PDA

View Full Version : Na 50 jaar ben ik dan hier!



koospuja
18 april 2011, 09:15
Flink wat jaren heb ik de aanschaf van een gitaar uitgesteld. Simpel om het feit dat ik 4 vingers mis aan mijn rechterhand (vanaf geboorte) dus zou ik wel niet kunnen spelen. Ben nu 50+ en vind het tof om mooie klanken te maken en mezelf wat basics bij te brengen om mijn Epiphone Dot en valvotronics versterkertje. Hendrixs is niet mijn achternaam maar ik heb er wel schik in om wat te tokkelen. Naast het leren van de bekende intro's en licks wil ik ook soundscapen. Gewoon mooie klanken maken en modeleren.
So here am I

Koos

beruk
18 april 2011, 09:24
Welkom Koos!

Harry
18 april 2011, 13:46
hoi Koos, welkom! Goed dat je alsnog aan de gitaar bent geraakt!

SantaX
18 april 2011, 14:10
Welkom hier! Er was eens een gitarist die ook een probleem had met zijn hand. Django heette die.
http://www.youtube.com/watch?v=-iJ7bs4mTUY

Die jongen is nog best ver gekomen :cheerup:
Veel speel en forumplezier!

Duhsjaak
19 april 2011, 05:01
Hi
Ik heb best wel eens medelijden met de moderators. Die zien telkens die gasten met hun stokpaardjes langskomen en ja... ik ben er ook zo een.

Geen idee wat er mankeert aan je hand, maar ik zou zeggen beter aan je hand dan aan je hoofd.

Op jouw leeftijd nog beginnen met gitaar spelen vereist toch het bijstellen van het streefniveau. Daaraan is niet te ontkomen.

Ik heb ooit gitaar leren spelen in een open stemming. En mezelf beloofd dat ik al die ingewikkeld doenerij op een gitaar aan de werkelijk goden over zou laten.

Wat ik speel is in essentie ook onder bluesnegers het startpunt. Die slaven hadden echt geen tijd voor technische finesse.

Wat er overblijft is een tot op het bot uitgeklede manier van spelen. Ik doe dat nu 50 jaar en het bevalt mij bijzonder goed. Maar ik kan me voorstellen dat andere keuzes ook heel andere muziek hadden opgeleverd. De eventuele bedenkingen daarover bewaar ik tot een volgend leven. Nu heb ik nog dagelijks veel plzeier met Ma Guitarre (Johnny Halliday 1964 of 65).

Here goes:

Mijn favoriete is open D, maar dat had je al begrepen.
Misschien heb je er wat aan.

Alle alternatieven staan genoteerd, uitgaande van de standaard stemming.
Sommige stemmingen lenen zich meer voor plukken, terwijl vooral de open stemmingen mooi klinken als een klok klinkende akkoord.

Er wordt hier op het net veel aandacht besteed aan de vraag welk hout klankverschil geeft etc. maar het gegeven dat bij bij in essentie alle snaren in de basis accoorden altijd even lang zijn (en wat dat dus doet voor de klank van je gitaar) is iets waar niet altijd bij wordt stilgestaan.

Stemmingen die uitgaan van extreem opdraaien van snaren wil ik niet eens naar kijken; kan ik net zo goed zelf mijn gitaar kapot slaan.
Ik ga uit van een oplopende schaal van afwijkingen. Er zal best het nodige tussen staan dat je gewoon kent.

Genoteerd:
- naam van de stemming
- soms korte opmerking over wie die stemming gebruikt en zo
- stemming per snaar
- verlaging of verhoging ten opzichte van de standaard stemming

Dropped D
6 5 4 3 2 1
D A D G B E
-2 0 0 0 0 0

Double dropped D
6 5 4 3 2 1
D A D G B D
-2 0 0 0 0 -2

Open G
In de blues vaak Spanish tuning genoemd
Nu soms KEEF tuning, naar Keef Richards vanzelf
Omdat de laagste snaar vaak moet worden gedempt sloopt K de snaar van zijn gitaar
John Renbourn, Robert Johnson, Joni Mitchell, Muddy Water; goed gezelschap
Klinkt erg folk achtig
6 5 4 3 2 1
D G D G B D
-2 -2 0 0 0 -2

