PDA

View Full Version : Gitaar via monitoren



Wilson101
17 april 2011, 14:34
Hallo,

Ik heb laatst een Jamvox gekocht, een USB-interface waarbij je je gitaar aan kunt sluiten op de pc. Er zit ook software bij die effecten kan simuleren, zodat je het als het ware kan gebruiken als effectenbak.
Er zit een kleine versterker bij (2 x 0,75 watt geloof ik), maar het is ook mogelijk om je 'gewone' pc speakers (bijvoorbeeld een 2.1 setje) aan te sluiten op dit versterkertje.

Het geluid wat je dan krijgt is heel behoorlijk, maar nog steeds niet het niveau van een goede versterker natuurlijk. Ik besef me dat je met een speaker niet het niveau van een versterker kan halen, maar de reden waarom ik graag via de pc speel is de mogelijkheid om met backing tracks mee te spelen - en deze goed af te stemmen i.c.m. mijn gitaar.

Op een andere plek in dit forum werd ik gewezen op het bestaan van monitoren. Ik ga ervan uit dat dit beter is dan reguliere zware speakers.

Mijn opstelling zou dan als volgt worden:

Gitaar ----> paar pedalen (Boss RC-2, Wah Wah) ----> Jamvox

En die monitoren zou ik dan weer aan kunnen sluiten op de Jamvox.
(voor foto aansluitmogelijkheden van Jamvox:
http://www.untidymusic.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/06/750-jamvox_monitor_rear.jpg)

Ik weet nog weinig van monitoren...mijn doel is om hard mee te spelen met backing tracks. Ik heb gelezen over mensen die mixers gebruiken, of een mengpaneel...zou ik dit ook nodig hebben?
En waaraan moeten monitoren voldoen voor mijn beoogde doel? Moet je er één of 2 hebben? Actief of passief?

Bedankt!

Bert Gitaar
17 april 2011, 15:50
Wat ik bedoelde op je eerdere forum vraag over de ms16 was, dat dit ten eerste 2 hele goed klinkende speakers zijn voor je PC zijn met een tweede ingang. en een mic. ingang.
Je kan je jamvox via je PC laten lopen via de USB of via ingang 2 je jamvox rechtstreeks aansluiten.
Zonder iets te verplaatsen of om te pluggen van snoertjes.
Het zijn eigenlijk 2 homerecording monitoren of voor kleine studio's. En klinken ook zo.

Wilson101
17 april 2011, 16:07
Dankjewel voor je reactie. Zijn ze vergelijkbaar met het geluid van een amp? Daar ben ik naar op zoek. Monitoren moeten voor mij geschikt zijn voor een klein optreden. Je zegt dat ze geschikt zijn voor homerecording.

Als ik een klein optreden wil gaan doen via monitoren, moet ik dan letten op wattage bijvoorbeeld?

Bert Gitaar
17 april 2011, 16:15
Deze monitoren zijn 2 x 8 watt en voor home dingetjes bedoelt.
Woofer is 4". Ik vind ze bijzonder zuiver klinken en keihard. 80Hz-20.000Hz
Ik dacht dat je iets leuks zocht voor thuis.

Wilson101
17 april 2011, 16:16
Is ook zo Bert, voor thuis en voor eventueel voor kleine zaaltjes - voor zover daar geen PA aanwezig is.
Thuis setje moet gewoon heel hard kunnen!

Bijl
18 april 2011, 10:01
Als je wil optreden met een monitor speaker kan je een actieve vloermonitor gebruiken:

http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm

muziekschuur
18 april 2011, 10:22
Goede monitors voor thuis zijn er legio. Dan kom je in de buurt van studio monitors. Maar da's natuurlijk niets voor op het podium. Ik zou dat scheiden. Een alles in een is waarschijnlijk een teleurstelling.

Maar een Fender Mustang kan wel wat jij zoekt. Het is een gewone gitaarversterker met USB en kan dus backingtracks afspelen (als ik het product goed heb bestudeerd).

