PDA

View Full Version : Hard



skabouter
17 april 2011, 12:26
Jeetje, was gister naar een metalfestival in het Witte Theather in Ijmuiden, godsamme wat was dat weer hard! Ik ga laatste jaren niet veel meer naar optredens, en de luidheid van de muziek speelt ook een rol. Ik heb prima op maat gemaakte oordoppen, die zelfs de muziek nog "redelijk" doen klinken, en tóch had ik gister (en nu nog een beetje) een suisende piep in mn hoofd. Dit trekt wel weg, en is nog geen permanente beschadiging, maar wel heel naar!

Wat bezielt de geluidsmensen en de zaalmensen toch dat alles zo hard moet. ook in de gewone kroeg is het soms oorverdovend, het ligt niet aan de metal. Alles is altijd maar hard. je hoort de muziek minder goed, en je molt je oren.

Sommige kroegen/zalen willen nog wel eens oordoppen verkopen aan de bar. Leuk gebaar, en absoluut nodig, maar dit is toch absoluut een flutoplossing. Sta je daar met van die gele herriestoppers in je oren, waar je nog voor moet betalen ook. PAK HET EENS AAN BIJ DE BRON EN GA GEWOON ZACHTER!

Voor mij was dit wéér een reden om dit dus niet veel meer te gaan doen. dood en dood zonde!

skanky
17 april 2011, 12:36
Veel geluidsmensen draaien inderdaad veel te hard. Maar soms ontkom je er niet aan om harder te gaan draaien dan je eigenlijk wil.
Variaties:
- Bij de soundcheck klinkt het dan prima, maar tijdens de show gooit de gitarist z'n 100 watt buizenstack open. Dan sta je als tech met de rug tegen de muur. Als de mixbalans dan niet goed is ben jij ineens de slechte technicus.
- De zaaleigenaar is doof en vindt dat het harder moet.
- Het publiek is doof en vindt dat het harder moet.
- De akoestiek van de zaal is kut en je moet harder draaien om meer direct geluid te creëren.

Maar nogmaals, soms zijn de geluidstechnici gewoon te lomp en draaien veel harder dan nodig is.

skabouter
17 april 2011, 12:41
ok, ik moet mss niet te hard roepen dat het de schuld van iemand is. ik begrijp dat wat je opnoemt allemaal oncontrolleerbare factoren zijn. Hoewel er natuurlijk best iets aan zwakke akoestiek gedaan kan worden, maar daar zijn de zaaleigenaren misschien te zuinig voor? Of zien het nut niet in. Veelal kom ik in betonnen ruimtes, waar dan giga speakers en subs staan. gekkenwerk.

Ik vind het echt heel fout dit allemaal, er zou echt iets aan gedaan moeten worden. Jammer dat het publiek hier zich veelal niet bewust van is. Maar er komen nu hele generaties aan met een discodip en verneukt gehoor. zoooonde!

Harald
17 april 2011, 12:46
Vaak genoeg idd. meegemaakt dat je je eerste set gespeeld hebt, en de muziek vervolgens nog 2 keer zo hard als de band moet... Meestal knap idioot, en buitengewoon vervelend, ik ben dan het liefst zo snel mogelijk weg, maar je moet toch je spullen nog inpakken.

Viel me bij de reakties op the Wall ook al op dat er mensen waren die het te zacht vonden! De plek zal wel een rol spelen, we stonden redelijk vooraan maar daar was het op het einde toch echt behoorlijk hard.(had wat minder gemogen van mij, en datzelfde heb ik van meer muzikanten (gitaristen, zou je toch zeggen dat die wel wat gewend zijn meestal) gehoord) Blijkbaar moet het ook voor het publiek steeds harder.

Het lullige is dan ook dat als je wel op een beschaafd nivo speelt, je afhankelijk van het publiek niet meer overkomt. Je hebt gewoon van die mensen die je alleen maar meekrijgt als het beukt :( Bij een publiek dat echt komt om te luisteren is het meestal niet zo'n probleem. Die vinden het vaak juist fijn.

EuroCinema
17 april 2011, 12:52
Vergeet 1 factor niet: the money! :sssh: Als de muziek zo hard staat dat je niet kan praten, wordt er aanzienlijk meer drank besteld. En dan zeg je misschien "ja maar IK blijf dan weg en bestel niks, ha!", maar lees dan bijvoorbeeld dit artikel...
http://www.spring.org.uk/2008/09/why-loud-music-in-bars-increases.php

skabouter
17 april 2011, 13:01
wow heftig artikel zeg! Als de reden is zijn het echt klootzakken, ik blijf dan echt maar weg hoor. Dat is het me gewoon niet waard.

hehe deze zin "Talkers aren't the best drinkers"...
omgekeerd is dat zeker wél waar!!

Bijl
28 april 2011, 13:23
Ik was laatst bij een hardcore avond in 't Paard in Den Haag. Born From Pain deed zijn naam eer aan dankzij de geluidstechnicus. Bij de soundcheck gingen de basgitaar en de kickdrum al snel richting de pijngrens, en tijdens het optreden was het laag en sublaag oorverdovend en hartritmestoornisverwekkend hard. De gitarist kwam nauwelijks meer door de mix en dat was erg jammer.

Daarna speelde Madball en die stonden veel minder hard, en het geluid was alsof je naar een CD'tje aan het luisteren was. Prachtige mix.

heinz3110
28 april 2011, 16:30
Vergeet 1 factor niet: the money! :sssh: Als de muziek zo hard staat dat je niet kan praten, wordt er aanzienlijk meer drank besteld. En dan zeg je misschien "ja maar IK blijf dan weg en bestel niks, ha!", maar lees dan bijvoorbeeld dit artikel...
http://www.spring.org.uk/2008/09/why-loud-music-in-bars-increases.php

Het blijkt ook, heb ik ooit ergens gelezen, dat drankgebruik de storende factor van harde muziek aanzienlijk dempt, ehm , of verdoofd, daar wil ik vanaf zijn. Dus onbewust ga je meer drinken om die -voor je oren- takkeherrie te verdoven.

Maar goed, ik snap het ook nooit zo hoor, kom je in kleine zaaltjes en /of kroegjes, en dan word de hele zooi doorversterkt met een buitenproportionele PA terwijl de drums onversterkt dan al hard zat is voor zo'n zaaltje . Tja, vind je het gek dat het publiek dan graag tegen de achterwand blijft staan.

Ik heb soms ook het donkerbruine vermoeden dat er dan zo'n geluidsman(-vrouw,zelden eigenlijk) bij zit die dan denkt:" het spul staat er, dus ga ik het gebruiken ook, anders ben ik te snel uitgedraaid met mijn knoppies". :)

Arvoitus
28 april 2011, 17:03
Ik heb soms ook het donkerbruine vermoeden dat er dan zo'n geluidsman(-vrouw,zelden eigenlijk) bij zit die dan denkt:" het spul staat er, dus ga ik het gebruiken ook, anders ben ik te snel uitgedraaid met mijn knoppies". :)
Onzin, ga één keer eens zelf achter de knoppen staan in een zaal/cafe die akoestisch niet helemaal perfect is en probeer dan maar eens op een ok volume (onder 95dBa) te mixen.

