PDA

View Full Version : Strat pick ups, lekker dynamisch en warm?



jerome
20 april 2011, 19:43
Beste gitaarmannûh en meidûh,

Ik weet dat er al heel veel topics over Strat-vervangingselementen geschreven zijn maar ik vind niet zo gauw een antwoord op de volgende specifieke vraag:

Ik zoek voor mijn Fender Japan Contemporary Strat uit ’87 met alder body en maple toets een neck pick up met de volgende kenmerken:

- Single coil
- Neck pick up
- Zeer dynamisch
- Met de volumepot open een vette en volle en warme (bijna) jankende/scheurende bluessound (high ouput?) waarbij toch de Stratsound bewaard blijft (denk bijvoorbeeld aan Hendrix en Stevie Ray Vaughan)
- En met de volumepot ietsje dichter gedraaid een cleane sound maar toch nog vol, warm en transparant.
- Geen wollige sound
- Stratsound moet behouden blijven
- Moet ook volle warme bastonen kunnen geven met tokkelen
- Helder hoog, zonder dat het gemeen scherp wordt

Ik vraag me af of zo'n element wel bestaat... ;)
Altijd hevig geïnspireerd door de afgrijselijk vette en volle sound en de fantastische tone die Scott Henderson op zijn Blues album Dog Party heeft zoals bijvoorbeeld in dit nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=HKCgFFvU_JQ
(De geluidskwaliteit van dit clipje is niet 100%, maar het geeft een idee...)
Nu weet ik wel dat zijn Stratjes zeer waarschijnlijk van veel betere kwaliteit zijn dan de toch echt wel fijne Contemporary Stratjes die ik heb... ;)
Maar goed, ik zoek dus een zeer dynamisch neck element.
Kunnen jullie me alsjeblieft wat tips geven?
Ik weet niet meer waar ik moet beginnen...
Ik heb me eigelijk nooit zo veel bezig gehouden met neck pu’s omdat ik vaker de brug pick ups gebruik(te)

Bedankt alvast,
Jeroen

Terminus
20 april 2011, 20:04
In dat filmpje speelt hij volgens mij op een brugelement. Niet echt te vergelijken.

Ijselrobo 07
20 april 2011, 20:15
op deze site (http://www.scotthenderson.net/gear.htm) staat het volgende:

"Dog Party" was done with a 35 watt Matchless amp, Celestion Vintage 30's, a Shure 57, and a Tube Screamer. The guitar was a re-issue '57 Strat with Lindy Fralin pickups.

dus misschien eens op zoek gaan naar "Lindy Fralin" pickups?

Wabbie
20 april 2011, 20:57
Ik heb zelf in mijn beide strats Texas Specials zitten. Die elementen doen in mijn optiek wel wat jij zoekt, maar ik heb dan weer geen strats met een maple fretboard. Misschien moet je eens een strat proberen met deze elementen.

pasqual
20 april 2011, 21:35
bij een dynamische, open, helder hoge stratsound denk ik niet aan een high output single coil. eerder aan een vintage pick-up met een lage output. veel van deze sound zit natuurlijk ook in de vingers en de gebruikte amp. en met jouw contemporary is helemaal niets mis hoor! een goeie gitaar waar echt wel een behoorlijke strat sound uit te halen is. enne, dit is zeker weten niet alleen maar brugelement wat je hier hoort. hooguit enkele passages en een gedeelte op stand 4 maar vooral op het halselement.

jerome
20 april 2011, 23:19
In dat filmpje speelt hij volgens mij op een brugelement. Niet echt te vergelijken.

Het gaat mij in dit filmpje vooraal om de solosound, vooral het gedeelte waar hij de tubescreamer aantrapt, en die solo's worden voor het merendeel op het halselement gespeeld. Dan hoor je ook die heerlijke donkere holle sound alla Hendrix. Maar dit filmpje is maar een voorbeeld, ik hoef niet precies zijn geluid te hebben. IK zoek pu's die dynamisch reageren op de volumepot en zowel voluit als met de volumepot iets dicht mooi blijven klinken.

Pepe
20 april 2011, 23:34
Dat goed blijven klinken met de volumepot half dicht heeft niks te maken met de pickups maar met de pot. De reden waarom ik op al mijn live gitaren treble bleeds gooi of een 50's mod soldeer.

beruk
20 april 2011, 23:47
Wellicht brengt dit filmpje je op een idee:

http://www.youtube.com/watch?v=e1af0dkBeFk&feature=related

rijsberman
21 april 2011, 00:21
Look no further: Leosounds Red House (http://leosounds.de/EN/strat_redhouse_en.html)

The sound is really convincing: very defined and enough character to show its roots even in overdriven and heavy sound environment.
Classic Stratsound in the most fattest flavor without being to middle-frequency oriented related to scatter handwound patterns applied.

