PDA

View Full Version : EVM-12L speakers



Don Olivier
20 april 2011, 22:04
Wie kan mij iets over deze speakers vertellen?

Heb reeds heel wat op internet erover gelezen, maar ben benieuwd naar mensen die deze speakers gebruiken met een 100 watt marshall.

Naar verluid gebruikte Gary Moore deze speakers op zijn Still got the Blues album?

Scopperloit
21 april 2011, 11:57
Zover ik weet zijn het erg prijzige speakers en vergis je niet, het zijn ook hi-fi speakers.
Met 200/300 watt rating per speaker lukt het een 100 watt versterker niet de speaker te oversturen. Ik heb begrepen dat speakers als V30's bijvoorbeeld een beetje mee oversturen en ook weer een bepaalde sound geeft.
De EVM12L is recht toe recht aan, het laat het signaal puur (hifi) horen. Sommige versterkers klinken er ontzettend goed bij, Joe Bonamassa zweert erbij met zijn Van Weelden Dumble clone en Marshall Silver Jubilee. Maar het is niet een speaker voor iedereen.

Het schijnt inderdaad dat GM ook EVM12L's heeft gebruikt voor Still Got The Blues, maar ik zou als ik jouw was je niet direct laten verleiden tot aanschaf. Probeer eerst maar eens je top icm EVM12L. Wie weet geeft het de sound die je wil of niet. En overigens weegt een EVM12L echt ontiegelijk veel dus afhankelijk van je kastgrootte moet je daar ook rekening mee houden.

telecastermaster
21 april 2011, 13:51
Ik heb er eentje in mijn Fender Concert '83 zitten.

Is volgens mij zelfs eigenlijk een PA speaker. En met 300 Watt idd niet te oversturen.
Ik vond het altijd een erg prettige amp en speaker. Goed voor een strak clean inderdaad.

En idd, erg zware speakers. Maar ze worden, dacht ik, niet meer gemaakt is het niet?

wytz
21 april 2011, 14:17
Ze worden wel weer gemaakt, maar zijn nog wel steeds schreeuwend duur (en zwaar). Ze klinkel wel echt te gek, alleen duurt het eindeloos om ze in te spelen.
Een goed(koop) alternatief zou volgens velen de eminence delta pro 12 zijn, maar ik heb ze niet kunnen vergelijken.

kassie
21 april 2011, 15:29
Ze worden wel weer gemaakt, maar zijn nog wel steeds schreeuwend duur (en zwaar). Ze klinkel wel echt te gek, alleen duurt het eindeloos om ze in te spelen.
Een goed(koop) alternatief zou volgens velen de eminence delta pro 12 zijn, maar ik heb ze niet kunnen vergelijken.

Eminence Delta Pro schijnt een exacte kopie te zijn maar in de praktijk heeft deze een vloeiender en minder scherp hoog. Het klinkt dus wat donkerder. Voor mij is het juist wel de sound die ik wil en naast bijvoorbeeld een v30 durf ik te stellen dat het 'bijna' een vaste waarheid is dat de DP beter klinkt. Uiteraard heb je altijd dat 'smaak twist gedoe' maar bij 1 op 1 test durf ik te stellen dat lukraak 80 van de 100 mensen zeker voor de DP zouden kiezen. De speaker geeft 'los van de sound' dynamieken gewoon veel beter weer, een veel muzikalere bas en rondere sound. 400Watt: dus moeiteloos een 100w top op één speaker, en ze geven goed weer wat de amp ze geeft; wat het combineren van amps ten goede komt. Geen snerpend hoog, wat gitaristen soms fijn vinden om door de mix te komen. Maar een benadrukt midrange gebied vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Greenback.