Natuurlijk zitten er ook dove mafkezen bij die niet weten wat ze doen (of er niks om geven), maar vaak kan de man achter de knoppen er niks aan doen.

heinz3110
29 april 2011, 12:30
Onzin, ga één keer eens zelf achter de knoppen staan in een zaal/cafe die akoestisch niet helemaal perfect is en probeer dan maar eens op een ok volume (onder 95dBa) te mixen.

Natuurlijk zitten er ook dove mafkezen bij die niet weten wat ze doen (of er niks om geven), maar vaak kan de man achter de knoppen er niks aan doen.

Akoestisch perfect bestaat niet in een zaal of cafe. Dan zal je toch eerst wat aan de wanden en inrichting moeten doen en daarna vooral het publiek als lopend dempingsmateriaal moeten weren of juist op strategische plekken moeten vastbinden. ;)

Als het drumstel al hard zat is, probeer dan niet als geluidsman de hele race bij te houden door het drumstel willens en weten uit te moeten versterken zodat het nog boven het eigenlijke drumstel uitkomt., dat is dus vaak overkill. Dat is wat ik met mijn "knoppies-draai-mensen" statement wil zeggen.

(En ja, die "knoppiesdraai-geluidsmensen" ben ik wel tegengekomen, en ja, ik heb ook wel voor kleine zaaltjes/kroegies gemixt, dus geheel onzin is het dus niet.. )

Trouwens. probeer hetzelfde trucje doorversterken met de gitaarversterkers die wellicht net zo hard staan als het drumstel op het podium, en je hebt de Decibel-poppetjes lekker aan het dansen. Vooral fijn en genietbaar in die zaaltjes/kroegjes die al gauw hard klinken door de ruimte zelf . Is dat dan een goede of slechte akoestiek?

En simpelweg de boel lekker opdraaien zodat de mix "controleerbaar" word - (omdat de akoestisch minder merkbaar,en dus beter werkbaar lijkt) maar het publiek met gele doppies laten rondlopen is m.i. het paard achter de wagen spannen. Het kan vaak heus zachter.

Gelukkig zijn er ook zat geluidsmensen die op een zeer pragmatische manier toch een zeer prettige en goede mix neerzetten zonder dat het afschuwelijk hard hoeft te worden. Een heerlijke verademing vind ik.

crapton
30 april 2011, 06:48
JPAK HET EENS AAN BIJ DE BRON EN GA GEWOON ZACHTER!

He-le-maal mee eens.

Wat mij verbaast is dat je een flink bedrag neertelt voor een optreden en dat er 1 geluidslul is die de zaak zo giga weet te verkloten. Niemand die ingrijpt??? Managers of organisatie doen niets...

Ik was laatst bij een concert van Skunk Anansie in de HMH. Daar kan (!!) je een perfect geluid in elkaar steken. Die installatie is goed - als je weet hoe je moet mixen. De vent die bij Skunk achter de knoppen zat was dus prototype geluidslul. En daar heb je 50 € voor neergeteld, doet Skunk Anansie d'r stinkende best en dit was 1 grote bas en bassdrum brij. Echt zonde. Zo hard dat mijn shirt wapperde. Nergens voor nodig.

zeiler
30 april 2011, 07:09
hmmm... wat mij de laatste keren opviel bij optredens waar ik dan wel eens kom (ok, geen cafés maar vooral in kerken en zaaltjes is dat ik steeds vaker digitale drumstellen zie: niet zo cool en het drumt denk ik ook minder lekker, maar het volume kan hiervoor zeker in kleine zalen zoveel beter geregeld worden!!!

Ik ben afgelopen jaar bij een band gestopt waar het hard spelen echt wel een issue was: elke keer klaagden er mensen maar de bandleider kon niet zo goed tegen kritiek dus deed er niets aan ;)!

daarbij ben ik zowieso niet echt van harde livemuziek tenzij 't goed is: ik zit regelmatig in 'de Beurs' in Groningen: zitten vaak en paar gasten op d epiano en en gitaar te spelen (akoestisch) met een speciaalbiertje en een paar vrienden: kun je tenminste nog met elkaar praten... kom ik direct op dat artikel: bizar gewoon :o!!!

als laatste: ik merk dat met geluidstechnici erg moeilijk werken valt en ze er vaak een 'eigen waarheid' op nahouden! TOt nu toe heb ik één keer gehad dat het geluid was zoals iedereen het wilde (als ik zelf moest spelen) maar dat was dan direct in theater de Flint in Amersfoort waar je een goed geluid ook wel mag verwachten :)!

Mr. Dynamite
5 mei 2011, 22:47
Tja dat blijft altijd een issue. Als wij in zaaltjes spelen dan hoef vaak alleen de zang maar versterkt te worden, je hoort het toch wel. Vaak speel je dan op een volume dat het zonder oordoppen na tijd wel merkbaar is maar met gewoon goed is. Vind ik zelf ook het fijnste als ik naar een optreden ga.

En voor de decibel mannetjes, alpine oordopjes met verwisselbare filters mee. ;)

Arvoitus
6 mei 2011, 12:41
Als het drumstel al hard zat is, probeer dan niet als geluidsman de hele race bij te houden door het drumstel willens en weten uit te moeten versterken zodat het nog boven het eigenlijke drumstel uitkomt., dat is dus vaak overkill. Dat is wat ik met mijn "knoppies-draai-mensen" statement wil zeggen.

(En ja, die "knoppiesdraai-geluidsmensen" ben ik wel tegengekomen, en ja, ik heb ook wel voor kleine zaaltjes/kroegies gemixt, dus geheel onzin is het dus niet.. )

Trouwens. probeer hetzelfde trucje doorversterken met de gitaarversterkers die wellicht net zo hard staan als het drumstel op het podium, en je hebt de Decibel-poppetjes lekker aan het dansen. Vooral fijn en genietbaar in die zaaltjes/kroegjes die al gauw hard klinken door de ruimte zelf . Is dat dan een goede of slechte akoestiek?

En simpelweg de boel lekker opdraaien zodat de mix "controleerbaar" word - (omdat de akoestisch minder merkbaar,en dus beter werkbaar lijkt) maar het publiek met gele doppies laten rondlopen is m.i. het paard achter de wagen spannen. Het kan vaak heus zachter.

Gelukkig zijn er ook zat geluidsmensen die op een zeer pragmatische manier toch een zeer prettige en goede mix neerzetten zonder dat het afschuwelijk hard hoeft te worden. Een heerlijke verademing vind ik.
Ik heb dat laatst ook gedaan bij een bandje die ik moest "mixen". Een rockabilly bandje in een cafe van 10x10 meter en een vrij laag plafond:
http://img845.imageshack.us/img845/881/rimg5263.jpg
Alleen de zang werd versterkt, maar toch schoot het volume af en toe naar de 95dB.
Dan kun je zeggen wat je wil, maar dat volume is naar mijn mening nog steeds te hard.

