PDA

View Full Version : Ik wil een strat, maar welke?



Platyhelminthes
20 april 2011, 20:41
Hey allemaal!

Ik zit de laatste tijd een beetje teveel te surfen en filmpjes te kijken op youtube en ik vind de geluiden die uit een goede strat komen toch wel erg lekker.

Ik speel op dit moment op een tele en (slap excuus voor een nieuwe gitaar!!) dat doet de andere gitarist in mijn band ook :p Daarom zit ik nu te kijken naar een goede strat. Van alle gitaren die ik in de laatste tijd in mijn handen heb gehad is mij opgevallen dat ik een dikke neck prettiger vind en dat humbuckers mij niet zo liggen.

De gitaren die mij vooral opgevallen zijn, zijn de road worn fenders. Het geluid van de overwound pick ups staat mij erg aan :)
Weet iemand waar deze te vinden zijn in de buurt van Utrecht(beetje afstand maakt mij niet uit, heb een auto tot mijn beschikking)

Zijn er nog andere gitaren van eventueel andere merken die jullie mij aanraden die ook overwound pickups hebben en het liefst ook een beetje dikke neck? Budget is zo rond de 800 euro.

Alvast bedankt :)

Groeten Jaap

ESP LTD
20 april 2011, 20:48
Ik heb het al eerder gezegd, koop gewoon een Made in Japan Squier van de periode '84 tot '90 en je houd een VEEL betere gitaar over dan de gemiddelde Fender Stratocaster (Mexico, en soms U.S.A). Topinstrumenten.

Wabbie
20 april 2011, 21:06
Japanse Squiers inderdaad goed aangeschreven op de 2de hands markt. Ik vraag me altijd af in hoeverre ze niet gehyped zijn tov van normale Japanse Fenders/Tokai's enz. die een stuk goedkoper zijn tweedehands.

Ik zou eens een naar een gitarenzaak gaan met je eisen en een berg strats testen. Roadworns zijn inderdaad erg goed, probeer ook eens een '62 hot rod, een SRV of een EJ sig misschien.

ESP LTD
20 april 2011, 21:23
Tokai's zijn ook belachelijk goede instrumenten voor hun prijs.

Die Love Rock's uit de '80s, zijn zulke verfijnde instrumenten joh! Nu kosten ze alleen wel 1300 euro. Ik vind ze beter dan Gibsons.

Betaal voor kwaliteit, niet voor naam.

pasqual
20 april 2011, 21:24
moet het persé een fender zijn? waarom niet een losse hals en body kopen bij guitarsupplies of aanverwante aanbieders? dan heb je de keus uit de radius, frets, halsprofiel, maple of rosewood. kleur van de body, tremelo naar keuze, tuners, pick-ups, etc....enfin, you'll get the picture. op deze manier stel je een kwalitatief goeie gitaar samen voor ongeveer de helft van de prijs van een roadworn. mocht het in elkaar knutselen een probleem zijn? zie zelfbouw!
mocht je hier helemaal geen zin in hebben ( kan ook natuurlijk... ) zul je toch echt zelf moeten uit proberen omdat strats niet vanzelfsprekend allemaal goed zijn. succes!

Midwolda
20 april 2011, 22:41
Japanse Squiers inderdaad goed aangeschreven op de 2de hands markt. Ik vraag me altijd af in hoeverre ze niet gehyped zijn tov van normale Japanse Fenders/Tokai's enz. die een stuk goedkoper zijn tweedehands.


Hype? Zou kunnen...
maar ik heb de 1985 Fender CS22 verkocht en m'n 1993 Squier Silver Series gehouden.
Die keus was echt niet zo moeilijk.

munkie
21 april 2011, 10:52
Allparts neck kopen bij de String in A'dam. Zelf lakken of in de olie zetten. Mooie body kopen, in de olie zetten en zelf afmonteren met bijv. Wilkinson vintage tremolo, Graphtec topkam en snaargeleiders, Gotoh mechanieken, USA electronica CTS/CRL. Elementen: budget: GFS, Tonerider. Middenklasse: Seymour Duncan, Fender. Boetiek: Van Zandt, Kinman.

Of wachten tot zoiets 2ehands langskomt, scheelt je de helft vd prijs en een hoop werk ;)

stratie
21 april 2011, 11:08
Tokai's zijn ook belachelijk goede instrumenten voor hun prijs.

Die Love Rock's uit de '80s, zijn zulke verfijnde instrumenten joh! Nu kosten ze alleen wel 1300 euro. Ik vind ze beter dan Gibsons.