Open D
Zeker en vast mijn favoriet
6 5 4 3 2 1
D A D F# A D
-2 0 0 -1 -2 -2

DAD-GAD
Klinkt alsof het al eeuwen oud is. Dat is niet zo. Geďntroduceerd door Davey Graham. Eind ’50, begin ’60. Bekend gemaakt door Pentangle’s John Renborn rond 1968. Gejat door Led Zeppelin’s Jimmy Page (Black Mountains side) rond 1970 die, vanzelf, de eerdere uitvoeringen nooit had gehoord!
Lastig in de vingers te krijgen. Het is namelijk geen open stemming. Maar met enig gepruts ligt de Keltische zweef teef muziek aan je voeten
6 5 4 3 2 1
D A D G A D
-2 0 0 0 -2 -2

Afdeling rariteiten

Open E5
Favoriet van Stephen Stills en (naar ik mij laat vertellen) de Gary Glitter Band. Maar die laatst meneer had wel meer curieuze voorkeuren
Stephen S plukt vooral, terwijl anderen hem gebruiken voor powerchords
Zou m alleen gebruiken op een gitaartje waar je niks aan vindt. De spanning is erg onevenwichtig verdeeld
6 5 4 3 2 1
E B E E B E
0 +2 +2 -3 0 0

Dropped D
6 5 4 3 2 1
E A D G B D
0 0 0 0 0 -2

Luit
E A D F# B E

All the forths
(gelijke interval heeft zeker voordeel)
6 5 4 3 2 1
E A D G C F
0 0 0 0 +1 +1

Nashville
Handig! Hoef je niks te leren! Als je al gitaar speelt natuurlijk!
Elektrisch diktes (akoestisch: geen idee) suggestie:
0,24 – 0,15 – 0,12 – 0,17 – 0,13 – 0,10
6 5 4 3 2 1
E A D G B E
+12 +12 +12 0 0 0

Enjoy!
Vriendelijke groet,
Gus

koospuja
19 april 2011, 11:10
Voel me nu al thuis hier.
Aangezien dus mijn tokkelvermogen niet erg hoog zal worden en ook van ambientmuziek hou ga ik toch wat leuke effecten zoeken op marktplaats om toch al leuke klanken te toveren zonder al te veel techniek.
Ik geniet nu al van al die geluien die ik teweeg kan brengen met mijn versterkertje en pakweg 5 accoorden die ik nu ken.

SantaX
19 april 2011, 16:20
Ik moet zeggen Koos, dat nadat ik je bericht las ik een hele tijd heb moeten denken. Wat zou ik doen als ik die functionaliteit verlies. Hoe zou ik dat proberen op te lossen. Misschien, geen idee of het werkt, is zoiets wel eens leuk om eens mee te stoeien: http://www.samplesmith.com/articles/Artificial_Harmonics/resources/Thumbpick%20H%20at%2015thsmall.jpg

Een thumbpick heet zoiets en het is een plectrum dat je om de vinger schuift.
Ik kan je hand niet zien, dus misschien is dit wel een heel onzinnig idee, maar misschien kun je met een soortgelijke constructie wel uit de voeten. Als je vinger motorisch in orde is zou je met zoiets alsnog aan de tokkel kunnen geraken ;)

koospuja
19 april 2011, 16:41
he santax,
Heb ik geprobeerd. En het werkt maar als beginnend speler voelde ik dat nu er een keuze gemaakt moest worden tussen met of zonder en het is zonder geworden. Gaande weg het oefenen komt er wel meer gevoel voor om de juiste snaren op de juiste manier te raken. Ik zie het maar als een soort persoonlijk handschrift. Het belangrijkste is dat je de dingen doet met de bagage die meegekregen hebt en je niet te snel laat afleiden of vergelijken met anderen.
Ik krijg er steeds meer aanhoorbaar geluid uit en dat is al kickkuh.:metal:

SantaX
19 april 2011, 16:53
Koos, daar heb je helemaal gelijk in! :ok:

Duhsjaak
20 april 2011, 21:30
Koos, daar heb je helemaal gelijk in! :ok:

Volmaakt off topic, sorry.
@SantaX
Dank je voor het plaatsen van een Django R filmpje. Super.
De muziek van mijn pa, waar ik al mijn hele leven mee omringd ben.
Heel fijn.
Vriendelijke groet, Gus