Nu roept iedereen wel "DOPPEN ZIJN ONZIN, HET MOET ZACHTER!!! GEWOON DIE VOLUMEKNOP OMLAAG". Maar over welke volume's hebben we het dan?
Mijn vraag: wat is een acceptabel volume voor versterkte live muziek als je er 2 uur naar moet luisteren?

iWishmaster
6 mei 2011, 16:18
Daar valt niet zoveel van te zeggen denk ik. Een bandje dat lekker ballads staat te spelen kan op 95dB prima te beluisten zijn, terwijl een metalband op hetzelfde aantal dB's als harder wordt ervaren.

Als ik het gevoel heb dat het hard gaat, doe ik doppen in. Ik vind het ook niet erg om doppen in te hebben in de kroeg overigens: je went eraan. De energie komt beter over op hoger volume en op de één of andere manier heb ik gevoelsmatig het idee dat hoog volume + doppen beter 'swingt' als laag volume zonder doppen bij dezelfde muziek.

Plant
6 mei 2011, 22:50
Mijn vraag: wat is een acceptabel volume voor versterkte live muziek als je er 2 uur naar moet luisteren?

Als je geen blijvende gehoorschade wilt oplopen:

Geluidsniveau (in dB A) - Maximale tijd
80 - 8 uur
83 - 4 uur
86 - 2 uur
89 - 1 uur
92 - 1/2 uur
95 - 1/4 uur
98 - 7 min
101 - 3,5 min
104 - 1,5 min
107 - nihil

(A-gewogen)

Han S
6 mei 2011, 23:14
http://img.listal.com/image/753407/936full-the-beatles-at-shea-stadium-photo.jpg

Kijk, dit waren nog eens tijden, de Beatles at Shea Stadium.

Kijk eens naar 'het PA':

http://farm1.static.flickr.com/48/128620664_5ac7fefa5c_o.jpg

Ongeveer niemand heeft de Beatles kunnen horen, inclusief de Beatles zelf. Het lawaai van de gillende meiden overstemde alles.

piezo
7 mei 2011, 07:32
Ik lees hier en elders over gemeten geluidsdruk in dB's.

Maar wáár zijn die dan gemeten?
Bij de mengtafel, vooraan in het midden, achteraan, bij de zaalingang, bij de bar, op een meter van de FOH?
Is daar eigenlijk een aanvaarde norm voor?

Han S
7 mei 2011, 10:10
Dat doet er toch niet toe? Het gaat om de geluidsdruk welke je oren te verduren krijgen en niet waar dat gebeurt.

Plant
7 mei 2011, 13:39
... Het gaat om de geluidsdruk welke je oren te verduren krijgen...

Da's dus op de luisterplaats, waar de toehoorder staat / zit.

Als ik eens in de open lucht op zo'n festival sta, wil ik als ik geen doppen bij me heb juist wel eens midden vooraan gaan staan. Die grote speaker arrays schetteren dan meer langs me heen en dan is een hoop schelheid op die manier weg. Bassen dreunen dan alsnog door m'n hele gestel, dus goed is het nog steeds niet, hooguit wat dragelijker.

piezo
7 mei 2011, 21:53
Dat doet er toch niet toe? Het gaat om de geluidsdruk welke je oren te verduren krijgen en niet waar dat gebeurt.
Ik heb het niet over dat lijstje met de schadelijkheidsnormen, het is mij duidelijk dat de meetplaats daarvoor bij het oor van de toehoorder is.

Wat ik bedoel is: Stel dat een zaaleigenaar gebonden is aan een wettelijk maximale geluidsdruk, wáár gaan ze dan meten om te bepalen of hij daaraan voldoet, als de geluidsdruk op iedere plaats in de zaal anders is.
(Han, ik hoef jou toch zeker niet meer uit te leggen dat bij een halvering van de afstand tot de geluidsbron de geluidsdruk met een factor 4 toeneemt.)

Of het voorbeeld hieronder:

Onzin, ga één keer eens zelf achter de knoppen staan in een zaal/cafe die akoestisch niet helemaal perfect is en probeer dan maar eens op een ok volume (onder 95dBa) te mixen.Is die 95 dBa het volume aan de mengtafel of bij de toehoorder die het dichtst bij de luidsprekers staat of op de WC bij de buren? Waar meet je die 95 dBa?

Plant
20 mei 2011, 18:04
Er gaat iets gebeuren (http://www.nu.nl/muziek/2519754/akkoord-geluidsnorm-bij-optredens.html) :)

minoin
20 mei 2011, 18:44
Super :) Met oordoppen klinkt het vaak niet en ik ga toch voor de muziek.

Arvoitus
20 mei 2011, 19:12
Er gaat iets gebeuren (http://www.nu.nl/muziek/2519754/akkoord-geluidsnorm-bij-optredens.html) :)
Ik ben blij met zo'n norm ... maar deze norm kan onmogelijk nageleefd worden zonder dat er negatieve randjes aan gaan zitten.

Denk aan agenten die een decibelmeter op dB(c) één meter voor de subwoofer houden. Of kroegen waar 103dB nog te hard is en festivals waar 103dB te zacht is om goed hoorbaar te zijn verder in de weide.

Delay-stacks zijn daarbij NIET de oplossing. Die dingen hebben teveel nadelen.

minoin
20 mei 2011, 20:30
Ik neem aan dat het geluid gemeten wordt in het centrum van de menigte, meer kun je eigenlijk niet doen.
En dan is 103 dB best schappelijk. Ik heb KANE in Ahoy gezien een paar weken terug en dan dat ging goed hard. Standaard rond de 103 dB met pieken in 106 dB. Hoe weet ik dat? Er stond een 19" scherm naast de geluidsman met alleen een dB-meter erop.

Ik geloof dat als je naast een box gaat staan, het altijd een stuk harder gaat. Zo werkt dat nou eenmaal..

Henri H
20 mei 2011, 20:41
Het plan was oorspronkelijk een initiatief van CDA-Kamerlid Sabine Uitslag.Zangeres van Zipper/Spinrock, leuk bandje en mooie vrouw...

Ik houd er best van als het hard gaat bij een optreden, maar het moet geen pijn doen aan je oren.
Laatst was ik bij Triggerfinger in Hengelo, en dat ging écht te hard, pijn aan m'n oren, en ik had geen oordoppen bij me :(. Ik heb er trouwens niet meer of minder om gedronken....
Naar mijn idee klinkt een potje stevige rock/metal het lekkerst rond de 110 dB, mits de zaal of het terrein groot genoeg is, zodat het geluid "de ruimte heeft", daarboven wordt het een brei. Dat bleek ook wel in Hengelo; je kunt geen onderscheid meer maken tussen de verschillende instrumenten.
103 dB is dus misschien wat te zacht... (?)

Afgelopen weekend hadden we een optreden in een zaaltje, en na afloop gingen ze daar nog even los, tjemig :o, ik heb zo snel mogelijk m'n spullen bij elkaar gepakt en op huus an!

Han S
20 mei 2011, 20:57
103 dB op de luisterplek is nog veel te hard, mag je maar een paar minuten aan worden blootgesteld.

Arvoitus
20 mei 2011, 21:20
Ik neem aan dat het geluid gemeten wordt in het centrum van de menigte, meer kun je eigenlijk niet doen.
En dan is 103 dB best schappelijk. Ik heb KANE in Ahoy gezien een paar weken terug en dan dat ging goed hard. Standaard rond de 103 dB met pieken in 106 dB. Hoe weet ik dat? Er stond een 19" scherm naast de geluidsman met alleen een dB-meter erop.

