PDA

View Full Version : cosmetische verouderen: zijn we nog wel goed bij ons hoofd?



renier
20 mei 2003, 14:13
ik lees het hier de laatste tijd steeds meer:

"ik zit erover te denken om een gasbrander op mijn strat te zetten en hem van een klif te flikkeren, dan ziet hij er zo lekker relic uit.."

los van het feit dat deze waanzin zich gelukkig (nog) beperkt tot de kringen van fender liefhebbers, kan ik er niet bij...


vaak hoor je: " ja, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. je kijkt er toch ook niet van op als iemand zijn gitaar laat overspuiten??"
er is in mijn ogen een duidelijk verschil tussen mensen die een gitaar reliccen en mensen die hem opnieuw spuiten, of een andere cosmetische upgrade doen: in het laatste geval zeg je: ik vindt het belangrijk dat mijn gitaar er goed uitziet, en daar investeer ik geld en tijd in.

in het eerste geval is dat iets heel anders. het hele relic concept komt van mensen die op een ouwe, afgeragde gitaar speelden, zich veel beter konden veroorloven, maar toch uit principe, feel of gewoon pure liefde, op hun ouwe afgerammelde stratje bleven doorspelen (stevie ray, clapton).

de mensen die nu een gitaar reliccen doen precies het tegenovergestelde; ze steken ontzettend veel geld, tijd en energie in de look van hun gitaar, met als doel: lijken op iemand die helemaal geen geld, tijd en energie in de look van zijn gitaar steekt...

dan ben je toch een beetje raar bezig, of niet?.. zou SRV zich niet helemaal kapot lachen alsie zo'n 20 jarig nederlands gozertje schoensmeer over zijn strat zou zien smeren??



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: renier op 2003-05-20 14:14 ]</font>

Negative K3 fan
20 mei 2003, 14:57
Ik vind relic er vaak leuk uitzien, en mensen moeten zelf weten wat ze doen met hun gitaar ofzo, ik word erniet echt k0ud of warm van.

fred dons
20 mei 2003, 15:24
ach srv was zelf ook niet helemaal lekker met zijn telefoonkabel snaren (o;
om de zelfde reden dat iemand een signature gitaar wil (wolfgang,clapton, malmsteen etc.)
zal iemand een afgeragde strat willen hebben, en je doet er niemand kwaad mee (gasbrander altijd van je af, naar de klant toe richten !)
mensen kopen ook afgeragde jeans en ik hoor niemand daar morele bezwaren tegen maken.
(En dan is natuurlijk er nog de groep mensen die liever niet zijn originele 60 strat mee wil nemen naar het lokale bikerclubhuis om er een deuntje te spelen.)

PeArLjAm
20 mei 2003, 15:34
Ik snap niet wat je noou moeilijk doet hoor jongen. Ik bedoel, waarom kopen mensen een relic gitaar van fender?? Omdat ze hem mooi vinden, sowhat!! Boeiend echt als iemand het mooi vind als ie een geragte strat heeft, ik vind de 'relic look' zelf ook uitermate cool en velen met mij denk ik. Sommige hebben liever hun roze glimmende ibanez, laat ze lekker. En als je 4 strat hebt en je maakt er een relic omdat je dat cool vind moet je dat vooral doen wat is er mis mee?

Anders Destium
20 mei 2003, 15:40
Ik begrijp niet dat mensen meer geld gaan betalen voor een nieuwe broek die na fabricage door de fabriek al is "behandeld". Het leuke van nieuwe dingen is ook dat ze er nieuw uitzien en niet gebruikt, van zo'n relic-jeans zie je gelijk dat ze nieuw zijn en niet echt oud :wink:

Ik kan me niet voorstellen dat je moedwillig de looks van je gitaar om zeep helpt enkel en alleen vanuit een wannabe standpunt, want een afgeragde gitaar die niet echt afgeragd is kun je van je lang zal ze leven nooit meer verkopen...
Als mensen hun strat willen verneuken moeten ze dat ook vooral doen, maar niet gaan huilen als het niet zo wordt als je zou willen want dat is in het echt ook zo...

musicmaniac
20 mei 2003, 16:01
Het is toch ook veel mooier als een gitaar er afgeragd uitziet, omdat íe jaren door jezelf ge/misbruikt is? Dan krijg je pas een binding met zo'n ding.. Mensen die op een relic spelen zijn fake!