De naam Red House komt van het nummer van Hendrix.

Ik heb ze ook in mijn MIJ strat met rosewood toets en voldoen echt volledig aan je beschrijving.

Tristan
21 april 2011, 01:59
Lindy Fralin in ieder geval zeker niet doen zou ik zeggen.
Ze werden heel erg gehyped in verschillende bladen, maar ik heb ervaring met zowel de Vintage Hot als de Blues set en ze klinken vrij stug en hard, niet warm.
Ik denk dat het komt omdat die gast alleen met zijn vingers speelt en hij de meeste pickups daarop voiced, met plectrum zijn ze wel goed voor droptunings en een redelijke portie gain.
De beste Strat pickups zijn voor mij nog steeds de Fender CS 54's, doen precies wat jij omschrijft alleen dan puur met je aanslag, hoef je niet voor aan je volumeknop te draaien.

Heibel
21 april 2011, 08:55
Ik heb erg goede ervaringen met Tonerider (http://www.tonerider.com/) pickups. Vergeet zeker niet daar even te kijken. Ook al omdat je niet meteen 'n kapitaal kwijt bent en dus kan besluiten toch iets anders te zoeken. Bij mijn tele reageren ze goed op het gebruik van de volumeknop voor crunch/ clean sounds.

Rick trodat
21 april 2011, 09:24
Er zijn heel veel pickups, en ook heel veel meningen:

Mijn persoonlijke ervaringen:

Fender customshop 54. Prima pickups. Goed gebalanceerd. Low output. Als je een high output element hebt krijg je niet dat typische srv, hendrix ( wind cries mary ) achtige sound. Je geluid wordt harder en feller. Zet bijvoorbeeld ook je pickups in je slagplaat lager en zet je versterker ( iets ) harder. Nu kom je al dichter in de buurt.

Van zandts true vintage. IEts minder bite dan de 54, met een iets rondere tone.

Lollar blackface. Deze gebruik ik momenteel al een aantal jaren zelf. Zeer vergelijkbaar met de van Zandt, maar dan met iets meer belletjes. Zeer goede pickups.

Eko
21 april 2011, 10:15
Meestal blijkt een gitaar beter te gaan klinken als er een topklasse kabel gebruikt wordt. Samen met een goede versterker. Veel , heel veel zit in de handen van de bespeler. Ik heb strats van 100,- horen klinken in handen van goede spelers alsof het USA standards waren. Veel van de verkoop van de aftermarket suppliers is er op gebouwd dat niemand zin heeft in 10 jaar oefenen tot je er bij neer valt. Bijna iedereen wil het geluid nu!
Dat gezegd , ik geloof er heilig in dat een instrument pas goed is als het clean goed is. Low output singlecoils hebben het mooiste toonbereik , warme bas en sprankelend hoog. Goed afgesteld op je gitaar met goede snaren verhogen de kans op prima geluid. Speel je eigen gitaar , met nieuwe snaren en een hele goede kabel , eens over bv een Vibro King. Als je dan nog vind dat ie niet goed is kun je altijd nog switchen.

Ik heb goede instrumenten voor handen en verbaasde mij er over toen ik voor de eerste keer mijn main amp echt open had. Daar voor stond hij meestal op 5-6 maar tijdens een grotere gig gooide een technicus het volume eens helemaal open. Het leek wel alsof er een nieuw dimensie in m`n geluid er bij kwam. De strat leek tonen te kunnen oproepen die ik nog niet eerder gehoord had en de drive was onvergelijkbaar met een pedaal . Sindsdien weet ik waarom SRV dit gewoon standaard deed.

Ik heb strats met Texas Specials ( SRV strat) , Tex Mex ( Jimmie Vaughan strat) en Kinman Avn ( USA hardtail). Alle drie klinken ze anders , de een niet beter dan de ander , maar anders. Alleen de SRV heeft rosewood toets , de beide anderen maple. De SRV heeft , voor mij , de allermooiste toon voor blues. Warm met voldoende bite. De Jimmie Vaughan heeft een heldere bijtende toon op het midden pick-up ( geen toonregeling) en op de tussenstanden een Robert Cray achtig geluid. De Hardtail is m`n allereerste USA geweest en is een soort old faithful. De Kinman`s geven hem een 50`s achtig geluid a la Buddy Holly.

guitarnijboer
21 april 2011, 12:19
Ik kan Eko goed volgen en ben het met hem eens dat je factor speeltechniek doorgaans het meest wordt onderschat. Persoonlijk vind ik de gewone USA standaard PU's zeer goede pickups en ik heb wel eens wat geprobeerd in een oude japanner, maar ben nooit beter tegengekomen. Mijn voorkeur gaat uit naar de jaren 70 en eind 80 standaard PU's met vlakke polen.

