PDA

View Full Version : Made in Japan Fenders



sas62florett
19 april 2011, 20:09
Hallo allemaal, Heeft iemand ervaring met MIJ FENDERS? Ik ben van plan om hun Hank Marvin strat uitvoering te bestellen. Mocht dat doorgaan dan wil ik als de klank me niet helemaal bevalt en Kinman's opzetten. Is dat iets?

Gr. Jos:seriousf:

Tankman
19 april 2011, 20:20
Ik heb weleens een MIJ Strat voor een klant opgeknapt en afgesteld. Als je me had gevraagd of het wat was toen hij binnenkwam...dan had ik hem afgeraden. Wat was hij toch beroerd. Na een uurtje werk was hij echter weer erg goed bespeelbaar en bleek hij toch best wel een fijne gitaar te zijn. Goeie hals en hij klonk ook nog eens best lekker. Ik heb alleen vrij weinig met een single coil in de brug (of hals). Maar wel een aanradertje verder!

sas62florett
19 april 2011, 20:24
Ik heb weleens een MIJ Strat voor een klant opgeknapt en afgesteld. Als je me had gevraagd of het wat was toen hij binnenkwam...dan had ik hem afgeraden. Wat was hij toch beroerd. Na een uurtje werk was hij echter weer erg goed bespeelbaar en bleek hij toch best wel een fijne gitaar te zijn. Goeie hals en hij klonk ook nog eens best lekker. Ik heb alleen vrij weinig met een single coil in de brug (of hals). Maar wel een aanradertje verder!

Bedankt! Ze zijn weers eens "sold out" dus maar afwachten en zo nu en dan de site bekijken. Kennelijk lopen ze als een trein. Gr. Jos

Mitch
19 april 2011, 20:52
Hout kan erg goed zijn, vakmanschap/afwerking ook, prijs is vaak heel redelijk, electronica zijn wat minder, vooral de pickups zijn vaak niet bijzonder. Dit afgezien van het feit dat er verschillende periodes van bouwen zijn, verschillende fabrieken als ik het goed heb en dat uiteraard iedere gitaar weer een verhaal op zich is.

O en hoofdletters hebben nut, zeker als je afkortingen als MIJ gebruikt :listen:

peter_l
19 april 2011, 21:45
Er was ook nog een verschil tussen MIJ en CIJ; één van die series kwam bij Tokai vandaan, en die zou je denk ik wel blind kunnen kopen. Maar goed, ik ben bevooroordeeld, qua Tokai dan.

Wabbie
19 april 2011, 21:49
MiJ en CiJ maakt voor kwaliteit niks uit. Verder zijn Japanse Fenders over het algemeen best goede gitaren, maar er kunnen natuurlijk altijd slechte exemplaren tussen zitten. Een Japanse Fender is een van de gitaren die ik misschien ongetest zou kopen, maar dat moet het wel een hele vette zijn die ik anders niet te pakken kan krijgen.

Mitch
19 april 2011, 22:13
Made/Crafted gaan de grootste indianenverhalen over. De één alleen assemblage, de ander alles daar daadwerkelijk geproduceerd, alles in één fabriek, de ander in meerdere fabriekjes deelproducten gemaakt, de één briljant, de ander poep, blablabla... MIJ komt van FujiGen, daarna nemen twee andere fabrieken (waaronder Tokai) het over en kwam er CIJ op te staan. Kwaliteit was over het algemeen al goed en bleef dat.
Ik heb zelf een CIJ Tele gehad en nu een CIJ JM en beide waren uitstekend. Maar om dan nu te gaan zeggen dat CIJ briljant is en MIJ niet zou een beetje dom zijn.

peter_l
19 april 2011, 22:24
Het was ook niet m'n idee te suggereren dat de ene goed zou zijn en de andere niet, ik denk dat beide series gewoon meer dan prima zijn. Maar persoonlijk zou ik de voorkeur voor eentje van Tokai-afkomst hebben, maar da's omdat ik het een sympathieke kleine (familie) fabriek vind.

Schoot me laatst trouwens te binnen.. in 2002 introduceerde Tokai een nieuw model, de Tsunami... 't Is maar goed dat die alweer uit het programma was.

Xtrme
19 april 2011, 22:34
Alle drie mijn japanse Fendertjes (2x '86 MIJ contemporaries en 1x CIJ 68'RI) spelen stuk voor stuk beter dan wijlen mijn USA (60th anniversary).
Ik heb de USA inmiddels verkocht omdat ik er nooit meer op speelde.

