PDA

View Full Version : Definieerbaar geluid op het Podium



ibanez-freak
19 april 2011, 12:37
Hallo,

Mijn band en ik hebben lange tijd in de oefenruimte doorgebracht en zijn sinds kort begonnen met optreden.
Nu stuiten we op een probleem. Onze zangeres die in de oefenruimte altijd heel goed zingt heeft op het podium moeite met het horen van het geluid via de monitoren. Ze hoort alles natuurlijk wel maar voor haar word het een soort waas van geluid. Hierdoor kan ze de juiste toonhoogte niet meer vinden.

In de oefenruimte hebben we gewoon een simpele PA en allemaal onze instrumenten met versterkers.
Hier heeft ze dit probleem niet.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?
De samenstelling van de band is.
Zang
Gitaar
Toetsen
Basgitaar
Drums

Groeten,

Patrick

budje
19 april 2011, 12:56
heeft de zangeres wel een monitor?

ibanez-freak
19 april 2011, 13:02
In de oefenruimte heeft ze geen monitor.
Die heeft ze ook niet nodig denk ik omdat het in de oefenruimte heel goed gaat.

muziekschuur
19 april 2011, 13:07
Live jongen. Live. Je zult samen met de plaatselijke geluidstechnicus die monitor af moeten leren stellen. Da's inderdaad iets wat je moet leren. Gun mekaar de tijd om dit soort fouten te maken. Het gaat niet anders.

pimmetje
19 april 2011, 13:10
Poeh... kunnen meerdere dingen zijn.
Ff eerste voorzetjes:

- Is de zangeres gewend om zichzelf juist niet goed te horen? (schrik-effect als je bij oefenen vooral je interne stem hoort en live de monitor vol confronterend je echte stem laat horen :D)
- Is er één instrument waar ze haar toon vanaf laat hangen, die juist niet lekker over haar monitor komt?
- Doen jullie te veel instrumenten (onnodig) over de monitors / haar monitor, waardoor zo'n "waas" kan komen?

Maar ik denk dat muziekschuur 't aardig samenvat: Live jongen :D.

ibanez-freak
19 april 2011, 13:19
Ik denk niet dat onze zangeres last heeft van het schrik-effect.
We hebben ook al demo's opgenomen etc dus haar stem goed horen is ze wel gewend.

Het instrument waar zij de toon vandaan haalt. Tja dat is lastig. Ze wil heel graag vasthouden aan de gitaar maar omdat we veel distortion gebruiken in onze nummers kan ze daar niet veel van maken als het over de monitor komt. (Vooral het laag)

We zijn natuurlijk wel een beginnende band met optredens en moeten live dus nog veel leren.
Omdat onze drummer en ikzelf afgestudeerde geluidstechnicus zijn letten we er al wel op dat we niet per persoon de hele band op onze monitor willen hebben. Wat wel zo is is dat iedereen uit de band (tja ik kan er niks aan doen) gitaar op zijn of haar monitor wil. Misschien dat dit zorgt voor die waas van geluid.

EuroCinema
19 april 2011, 13:25
Veel bands spelen live gewoon een stukkie harder vanwege adrenaline en/of egootjes. Laat haar het eens met goede oordoppen proberen, als ze die nog niet gebruikt.

Harald
19 april 2011, 13:26
Omdat onze drummer en ikzelf afgestudeerde geluidstechnicus zijn

:???: Dan zou je hier toch uit moeten kunnen komen lijkt me...

Misschien eens een keer met monitor oefenen, en kijken wat de zangeres prettig vindt? Onze zangeres neemt trouwens eigen monitoring mee, en hoort daarover alleen zichzelf... We proberen wel het volume op het podium in de hand te houden. Hoe minder we over de monitor moeten krijgen, hoe beter.

ibanez-freak
19 april 2011, 13:46
Ik ben het er mee eens dat je zo weinig mogelijk geluid op het podium wil hebben.
Veel mensen zeggen dan ook zet je versterker wat harder zodat je meer het oefenruimte idee krijgt.

Dit kan in veel gevallen ook wel maar in het specifieke geval waar wij inzitten niet echt.

We doen namelijk mee aan een contest en staan inmiddels in de halve finale.
Het geluid word daar als volgt geregeld. De gitaar versterker en bas versterker staan allebei op volume 1. Dit omdat anders de PA overbodig zou zijn. (het is een kleine zaal)

Ik sta meestal achter het mengpaneel en vraag wat de muzikanten op de monitor willen hebben en zij zich het prettigst bij voelen. Ik heb inmiddels 2x zelf op het podium gestaan:P. Daarom vraag ik mij af in dit specifieke geval kan je toch niet anders dan gitaar en bas over de monitor te drukken?