Pepe
21 april 2011, 12:25
Op een high toned strat kan je makkelijk een belltone necksound krijgen maar ook een dun brug geluid. En andersom heb je op een warme gitaar een mooie brug maar verdwijnen de bellen.

Ik heb het sowieso niet zo met dat zoeken naar Hendrix, SRV en bellen, het is een recept wat vrij simpel uit een gitaar te halen is als je weet waar je op moet letten. Ik vind het leuker om te focussen op de inherente kwaliteit van een gitaar dan het te dwingen in een keurslijf wat hem niet goed afgaat.

Over het algemeen klinkt het beter om voor een warme strat met een neck pickup te experimenteren dan met hotte brugpups op een hightoned strat tekeer te gaan. Maar de meeste adviezen betreffen dat laatste doorgaans.

jerome
21 april 2011, 23:16
Bedankt voor de info allemaal mannen!
Onwijs blij mee, geeft me toch een beeld in welke richting het kan zoeken...

Tuurlijk zit het voor een groot gedeelte in je vingers. Maar juist omdat het steeds beter in m'n vingers komt te zitten en ik m'n gear door de jaren heen steeds meer verbeterd heb merk ik dat het Japanse neckelementen van de Contemporary's voor mijn gevoel relatief dunnetjes klinken en achter blijven.
De gitaren zelf zijn heerlijk, ik heb de brugelementen al lang geleden vervangen en ze klinken daar vet en dynamisch mee.
Overigens speel ik met een Marshall 2203 en een 3/4 open 2 x 12" cab met Alnico Gold speakers, de meest dynamische speakers die ik ooit gehoord heb!
En ik gebruik goede kabels (Klotz La Grange), dus daar ligt het allemaal niet aan...

Weten julllie het wezelijke verschillen tussen de Texas Specials en de Fender Fender customshop 54 pu's?

Lexvandoef
22 april 2011, 07:47
Weten julllie het wezelijke verschillen tussen de Texas Specials en de Fender Fender customshop 54 pu's?

Die 54's klinken opener, transparanter, meer belletjes en hebben niet dat lelijke gepushede mid ingebouwd. Ze hebben echter ook minder output, maar dat vind ik zelf een voordeel.

Je kan wel raden welke pickups ik gebruik in mijn strat... ;)

Bolder
22 april 2011, 09:17
Super, dit topic. Ik ben voor mijn stratje naar precies dezelfde soort elementen op zoek. Ik denk dat het de Leosounds Redhouse pickups worden.

Wabbie
22 april 2011, 09:40
Die 54's klinken opener, transparanter, meer belletjes en hebben niet dat lelijke gepushede mid ingebouwd. Ze hebben echter ook minder output, maar dat vind ik zelf een voordeel.

Je kan wel raden welke pickups ik gebruik in mijn strat... ;)

En de Texas Specials klinken ranziger, vetter en hebben als je clean speelt een voller geluid dan de 54's. De output vind ik wel lekker eigenlijk.

Kun je raden welke pickups ik gebruik in mijn strats ;) :soul:

Eko
22 april 2011, 09:58
De 54`s hebben niet voor niets een low-output. Single-coils hebben een sprankelend hoog en warm laag op die manier. Door meer windingen ( zoals Tex-Mex of Texas specials) krijg je meer output en meer mid. Je verliest echter een gedeelte van de boven en onderkant van het geluidsspectrum. Dat kan iedere wikkelaar je vertellen , dat is niets nieuws. Als je dus meer warm laag wilt is de keuze niet moeilijk. Wil je belletjes in het hoog horen eveneens niet.
Je mag ook nog je amp iets verder open zetten , wat je geluid nog meer ten goede komt. Als je de elementen niet al te hoog zet heb je nog meer tone.

Pepe
22 april 2011, 10:14
In feite zijn de TS niet veel anders dan de 54's met meer windingen. Het is smaak, natuurlijk, you gain something and you loose something.

Afgezien van smaak, die pushy compressed mids worden op een gegeven moment wel vermoeiend. Ear fatique. Alsof je auto rijdt met je kop uit het raam. Het is even lekker maar op een gegeven moment heb je het wel gehad.
Het gelijkmatiger klankbeeld van vintage pickups vervelen nooit. Maar misschien is dat ook smaak.

lollol
22 april 2011, 10:14
- Met de volumepot open een vette en volle en warme (bijna) jankende/scheurende bluessound (high ouput?) waarbij toch de Stratsound bewaard blijft (denk bijvoorbeeld aan Hendrix en Stevie Ray Vaughan)
- En met de volumepot ietsje dichter gedraaid een cleane sound maar toch nog vol, warm en transparant.