Ik geloof dat als je naast een box gaat staan, het altijd een stuk harder gaat. Zo werkt dat nou eenmaal..
Er was volgensmij een regel, als de afstand verdubbelt dan neemt het geluidsvolume met 3dB(A) af. Ik neem aan dat het andersom ook zo is.
Als je in een gemiddelde zaaltje een FOH op afstand van 16 meter hebt en dan een tabelletje maakt:
16: 103dB(A)
8: 106dB(A)
4: 109dB(A)
2: 112dB(A)
1: 115dB(A)
0,5: 118dB(A)

En het probleem is dat mensen toch op 1 meter afstand van de speakers gaan staan:
http://img823.imageshack.us/img823/8930/img20110421202148.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/img20110421202148.jpg/)
Ik heb bovenstaande foto gemaakt bij een concert, iemand meette (met een redelijke nauwkeurige iphone-app) pieken tot 110dB(A) op de plek waar ik stond (4/5 meter van de speakers). En toch heb je van die idioten die zonder bescherming 1 of 2 meter voor de speakers gaan staan.

Wat ik bedoel: ze willen mensen, en dan bedoel ik de idioten die niet snappen dat ze hun gehoor verneuken door geen oordoppen in te doen, beschermen tegen het gevaar van te hard volume. Maar de mensen die vooraan staan hebben nog steeds teveel lawaai aan hun oren.
Dat ga je niet oplossen met een limiet, tenzij het limiet 80dB(A) is bij de eerstvolgende bezoeker.

Han S
20 mei 2011, 21:36
De enige manier om mensen tegen zichzelf te beschermen is een SPL nivo van bijvoorbeeld maximaal 90dBA op elke luisterplek. Dat betekent hekken op een bepaalde afstand van de speakers en op meerdere plaatsen delay stacks en dan heb ik het over de grotere gigs. In de kleine zaaltjes is dit sowieso onhaalbaar en is het lawaai van het publiek dan harder dan de muziek.

skanky
20 mei 2011, 22:15
Je moet mensen niet continu tegen zichzelf willen beschermen. Je moet een grens stellen (nu dus 103dbA) en voor de rest waarschuwen voor de gevolgen.
Bij een concert moet je niet streven naar een limiet van 90dB, Bij live-muziek heb je ook nog zoiets als gevoelsbeleving. Als er een stevige rockband staat te spelen krijg je bij 90dB nu eenmaal niet de kick die je bij ±100dB wel krijgt. Als je de mensen bij concerten waarschuwt voor gehoorbeschadiging en ook oordoppen beschikbaar stelt voor diegene die dat willen dan vind ik persoonlijk (als prof. geluidstech) 103dBA een prima grens. Maar dan moet de wet natuurlijk wel goed uitgevoerd en geformuleerd worden. In de wet moet dan ook rekening gehouden worden met technische problemen en de herrie die het publiek kan maken (soms meer dan 110dBA).

Plant
20 mei 2011, 22:36
103 dB op de luisterplaats lijkt mij ook nog steeds te hard (ja ik weet het, ik ben een ouwe lul).
Tot nu toe zijn er wel geluidsnormen, maar die zijn meer gespitst op overlast buiten de zalen. Wat extra isolatie er tegenaan en we kunnen weer harder. Al jaren blijkt dat gehoorschade geen ouderdomsziekte meer is en jongeren steeds eerder onherstelbare schade oplopen.
Vroeger had je de walkmans waar later volumebegrenzing op kwam, maar in feite zijn dat allemaal zaken waarbij de luisteraar het niveau zelf in de hand heeft. Bij concerten ben je volledig aan de organisatie overgeleverd.
Alle campagnes ten spijt is er tot op heden bij concerten weinig verbeterd.

Als ik hier in de Effenaar naar een concert ga, kan ik bij de bar of garderobe oordoppen kopen. Ergens wel hypocriet, want ze weten dus dondersgoed dat het te hard is. Ikzelf heb altijd op mijn eigen doppen bij me, maar het grootste deel van de bezoekers draagt niks.

Als ik de nieuwsberichten volg moeten er behalve het limiteren van het geluidsniveau ook terplekke (gratis?) oordoppen beschikbaar komen en komt er (vooraf?) voorlichting.

I.p.v. een voorprogramma staat er dan waarschijnlijk iemand van de Hoorstichting op het podium om iedereen op de risico's te wijzen :seriousf:

minoin
20 mei 2011, 22:37
Goeie foto! Want dat is inderdaad wat er mis gaat. Voorlichting is inderdaad belangrijk en oordoppen beschikbaar stellen, omdat fans vooraan willen staan kan ik ook wel inkomen. Maar de maatschappij van tegenwoordig heeft de neiging de verantwoordelijkheid bij mensen weg te halen. Altijd de mensen in een slachtofferrol plaatsen. Nou, belangrijk dus dat men weet wat de gevolgen zijn, maar het blijft hun keuze om doof te worden.

Plant
20 mei 2011, 22:46
Het is niet altijd een keuze. Ja, je kunt kiezen om dan maar niet naar concerten te gaan ;)
En die standaard schuimpjes in je oren beschermen wel, maar je hoort ook niks meer dan wat gerommel. Niet iedereen heeft goede oordoppen op maat liggen waarmee alles nog goed hoorbaar is.

Ander aspect is dat je het doof worden niet meteen merkt. Ik ging vroeger ook naar concerten waarna je aan het einde met een dof gevoel naar huis ging. De volgende dag was er dan niks meer van te merken. Niks aan de hand denk je dan. Maar schijn bedriegt.

minoin
20 mei 2011, 22:52
Helemaal mee eens, ik ben ook voor de 103 dB regel. Maar je kunt niet de verantwoordelijkheid van die malloten, die naast een speaker gaan staan, op je nemen.
Daarnaast denk ik dat veel mensen niet voor de muziek gaan, maar voor het gevoel of de beleving. Dat voel je beter als het hard is, maar kan nog steeds met oordoppen.

De echte muzikant heeft het gewoon klote. Als ik een band wil zien, kom ik om de muziek te beleven en ervan te genieten. Dat kan niet op 106 dB, dus moet ik oordoppen in. Tja, dan zet ik liever thuis met een pilsje de plaat op...

Arvoitus
22 mei 2011, 18:46
Helemaal mee eens, ik ben ook voor de 103 dB regel. Maar je kunt niet de verantwoordelijkheid van die malloten, die naast een speaker gaan staan, op je nemen.
Sommige mensen hebben dat gewoon niet in de gaten. Toen ik 10/12 jaar was en elke week kranten rondbracht had ik mijn discman ook op 100% staan omdat ik niet beter wist en niemand die mij vertelde dat het slecht was.
Nu ik 20 ben heb ik als het helemaal stil is (gehoorbescherming + een stille ruimte) toch een kleine piep in mijn oren (ondanks dat ik altijd oordoppen draag als ik naar concerten ga).