Betaal voor kwaliteit, niet voor naam.

Die Tokai's uit de 80's en Burney etc beginnen ook schrikbarend duur te worden. Ok, toegegeven, het zijn top instrumenten maar de prijzen beginnen nu wel tegen het naadje te lopen...

Als je het over tokai hebt en de strats heb je die spriny sound? of die breezy? Volgens mij is de Tokai Spriny sound een top stratje. Maar voor dat geld heb je ook gewoon een mooie Amerikaanse Fender.

Eko
21 april 2011, 13:00
In Utrecht zit feedback en op een kleine afstand ( Amersfoort) zit Kees Dee. Als je bij de laatste niets kunt vinden ben je een hopeloos geval aan het worden.

bat
21 april 2011, 13:20
En in Utrecht zit ook nog Dirk Witte en Staffhorst (vind ik een mindere zaak).

Kees Dee is overigens niet echt goedkoop, wel mensen met verstand van zaken en erg leuk spul waar je hebberig van kunt worden. Oh, en naast de zaak kun je prima parkeren.

Rooker
21 april 2011, 15:19
Prima ervaring met Kees Dee! Bij mij paste ze de prijs aan ten opzichte van feed back hoor. Misschien nog ietsje duurder maar dan heb je wel service van vakmensen.

Assortiment gitaren is groot genoeg,vooral van Fender..

Platyhelminthes
21 april 2011, 20:31
Als ik morgen niet al te brak ben zal ik eens een ritje naar Amersfoort maken :)

I.i.g. allemaal bedankt voor het meedenken! Ik zal wel een berichtje over mijn bevindingen plaatsen.

Wat betreft het zelf in elkaar sleutelen, daar ben ik toch niet heel happig op omdat ik nog niet heel erg veel verstand heb van gitaren en ik niet zo heel handig ben met een soldeerbout/het afstellen van een gitaar.

Michael AE
21 april 2011, 20:43
Allparts neck kopen bij de String in A'dam. Zelf lakken of in de olie zetten. Mooie body kopen, in de olie zetten en zelf afmonteren met bijv. Wilkinson vintage tremolo, Graphtec topkam en snaargeleiders, Gotoh mechanieken, USA electronica CTS/CRL. Elementen: budget: GFS, Tonerider. Middenklasse: Seymour Duncan, Fender. Boetiek: Van Zandt, Kinman.

Of wachten tot zoiets 2ehands langskomt, scheelt je de helft vd prijs en een hoop werk ;)

Zelf in elkaar zetten is natuurlijk altijd een optie, maar hoe weet je dan of je een echt goede gitaar krijgt? Dan moet je toch wel het 1 en ander weten van hout en gitaarbouw.

Ik zou eerder gewoon een hele hoop strats gaan proberen, een beslissing maken over welk type je het meeste raakt qua bespeelbaarheid en sound en dan het beste exemplaar kopen dat je kan vinden.

Platyhelminthes
22 april 2011, 17:39
In een moment van verstands verbijstering ben ik vanmiddag om 3 uur in de auto gestapt op weg naar Amersfoort.. Heb dus lekker lang in de file gestaan, wat ik van tevoren had kunnen weten op goede vrijdag op misschien wel het meest file gevoelige traject van de provincie.... En erg lekker koel was het nou ook weer niet in mijn autotje die enkel ARKO heeft :p

Anyway, uiteindelijk wel daar aangekomen en helaas tot de conclusie moeten komen dat ze vroeger dicht gingen en dat ik nog maar beperkt de tijd had.
Ik heb 3 strats kunnen proberen, een Road Worn 60's, een American standard en een ingeruilde Warmoth strat.
Die laatste heb ik na max 5 min alweer terug gehangen want dat vond ik echt helemaal niets, zat een sc size HB in de brug en alles wat dat ding deed was scheuren als een idioot en dat was iets te naar mijn mening.

De american standard was een mooi gitaartje zag er goed uit maar klonk mij iets te braaf/netjes.

De road worn was ook een lekkere gitaar, persoonlijk vind ik het een erg mooie relic. Maar ook voor deze geld dat hij wat braaf klonk naar mijn mening en een beetje dun.

Ik heb gespeeld over een Cube 40XL, en ik heb het idee dat dit ook mee gespeeld heeft. Ben over het drive kanaal van de cubes niet heel erg enthausiast.
Hoe doen jullie dat? Slepen jullie een eigen amp mee om te gaan uitproberen in de winkel?