Dit zou ik oplossen met een treble-bleed mod, en dat clean met de volumeknop dicht hangt volgens mij meer van de versterker/drive pedaal af.

Je voorbeeld doet me trouwens heel erg denken aan SRV, dus misschien zijn Texas Specials wel wat?;)

munkie
22 april 2011, 10:16
Mijn 0,02 euri :speed:

Ik heb een samengestelde Strat met Allparts neck, Warmoth body, Schaller vaste brug, Van Zandt single coils en SD JB bij de brug. En een Richwood vintage (oude serie) strat , hardtail gemaakt, vaste brug van 10 euro, HSS Mighty Mite pickups van MP, 35 euro.

De Richwood klinkt veel voller en steviger dan de dure Strat. Die Warmoth body is extra uitgefreesd door de vorige eigenaar en dat komt het laag niet ten goede. Beide Strats hebben Gotoh mechanieken en Graphtec topkammen. De RW neck is slanker dan de Allparts neck. Beide hebben een maple toets.

Dus het is altijd weer een combi van neck, toets, frets, snaren, body, lak/olie, vaste brug/tremolo, electronica en elementen. En dan hebben we het nog niet over kabels, pedalen, versterkers. En dan moet je ook nog gitaar kunnen spelen.... :B

jerome
22 april 2011, 14:12
Ik zie die Fender Custom Shop '54pu's alleen maar per 3 staan en niet per stuk...
Stel ik koop zo'n set en ik gooi in alle drie m'n MIJ Stratjes zo'n pick up in de halspositie.
Kan dat, of klinkt de pick ups die voor de mid en bridge posities bedoeld zijn niet in de halspositie?
De bridgepositiepu's hebben meer output toch?
Of zou de klankkleur ook echt anders zijn?

Pepe
22 april 2011, 14:21
Nee, klinkt hetzelfde. En het verschil is niet hoorbaar hoewel het lastig te vergelijken is omdat de brugpickup bij mij in de brugpostie zit en die plek per definitie minder volume van de snaren oppikt.
De extra windingen zijn ook alleen om dat verschil te verkleinen, niet om anders te klinken.

Lexvandoef
22 april 2011, 14:29
En de Texas Specials klinken ranziger, vetter en hebben als je clean speelt een voller geluid dan de 54's. De output vind ik wel lekker eigenlijk.

Kun je raden welke pickups ik gebruik in mijn strats ;) :soul:


In feite zijn de TS niet veel anders dan de 54's met meer windingen. Het is smaak, natuurlijk, you gain something and you loose something.

Afgezien van smaak, die pushy compressed mids worden op een gegeven moment wel vermoeiend. Ear fatique. Alsof je auto rijdt met je kop uit het raam. Het is even lekker maar op een gegeven moment heb je het wel gehad.
Het gelijkmatiger klankbeeld van vintage pickups vervelen nooit. Maar misschien is dat ook smaak.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar Pepe verwoord het hier zo mooi.. :seriousf:

Couldn't agree more!

ewout
22 april 2011, 14:34
De sound die je beschrijft doet mij denken aan halverwege jaren 60 - stijl stratocaster pickups. Suggestie: Sheptone "good enough for Leo" pickups. Gebruik ik zelf, ben er al een aantal jaar helemaal weg van en ze doen precies wat je beschijft.

Ze zijn ook nog eens goed betaalbaar: rond de 40 euro ex verzendkosten per stuk (!) via de Sheptone site.

arjanb01
22 april 2011, 14:50
Ikzelf heb een setje customshop 1969-ers in mn haar strat, erg lekkere vintage stratsound.

jerome
23 april 2011, 10:45
Als ik de beschrijvingen lees van de CS54 blijkt dat het een element schijnt te zijn wat nogal lekker scherp/bijtend/edgy klinkt.
Mijn stratje heeft een Maple neck en klinkt van zichzelf bijhoorlijk helder/edgy en heeft zat belletjes.
Zou het met die CS54ers niet een beetje too much kunnen worden?
Of leveren ze evengoed ook een warm laag?

Of zouden de CS69 pu's misschien inderdaad een betere keuze/combi zijn?
Een wat warmere en vollere sound?
Of ben ik dan de felheid/bite kwijt die ik toch echt nodig heb voor de solo's?
Wat zijn de verschillen tussen de 54 en 69?
Nogmaals het gaat me alleen om deze pick ups in de neckpositie...