Experience
20 mei 2003, 16:14
dat waren wijze woorden:-). Ik sluit me aan bij musicmaniac

Ic3gl0vE
20 mei 2003, 16:24
aangezien IEDEREEN wel een of andere strat heeft wil men speciaal blijven door hun strat af te raggen

Kitaarhiero
20 mei 2003, 16:25
Ik ook.
reliccen moet een traag proces zijn van ongelukjes bij optredens en repetities, en geen kewstie van een schuurmachine, gasbrander of schoensmeer.

fred dons
20 mei 2003, 16:26
en laten we dit dan doortrekken naar mensen die op re-issues spelen die zijn ook fake want het zijn geen originele oude strats/lps/marshalls/tubescreamers etc.
En daarna richten we speciale kampen op voor mensen die niet nederlandstalig zingen want engels is fake, (en dus ook niet yeah gaan roepen want dat is ook fake)
maar serieus het puur iets cosmetisch, veel mensen vinden gewoon dat een nieuwe strat er te plasticachtig uitziet en hebben liever een wat afgeleefde look en zolang ze het bij hun eigen gitaren doen hebben ze mijn zegen.

Mitch
20 mei 2003, 17:08
Ik vind het volslagen belachelijk.
Ik was laatst bij Sander de Gier, die had een Strat liggen die hij samen met de eigenaar had gerelict.
Moest -ie 'm dus eerst spuiten van die klant, maar voordat de lak droog was ging die klant er alvast met de brandslang op, dan krijg je zo'n lekker authentiek craquelé.... gevoetbald met de body...
Maple hals gelakt en meteen verziekt...

Hij kon er zelf ook nog niet helemaal aan wennen. Volslagen malloot.

Neals
20 mei 2003, 17:28
Fenders worden pas mooi als ze een jaar of 10 oud zijn, en er je eigen gebruikssporen in ziet...

Quink
20 mei 2003, 17:33
>>en laten we dit dan doortrekken naar mensen die op re-issues spelen die zijn ook fake want het zijn geen originele oude strats/lps/marshalls/tubescreamers etc. &lt;&lt;

Dit is natuurlijk een kul argument. Het gaat hier om het reproduceren van het geluid, relic is puur cosmetisch.

Relic is net zo belachelijk als oude meubels waar ze allemaal gaatjes in boren zodat het lijkt alsof er houtworm in heeft gezeten.

Neals
20 mei 2003, 17:42
een re-issue heeft zeker geen 50 jaar oud hout???

En dat is zo belangrijk om de gitaar te laten leven.

renier
20 mei 2003, 17:44
inderdaad.. en dat het iets cosmetisch is, is tot daar an toe, maar die nonchalante "hier sta ik dan met mijn trusty ol' guitar, die al door de vele kroeguren is afgeragd" look die mensen proberen te bereiken met relicen hoort bij de mensen die ECHT uren met hun gitaartje ind e kroeg gezeteen hebben..

persoonlijk vind ik een strat ook wel gaaf alsie er lekker afgeragd uitziet, maar dat komt niet omdat hij er zo uit ziet, maar omdat je WEET waar het voor staat. dat hele relic geneuzel verziekt dat gevoel echt vind ik.. als je nu naar de gitarist van de peppers kijkt, denkje toch bij jezelf: goh, mischien stond die afgeragde strat gisteren nog wel bij de importeur....

Experience
20 mei 2003, 18:55
de strat van John is wel eentje uit ik geloof '59./. is dus wel echt een oldie. en aan zijn manier van aanslaan te zien en het feit dat als zijn gitaren op die plekken kaal zijn is het wel degelijk door het spelen van zichzelf