PDA

View Full Version : HELP!! Tijdens repeteren doet het overdrive kanaal van Hotrod deville 't opeens niet.



Robdop
18 april 2011, 22:43
Zoals de titel het al zegt. We waren rustig aan het repeteren voor een groot optreden deze zondag en zomaar opeens hoor ik niets meer. Dus ik denk "gek", maar niets bijzonders, ik switch kanaal naar clean, en daar heb ik wel geluid. dus switch weer naar overdrive, maar daar gebeurd weer niets....
Overdrive doet helemaal niets, ook more drive niet.
Ik hoor ook een hardere plop dan normaal bij switchen, en bij het hardzetten van de versterker hoor ik heel licht nog een clean geluidje.

buizen branden allemaal nog, zekering is niet doorgebrand en verder weet ik niets wat ik moet checken.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Ik ga morgen bellen met de zaak waar ik hem gekocht heb, maar ik dacht mischien weet iemand hier wat het is?

Groetjes,

Liquid_Metal
18 april 2011, 22:48
Je moet ook niet 'rustig' repeteren :rockon:.
Het kan van alles zijn maar toch is de meest simpele optie om te checken een buis. Ik weet niet of ze kapot kunnen zijn als ze nog gloeien.

Robdop
18 april 2011, 22:51
ik heb nog nooit een brandende kapotte lamp in huis gehad, dus ik neem aan dat ze dan nog goed zijn. Maar ik heb niet doorgeleerd in de techniek , weet er geen bal van:dontgeti:

sjaak1990
18 april 2011, 23:30
Kapotte buizen kunnen gewoon gloeien hoor, zou dus eerst eens kijken welke buisjes wat doen en een nieuwe op het juiste plekje proberen te steken

Robdop
18 april 2011, 23:38
maar waarom doet alleen mijn clean kanaal het nog als één van de buizen kapot is?

ik heb trouwens geen buizen op voorraad en heb er geen verstand van dus ik ga er niet aan zitten pielen.

Scopperloit
18 april 2011, 23:43
maar waarom doet alleen mijn clean kanaal het nog als één van de buizen kapot is?

ik heb trouwens geen buizen op voorraad en heb er geen verstand van dus ik ga er niet aan zitten pielen.

Ik kan me vergissen, maar als het cleane kanaal alleen bijv. buis V1 (1e preamp stap) gebruikt zal de buis op V2 (voor crunch, die mogelijk defect kan zijn) niet gebruikt worden en heeft het geen invloed in de signaal keten.

Aangezien je al aangeeft er geen verstand van te hebben doe je er ontzettend verstandig aan morgen even een reparateur te contacteren.

Robdop
18 april 2011, 23:54
okee, bedankt voor je uitleg! dit heldert een boel op.

dat leek mij inderdaad ook het beste.

sjaak1990
19 april 2011, 11:31
Tja reparateur, zou er mooi eerst zelf naar kijken maar ben ook altijd eigenwijs, waarom zou je het anders hier vragen?

http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=6598023&postcount=4
Als dat klopt dan kan het dus goed zijn dat je v2 buis kapot is. Als die niet door het clean kanaal gebruikt wordt dan blijft het cleane kanaal dus gewoon werken.
En tja pielen? Je trekt er een buisje uit en duwt er een nieuwe in, dat is niet moeilijk en preamp buisjes kan je zonder zorgen wisselen.
Geen garantie dat het een kapotte buis is maar je kan het toch altijd proberen? Reserve buizen hebben is sowieso altijd handig.

cluseau
19 april 2011, 12:22
maar waarom doet alleen mijn clean kanaal het nog als één van de buizen kapot is?

Omdat voor het drive kanaal een extra gainstage (V2b) wordt ingezet. Als net deze triodehelft defect raakt kun je alleen nog clean spelen. Bij clean wordt V2b ge-bypassed. Maar..... het kan net zo goed iets anders rondom V2b zijn. Ik zou eerst V2 vervangen en als dat niet helpt even naar de EHBAP.