En ik lees ook hele goede reacties over van Zandt pu's in Strats.
Iemand hier ervaring mee?

arjanb01
23 april 2011, 11:03
CS 54-ers klinken wat scherper dan 69-ers. Houterige klank zogezegd (je hout van je gitaar is bij een 54-er erg bepalend voor de sound).
CS 69-ers als set klinken prima voor dingen als Hendrix, Clapton en Knopfler.
Je kunt ze beschrijven als lekker laag en een gebalanceerd hoog, maar relatief weinig mids.

Tristan
23 april 2011, 11:11
Wat je zegt over de 54's is precies het tegenovergestelde van mijn ervaringen ermee, ja ze hebben belletjes en hoog, maar niet op een manier dat het gelijk bijtend of edgy wordt.
Waarschijnlijk komt dat omdat het element naast het hoog ook heel veel warmte heeft en omdat het hoog zo gevoiced is dat het niet schel maar juist rijk klinkt, bovendien zijn de elementen enorm dynamisch.

De 69's hebben naar mijn ervaringen juist wat meer schel hoog en drukkende bas, die zijn iets stugger van klank, waarschijnlijk omdat het laag en het hoog wat dichter bij elkaar gevoiced is en iets meer in het middengebied zit.

Ik hoor van meerderen hier op het forum dat ze erg tevreden zijn over Leosounds, Tonerider of Sheptone pickups, als je een gunstig alternatief wil die per stuk verkocht worden zou ik echt eens in die richting kijken.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat Van Zands beter zijn.

Pepe
23 april 2011, 11:48
Ik heb het idee dat de 54's wat meer afhankelijker zijn van de gitaar dan de 69's. De 69's zijn allemans vriendjes, heel veel laag, warm hoog en een enigzins scooped mid, eigenlijk zoals een Fender amp klinkt. Ze klinken het beste in een high toned strat, dan krijg je inderdaad die Hendrixy feel.
De 54's zijn meer een uitdaging. In een harmonisch uitgebalenceerde gitaar klinken ze echt fantastisch, dynamisch en woody, maar in een Dog zijn ze stug en edgy.

Beginners die een squire willen upgraden raad ik met een gerust hart de 69's aan, je kan er geen buil aan vallen. De strat connoiseur die van twinking houd kan van de 54's een hele hoop lol hebben.

Hendriks
23 april 2011, 12:12
Ik heb nu de derde strat met Texas Specials , bij de vorige 2 was ik niet onder de indruk , ik vond ze wat "stug en schel" ,maar op mijn huidige strat merk ik hier niets van ,veel dynamiek , reageren perfect op je aanslag , het is dus enorm afhankelijke in wat voor gitaar ze zitten en dat zal bij alle elementen van toepassing zijn.

Pepe
23 april 2011, 12:17
Ja, dat is zeker waar, een goeie pickup op een kut gitaar is als slagroom op een drol. Het wordt er niet lekkerder door.

arjanb01
23 april 2011, 12:18
Wat pepe zegt over 69-er pu's is waar. In een high toned strat klinken ze heel lekker. Mijn ervaring is dat strats met een rosewood hals wat meer belletjes van zichzelf hebben, wat meer hoog en een maple strat wat meer middy klinkt. Dan zou ik inderdaad die 54-ers aanraden, zodat die de boel mooi in balans brengen.
Toen ik mijn 69-ers erin liet zetten heb ik ook getwijfeld over 54-ers, maar de combi met een rosewood hals leek me niet ideaal. Dus toch gekozen voor 69-ers.

Kortom, testen dus. Als ik ooit een maple strat zal kopen ga ik er zeker 54-ers inzetten. Wel een leuke discussie trouwens, heel erg leerzaam.

Hendriks
23 april 2011, 12:20
Ja, dat is zeker waar, een goeie pickup op een kut gitaar is als slagroom op een drol. Het wordt er niet lekkerder door.
Bodie hout , hals hout , tremblok , alles heeft invloed , mijn huidige strat heeft een flinke hals met pao Ferro toets ,dat zal ook zijn invloed hebben
op het totaalplaatje. Dijk van een sound .

Pepe
23 april 2011, 12:35
Ja, ik zal je wat vertellen. Ik heb een Greco Super Real uit Japan gehaald. Ik hoorde hem op Youtube, mailde de eigenaar en die zei geen nee. Wat die gitaar zo bijzonder maakte was zijn geluid, tussen alle stratfilmpjes door zat ik bij deze ineens rechtop. Het had me niet uitgemaakt of het een Richwood was of oude Fender, het bleek een Greco te zijn.