Net zoals ik een paar ouders zag die hun kinderen van 4/5 jaar oud even twee meter voor het podium neerzette om te laten luisteren/kijken naar hun oudere neefjes/broertjes.
Die kinderen zaten zonder gehoorbescherming op oorhoogte voor vier 15" subwoofers op 1,5 meter afstand.
Lijkt me niet echt goed voor die kinderen, zowiezo al niet om in zo'n ruimte rond te lopen.

Pepe
22 mei 2011, 19:18
Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.

Henri H
22 mei 2011, 21:50
Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.Mijn JVM produceerde in de oefenruimte, op repetitie volume iets van 98 dB op een halve meter afstand.
Als daar nog 's de rest v.d. band bij komt zit je zo rond de 100 dB wat er bij jezelf aan geluidsdruk arriveert zeg maar. Dat volume vind ik nog goed te doen.
Op een gegeven moment gaat het gewoon echt te hard als je naar een concert of disco gaat, en als het pijn aan de oren doet, is de lol er voor mij af. Ik denk dat er wel degelijk een gebied is waar het nog net "lekker" is, en wel degelijk hard, maar dat het toch aangenaam kan klinken, ondanks dat er met 110 of 120 dB gedraaid wordt.

Wat ik me ook afvraag, maar misschien niet genoeg in heb verdiept; meestal wordt er een giga-hoeveelheid laag gebruikt tijden concerten of disco's, en nu weet ik dat er hele volksstammen zijn die daar verzot op zijn (ik niet :stop:), maar zou je daarmee het aantal dB's niet eenvoudig mee omlaag kunnen krijgen? Gewoon het laag er wat uitdraaien?

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd wel degelijk van laag, en een stuwende bas, maar wat al te vaak hoor ik (bijna) alleen maar bas, terwijl er zoveel meer te horen, en dus te beleven en genieten valt.

Arvoitus
23 mei 2011, 02:47
Wat ik me ook afvraag, maar misschien niet genoeg in heb verdiept; meestal wordt er een giga-hoeveelheid laag gebruikt tijden concerten of disco's, en nu weet ik dat er hele volksstammen zijn die daar verzot op zijn (ik niet :stop:), maar zou je daarmee het aantal dB's niet eenvoudig mee omlaag kunnen krijgen? Gewoon het laag er wat uitdraaien?

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd wel degelijk van laag, en een stuwende bas, maar wat al te vaak hoor ik (bijna) alleen maar bas, terwijl er zoveel meer te horen, en dus te beleven en genieten valt.
Nee, dat wil je eigenlijk niet. Omdat het menselijk gehoor minder gevoelig is voor lage frequenties. Dat is zowel in de zin van:
- Lage tonen hoor je zachter.
- Lage tonen beschadigingen je gehoor minder.

Als je in dB(c) meet dan meet je volume zoals het is. 100Hz op 100dB en 4kHz op 100dB verschijnen op je db-meter allebij als 100dB(c).
MAAR ... het menselijk gehoor hoort de lage tonen dus minder. Daarvoor hebben ze de dB(A) schaal uitgevonden, deze houdt rekening met de gevoeligheid van het menselijk gehoor.
Als we dezelfde tonen pakken die 100dB zijn, dan kan het goed zijn dat die 100Hz toon maar 90dB(A) is en de 4kHz toon 100dB(A).

Dus het antwoord op jou vraag: Het verwijderen van laag zou niet zoveel uitmaken op een dB(A) meting, omdat die het gevoeligste is voor hogere tonen (rond de 4kHz).
Als je het doet dan kan het misschien wel een paar dB's schelen, maar dan heb je een show waar geen leven/energie in zit en je hebt toch kans op gehoorbeschadigingen (want het gehoor loopt toch schade bij de hoge tonen).
Neemt niet weg dat er enorm veel mafkezen zijn die teveel laag gebruiken.

http://4.bp.blogspot.com/-b51Mi8Xsrds/TZNpxYU9qcI/AAAAAAAAAU8/05K77RNO_8s/s1600/Fletcher-Munson.gif
Bovenstaande is de Fletcher Munson Curve. Deze toont de gevoeligheid van het menselijk gehoor aan per volume.
De reden (ofja, een van de redenen) dat mensen luide muziek vaak beter vindt klinken is dat je gevoeligheid op hoog volume totaal anders is. Op een hoog volume zijn de hoge tonen minder sterk en de lage tonen juist sterker.

Henri H
23 mei 2011, 07:59
Ah, dat verduidelijkt de boel. Dank je. :ok:

peter_heijnen
23 mei 2011, 09:25
- Lage tonen beschadigingen je gehoor minder.
En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... ;) De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.

Verder sluit ik me aan bij Pepe, beleving meet je niet met meetapparatuur.

De ontwikkeling die ik sinds de 80's op het podium heb meegemaakt: nadat de gitaristen waren verwend met steeds grote vermogens (rackattack!), kwam de reactie vanuit de baswereld met steeds zwaarder geweld (1000 tot 2000 watters), daarop kon de drumwereld natuurlijk ook niet achterblijven met steeds nieuwe kits die het bas en gitaargeweld makkelijk konden bijbenen, en niet veel later sleepten de toetsenisten makkelijk 2000 watt eindtrappen mee omdat het zo lekker vet was (true! :)..). Dat heeft er allemaal toe geleid dat tegenwoordig op het podium niet zelden de zang onuitstaanbaar hard staat, want die wereld zit natuurlijk ook niet stil! ;)

Ik ben 15 jaar geleden van 2x50 watt buizen teruggegaan naar 2x20 en kreeg in kroegen vaak te horen dat ik harder moest. Nou, dus mooi niet vrienden. Tegenwoordig kom ik met 20 watt binnen en daar moet het maar mee.

skanky
23 mei 2011, 12:01
Beleving meet je inderdaad niet met meetapparatuur. Maar schadelijke SPL-levels wel.

Thyrif
23 mei 2011, 12:09
Van t weekend ook weer een bandje gezien, in een kleine bar, dus enkel de stem was uitversterkt. Maar die stond dan wel erg luid in de zaal! Zeker als je een beetje voor de speaker stond was het onhoudbaar. De rest van het geluid was prettig! Luid, maar niet vervelend hard. De gitaristen beide met 2x12 speakers, de bassist met een 4x10, en de drummer die niet megahard ramde.

Toen er later weer muziek van cdtjes gedraaid werd heb ik gevraagd of het zachter mocht, want het was echt niet prettig. Daar werd wel meteen gehoor aan gegeven, dat is altijd fijn.

Arvoitus
23 mei 2011, 14:14
En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... ;) De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.
Ik ben geen expert op dit gebied, dus verbeter me maar waar nodig is. Laag kan inderdaad veel kapot maken, en als je je hoofd in een subwoofer gooit dan heb je net zoveel kans dat je trilhaartjes kapot gaan als bij iets anders. Maar in het frequentiegebied rond de 4kHz loop je toch sneller beschadiging op dan in het lage frequentiegebied? Dan zou je toch kunnen zeggen dat laag frequenties minder snel beschadigen?


Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.
Verschil is dat ik naast muzikant ook nog geluidstechnicus ben, en dan heb ik een bepaalde verantwoordelijkheid voor bezoekers waardoor rock 'n roll volumes een beetje achterlijk zijn.

