PDA

View Full Version : Minimalist?



Trololo
17 april 2011, 22:24
Heuj, ik ben al een tijdje aan het kijken naar wat pedaaltjes om een boardje mee aan te leggen, nu heb ik afgelopen week de TC polytune (handig voor live) en flashback gehaald. Ik ben er nu iniedergeval al achter dat ik de flashback terug doe, ondanks dat het een mooi ding is en de looper leuk is, ik weet gewoon zeker dat ik het niet ga gebruiken. Het enige waar ik zeker van weet dat ik het nog wil halen is een overdrive en boost (waarschijnlijk de Rt. 66 of Fulldrive 2). Ik heb weinig verstand van al die pedaaltjes en wat voor geluiden je er allemaal uit kan halen. Het is niet dat ik persee meer pedaaltjes wil (in tegenstelling zelfs, scheelt in de kosten) maar ik heb het gevoel dat ik gewoon niet weet wat er allemaal mogelijk is, zeker als ik kijk naar al die grote boards die mensen hebben. Hebben jullie ideeën wat ik allemaal zou kunnen uitproberen? Of ben ik gewoon een minimalist? Ik speel vrij regelmatig live in een popbandje en speel thuis veel van Kings of Leon, Arctic Monkeys, The Strokes, etc. De rest van m'n gear bestaat uit een Vox AC50c2, Fender Telecaster en Epi Sheraton II.

Cageman
17 april 2011, 22:30
Aan je muziek te zien zou je misschien eens voor een fuzz kunnen kijken, en ook een wah wah zou niet misstaan. Ik had zelf altijd een heel groot board met van alles erop en eraan, maar die begint nu langzaam in te krimpen. Beetje back to the basics, ook leuk :)

TimS
17 april 2011, 22:33
Ik zou zeggen dat je een delay goed kunt gebruikt voor KOL. :???:

Trololo
17 april 2011, 22:41
Ik zou zeggen dat je een delay goed kunt gebruikt voor KOL. :???:

Jup dat dacht ik ook, vooral voor het nieuwere werk. Maar ik ben een beetje teleurgesteld, het kan ook aan de flashback liggen, ik vind hem niet subtiel genoeg. De delay's die eruit komen zijn me echt zo U2 achtig. Misschien is één simpele delay makkelijker, in plaats van tig soorten delay in 1? Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik het pedaal nog niet goed heb doorgespit. Zou je een voorbeeld kunnen geven van bijvoorbeeld een KOL song en hoe de delay hierin wordt gebruikt?

Trololo
17 april 2011, 22:45
Aan je muziek te zien zou je misschien eens voor een fuzz kunnen kijken, en ook een wah wah zou niet misstaan. Ik had zelf altijd een heel groot board met van alles erop en eraan, maar die begint nu langzaam in te krimpen. Beetje back to the basics, ook leuk :)
Wat is nou het verschil tussen fuzz en overdrive? Beetje googlen leert dat de fuzz wat natuurlijker is. Is het een substitutie voor bijvoorbeeld een Fulldrive of kan je deze dingen combineren voor verschillende sounds?
En inderdaad misschien nog een wahwah, ben alleen ook benieuwd of ik dit echt ga gebruiken.

Dank iniedergeval tot nu toe.

Mitch
17 april 2011, 22:50
Ja zeg, KOL, daar wil je wel delay hebben met je semihollow hoor. Alleen voor hun grootste hit al! Maar goed, gewoon géén dubbele delay instellen, geen triplet, feedback op een herhaling of vier en laag in de mix. Analoge delay gebruiken of lo fi. En een milde gain natuurlijk, maar die haal je makkelijk uit je amp, dat tweede kanaal van de AC50 is daar prima voor geschikt.

Afhankelijk van hoe je de twee kanalen hebt ingesteld een milde of juist een stevigere overdrive voor erbij zodat je keus hebt uit drie verschillende sounds, delaytje, een boostje of juist een compressor als limiter om jezelf makkelijker vóór- of achterin de mix te plaatsen, afhankelijk van je rol in de band. Heel misschien nog iets van modulatie, maar da's niet per se nodig.