Frans.

Robdop
19 april 2011, 12:36
Okee hartstikke bedankt allemaal!
Dus pre-amp buizen vervangen kan sowieso geen kwaad?
Want dat maakt de kwestie een stuk makkelijker :)

cluseau
19 april 2011, 12:39
Okee hartstikke bedankt allemaal!
Dus pre-amp buizen vervangen kan sowieso geen kwaad?
Want dat maakt de kwestie een stuk makkelijker :)

Mag, maar V2 zou genoeg moeten zijn. Werkt dat niet heeft het geen zin de rest ook te vervangen.

Robdop
19 april 2011, 12:51
v2 is dus vanaf links de 2e buis?

(de 2 6l6 's niet meegerekend)

cluseau
19 april 2011, 12:57
v2 is dus vanaf links de 2e buis?

(de 2 6l6 's niet meegerekend)

Je hebt drie kleine buisjes, de middelste daarvan is V2

Robdop
19 april 2011, 16:17
gefixed!
Het probleem was zo erg nog niet, buisje was los komen te zitten.
Even aandrukken en het was goed!
toch nog maar even een softec buisje gehaald voor het geval dat er wel één kapot gaat..

allen erg bedankt :)

sjaak1990
19 april 2011, 16:40
Fijn dat het zoiets kleins is! En goed een extra buisje te hebben :)

Scopperloit
19 april 2011, 20:00
Altijd fijn om te lezen dat de oplossing ontzettend eenvoudig bleek te zijn :). Reservebuizen in je bezit hebben kan nooit kwaad inderdaad.

Fiendish
19 april 2011, 20:30
gefixed!
Het probleem was zo erg nog niet, buisje was los komen te zitten.
Even aandrukken en het was goed!
toch nog maar even een softec buisje gehaald voor het geval dat er wel één kapot gaat..

allen erg bedankt :)

SoVteK rob, sovtek :soinnocent:
Maar het is inderdaad altijd handig om op zijn minst wat vervangende preamp buizen te hebben voor nood.
Al zou ik zelf liever Tung Sol, Svetlana of JJ gebruiken in een Fender, maar da's een persoonlijke keuze na wat ervaringen met wat cheapo Sovteks.

Robdop
19 april 2011, 21:20
oeps, sovtek dus!

ik moet idd nog maar eens gaan kijken naar andere buisjes gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ze hadden alleen maar standaard buisjes dus beter iets dan niets.

gewoon om mijn eigen topic te kapen, als ik iets meer mid in mijn versterker wil, welke pre-amp buis raad je me aan?

Fiendish
19 april 2011, 23:16
Svetlana's zou ik zeggen, maar misschien dat anderen daar een andere mening over hebben.
Die sovteks iig niet, die vond ik altijd erg weinig mid hebben.
Anders TAD 12AX7A's misschien, of Groove Tubes.

flo123
20 april 2011, 12:03
Dit kan helpen een buis te kiezen:
https://www.tube-town.net/info/doc/tt-tubemap.pdf

Epic
20 april 2011, 13:43
Ik heb zelf een Fender Blues Deluxe en daar vind ik het ook wel raar dat de buizen naar onder 'hangen' maar zonder enige bevestiging (veertje o.i.d).

http://www.guitarengineeringltd.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/100x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/-/s-h146.jpg

Iemand ideeen om dit later in te bouwen ?

cluseau
20 april 2011, 23:14
Iemand ideeen om dit later in te bouwen ?

Hoezo ideeen? Nico heeft die toch gewoon. Kun je altijd naderhand inbouwen

klik (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=43_51_106&products_id=466)

Als alternatief kun je het type met de veren gebruiken, plaats onder de bevestigings schroefjes twee soldeeroogjes om de veren in te haken. Zijn ze geklonken zul je ze uit moeten boren.

Voor de kleine buisjes is het nog het beste een voet met afschrerming te monteren. Daar zit ook een veer in om de buis op zijn plaats te houden.