In mijn beleving was de electronica bij de contemporaries wel van wat mindere kwaliteit dan bij de USA (ieler en meer trebly) en die is bij beiden dan ook vervangen. De '68 RI CIJ is perfect zoals hij is.
Voor de rest, qua bouw en feel zijn de gitaren top, waarbij met name de halzen opvallend lekker en licht spelen; bijna als vanzelf.
Klein detail nog: ik vind de in de body verzonken backplates bij de contemporaries erg mooi.

Resumerend: Ik vind ze stuk voor stuk geweldig en wil ze voor geen goud meer kwijt.

ESP LTD
19 april 2011, 22:41
Japanse Fenders zijn verdomd goeie gitaren, ik heb zowel een Fender als een Squier gehad, de Squier was een Tokai uit '85 en de Fender rond de '70 dacht ik.

De Squier was alleen al beter dan de gemiddelde Mexico en soms American Stratocaster, om maar over de Fender te zwijgen.

Maar, de Squiers kosten toen rond de 200 dollar, en de Fenders rond de 800. Die 600 verschil is het niet waard.

Mijn advies: Prik op eBay voor 500 dollar een Japanse Squier op, gooi er een nieuwe set electronica op, en je houd een zeer goede gitaar over voor een redelijk lage prijs. Geloof me, het zijn echt topinstrumenten.

jerome
19 april 2011, 23:17
Alle drie mijn japanse Fendertjes (2x '86 MIJ contemporaries en 1x CIJ 68'RI) spelen stuk voor stuk beter dan wijlen mijn USA (60th anniversary).
Ik heb de USA inmiddels verkocht omdat ik er nooit meer op speelde.

In mijn beleving was de electronica bij de contemporaries wel van wat mindere kwaliteit dan bij de USA (ieler en meer trebly) en die is bij beiden dan ook vervangen. De '68 RI CIJ is perfect zoals hij is.
Voor de rest, qua bouw en feel zijn de gitaren top, waarbij met name de halzen opvallend lekker en licht spelen; bijna als vanzelf.
Klein detail nog: ik vind de in de body verzonken backplates bij de contemporaries erg mooi.

Resumerend: Ik vind ze stuk voor stuk geweldig en wil ze voor geen goud meer kwijt.

Bij mij precies hetzelfde verhaal hier. Ik heb 3 MIJ Strats, alledrie Fender Contemporary Strats, ik vind ze veel beter dan bijv. de Fender USA Standard Strats.
Ik heb nog maar één USA Strat (American Special Series), welleswaar een zeer goed exemlaar, maar als ik heel eerlijk ben vind ik de MIJ Stratjes toch net ff lekkerder spelen en klinken...
@Xtrme; wat voor elementen heb je er nu op?

Xtrme
20 april 2011, 00:51
Bij mij precies hetzelfde verhaal hier. Ik heb 3 MIJ Strats, alledrie Fender Contemporary Strats, ik vind ze veel beter dan bijv. de Fender USA Standard Strats.
Ik heb nog maar één USA Strat (American Special Series), welleswaar een zeer goed exemlaar, maar als ik heel eerlijk ben vind ik de MIJ Stratjes toch net ff lekkerder spelen en klinken...
@Xtrme; wat voor elementen heb je er nu op?


We blijven elkaar vinden in deze topics, he?! ;)

In de ene contemporary (met full maple hals) heb ik nu de DG20-set van EMG (actieve Gilmour-set: (http://www.thomann.de/nl/emg_dg20_david_gilmour.htm?sid=52e51ae022d2e4e3ae6 7679c5379b920)). Geweldige set, variërend van helder, licht en clean tot moddervette power!!!