Weeble
22 april 2011, 18:00
Meestal kijk ik eerst of ze dezelfde amp hebben staan als dat ik thuis heb. Zo niet, dan kijk ik of ze een amp hebben wat ongeveer dezelfde specs heeft.

Pepe
22 april 2011, 18:01
Nee natuurlijk niet afgezien van Orpheo die dat schijnt te doen.
Je plugt in op een amp die je een beetje kent of waarvan je zeker weet dat het daar niet aan ligt. In mijn geval een Deluxe, Princeton, AC15, dat werk.
En geen overdrive om een gitaar te beoordelen, dat doen showoffs die laten laten zien dat ze die ene Metallica rif kennen spelen en niet bezig zijn met de gitaar zelf.
Sterker, de echte jongens haal je er gelijk uit want die spelen eerst een kwartiertje zonder amp.

munkie
22 april 2011, 19:04
Sterker, de echte jongens haal je er gelijk uit want die spelen eerst een kwartiertje zonder amp.

+1 de gitaar moet onversterkt al lekker zingen, sustain, resonantie, over de hele hals ook bovenin. Barre leggen in iedere positie, aanslaan en checken of je gerammel hoort.

Ik heb eens voor 99 euri een nieuwe Richwood Les Paul kopie uitgezocht uit een winkelvoorraad van 6, bleef 1 goeie van over. En dat was de vorige goede serie met de dikke body.

Eko
22 april 2011, 21:18
Als ik een nieuwe gitaar wil kopen gaat een eigen amp mee. Zo`n amp ken ik door en door en ik weet wat een andere gitaar doet over zo`n amp. Dus gewoon mee dat ding. Desnoods neem ik ook nog1 of 2 gitaren als vergelijk mee. Bij gitaren die duurder zijn vraag ik om er eerst nieuwe snaren er op te zetten. Desnoods betaal ik die , maar ik wil een goed geluid horen. Als een winkel of iemand moeilijk doet:........ hasta la pasta!

ThomasGuitarfreak
22 april 2011, 23:23
Als ik jou was zou ik een 2e hands haar strat kopen!!
Ze zijn heel goed en je kunt ze 2e hands voor 1000,- krijgen.
Dan betaal je 200 meer maar dan heb je echt top kwaliteit.
De meeste mensen vinden ze beter dan de customshop strats.

Succes met je aankoop!

guitarnijboer
23 april 2011, 14:13
Zonder versterker en clean met versterking spelen is natuurlijk een erg goed advies, maar als ik een versterker zou pakken dan echt absoluut geen moddeling versterker (cube).

Met dat soort versterkers bijft er van de toon van de gitaar zelf weinig meer over en hoor je vooral de A/D en D/A converters waarbij veel informatie verloren gaat met daartussen de digitale processing van de versterker zelf.

Met oversturing spelen kan ook nuttig zijn. Bijgeluiden, feedback/microfonie en dat soort dingen hoor je met de veel hogere versterkingsfactor weer veel beter. Daarnaast wil ik ook wel weten hoe de gitaar het doet bij wat oversturing. Soms veranderd een clean redelijk goed klinkende gitaar dan in een ondefinieerbare modder soep.

muziekschuur
23 april 2011, 15:40
Squier classic vibe '60's is nu betaalbaar en goed (alnico pickups) en een American Standard lijkt me interessant. Dus die twee vergelijken bij een zaak in de buurt. Of neem de gok en bestel er een.

Maar voor het zelfde geld kun je bij je in de buurt vast een passend instrument vinden. Even zoeken dus.

LesPaul1612
23 april 2011, 18:01
Zonder versterker en clean met versterking spelen is natuurlijk een erg goed advies, maar als ik een versterker zou pakken dan echt absoluut geen moddeling versterker (cube).



Als ik een rock/metal gitaar/amp wil dan ga ik niet effe rustig clean spelen, maar jaag ik hem zo snel mogelijk door de distortion channel:rockon:
(al moet ik wel zeggen dat eerst even onversterkt proberen natuurlijk een sterk argument is)

Ik geef je echter wel groot gelijk dat je een stratje het beste clean kan uitproberen, dan komt de ware toon van het beestje wel goed naar voren.

Maar even voor de TS, probeer gewoon eens rustig wat stratjes te testen door de versterker die jij zelf goed kent(neem desnoods gewoon je eigen amp mee). probeer ook eens meerdere strats van hetzelfde type. Ook bij Fender is de kwaliteit niet altijd even constant.