Vergelijk het met een taxi chauffeur. Die is ook verantwoordelijk voor zijn passagiers. Nu kan een chauffeur als een (rock n roll)coureur met 100km/h door de bebouwde kom gaan rijden waardoor de beleving een stuk intenser wordt voor zijn passagiers. De beleving is misschien goed, maar toch zal iedereen die chauffeur als een onverantwoordelijke aso zien.

Jimi Hendrix
23 mei 2011, 14:20
En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... ;) De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.

Los van of ik niet weet of dat echt zo is, denk ik dat uiteindelijk de schade in het (hoge) middengebied veel meer invloed heeft op je dagelijks leven, omdat (de verstaanbaarheid van) de menselijke stem zich nu eenmaal niet bevindt in de bassfrequenties maar in 't (hoge) middengebied. Je zal eerder doof genoemd worden en je doof voelen als je 't midden niet meer hoort dan wanneer je 20hz mist.

peter_heijnen
23 mei 2011, 14:58
Maar in het frequentiegebied rond de 4kHz loop je toch sneller beschadiging op dan in het lage frequentiegebied? Dan zou je toch kunnen zeggen dat laag frequenties minder snel beschadigen?
Niet zomaar lijkt me, bijv: is het wel zo dat je het gebied rond 4k in je gehoor alleen kunt vernielen dmv overmatige blootstelling aan 4k?

Wat ik vooral wil zeggen: ga niet denken dat 100hz veiliger is dan bijv 1 t/m 4k.

peter_heijnen
23 mei 2011, 14:59
Los van of ik niet weet of dat echt zo is, denk ik dat uiteindelijk de schade in het (hoge) middengebied veel meer invloed heeft op je dagelijks leven, omdat (de verstaanbaarheid van) de menselijke stem zich nu eenmaal niet bevindt in de bassfrequenties maar in 't (hoge) middengebied. Je zal eerder doof genoemd worden en je doof voelen als je 't midden niet meer hoort dan wanneer je 20hz mist.
Klopt als een bus, en ik weet er helaas alles van.

Arvoitus
23 mei 2011, 15:28
Niet zomaar lijkt me, bijv: is het wel zo dat je het gebied rond 4k in je gehoor alleen kunt vernielen dmv overmatige blootstelling aan 4k?

Wat ik vooral wil zeggen: ga niet denken dat 100hz veiliger is dan bijv 1 t/m 4k.
Ahzo, dan heb ik dat ooit een keer verkeerd begrepen. Weer wat geleerd :)

minoin
23 mei 2011, 19:52
Je hebt wel gelijk Arvoitus; de pinna (external ear) zorgt niet alleen voor verticale oriëntatie bij het horen van een geluidsbron, maar geeft ook een een 10 tot 15 dB boost in het frequentiegebied tussen 2 en 6 kHz.
Dit komt dus harder bij ons cochlea aan en zorgt dus sneller voor schade.

Arvoitus
23 mei 2011, 21:11
Je hebt wel gelijk Arvoitus; de pinna (external ear) zorgt niet alleen voor verticale oriëntatie bij het horen van een geluidsbron, maar geeft ook een een 10 tot 15 dB boost in het frequentiegebied tussen 2 en 6 kHz.
Dit komt dus harder bij ons cochlea aan en zorgt dus sneller voor schade.
Cool, dat wist ik helemaal niet. Ik had laatst nog een discussie met mijn vriendin over dat het gehoor gevoeliger was in dat gebied, maar zij zei dat het helemaal niet kon omdat er in de cochlea niks anders was dat dat gebied gevoeliger maakt.

peter_heijnen
24 mei 2011, 12:08
Nou, het lijkt er dus eerder op dat ik iets heb geleerd! :)

vincent136
28 mei 2011, 11:14
Het blijft inderdaad lastig, ook in de kroeg waar ik geluid doe. Sommige bands spelen gewoon vrij stevige rockmuziek en de drummers meppen vrij stevig. Het podium zit achterin de kroeg, rechts van het podium een trapgat omhoog die een hoek maakt naar links, waardoor een deel van het podium onder een lager plafond zit en een deel onder een grote hoogte van het trapgat.

Gevolg? reflecties van hier tot tokio. De monitor op de rechterkant van het podium moet dus ook weer een stuk harder, anders hoort men zichzelf niet. Ik kan wel zeggen: iedereen zachter en meet je volumes aan het monitor volume die ik geef, maar zo werkt het vaak niet.

Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.

Als de avond vordert hebben bands ook nog wel eens de neiging om harder te gaan spelen. Ik doe dan als geluidsman oordoppen in als ik de mix in orde vind. Mijn gehoor hoeft niet kapot..

pimmetje
28 mei 2011, 13:37
Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.Ik vermoed soms dat hier bij veel tenten/muzikanten/geluidsmensen een soort van denkfout ligt.
(Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)

Je zegt dat 't hier om een kroeg gaat. Daar komen natuurlijk mensen voor de band/muziek, maar zeker ook om te praten of gewoon met voldoende achtergrondruis hun biertje te drinken.
Waarom moet de muziek dan door vrijwel overal (tot achterin de tent) "over de mensen heen" komen? Als mensen steeds harder gaan praten om over de muziek heen te komen, is 't toch een teken dat ze de muziek (op hun plek) niet per se harder willen dan hun gesprek?

Het ligt natuurlijk aan de gelegenheid. Soms komt echt 95% specifiek voor de band. Vaak genoeg is de band echter gewoon een extra'tje op de uitgaans-avond.

Ik vind 't persoonlijk juist wel prettig als er duidelijke volume-zones zijn. Niet van knetterhard tot écht knetterhard, maar eerder van "iets harder moeten praten" tot "vertel 't me straks maar" :D.

Zit ik ook meteen te denken aan een gozer onlangs tijdens een solootje, waarbij ik een flink eindje 't publiek inliep (klein kroegie, dus was relatief gezien al snel een flink eindje). Die gozer kwam op me af en zei met z'n mond en hand strak tegen m'n oor "wat spelen jullie zacht man! Dat moet harder". Ik keek 'm aan of hij de tegenstrijdigheid zelf zag, maar hij was bloedserieus :D.

Mitch
28 mei 2011, 14:00
Juist daar word ik altijd gek van, dat mensen knetterhard in je oor gaan tetteren, tijdens de pauze. Heb je de hele tijd lekker je gehoorbescherming ingehad, wil je wat drinken, komt er weer iemand je een halfdronken compliment in je oor brullen. "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT GOOOEEEED MAAAANNN"
Ik houd nu maar vaak mijn doppen in tijdens de pauzes :dontgeti:

LaszloVersteeg
28 mei 2011, 14:19
Ik heb wel vaker gehoord dat de meeste decibel meters gevoelig zijn voor 1 frequentie (1k volgens mij?), en dat dit in de meeste tenten eruit wordt gehaald om gezeur met de gemeente te voorkomen.
Ik heb het gehoord, nog nooit met m'n eigen ogen gezien dus het kan best en fabeltje zijn:seriousf:

Jullie hebben het nou over bandjes en pop podia, maar ik heb altijd ook behoorlijk wat ruis in m'n oren als ik een avond bij vrienden ben geweest. Muziek staat niet hard, er wordt ook niet geschreeuwd, maar alsnog is het na ong. 4 á 5 uur toch te hard, en ontstaat er een ruis.




(Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)

Maar hier moet een mixer rekening mee houden, toch?

Han S
28 mei 2011, 14:26
Juist daar word ik altijd gek van, dat mensen knetterhard in je oor gaan tetteren, tijdens de pauze. Heb je de hele tijd lekker je gehoorbescherming ingehad, wil je wat drinken, komt er weer iemand je een halfdronken compliment in je oor brullen. "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT GOOOEEEED MAAAANNN"
Ik houd nu maar vaak mijn doppen in tijdens de pauzes :dontgeti:

Het is nog veel erger als iemand in je oor tettert: "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT VOLKOMEN KUT MAAAANNN" :makeup:

Mitch
28 mei 2011, 21:38
Ghehehe, heb je gelijk in. Maar in mijn ervaring vindt halfdronken publiek je altijd geweldig, hoe k*t je ook hebt staan spelen :D En dan daarna de toevoeging "ja ik zit zelf ook in een band dus ik weet wel waar ik het over heb". Dit moet ontzettend herkenbaar zijn...

Han S
28 mei 2011, 22:37
Zo kwam er eens zo'n knakker naar me toe die zei: 'lekker wijf, die zangeres van jullie'. Waarop ik antwoordde: je mag haar gratis meenemen.

vincent136
9 juni 2011, 14:09
Achja.. afgelopen weekend nog een geluidsklus gedaan in een niet zo'n groot zaaltje. Punkrock, 3 bandjes. Marshall / ENGL / Orange 4x12 kasten met bijhorende buizentops, Ampeg SVT met 8x10 koelkast. Ziet er heel cool uit en klinkt ook stoer. Maargoed, totale overkill. En niet even zacht, nee, knetterhard. Dan kun je als geluidsman maar weinig meer. Hoe lief je ook bent, hoe zakelijk je ook bent, het maakt niet uit, ze zetten de boel toch altijd weer hard. Dan maar zorgen dat de kick en de zang te horen is en dan is't ook prima met zulke bandjes. Je moet gewoon je eigen grenzen wat verleggen. Ik had een goede gesloten koptelefoon mee, die heb ik opgezet en vervolgens een leuk koptelefoon mixje voor mezelf gemaakt. Had ik ook geen piepende oren aan het einde van de avond

Arvoitus
9 juni 2011, 14:28
Achja.. afgelopen weekend nog een geluidsklus gedaan in een niet zo'n groot zaaltje. Punkrock, 3 bandjes. Marshall / ENGL / Orange 4x12 kasten met bijhorende buizentops, Ampeg SVT met 8x10 koelkast. Ziet er heel cool uit en klinkt ook stoer. Maargoed, totale overkill. En niet even zacht, nee, knetterhard. Dan kun je als geluidsman maar weinig meer. Hoe lief je ook bent, hoe zakelijk je ook bent, het maakt niet uit, ze zetten de boel toch altijd weer hard. Dan maar zorgen dat de kick en de zang te horen is en dan is't ook prima met zulke bandjes. Je moet gewoon je eigen grenzen wat verleggen. Ik had een goede gesloten koptelefoon mee, die heb ik opgezet en vervolgens een leuk koptelefoon mixje voor mezelf gemaakt. Had ik ook geen piepende oren aan het einde van de avond
Komt zeer bekend voor. Dan is het het einde van de avond en dan kun je gewoon 3/4 schuifjes omlaag zetten zonder enig verschil te merken.

Henri H
9 juni 2011, 14:29
Ik heb ook wel 's naast een gefrustreerde geluidsman gestaan, die mij liet zien dat het niks uitmaakte of hij nu wel of niet de basgitaar harder of zachter over de PA gooide, totaal geen verschil. Oftewel de basversterker stond op standje oorlog. Dan ben je idd machteloos....

Kim Wilson
9 juni 2011, 15:09
Ja, ook al eens meegemaakt idd. Meermaals aangegeven dat de gitaar te hard stond, maar geen sjoechem. Halverwege de eerste set werd ik door één van de vrienden van de band gesommeerd om de gitaar minder hard over de PA te zetten. Maar dat kon niet, want de schuif stond al dicht. Heb ik ook aan die jongen laten zien. In de pauze ben ik met die maat van ze naar de gitarist gelopen en hem samen overtuigd dat het toch écht zachter moest. Rest van het optreden ging prima.

Little Jay
15 juni 2011, 10:49
Ik haat hard.....!!!

Zelf op de jazz-jamsessies die ik doe lijkt het de trend om maar harder en harder te spelen de laatste tijd. Drummers die zo hard meppen dat je de akoestische piano niet eens meer hoort, gitaristen die zo hard 'begeleiden' dat de solist er niet bovenuit komt..... hebben die mensen geen oren of zo?!?! Ja, ik haat hard!

Maar ja, ik zal wel een ouwe lul worden of zo.....

pimmetje
15 juni 2011, 10:58
Maar ja, ik zal wel een ouwe lul worden of zo.....Dat idee bekruipt mij ook regelmatig. Over mezelf dan...
De -25dB dempers zorgen dat ik m'n peter-pan-complex nog een beetje in stand kan houden :D.

FruscianteFan
1 juli 2011, 23:22
Live muziek gaat bijna altijd wel te hard, vind ik.

Maar laatst zat ik in de bioscoop (toevallig met de band). Eerst ergerde ik me aan het feit dat ze daar chips verkopen. Daar heb ik echter geen last van gehad... jezus wat ging die film hard!

Harald
2 juli 2011, 10:29
Maar ja, ik zal wel een ouwe lul worden of zo.....

Zolang je het maar niet te snel doet... Het alternatief is sterven als een jonge god. Dat is ook niet 'all it's cranked up to be' ;)

FruscianteFan
2 juli 2011, 11:09
Zolang je het maar niet te snel doet... Het alternatief is sterven als een jonge god. Dat is ook niet 'all it's cranked up to be' ;)
Dan zie ik meer voor me dat je op je 25e al doof bent. Dan liever vaak m'n oordoppen in en maar klagen dat het zo hard gaat ;)

Harald
2 juli 2011, 11:15
jijmijniesnap ;) Op mijn 25e doof worden gaat me niet meer lukken, ook niets om haast mee te hebben trouwens. http://cache2.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_wheelchair.gif

FruscianteFan
2 juli 2011, 11:18
Gelukkig maar dat ik zo'n ouwe lul niet snap ;) Dan kan ik mezelf nog jong noemen. Stiekem ben ik dat ook, trouwens.

Jan Buurman
2 juli 2011, 11:49
Dat ouwe lullen gevoel bekruipt mij ook wel eens maar staat en kan het tegenwoordig niet harder als toen? Vroegâh stond het alleen hard als er een grote, dure PA stond (Denk aan festivals en grote concerten). In kleine gelegenheden stond het (relatief) minder hard omdat de techniek het niet toe liet... vervorming, overbelasting...
Nu heb je van die kleine setjes die zo belachelijk hard kunnen en toch zuiver blijven...
Kortom: zou het ook een technische oorzaak hebben?

EDIT: Vooral de laagweergave is heftiger als toen.... (Toch?)