In de andere (met rosewood toets) heb ik de Fender CS69 in hals- en mid-positie, met recentelijk een DiMarzio Fast Track 1 (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp181bk_humbucker_fast_track_1.htm) humbucker in singlecoil formaat in de brugpositie.
De DiMarzio is een experiment omdat ik het brugelement van de CS69 ook nog iets te dun vond.
Omdat ik toch al een fan was van DiMarzio's en ik de Fast Track nog had liggen uit een eerdere aankoop, heb ik hem er eens ingezet.
Tot nu toe geen spijt van. Meer ballen nu en een heerlijk scheurelementje.

jerome
20 april 2011, 01:12
Grappig, ik heb in een van mijn MIJ Stratjes Dimarzio Fast Track 2 gepropt...
Ook een humbucker in single coil formaat, lekker dynamisch en een lekkere scheur/grom...

geert1976
20 april 2011, 01:23
Ik zal mening Fender liefhebber wel weer over mij heen krijgen;

Een contemparory is een uiterst goede gitaar, de standaard pu's die er in zitten klinken een beetje dun, maar indien je er een setje lekkere pu's in zet, speelt die een USA Standard probleemloos aan flarden.

De afwerking van de contemparory's is uiterst goed.

Pepe
20 april 2011, 02:10
Dat de Japanners geen goede pickups en electronica kunnen maken is natuurlijk onzin. De high end heeft high end electronica, de goedkope lijn, die je hier ziet, heeft mindere kwaliteit hardware, zo gaat dat.
De gitarist die zijn Dry Z pickups omwisselt voor boutiek moet ik nog tegenkomen.
Maar inderdaad, de pickups met magnet bars aan de onderkant die in de goedkope lijn zitten zijn ordinaire OEM dingen.

Eko
20 april 2011, 07:44
Hank B Marvin speelt al een paar jaar met Kinman elementen. Die zullen dus niet slecht zijn. ( Zelf speel ik al jaren met een hardtail en Kinmans). De Japanse Fenders zijn geen budgetmateriaal. Daar hebben ze China voor. Je mag er dus vanuit gaan dat ze goed zijn.

Jan H
20 april 2011, 11:00
Hallo allemaal, Heeft iemand ervaring met MIJ FENDERS? Ik ben van plan om hun Hank Marvin strat uitvoering te bestellen. Mocht dat doorgaan dan wil ik als de klank me niet helemaal bevalt en Kinman's opzetten. Is dat iets?

Gr. Jos:seriousf:

Wat bedoel je eigenlijk als je zegt ik wil hun Hank Marvin strat uitvoering bestellen?

Ga je dan alleen uit van de kleur (Fiesta Red)? Of bedoel je een Hank Marvin Signature MIJ?

Ga je er ook Shadows style muziek mee spelen?? Kortom ben even wat duidelijker aub.

Made in Japan Fenders zijn fantastisch goeie gitaren, ik heb er meerdere waaronder een H.B.M signature en die wil ik echt niet ruilen tegen een US Fender.

De signatures uitvoeringen zijn uitgebracht in 2 runs van 500 gitaren, de eerste run was in 1996 en de tweede in 1997, de pickups zijn customshop 54.
Als je Shadows muziek wilt spelen is een humbucker not done, Kinman pickups kan wel, maar de meeste gebruiken toch 57-62 elementen of 54 elementen.

sas62florett
18 mei 2011, 21:11
Wat bedoel je eigenlijk als je zegt ik wil hun Hank Marvin strat uitvoering bestellen?

Ga je dan alleen uit van de kleur (Fiesta Red)? Of bedoel je een Hank Marvin Signature MIJ?

Ga je er ook Shadows style muziek mee spelen?? Kortom ben even wat duidelijker aub.

Made in Japan Fenders zijn fantastisch goeie gitaren, ik heb er meerdere waaronder een H.B.M signature en die wil ik echt niet ruilen tegen een US Fender.

De signatures uitvoeringen zijn uitgebracht in 2 runs van 500 gitaren, de eerste run was in 1996 en de tweede in 1997, de pickups zijn customshop 54.
Als je Shadows muziek wilt spelen is een humbucker not done, Kinman pickups kan wel, maar de meeste gebruiken toch 57-62 elementen of 54 elementen.

Ik ga na lang treuzelen voor de Customshop '56 NOS in Fiesta red met gold hardware bij Andertons uk. Hij is out of stock, dus wachten en geld verzamelen, zo'n 2500 euro. Gr. Jos

toddzilla
18 mei 2011, 23:05
Ik heb een CIJ thinline tele en daar ben ik erg blij mee. Goede afwerking, speelt heerlijk en heeft een hele fraaie sound. Ik heb nooit op een USA gespeeld dus die vergelijking kan ik niet trekken, maar wat ik zo lees op de interwebs is de kwaliteit van Japanse Fenders over het algemeen behoorlijk goed.