Test het maar eens uit en je begrijpt precies wat ik bedoel.

guitarnijboer
21 april 2011, 17:14
Ik vindt de EVM 12 L een mooie speaker die erg goed klinkt in mijn Mark III. Deze ene speaker is wel de enige die er ooit zal komen. Hij zat al in de combo en de klank is goed, maar ze zijn wel erg zwaar en om die reden verschrikkelijk onpraktisch. Ik heb de combo in een verrijdbare case, maar alleen het in de auto tillen zorgt al voor spierpijn... Moet je er eens een 4 x 12 kast mee vullen!

dml
22 april 2011, 09:58
EVM-12L hifi???? Bij hifi moet ik aan de luidsprekers in mijn woonkamer denken, waarvan het freq.gebied van 40 Hz tot zo'n 16kHz loopt, dat is hifi.
En een Delta Pro is een exacte kopie van een EVM-12L alleen klinkt 'ie wat donkerder? Ik weet niet hoe jij en of je beide (naast elkaar) hebt vergeleken maar de DP klinkt niet alleen donkerder (eerder dof), maar heeft veel meer compressie, het geluid knalt er totaal niet uit zoals dat wel het geval is bij een EVM, een DP klinkt dan meer als een kartonnen doos. Je vergelijking met een Greenback komt dan beter in de buurt.
Dat je een DP beter vindt klinken, dat kan, smaken verschillen.

telecastermaster
22 april 2011, 12:44
Ik heb ook nog deze in mijn LAB L9: een EVM 15L.

Hoe goed belangrijk een goeie speaker is voor je sound merkte ik toen ik voor aardiheid eens een Pignose oefenversterker aansloot op die 15" speaker. Wow :o :ok:

http://bb.steelguitarforum.com/userpix0812/3369_L9back_1.jpg

Pé.
23 april 2011, 11:06
Ik heb ook nog deze in mijn LAB L9: een EVM 15L.

Die heb ik ook! In een SWR WorkingPro cabinet. Geniale speaker, kan zo goed als alles aan.

Verder is de 12L van oorsprong een PA speaker (Klötz heeft ze in de tijd voor de Nano series gebruikt). Het geluid bevalt je, of dat doet het totaal niet. Eigenzinnige maar veelzijdige speakers :)

GretschGuy
23 april 2011, 15:17
Ze hebben 'n flinke 'notch' in 't middengebied en kunnen al 't vermogen dat 'n amp uitbraakt, verwerken zonder inspanning. Daardoor blijven ze ook bij extreem veel drive uit de versterker (+ eventuele pedalen) coherent en gedefiniëerd klinken. En is 't clean cleaner dan Omo kan wassen.

Zelf vind ik 't 100 x niks. Maar er zijn er zat die erbij zweren. Mesa pleurde ze vroeger in al hun combo's. In de jaren '80 werden ze ook veel gebruikt door metal en country gitaristen.

Ze wegen ongeveer hetzelfde als 'n middelgrote planeet. Dus 't is niet aan te raden ze in 'n Tweed amp met zwevende, dunne baffle te hangen.

jerome
23 april 2011, 18:09
He Don, even off topic, maar heb je je 100 watt Marshall top wel eens geprobeerd op een cab met Alnico Golds?
Helemaal geweldig, dé combi imho!
Volgens mij woon je in Noord Holland hè?
Als je wil kan je je amp wel eens op mijn 2 x 12 cab met Alnico golds proberen.
Een geweldige combinatie met Marshall buizenamps, giga veel dynamiek, warm en soms toch weer vreselijk vet en ruig!

Don Olivier
24 april 2011, 10:31
He Don, even off topic, maar heb je je 100 watt Marshall top wel eens geprobeerd op een cab met Alnico Golds?
Helemaal geweldig, dé combi imho!
Volgens mij woon je in Noord Holland hè?
Als je wil kan je je amp wel eens op mijn 2 x 12 cab met Alnico golds proberen.
Een geweldige combinatie met Marshall buizenamps, giga veel dynamiek, warm en soms toch weer vreselijk vet en ruig!


Weleens geprobeerd, maar vind ik persoonlijk gewoon TE veel hoog hebben in combinatie met een 100 watt Marshall...