Actieve studio monitoren; kijk dan eens naar de Yamaha HS50. & zo'n Fender Mustang (er is de 1,2,3,4 en 5 (van een iniminie versterkertje tot 150watt stereohead met matching 4x12 cabinet (doet ook metal, country, clean, rock, rockabilly etc (met heel veel goed gekozen effecten aan boord).

http://www.youtube.com/watch?v=WANTeVVuhmE

Wilson101
18 april 2011, 14:14
Bedankt voor de reacties! Goed dat je zegt dat ik het moet scheiden, ik ben nu voornamelijk op zoek naar een fatsoenlijke studio monitor. Omdat ik veel met backing tracks speel, zoek ik naar een monitor en niet persé naar een 'normale' versterker, omdat - volgens mij - een versterker hifi-geluid minder goed weergeeft dan een monitor.

Is dat zo? Of geeft een actieve monitor hetzelfde geluid als een 'normale' versterker? (Omdat een actieve monitor ook voorzien is van een versterker? Of is dit weer anders..)

En moet ik waarde hechten aan het aantal watt bij studio monitoren?
Mijn doel is hard spelen, volume vaak hoog.

Dan nog iets: mijn oog is gevallen op een goede 'normale' speakerset van Logitech; de Z-2300. (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16836121122 )
Is dit net zo goed als een studio monitor met hetzelfde vermogen? Of is een studio monitor meer geschikt voor gitaar dan een 'standaard' speakerset?

bedankt!

muziekschuur
18 april 2011, 14:47
Ik mix op een Logitech Z-680. Maar ik gebruik ze niet voor het "goede/mooie geluid". Voor mij zijn het echt midrange (van het geluid) monitors. Ik gebruik ze als NS-10's of auratones.

Ik zou in jouw geval voor de Kurzweil KS40's gaan.
http://www.feedback.nl/shop/product/computer-en-recording/kurzweil-ks-40-a/100006284/112853

Die klinken echt een miljoen keer beter dan die Logitech's.

Maar als je 300 euro kan missen dan zijn de HS50's de betere keuze. Maar die Kurzweil monitors heb ik ook en zijn heel lekker.

Wilson101
18 april 2011, 16:42
Ik zag dat de Kurzweil monitoren een vermogen van 20 watt hebben.
De Logitech Z-2300 heeft een totaal vermogen van 200 watt!

Moet ik daar waarde aan hechten? Hoe meer watt, hoe beter?

En hoe is de bass van de Kurzweil monitoren?
In welk opzicht zijn de monitoren beter?

lefthandstrat
4 mei 2011, 16:37
maar het is ook mogelijk om je 'gewone' pc speakers (bijvoorbeeld een 2.1 setje) aan te sluiten op dit versterkertje.

En die monitoren zou ik dan weer aan kunnen sluiten op de Jamvox.
(voor foto aansluitmogelijkheden van Jamvox:
http://www.untidymusic.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/06/750-jamvox_monitor_rear.jpg)

Bedankt!

Hallo Wilson,

Ik heb ook een JamVox en het geluid is inderdaad wat mager. De speaker heb je helaas wel nodig, anders krijg je de software niet opgestart (interne dongel of zoiets). Mijn vragen: Hoe sluit jij er extra speakers op aan? Bij mij aan de achterzijde zitten aansluitingen voor grote stekkers (zeg maar, gitaarsnoerstekkers, weet niet hoe ik ze anders moet noemen). Doe jij dit met verloopstukjes of zo?

Bedankt voor je antwoord!

Wilson101
7 mei 2011, 16:16
Hallo Wilson,

Ik heb ook een JamVox en het geluid is inderdaad wat mager. De speaker heb je helaas wel nodig, anders krijg je de software niet opgestart (interne dongel of zoiets). Mijn vragen: Hoe sluit jij er extra speakers op aan? Bij mij aan de achterzijde zitten aansluitingen voor grote stekkers (zeg maar, gitaarsnoerstekkers, weet niet hoe ik ze anders moet noemen). Doe jij dit met verloopstukjes of zo?

Bedankt voor je antwoord!

Dat zijn inderdaad aansluitingen voor jackpluggen! Ik verander de normale aansluiting van mijn pc speakers naar een 'grote' plug:

http://www.tonecontrol.nl/images/products/370x320/Zomo_Jack_Plug_Adapter_Stereo_KA-2.png

Deze is meestal bijgeleverd bij een hoofdtelefoon. Die sluit ik aan op de achterkant van de Jamvox, Line uitgang L of R (ik heb toevallig een 5.1 setje, waarbij ik dus zowel L als R kan aansluiten).

Nu zou je geluid moeten hebben via je Jamvox speaker plus je pc speakers!