PDA

View Full Version : Allen & Heath Zed 12 FX



Outhis
19 april 2011, 15:26
Hee mensen,

Mijn bandje en ik willen morgen proberen om drums op te nemen, maar ik had nog wat vragen over hoe ik alles precies aan moet sluiten, dus ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen.

In de oefenruimte staat een Allen & Heath Zed 12FX(foto (http://www.musik-produktiv.co.uk/img-100053765xl/pa-dj-mixer-mixer-17508-allen-heath-zed-12-fx.jpg)), met een USB-aansluiting. Ik drie microfoons tot mijn beschikking! Verder gebruik ik een Macbook met Logic Express.

Klopt het dat ik die microfoons gewoon aansluit op de mixer(kanaal 1,2 en 3) en dan de mixer aansluit op de USB-port van mijn computer?

Hoe kan ik dan in Logic zorgen dat ik voor elk kanaal een apart opnamespoor heb? Is dat mogelijk?

Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Met vriendelijke groet,

Outhis

The Bertman
19 april 2011, 15:35
Ik vrees dat dat niet mogelijk is. De Zed12 stuurt alleen de stereo-mix naar de computer, het is in feite een soort tweekanaals geluidskaart.
Wil je meer sporen apart opnemen, dan moet je een geluidskaart met meer inputs hebben, en die via de inserts of de drect-outs van de mengtafel aansluiten.
Maar met twee microfoons kan je een prima drumgeluid opnemen, zeker als er geen andere instrumenten meespelen. Veel daarover staat in de topics helemaal bovenaan. Zoek op 'ORTF microfoonplaatsing'.

Outhis
19 april 2011, 17:48
Hmm oke, word er niet heel veel wijzer van helaas.:(

Zou je me uit kunnen leggen hoe ik, als ik twee microfoons zou gebruiken, die dan zou aansluiten?

The Bertman
19 april 2011, 19:05
Ja hoor, je neemt twee microfoons, liefst dezelfde, en die zet je op een statief, zeg twee of drie meter hoog, een meter of drie, vier van het drumstel af, en dan de twee mics 17 centimeter uit elkaar, allebei wijzend naar het drumstel. Dan draai je de mics naar buiten, zodat ze de hoeken inkijken. Zie het plaatje, het is een bovenaanzicht, het drumstel staat bovenaan.Dit noemen ze een ORTF opstelling, daar maak je fijne stereo opnamen mee.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/ORTF-Stereo.svg/800px-ORTF-Stereo.svg.png

Sluit de mics aan op twee kanalen van de mengtafel, draai de linker panpot helemaal links en de ander helemaal rechts, en sluit de USB op de computer aan. Nu kan je opnemen, als de computer de mengtafel herkent. Zorg dat je de goeie drivers hebt. (Kan je wel bij Allen & Heath vinden, effe zoeken.)

-Martijn-
19 april 2011, 19:08
Het is eigenlijk heel simpel:
Van kanaal 1 zet je de PAN helemaal naar links, van kanaal 2 helemaal naar rechts. Als je het mengpaneel als stereogeluidsbron geconfigureerd hebt krijg je nu 2 sporen; links en rechts. Zo kan je twee microfoons onafhankelijk van elkaar opnemen.