Eenmaal hier kon ik het niet laten. Andere pickups, de 54's, oude Fenders, handgewikkelde boetieks... het was het niet. Oude pickups terug.
Daarna mijn favoriete neck. Die sleep ik al 20 jaar mee, het is een afgespeelde JV uit 82, ik ken die neck door en door. Maar niks, weg geluid.
Oude neck er weer op. Het is een enorme V neck, net zo dik als op de 56 historic Les Paul. Nu eenmaal aan gewend zijn dunne nekken niet meer te doen.
Maar goed, het punt is euh... wat Hendriks zegt.

Hendriks
23 april 2011, 12:46
Met een maple toets vind ik Blackbottoms weer heel lekker , instant belletjes.

arjanb01
23 april 2011, 13:06
Ja, ik zal je wat vertellen. Ik heb een Greco Super Real uit Japan gehaald. Ik hoorde hem op Youtube, mailde de eigenaar en die zei geen nee. Wat die gitaar zo bijzonder maakte was zijn geluid, tussen alle stratfilmpjes door zat ik bij deze ineens rechtop. Het had me niet uitgemaakt of het een Richwood was of oude Fender, het bleek een Greco te zijn.

Eenmaal hier kon ik het niet laten. Andere pickups, de 54's, oude Fenders, handgewikkelde boetieks... het was het niet. Oude pickups terug.
Daarna mijn favoriete neck. Die sleep ik al 20 jaar mee, het is een afgespeelde JV uit 82, ik ken die neck door en door. Maar niks, weg geluid.
Oude neck er weer op. Het is een enorme V neck, net zo dik als op de 56 historic Les Paul. Nu eenmaal aan gewend zijn dunne nekken niet meer te doen.
Maar goed, het punt is euh... wat Hendriks zegt.

En dan ben ik heel benieuwd, die JV neck was dat toevallig een rosewood nek ? Zo ja, dan is dat dus de reden waarom ik geen 54-ers in mn haar strat heb gedaan. ;)

Pepe
23 april 2011, 13:36
Nee, maple.
Maar het is een "warme" neck, als zoiets bestaat.

jerome
23 april 2011, 23:36
Mannen, allemaal onwijs bedankt voor jullie input!
Helemaal top!
Ik ga denk ik de CS54 bestellen.
Of toch maar de CS69?
Misschien wel allebei, kan ik ze mooi vergelijken in combinatie met mijn Stratjes en mijn gear...
Maar dan krijg ik thuis weer ruzie met de financiële directrice:stop:
Waarschijnlijk ga ik op het alllerallerallerlaatste moment beslissen welke... ;)
Ik laat jullie het eindresultaat/de sound weten!

Liquid_Metal
24 april 2011, 08:07
Kop of munt? :soinnocent:

jerome
24 april 2011, 10:29
Ik heb het idee dat de 54's wat meer afhankelijker zijn van de gitaar dan de 69's. De 69's zijn allemans vriendjes, heel veel laag, warm hoog en een enigzins scooped mid, eigenlijk zoals een Fender amp klinkt. Ze klinken het beste in een high toned strat, dan krijg je inderdaad die Hendrixy feel.
De 54's zijn meer een uitdaging. In een harmonisch uitgebalenceerde gitaar klinken ze echt fantastisch, dynamisch en woody, maar in een Dog zijn ze stug en edgy.


"High toned" Strats...
Dat zijn neem ik aan Strats met veel hoog en relatief minder laag in hun sound?
Of wordt er wat anders mee bedoeld?

Eko
24 april 2011, 11:09
Voor dat ik de Kinmans kocht ben ik gewoon eens naar Vox Humana toe gegaan. Ze hebben daar een testgitaar waar ze heel eenvoudig de elementen kunnen uitwisselen. Je kunt dan direct het geluidsverschil horen. Ze zijn Marble dealer dus ik kon m`n amp thuislaten en gewoon alles daar echt horen. Setje 69 er in of de standaard AVn en proberen maar. Daar bleek de keuze heel erg eenvoudig. Was in 5 minuten gebeurd.

frander
24 april 2011, 11:28
Maak dan voor ons meteen ff een soundclipje, dan kunnen wij het verschil ook horen. Ben erg benieuwd namelijk. Heb zelf een Avri '62 met Texas Specials. Maar wil eigenlijk ook eens wat anders gaan proberen.

