PDA

View Full Version : Andere snaren Semi-Akoestische gitaar?



Rowie100
18 april 2011, 23:13
Hallo mensen,

Ik heb nu sinds een aantal maanden, een Gomez 001CEQ/BK Semi-Akoestische gitaar, waarop 3 stalen snaren (E-A-D snaar), en 3 nylon snaren (G-B-E snaar) zitten.

Is het mogelijk om hier andere snaren op te zetten, bijvoorbeeld een setje van 6 stalen snaren, om het scherpere akoestische geluid te krijgen? Krijg ik dan geen last van complicaties, zoals bijvoorbeeld hogere spanning, wat kan zorgen voor nekbreuk of iets dergelijks?

Ik ben nieuw op het GitaarForum, correct me if I do something wrong, please :noob:

ellisvertellis
18 april 2011, 23:20
Nylonsnarige gitaren zijn niet bedoeld om met stalen snaren uitgerust te worden. Er is een groot verschil in spannig tussen nylon en stalen snaren en jouw gitaar is niet gemaakt om die spanning op te vangen. Niet doen dus.

Voorts welkom!

Rowie100
18 april 2011, 23:30
Jammer :( Had stiekem gehoopt dat het wel kon. In ieder geval, bedankt voor dit snelle antwoord :)

LaurentB
18 april 2011, 23:40
Nee, je brug kan dan eventueel van het bovenblad getrokken worden, je bovenblad kan vervormen en misschien nog de hals ook inderdaad. dus beslist niet doen.

Je hebt het wel goed gehoord, een nylonsnarige gitaar heeft een heel ander geluid dan een staalsnarige.

Overigens hebben ook die drie snaren op jouw gitaar die metalen windingen hebben een nylon vezelkern, dus ook die zijn anders dan de lage snaren op een staalsnarige gitaar, want die hebben een stalen kern.