2011, 23:45
Oke, ik lees al best wat interessante punten. MIjn idee van een +- 12 kanaals mengpaneeltje en actieve monitoren was aardig goed in de richting.

NU maar eens uitzoeken wat een beetje te betalen is en toch goede kwaliteit heeft.

MaxVMH
27 april 2011, 00:12
Vergeet 't dat je de drum niet moet miccen. Zeker in een akoestische ramp (voor optredens met PA) als een kerk kan je niet anders dan op z'n minst de kick en liefst ook de snare te versterken.

Behringer luidsprekers/monitors zijn functioneel nagenoeg waardeloos. De mengpanelen vallen dan weer vrij goed mee, niet goed, maar zeker niet slecht. Ze hebben een minder slechte invloed op je geluid dan dat vb. microfoons of luidsprekers van Behringer zouden hebben. Al kan je gemakkelijk voor een stukken beter mengpaneel zonder daarom meer te betalen: Mackie, Soundcraft en Yamaha mengpanelen zijn niet zo heel erg veel duurder.

Qua monitoring: minstens 2. Oké, de zanger moet z'n eigen goed horen, maar hetzelfde geldt voor de drummer, zeker in een kerk. Door de galm heeft de drummer nood aan een betere monitoring om strakker te kunnen spelen.

Mocht ik van jou zijn, zou ik gaan voor de Mackie SRM350's (of SRM450's, als dat binnen je budget ligt) en een Soundcraft EPM 12 (€339).

showband
27 april 2011, 09:08
een snare versterken met een kleine PA is onzin.

bedenk je het volgende :
Je gaat dan een dedicated 12 inch supertight fiberskin membraam op een dedicated klankkast....
uitversterken met een set 12 inch flubberige conussen die ook nog zang en toetsen enzo moeten weergeven....

een gewone basis-PA gaat dan niet een deuk in pakje boter slaan. Je moet dan echt een kilowatter meerwegsysteem gebruiken.