Zijn mooie speakers hoor en heb er 3 gehad, maar ook niet voor niets weer verkocht :)

jerome
24 april 2011, 10:46
Te veel hoog?
Vreemd, daar heb ik helemaal geen last van.
Wat voor Marshall top heb jij BTW?

kassie
10 mei 2011, 12:27
En een Delta Pro is een exacte kopie van een EVM-12L alleen klinkt 'ie wat donkerder? Ik weet niet hoe jij en of je beide (naast elkaar) hebt vergeleken maar de DP klinkt niet alleen donkerder (eerder dof), maar heeft veel meer compressie, het geluid knalt er totaal niet uit zoals dat wel het geval is bij een EVM, een DP klinkt dan meer als een kartonnen doos. Je vergelijking met een Greenback komt dan beter in de buurt.
Dat je een DP beter vindt klinken, dat kan, smaken verschillen.

Even secuur lezen vriend, ik vertelde 'Schijnt' een exacte kopie te zijn, alleen donkerder en vloeiender in het hoog. Die bewering heb ik zelf dus niet ondervonden. Heb ook geen AB test gedaan. En dat het juist de sound is die ik wil is in vergelijking met een Celestion V30 niet met de EV.

Dat jij dat vergelijkt met een kartonnen doos is dan tot daar aan toe. Geef mij maar een natte doos. Ongetwijfeld dat de EV 'naar smaak' beter klinkt dan de DP daar doe ik geen uitspraken over.

dml
10 mei 2011, 12:38
O ja, "schijnt"...... net als "ik heb gehoord dat....". Sorry.

En noem me geen vriend, vriend ;)

Oppy
14 mei 2011, 19:43
Ik ben al een tijd op zoek naar een andere speaker voor m'n Fender Deluxe Reverb II. Via Celestion Vintage 30 en Eminence Red Fang ben ik uitgekomen op een nooit gebruikte ElectroVoice 12L. De versterker is wel een paar kilo zwaarder geworden, maar ik ben nu wel erg tevreden over het geluid. Het is gebalanceerd, dik clean geluid. Lage tonen klinken als lage tonen en geen snerpend hoog meer.

http://img836.imageshack.us/img836/3172/deluxereverbii2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/836/deluxereverbii2.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img819.imageshack.us/img819/5864/deluxereverbii1.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/819/deluxereverbii1.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

tnijland
15 mei 2011, 00:04
Ik heb onlangs een Fuchs Clean Machine gekocht die imo ontzettend goed klinkt. Om er een goed cabinet bij te kopen heb ik gevraagd aan Andy Fuchs wat de beste cabinet combinatie zou zijn. Zijn antwoord was:

"The Fuchs 212 with Delta Pro 12a Eminence or EV-12L are the best two speakers"

Dit komt dus aardig overeen bij de mening van de anderen ;-)

guitaraddict
15 mei 2011, 13:59
IK heb 2 van die oude EVM 12L 's en 1 in een detuned cab gemonteerd om eens uit te proberen . Klinkt groots maar niet te verslepen. En een in een closed cab , ook prima maar niet de ruimtelijkheid van die detuned cab.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/electrovoice-3.jpg

HaroldA
15 mei 2011, 14:41
Ik heb 2 EV12L's in een JCM800 4104 (=2204) combo gehad. Dat was dus 12x niks :stop:

Clean was het wel ok, maar als je de crunch gebruikt van de JCM800 (wat eigenlijk wel verplicht is) dan werden de 12L's stugger en stugger. Heel onaangenaam om naar te moeten luisteren.

Ze wogen samen ook even veel als de Eiffeltoren, dus ik kon niet wachten om ze ter vervangen met oude '65-ers!

interessander
15 mei 2011, 15:30
Haha, zo slecht als ze jou bevielen, zo goed bevallen ze mij in mijn recto 4x12 met bovenin een paartje V30's. En dan juist met high gain, live wordt de V30 uitversterkt maar op een beetje groot podium met een redelijk volume is de duw in het laag en laag-mid van de EV's heel fijn, dan hoef ik ook geen monitor meer.

Maar mijn V30's hebben het niet lang overleefd in je combo dus?

HaroldA
15 mei 2011, 15:30
Maar mijn V30's hebben het niet lang overleefd in je combo dus?

Nope, schelle kutspeakers :soinnocent:



:hide: