PDA

View Full Version : Vox AC30, welke versie?



hugo123
20 april 2011, 00:51
Hallo iedereen,

Ik heb m'n BDlx toch verkocht, en ik spaar volop voor een vox ac30! Ik heb de C2 getest laatst, deze beviel me echt heel goed! Wát een versterker. Toch blijf ik twijfelen of ik wel voor de C2 moet gaan en niet voor bijvoorbeeld de CC2 of nog een oudere versterker. Ik vond een demo van een oude vox ac30 met de clean tone die ik er sowieso uit wil halen, krijg ik dit uit een nieuwere versie?
http://www.youtube.com/watch?v=5oGwHJlDD78 en dan de eerste sound. Verder las ik dat het grootste verschil tussen de C2 en de CC2 is dat de C2 eerder gaat crunchen enzo, is dit waar? Welke versie zouden jullie nemen?

Eko
20 april 2011, 07:51
Zo te horen is dit een Vox met de bekende blauwe speakers er in. Helder en , op lagere volumes , sprankelend mooi clean. Het geluid waar ook de Shadows beroemd mee werden.
N.B. het geluid is niet alleen de amp. Het is een single coil instrument met een delay wat voor het geluid gebruikt wordt , zo te horen. Een Les Paul zal dus heel anders klinken over deze amp.
Waarom ga je niet eens een dagje testen bij een grotere winkel? De diverse versies hebben allemaal hun voors en tegens. Het heldere wat je hoort ( van de Celestion Blue`s ) krijg je niet uit de Warfedale`s, maar die zijn wel een stuk goedkoper. Probeer ook eens een nieuwe AC 15 , leuk alternatief.

hugo123
20 april 2011, 11:01
Zo te horen is dit een Vox met de bekende blauwe speakers er in. Helder en , op lagere volumes , sprankelend mooi clean. Het geluid waar ook de Shadows beroemd mee werden.
N.B. het geluid is niet alleen de amp. Het is een single coil instrument met een delay wat voor het geluid gebruikt wordt , zo te horen. Een Les Paul zal dus heel anders klinken over deze amp.
Waarom ga je niet eens een dagje testen bij een grotere winkel? De diverse versies hebben allemaal hun voors en tegens. Het heldere wat je hoort ( van de Celestion Blue`s ) krijg je niet uit de Warfedale`s, maar die zijn wel een stuk goedkoper. Probeer ook eens een nieuwe AC 15 , leuk alternatief.

En de greenbacks dan, die in de nieuwe AC30C2 zitten?

Mitch
20 april 2011, 21:26
De Blues geven een vrij specifiek geluid. Dat heeft zijn voordelen en nadelen. Het is misschien 'klassiek' maar dat wil niet zeggen dat je dat zelf ook het mooiste vindt. Ik ben blij dat ik één Vox mét en één zonder heb. Het heeft zijn charme, maar niet altijd.
De M25s zijn gewoon de moderne varianten. Niet slecht (in ieder geval beter dan de Barfdales die in de 30CC2 en 15CC1 zaten) maar ook niet briljant. Maar goed, dat moet je in die prijscategorie ook niet verwachten.

De CC2x is een prima amp, de C2x heb ik nog steeds niet zelf gehoord maar lijkt op clips inderdaad ietsje droger met een fractie meer drive te zijn. Het is in ieder geval het verschil in gelijkrichting (buizen vs solid state) en de pre amp is in ieder geval ook iets anders.
Maar voor beide zou ik niet precies de sound van een mid sixties AC30 verwachten, da's onzin.

hugo123
20 april 2011, 21:31
Dat snap ik, maar ik koop ook een ac30 om de clean tone met dé belletjes enzo! En die wil ik er dan ook wel uitkrijgen. Ik denk niet dat de CC2x of de C2x een mogelijkheid zijn aangezien de blues ze zoveel duurder maken, dat ik moet blijven sparen.. Ik zou evt voor de 1x12 kunnen gaan, maar of dat veel beter is?

Harry
21 april 2011, 13:51
ik heb zelf de CC1 (met 1 12" Neodog speaker) maar daar zitten die belletjes ook in. Maar ik zou er zelf eentje uitproberen als ik jou was, het blijft iets subjectiefs.....

stratman1976
22 april 2011, 07:51
Ik zou je echt aanraden te gaan testen. Die Youtube filmpjes zijn zo compressed als wat. Ik heb er een hoop getest en die fimpjes geven op z'n best een aardig idee, maar meer ook niet.

Rogiervanee
22 april 2011, 12:31
Hoi, dit is volgens mij de eerste keer dat ik reageer op n discussiepunt. Ik heb zelf n Vox AC30 c2x (met de blue's dus) en ik ben er helemaal weg van. Ik speel op n Gibson ES335 en dat was in het begin even zoeken naar de sound die ik in mn hoofd had. Mijn ervaring met de C2X (plus ES 335) versie is als volgt: normal channel en topboost channel heb ik doorgelust en de volumes op half 10 staan (ruim n kwart open). De baspot op driekwart open en de treblepot half open, daarnaast heb ik de tone cut op ongeveer driekwart open staan. Daarnaast staat de mastervolume zover open als mogelijk is (tijdens bandrepetitie op driekwart, thuis met twee slapende kinderen op n heel klein stukje). Goed wat voor geluid krijg ik door deze instelling? Als ik rustig speel (wat lastig is) dan krijg ik een erg mooi, helder/belletjes en warm/vol clean. Deze sound gebruik ik voor rustige nummers (in cominatie met de Tremelo). Als ik vervolgens flink uithaal dan komt die heerlijke grom om de hoek kijken (denk aan White stripes/Black keys, bluesy ronkend en vet). Daarnast gebruik ik n cleanbooster voor nog iets meer drive en een Z vex pedaal voor de leadpartijen.

Ook na dit betoog, ga testen en kom er voor jezelf achter welk budget je over hebt voor welk geluid. Succes en Have fun!

Nota bene: ik kwam er na een behoorlijke zoektocht pas achter wat mn amp allemaal in huis heeft. Ga flink aan de knoppen draaien en wees niet bang om te experimenteren met diverse settings (en vergeet niet door te lussen, dit geeft weer een heel ander geluidspalet)

Nogmaals, enjoy!

rmhevers
22 april 2011, 16:27
Zeker gaan voor de AC30HW2 met Greenbacks !!!

Top

ccc
22 april 2011, 22:47
Iedereen heeft hier blijkbaar een verschillend idee hoe AC30 moeten klinken, het probleem is dat er zo veel verschillende versies bestaan, die elk wel een door een of andere iconische gitarist gebruikt werden....
Mijn ideaal is dus de 60's versie met de EF86 en Celestion Blues.
Ik eindigde echter wel met de Valvetech Hayseed die een echte PTP kloon is van dat model met Celestions.

http://www.guitartest.moonfruit.com/#/valvetech-hayseed-30/4533596894

Pepe
22 april 2011, 23:09
Ik heb in de jaren tachtig een tijdje op een 63' AC gespeeld naast een eind 60 JMP plexi combo. Het is een tijd geleden maar ik weet dat de klank niet zo heel veel van elkaar verschilde. De Vox had wat meer honk en upper mid en de plexi was ronder en had een sterker low mid. Maar in beide moest de treble wide open en beide waren los, warm en swampy.
Enniewee, totaal anders dan alle reissues die een hoop strak spikey hoog aan boord hebben.
Dat warme zal ongetwijfeld door de tand des tijds zijn ingeslepen maar een gitarist refereert bij vintage aan een nu oude amp, de manufacturer refereert aan een toen nieuwe amp.
Het zijn twee heel verschillende dingen wat mij betreft.

hugo123
23 mei 2011, 19:39
Oke, de vox komt nu behoorlijk dicht in het zicht! Ik ga er echt voor, dat staat vast! Ik heb gelezen dat er bijna geen tonaal verschil is tussen een buizen vs solid state gelijkrichter, het verschil zou 'em zitten in de feel, klopt dit? Ik heb besloten dat ik wel voor de greenback's ga aangezien ik maar door blijf sparen voor de blue's die ik er later ook wel in kan zetten..

Heeft iemand hier de C2 al getest met een treblebooster oid ervoor, want ik wil er ook brian may sounds uithalen en ook het klassieke vox clean zoals in de openingspost, of nouja benaderen;) Ik hoop dat dit mogelijk is!

Mitch
23 mei 2011, 23:12
De nieuwe C2 nog steeds niet getest helaas. De consensus in alle tests lijkt wel te zijn dat -ie wat meer 'gainy' is, dus iets eerder wil opbreken. En ook, zoals je al aangaf, wat directer klinkt door de solid state gelijkrichting.
Houd er rekening mee dat de manier waarop Brian May aan zijn oversturing kwam wel net effe anders werkt dan alleen maar effe een treble boostertje ervoor zetten. Die van hem waren licht gemod intern en stonden ook behoorlijk ver open. Het effect van een treblebooster is dan héél anders dan wanneer je een amp half, of minder ver open hebt staan zoals jij en ik dat meestal zullen hebben. Een drivepedaaltje kan je wle eens dichterbij brengen.

hugo123
24 mei 2011, 00:46
Hmm, oke en waar zit dat verschil hem dan in? En kan je niet gewoon inpluggen op normal channel en dan die goed openraaiden en dan master omlaag of is het niet preamp oversturing?

tommus42
24 mei 2011, 01:06
Oude AC30's (waar Brian May mee speelde) hebben geen mastervolume. Hij zette ze knoerthard, waardoor je eindversterker oversturing krijgt (voornamelijk uit de fasedraaier).

stratman1976
24 mei 2011, 12:19
Als je echt warm wilt, zou ik je aanraden handwired serie met blue alnico's eens te proberen, m'n tele en strat zijn niet schel te krijgen op dat ding :)

De oversturing klinkt ook hemels...

PaulRijkers
24 mei 2011, 14:19
Ik zou de AC30 heritage ook zeker eens checken! (die witte versterker met de blauwe speakers) Ik heb zelf een '78 AC30 en een heritage AC15 en ik speel vrijwel altijd op de 15...

http://www.maxguitarshop.com/store/products_pictures/heritage%20(2)7866.jpg

Gewoon dagje feedback zou ik zeggen! ;)

hugo123
24 mei 2011, 17:52
Het probleem alleen van die blue's is dat ze de prijs zo verschrikkelijk veel vergroten! Is dat het nou echt waard? En hoor je nou echt het verschil tussen bijv de HW en de normale? En die heritage is ook weer anders?

Mitch
24 mei 2011, 18:19
Ja tuurlijk zit er verschil in, maar het is niet zo dat het één per se beter is dan het ander. Net wat je smaak is of je eisen zijn (effects loop bijvoorbeeld zit maar op een paar versies).
Laatste jaren:
CC2(x): 2x12 combo met Wharfedales of Blues (of head). Wharfies zijn leuk voor thuis. Met effects loop, top boost kanaal, normaal kanaal met 1 input per kanaal, tremolo, reverb, buizen gelijkrichting en master volume. Paar extraatjes, niet boeiend.
Heritage serie: 2x12 combo met blues (of head). Top boost en normaal kanaal, 2 inputs per kanaal. Nog wat half power/triode dingetjes, maar die zijn niet echt boeiend. Buizengelijkrichting. Écht handbedraad is -ie niet volgens de letter der wet, maar het is wel makkelijk modden. Een mastervolume is wel een aanrader om erbij te laten zetten...

De huidige series:
C2(x): combo met M25s of blues. Top boost en normaal kanaal, 2 inputs per kanaal. Solid state gelijkrichting, mastervolume.
HW2(x): zelfde pre amp layout en ook master volume, maar met buizengelijkrichting.

Moet je voor handbedraad gaan 'omdat het beter klinkt'? Nou nee, niet per se. Componenten en circuit, dat maakt wel uit. Een simpeler circuit met minder toeters en bellen kan puurder klinken. Zie daar mijn voorkeur voor de Heritage.
In de huidige serie lijkt op basis van de specs tussen beide series de biuzengelijkrichting en de manier van opbouwen, voor de rest lijkt het meer vergelijkbaar dan de CC vs Heritage destijds. Maar ik heb de boel nog nooit allemaal direct naast elkaar gehad, dus dat kan ik je niet vertellen.

Het prijsverschil met blues, sja.... je zit keer op keer te vertellen dat je precies díe sound wil. Dan moet je ook niet mopperen over de prijs, gewoon doorsparen. Zie verder mijn eerdere opmerking over Blues.

Nog over de treble boost: je kan op beschaafdere niveaus ongeveer hetzelfde geluid krijgen door de pre amp verder open te zetten, master wat lager en dan de boost. Dan kom je meer in de burt voor een May-sound dan andersom. Volume laag en master open dan krijg je juist een dikke cleane sound of een randje. Als je daar een treble boost voor zet wordt het alleen maar dunner met iets meer drive. Niet echt interessant.
Zet je alles open (zoals May) dan heeft de oversturing iets teveel laag in zich. Zeker in combinaties met Blues wordt dat geen feest. Zet je er dán een treble boost voor, dan haalt het de 'mud' eruit. Maar op standje 'niet oorverdovend' komt een treble booster heel anders uit de verf. Je moet het misschien een keer gehoord hebben om het te begrijpen. Serieus, met een goed setje Blues kun je met een milde drive en de pre amp een beetje open al een heel eind komen.
Voor een The Edge drive kon ik bijvoorbeeld prima wegkomen met een Klon, terwijl dat bepaald niet hetzelfde pedaal is dat Edge gebruikte bij hetzelfde nummer.

stratman1976
24 mei 2011, 21:39
Het probleem alleen van die blue's is dat ze de prijs zo verschrikkelijk veel vergroten! Is dat het nou echt waard? En hoor je nou echt het verschil tussen bijv de HW en de normale? En die heritage is ook weer anders?

Of het de prijs rechtvaardigd? Ik vind van wel, maar ik denk dat je zelf moet bepalen of je dat ervoor over hebt. Qua geluid vind ik het verschil custom / HW erg groot. Ik heb een tijdje geleden de AC30C2, C2x, HW2 en HW2x naast elkaar vergeleken. Ik ging initieel voor de AC30C2(x), die klonk niet slecht, maar na de HW serie gehoord te hebben wilde ik niet meer terug. De greenbacks die ze gebruiken vond ik vrij schel. In de HW-serie was dat wel iets minder gelukkig, maar uiteindelijk toch voor de blue's gegaan.

In vergelijking met de HW-serie vind ik de custom serie wat karakterloos. Het prijsverschil drukt zich in dit geval zeker uit in TOON!! Het verschil tussen een AC30 met greenbacks of Blue's is ongeveer €550 voor beide series. De HW-serie met blue's past denk ik goed bij wat jij omschrijft wat je wilt qua sound...Ik zou zeggen, ga ze testen (dat kan geld gaan kosten..:seriousf:). Smaak is persoonlijk.

hugo123
24 mei 2011, 22:53
Hahah, ik snap dat de HW serie met blues het beste zou zijn, maar nu moeten jullie het toch met me eens zijn dat 2000 euro niet echt een reëel bedrag is om te sparen voor een 16 jarige scholier, dan heb ik mn amp over een jaar nog niet! Ik kan er later toch ook wel 2 blue's inzetten? Ik bedoel de tone die ik voor ogen heb zal in alle versies toch wel érgens aanwezig zijn (desnoods een benadering)? Ik zou evt misschien ook voor een CC2x 2ehands kunnen gaan, zou dit beter zijn?

Mitch
24 mei 2011, 23:20
Misschien handig om dat soort dingen te vertellen vóór ik een beeldscherm vol typ met informatie waar je naar vraagt? :chicken:
Ik ben niet boos, maar wel een héél klein beetje teleurgesteld...

hugo123
25 mei 2011, 08:40
Sorry Mitch, ik waardeerde het wel enorm! Maar wat zouden jullie doen? CC2x 2e hands of een nieuwe C2 en dan evt C2x

Harry
25 mei 2011, 10:04
ik zou als 16 jarige sowieso niet zo'n dure versterker kopen, maar dit zeg ik alleen omdat je er naar vraagt.

hugo123
25 mei 2011, 17:36
Heb je een punt;) Helaas (door dit forum) kan ik niet meer genoegen nemen met een stagg versterkertje zoals sommige andere 16 jarige hahaha:seriousf:

Mitch
25 mei 2011, 19:40
Je kan ook voor een appel en een ei een CCH op de kop tikken en voorlopig genoegen nemen met een wat simpeler 2x12 kabinet. Een closed back 2x12 cab met V30s bijvoorbeeld is wel heel wat anders dan een openback combo met Blues, maar verdomd.... kllinkt als een beest. Is makkelijker aan te komen en ook makkelijker door te verkopen als je alsnog aan de blues wil.

Rooker
25 mei 2011, 23:14
Ik heb zelf de AC30 CC1 gehad. Je weet niet wat je mist, als het er niet is. Ik zou mijn setje er zo weer voor inruilen (denk ik).

hugo123
25 mei 2011, 23:35
waarom heb je hem dan weg gedaan als ik mag vragen?

Rooker
26 mei 2011, 15:23
Ik heb hem verkocht omdat hij bij ons in de band altijd nog zachter afgesteld stond als bij mij op zolder. Ik wilde altijd heel graag een les paul. Heb dus dat ding verkocht en met mijn gespaarde centen samen een les paul gekocht.
Ik dacht dat ik het met optreden ook wel af kon met mijn transistortje:chicken::chicken:. Mijn mede gitarist vd band kocht niet veel later een buizenamp en toen begon het wel heel erg te kriebelen. Nu speel ik over een Peavey vk 100 top met bandmaster 2x12 cab. Hier heb ik voor gekozen omdat hij twee kanalen heeft. kan nu dus de distortion van de amp zelf gebruiken. Heel tevreden mee hoor!! Maar het clean met randje wat je krijgt als je het vox classic met top boost kanaal mixt komt hij echt niet bij in de buurt ( voor mij dan). Ook zat er op dat ding een betere fx loop vond ik, iig mijn delay kwam er lekkerder door. Hij is alleen loei zwaar, maar ik geloof niet dat ik nu beter af ben:seriousf::seriousf:.

stratman1976
28 mei 2011, 15:11
By the way, kom net bij Feedback vandaan er daar staat de AC30HW2X voor net iets meer dan €1500, erg goede deal lijkt mij!

hugo123
8 juni 2011, 19:38
Kijk nu pas weer hier maar de HW2x is dus niet hetzelfde als de H2x? want er staat nu een H2x op marktplaats, is ook wel interessant!

Mitch
8 juni 2011, 19:48
H=Heritage (EF86 en TB kanaal, geen master maar da's te verhelpen)
HW=Handwired (de laatste versie met twee 12AX7kanalen, top boost en normal)

Ukeloeder
8 juni 2011, 19:57
Even een zijdelingse vraag; die 2 kanalen op de HW versie van de AC30, zijn die simultaan te spelen? Dus mixen van het Normal en het TopBoost kanaal?

Mitch
8 juni 2011, 21:49
Dat kan voor zover ik weet op iedere Vox.

hugo123
8 juni 2011, 21:55
Dan ga ik maar niet voor de heritage want ik wil niet schroeven in mn nieuwe versterker! Dan moet ik eerst maar eens ergens het verschil horen tussen de CC en de C lijn en dan de beste vergeleken met de HW serie en dan nog het verschil tussen de greenbacks/wharfdales en de blues, ookal ben ik er wel overuit dat als ik voor de CC zou gaan ik sowieso blues erin wil!

Ukeloeder
8 juni 2011, 22:07
Dat kan voor zover ik weet op iedere Vox.

Wat kan een mens verder wensen? Behalve de centjes voor zo'n stackje...

/hijack

Tristan
8 juni 2011, 22:43
Je lijkt erg geinteresseerd te zijn in de cleane sounds als ik het goed begrijp?
Ik zou een AC30CCH top i.c.m. een goede closed back 2x12 cab met V30's zeker niet uitvlakken.
Vloeken in de kerk, maar ik vind ze beter klinken dan de Blues (ben eigenlijk helemaal geen liefhebber van deze speakers), wat moderner weliswaar, maar de belletjes komen er nog mooier door dan met de Blues, het laag is dieper en de crunch klinkt minder korrelig/rafelig/rasperig.

Daarnaast ben ik niet zo'n liefhebber van het EF86 kanaal, het is wat middiger en heeft minder de cleane Vox sound met belletjes die ik altijd in mijn hoofd heb, wat dat betreft zit je met de Normal/Brilliant en Topboost kanalen op de CC en de nieuwe HW serie beter denk ik.
Hoewel, ik heb de nieuwe HW serie 2x12 combo getest en die vond ik niet zo super, erg muddy en rasperig en hij miste toch een beetje de belletjes of werd te stug/schel, maar ik vermoed dat dat door de M25's komt eigenlijk, dat vind ik geen beste speakers, zeker niet i.c.m. een Vox.

Dus om een lang verhaal kort te maken zou ik in jouw geval voor de AC30CCH + 2x12 closed back cab met V30's, AC30CC2X met Blues, AC30HWH + 2x12 closed back cab met V30's of de AC30HW2X met Blues gaan.