Harald
19 april 2011, 13:52
In cafeetjes hebben wij niet eens monitoring behalve voor de zang, als we met eigen spullen spelen. De band moet gewoon zelf een redelijke balans kunnen maken, gitaar licht over de PA, maar meer voor de spreiding, en bereik naar achteren (over publiek heen) dan voor het volume. Bas gaat bij ons dan niet eens over de zaal installatie, net als drums. (al zou bassdrum vaak wel goed zijn, maar we hebben geen extra laag speakers) Als het probleem dan is dat de zangeres de gitaar niet hoort, richt de gitaarversterker dan op haar. (wij proberen juist het omgedraaide, gitaar weg van zang, en zangmonitor wegdraaien van mij )

edje kadetje
19 april 2011, 14:55
zo weinig mogelijk geluid op het podium - dus gitaren en bas zo zacht als nog kan en zo min mogelijk instrumenten over de zangmonitoren.

showband
19 april 2011, 15:18
Omdat onze drummer en ikzelf afgestudeerde geluidstechnicus zijn
??????????? (naam opleiding? ;) )

Nog es wat over geschreven:
http://members.ziggo.nl/showband/adrenaline.htm

suggesties:
1-Ontspanningsoefeningen voor de zangdame. Dat ze haar stembanden niet te hard gaat aanspannen.

2-Monitors beter Plaatsen

3-die gitaar (nodig voor toonhoogte referentie?) met eq wat uitdunnen tot het middengebied. (Y-prikken over twee kanalen voor separate EQ als je FOH/mon over een tafel doet.

enz enz
allemaal dingen die je bij je studie had moeten horen.


Het geluid word daar als volgt geregeld. De gitaar versterker en bas versterker staan allebei op volume 1. Dit omdat anders de PA overbodig zou zijn. (het is een kleine zaal)

Ik sta meestal achter het mengpaneel en vraag wat de muzikanten op de monitor willen hebben en zij zich het prettigst bij voelen. Ik heb inmiddels 2x zelf op het podium gestaan:P. Daarom vraag ik mij af in dit specifieke geval kan je toch niet anders dan gitaar en bas over de monitor te drukken?

over het algemeen: Backline naar de oren richten en zacht, maar wel hard genoeg voor de noten te horen natuurlijk.
ZEKER geen basgitaar op monitors!!!!! En zelden gitaar

Sterker nog. Als het echt een kleine zaal is kan een goed ingeregelde backline voor bas/gitaar/drums wel eens beter klinken dan basgitaar en gitaar uit de PA.

pimmetje
19 april 2011, 16:34
De gitaar versterker en bas versterker staan allebei op volume 1. Dit omdat anders de PA overbodig zou zijn. (het is een kleine zaal)


Als het probleem dan is dat de zangeres de gitaar niet hoort, richt de gitaarversterker dan op haar. (wij proberen juist het omgedraaide, gitaar weg van zang, en zangmonitor wegdraaien van mij )+1.

Sowieso in zo'n kleine zaal ff checken wat het beste werkt. 't Is niet altijd de beste optie om de PA al het geluid te laten doen en de versterkers daartoe op absoluut minimum te zetten.

Je kan misschien in overleg met de geluidslui eerst een net podiumgeluid proberen te krijgen, waarbij jullie elkaar gewoon OK horen zonder dat alles over de PA en monitors gaat. Zangmonitortje voor de zangeres erbij. Eventueel een paar dingetjes extra over de monitor als 't echt moet.

Vanuit die situatie van een prettig podiumgeluid kan de PA 't dan aanvullen tot het gewenste zaalgeluid.

Ik weet niet of die tijd er uberhaupt is, want dat kost natuurlijk ff een snel checkje. Sowieso vooraf ff over bellen met de geluidslui (of langsgaan)... een vriendelijk gesprekje creert vaak plots voldoende bereidheid en tijd :D.

Arvoitus
20 april 2011, 02:09
Wat is jullie repetitie opstelling en wat is jullie podium opstelling? (met opstelling bedoel ik waar je staat, plaatsing van versterkers etc).

Probeer op het podium eens jullie repetitie opstelling en andersom.