Bolder
24 april 2011, 11:44
Voor dat ik de Kinmans kocht ben ik gewoon eens naar Vox Humana toe gegaan. Ze hebben daar een testgitaar waar ze heel eenvoudig de elementen kunnen uitwisselen. Je kunt dan direct het geluidsverschil horen. Ze zijn Marble dealer dus ik kon m`n amp thuislaten en gewoon alles daar echt horen. Setje 69 er in of de standaard AVn en proberen maar. Daar bleek de keuze heel erg eenvoudig. Was in 5 minuten gebeurd.

wat is het geworden?

Eko
25 april 2011, 08:47
In m`n Hardtail zitten al jaren traditionals van Kinman.

Pepe
25 april 2011, 09:46
"High toned" Strats...
Dat zijn neem ik aan Strats met veel hoog en relatief minder laag in hun sound?
Of wordt er wat anders mee bedoeld?

Nee, wat je zegt.
De klankverschillen tussen strats speelt zich af tussen donker en vet of dun en hoog. Het zijn allemaal kleine factoren die zoiets bepalen maar de grootste factoren zijn houtkeuze en nekdikte.
Een pickup verandert dat niet maar je kan ermee voicen.

jerome
25 april 2011, 10:30
Ok thanx Pepe!
Als ik mijn Contemprary Stratjes een cijfer mocht geven zou ik zeggen een 9 voor hoog, een 8 voor mid en een 7,5 voor laag.
Dus wel richting "high toned" dus.
De brug elementen heb ik al eens vervangen en zo kwam ik er achter dat er echt wel lekker grommend laag in deze Stratjes/ in het hout zit maar die flinterdun klinkende Japanse standaard elementjes halen het er gewoon niet goed uit.
Voor glasheldere funk zijn wel erg lekker en dat klopt wel met het bouwjaar van deze Stratjes, maar ik speel toch een andere muzieksoort.. ;)
Bovendien vind ik een maple toets sowieso al heel helder klinken.
Ik ga de CS69 proberen. De CS54 lijken mij ook errug fijne elementjes als ik dat allemaal lees maar minder geschikt voor deze Contemporary Stratjes...

Comfortably Daniel
26 april 2011, 13:45
Hmm...als ik het zo allemaal lees zou ik toch voor 54's gaan. Ze zijn inderdaad meer open van klank en mijns inziens beter matchend met een maple neck. Misschien zijn de Fat 50's ook nog wel een optie?

jerome
26 april 2011, 21:28
Hmm...als ik het zo allemaal lees zou ik toch voor 54's gaan. Ze zijn inderdaad meer open van klank en mijns inziens beter matchend met een maple neck. Misschien zijn de Fat 50's ook nog wel een optie?


Misschien dat je gelijk hebt hoor, maar als ik het zo lees zijn geven die CS54 elementen veel meer hoog dan de CS69ers.
En ik ben dus bang dat het wel eens teveel hoog zou kunnen worden, zeker in vergelijking met de Dimarzio Dual Sound humbucker (enkelspoelig schakelbare Super Distortion) die in de brug positie zit. Deze humbuckers geven relatief weinig hoog. Heb ik op zich geen last van omdat de Contemporary Stratjes van zichzelf juist heel veel hoog geven, vooral met een maple neck.
Maar ik ben bang dat de CS54 dus echt te schel gaan klinken in verhouding met de Dimarzio Dual Sound pick up...

Maar zouden die CS54 en CS69 pickups niet ergens per stuk te krijgen zijn i.p.v. setjes van 3 stuks?
Dan zou ik er van allebei 1 kunnen kopen, kunnen vergelijken en de beste erin kunnen monteren

Tristan
26 april 2011, 21:57
Volgens mij moeten die ook wel los verkrijgbaar zijn hoor, staan ze niet op www.fender.com?
Tegen wat de anderen zeggen in, zou ik ook absoluut voor de 54's gaan, naar mijn gevoel klinken de 69's gewoon stugger en scheller, zoals gezegd hebben de 54's wel meer hoog, maar dat ligt in het belletjesregister en zit dus helemaal niet in de weg.

jerome
26 april 2011, 22:48
Ik heb ff op Fender.com gekeken maar daar staan ze helaas ook alleen maar op als setjes van 3 stuks.
Balen zeg!

Lexvandoef
27 april 2011, 00:13
Kom je op eBay geen losse pickups tegen?

Pepe
27 april 2011, 00:43
Ja hoor, je kan ze los kopen.
Je hebt alleen voor 100 euro een setje en los zijn ze 45 of zoiets.

jerome
10 mei 2011, 20:26
Ik kan een setje Custom Shop Fat '50s Stratocaster Pickups kopen.
Als ik het zo lees geven ze wat meer ballen en laag, dus dat lijkt me wel wat.
Ik denk iets meer power, dat zou voor solo's wel lekker kunnen zijn.