Trololo
17 april 2011, 23:07
Thanks! Hier kan ik wel wat mee. Is het voor die delay dan niet beter om een simpelere enkel analoge delay te halen? Bespaar ik misschien ook nog geld mee.

Mitch
17 april 2011, 23:26
Daar kun je geld mee besparen maar ik zou het niet doen. Met de Flashback kun je later altijd nog andere dingen doen die je er nu misschien niet uithaalt.

Trololo
18 april 2011, 13:42
Het geluid dat er op die lage setting uit komt is vrij reverb achtig, toch?

Basileia
18 april 2011, 14:40
Misschien moet je eens kijken of er mensen in je omgeving zijn met wat pedaaltjes die je kunt uitproberen. :seriousf:

Trololo
18 april 2011, 15:21
Misschien moet je eens kijken of er mensen in je omgeving zijn met wat pedaaltjes die je kunt uitproberen. :seriousf:
Haha ja mooi, maar denk eerlijk gezegd dat er niet echt veel overlapping zit in wat jij mooi vindt en wat ik mooi vind haha.
EDIT: wat onderzoek (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-%28zelfgemaakte%29-pedalboard-v2.0&p=2595113#post2595113) leert dat dat inderdaad zo is, afgezien van eventueel de wah en de dyna comp.

bat
18 april 2011, 15:47
Ik ben ook redelijk basic in mijn effectenkeuze. Een drive en een wah en ik red me prima. En dan is die Wah ook nog eens luxe.

Toch heb ik ook een delay. Die gebruik ik zelden en als ik hem gebruik is het niet bepaald U2 delay, maar veel subtieler. Die delay hoort voor mij zeker niet tot de minimaal benodigde set-up en zou ik weer opnieuw moeten beginnen met het aanschaffen van pedaaltjes zou het zeker niet mijn eerste aanschaf zijn, maar als je er een hebt zou ik hem niet wegdoen. En als ik het mag geloven is die Flashback een heel veelzijdig apparaat, waar toch ook zeker een stuk subtielere geluiden uit te halen moeten zijn, gewoon die handleiding doorspitten en meerdere settings proberen.

Voor de rest: struin eens wat op marktplaats rond. Zeker de meer courante effecten (overdrive/distortion, chorus, delay, wah) van bekendere merken zijn behoorlijk waardevast qua tweedehandsprijzen, dus een "miskoop" raak je meestal zonder al teveel verlies wel weer kwijt.

Mitch
18 april 2011, 22:46
Het geluid dat er op die lage setting uit komt is vrij reverb achtig, toch?
Ik vind zelf reverb totaal niets met delay te maken hebben, maar ik weet dat mensen dat wel eens zo noemen. Dus "ja" :D Serieus, wat je misschien nu niet gebruikt kun je over een jaartje misschien in eens nodig hebben. Speel je net in een bandje met iets andere muziek bijvoorbeeld. Dan hoef je niet weer iets nieuws te halen. Lekker houden joh, die Flashback. Alleskunner in de positieve zin des woords.

apekop
19 april 2011, 01:28
Maar ik ben een beetje teleurgesteld, het kan ook aan de flashback liggen, ik vind hem niet subtiel genoeg. De delay's die eruit komen zijn me echt zo U2 achtig. Misschien is één simpele delay makkelijker, in plaats van tig soorten delay in 1? Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik het pedaal nog niet goed heb doorgespit.

als ik jou opmerkingen lees denk ik dat je gewoon nog niet met een delay kan omgaan en niet weet hoe je hem moet instellen. Die Flashback lijkt me een perfecte delay en is ook vrij goedkoop en heeft meer dan genoeg mogelijkheden. Ik zou je aanraden wat youtube filmpjes te zoeken over delay instellingen voordat je hem weg doet, er is zat te vinden.
De delay is voor mij in ieder geval effect nummer 1.

tidalwave_sideburns
19 april 2011, 08:14
Je zou ook 2e hands sites kunnen afstruinen voor een goedkope multiFX. Daar zitten meestal alle gangbare effecten al in, (flangers, phasers, chorus, echo, reverb, etc) en kun je je instellingen opslaan.

Als je eenmaal wat meer weet over effecten kun je later altijd nog een pedalencollectie beginnen en die multiFX voor dezelfde prijs weer proberen te verkopen.