Iemand ervaring met deze pickups?
Klinken ze clean en nog warm en transparant en vol als je de volumepot ietsje terugdraait?
Klinken ze sowieso warm?
Zijn ze dynamisch?
Klinken ze helder maar toch niet scherp?
Hoe verhouden ze zich tot de CS54 en de CS69?

jerome
11 mei 2011, 14:18
bump...
Niemand antwoord op mijn vorige vragen? ;)

Tristan
11 mei 2011, 14:51
Ik ken ze niet, maar van wat ik heb horen zeggen lijken ze wat meer op de American Standard pickups qua sound.
Ik denk dat ze wat minder dynamiek hebben dan de 54's, maar wat meer warme (dus goede) midrange, ik weet niet of het tophoog en het laag zo mooi rijk is als bij de 54's en ik denk dat ze minder ballen hebben.
Dat alles is puur gebaseerd op clipjes die ik ervan gehoord heb.

Babelouba
11 mei 2011, 16:26
Ik heb zelf de Custom Shop 69's in mijn gitaar zitten, en ben hier zeker tevreden mee!

Hier een clipje als je wilt:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145868-Knopfler-sound-test-cover

guitarnijboer
11 mei 2011, 16:57
Ik kan een setje Custom Shop Fat '50s Stratocaster Pickups kopen.
Als ik het zo lees geven ze wat meer ballen en laag, dus dat lijkt me wel wat.
Ik denk iets meer power, dat zou voor solo's wel lekker kunnen zijn.

Iemand ervaring met deze pickups?
Klinken ze clean en nog warm en transparant en vol als je de volumepot ietsje terugdraait?
Klinken ze sowieso warm?
Zijn ze dynamisch?
Klinken ze helder maar toch niet scherp?
Hoe verhouden ze zich tot de CS54 en de CS69?

Ik heb Fat 50's nu geprobeerd in twee verschillende gitaren die beide niet van mij zijn trouwens, maar goed. Persoonlijk vind ik het meer Fart '50 's dan Fat '50 's. Clean klinkt echt wel redelijk goed met wat extra laag en wat donkerder klinkend, maar met oversturing moet het vette toch meer komen van een mooi middengebied wat hier wat ontbrak of weggedrukt werd door het donkere of teveel laag wat vooral zorgde voor een wat modderig en korrelig geluid. Met name als je akkoorden speelt of lage tonen op de omwonden snaren.

Ik denk dat het geluid door anderen omschreven zou kunnen worden als: 'lekker smerig vintage geluid' en slecht is het ook beslist niet, hogere tonen zijn overstuurt wel weer lekker. Ietsje minder laag en wat helderder was precies helemaal goed geweest... maar dat vind je denk ik in de 54 PU's

Tristan
18 mei 2011, 11:43
Jerome, ga anders gewoon een keer langs Vox Humana in Vlaardingen (www.voxhumana.nl), die hebben alle Fender CS pickups liggen en een teststrat waarin ze zo de pickups kunnen uitwisselen, dan weet je precies wat de verschillen zijn.
Als je op een dag gaat dat ik kan ga ik ook graag mee als je dat een goed idee lijkt, ik woon momenteel in Haarlem.

Eko
18 mei 2011, 12:06
Tristan,
Had ik ook al voorgesteld maar de meesten schijnen het eng te vinden om zoiets te doen. Net zo goed als dat de meesten een kabel van 50+ aan euries niet willen kopen maar wel nieuwe elementen. Resultaat is bij de kabel meestal een grotere vooruitgang.
Ik heb zelf zo bij Vox Humana mijn Kinmans gekocht en ben er zeer tevreden over. Kost 1 keer een dagje testen , maar de strat is nu al ca 10 jaar ongewijzigd en wordt nog steeds gebruikt.

Tristan
18 mei 2011, 12:10
Ja, ik dacht eerst dat ze alleen een Strat met verschillende Kinmans testklaar hadden, maar ik keek nog eens op de site en blijkbaar hebben ze alle Fender CS pickups ook testklaar liggen. :)
Wat betreft die kabels weet ik het overigens niet, een tijd geleden was ik er ook heel erg mee bezig, maar nu heb ik een paar Klotz La Grange kabels gekocht en die blijken eigenlijk net zo goed te klinken als de Spectraflex Fatsoflex die ik daarvoor had.
Nu zijn dat niet de allerbeste kabels die ik ooit gehoord heb, maar het verschil tussen de Fatsoflex en de super highend kabels is mijns inziens niet zo heel groot.
Maar ja, die discussie is elders al vaker gevoerd, dus dat hoeven we hier niet dunnetjes over te doen. ;)