Plant
2 juli 2011, 12:26
Het is zeker zo dat het nu harder kán, maar moet dat dan ook? Bahalve de baromzet (iedereen die iets wil zeggen schreeuwt zich schor en krijgt meer dorst) is er niemand bij gebaat.

Jan Buurman
2 juli 2011, 12:34
Het is zeker zo dat het nu harder kán, maar moet dat dan ook? Bahalve de baromzet (iedereen die iets wil zeggen schreeuwt zich schor en krijgt meer dorst) is er niemand bij gebaat.

Tuurlijk moet dat niet!!! Ik merk heel vaak bij optredens dat met name de bas en de bassdrum zo knetterhard staan. Waarom? De muziek wordt er niet mooier van. Vaak valt de melodische gitaarpartij helemaal in het niet...
Of is dat ook weer een ouwe lullen opmerking? :hide: ;)

JohnLord
2 juli 2011, 13:12
Tuurlijk moet dat niet!!! Ik merk heel vaak bij optredens dat met name de bas en de bassdrum zo knetterhard staan. Waarom? De muziek wordt er niet mooier van. Vaak valt de melodische gitaarpartij helemaal in het niet...
Of is dat ook weer een ouwe lullen opmerking? :hide: ;)

Helemaal mee eens hoor!

Henri H
2 juli 2011, 16:02
Tuurlijk moet dat niet!!! Ik merk heel vaak bij optredens dat met name de bas en de bassdrum zo knetterhard staan. Waarom? De muziek wordt er niet mooier van. Vaak valt de melodische gitaarpartij helemaal in het niet...
Of is dat ook weer een ouwe lullen opmerking? :hide: ;)


....meestal wordt er een giga-hoeveelheid laag gebruikt tijden concerten of disco's, en nu weet ik dat er hele volksstammen zijn die daar verzot op zijn (ik niet :stop:).....

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd wel degelijk van laag, en een stuwende bas, maar wat al te vaak hoor ik (bijna) alleen maar bas, terwijl er zoveel meer te horen, en dus te beleven en genieten valt.Ik ben het er ook roerend mee eens. Misschien moeten we een "anti-teveel-aan-bas-kerngroep" oprichten? :)

showband
3 juli 2011, 14:29
tsja, wij hebben drie blazers en echte drums. Dat maakt dat de mix meestal bestaat uit de rest in verhouding erbij zetten. Maar je komt dan toch al gauw op 98dB(A) gemiddeld uit op een feestje. En als het einde van de avond komt wil de organisatie bijna altijd dat het volume omhoog gaat. (gehoor-gewenning + drank in de man)

Wij spelen gelukkig met afsluitende IEM dus mij maakt het niet uit. Maar er zijn dus gewoon minimum grenzen.
Op een meter van een echt drumstel kom je in de praktijk met popmuziek niet onder pieken van 100dB(A) uit hoor.

lefthandstrat
3 juli 2011, 16:06
Tuurlijk moet dat niet!!! Ik merk heel vaak bij optredens dat met name de bas en de bassdrum zo knetterhard staan. Waarom? De muziek wordt er niet mooier van. Vaak valt de melodische gitaarpartij helemaal in het niet...
Of is dat ook weer een ouwe lullen opmerking? :hide: ;)
Gisteravond was ik bij het hippiefeest hier bij ons in Gorinchem en daar speelden The Bintangs. Daar had ik erg naar uitgekeken, maar toen ik er eenmaal was....doodzonde. Precies zoals je hier omschrijft: Een knetterharde bas en bassdrum en van de gitaarpartijen viel zo'n beetje alles weg. Ik ben halverwege buiten de tent gaan staan op veilige afstand, want zelfs mijn oorbescherming werkte niet afdoende. Zinloos en zonde van de poen. Ik snap niet dat men daar bewust voor kiest........of zou het een geluidsman zijn die er een eigen draai aan gaf?

Liquid_Metal
3 juli 2011, 20:01
Ik las laatst een artikel dat had gevonden dat er meer gedronken wordt als de muziek hard staat. Dit komt vast omdat er dan minder gepraat kan worden.
Kroegeigenaren weten dit waarschijnlijk al sinds het eerste bier werd getapt en maken er dankbaar gebruik van.
Of dit bij concerten ook zo is weet ik niet, maar ik stoor me wel vaak aan het volume.

bollocks37
3 juli 2011, 21:43
Even inhaken op de 'ouwe lul' opmerking.
Ik heb mezelf dit de laatste maanden regelmatig afgevraagd.
Worden je oren gevoeliger als je ouder wordt?
Ik ben nu 43 en verdraag harde muziek slecht, vooral in de repetitieruimte. Tijdens een optreden merk ik er niet zoveel van door de rush, maar als ik in het publiek of een kroeg sta krijg ik vluchtneigingen.
Het kon me vroeger nooit hard genoeg, nooit ergens last van gehad, ik geloof dat ik tot de gelukkigen behoor die er ook geen schade aan heeft overgehouden. Maar tegenwoordig doen m'n oren dus wel snel pijn wat vervolgens dagen aanhoudt. Misschien puur psychisch..
Is er een dokter/oorarts in de zaal?

showband
4 juli 2011, 09:05
door zowel beschadiging als normale veroudering zal je gehoor afnemen.

Je hoort minder hoog. Waardoor je minder harmonischen hoort en je dus spraak e.d. echt uit het mid moet halen zonder bijkomende informatie. Gehoorbeschadigingen echter (dode trilhaartjes) ziiten vaak juist in het mid-gebied.

Daardoor VERSTA je mensen niet goed meer. Je hebt steeds meer moeite om dingen te onderscheiden. Je wordt geestelijk moe van relaxen in de kroeg!

Een fanfare is tegenwoordig net zo hard als 100 jaar geleden. Een bigband in een zaaltje is misschien nog wel harder dan die DJ die house staat te draaien. En die Vox versterkers van de beatles in de cavernclub (stenen bogen!) zijn zeker net zo hard als dat bandje bij jou op de hoek. Laat je niets wijsmaken. Die opa's en oma's van nu die zo klagen zijn misschien dezelfde die in het kurhaus bij de stones in de zaal gevochten hebben met politie te paard! Dingen zijn altijd al te hard gegaan. ;)

(gehoorbeschadiging kan dus ook door motorrijden zonder doppen, autorijden met een raam open of geregeld je haar fohnen gebeuren. Harde muziek is maar een fractie van je probleem. Twee weken je nieuwe huis verbouwen is funest voor mensen hun gehoor!)

Little Jay
4 juli 2011, 10:25
........of zou het een geluidsman zijn die er een eigen draai aan gaf?

Stiekem heb ik het vermoeden dat heel wat geluidsmensen gewoon doof zijn....... :D

Maar om op bollocks37 in te haken: ik heb dat ook steeds vaker in kroegen en ook in de repetitieruimte. Zelfs als de drummer van te voren even warmslaat denk ik tegenwoordig al snel fuck moet dat zo hard? Dat had ik "vroeger" ook niet (ik ben 5 jaar jonger dan jij). Het is ook de reden dat ik geen popconcerten meer bezoek, dat gaat me allemaal gewoon veel te hard. Ik vraag me ook wel eens af of m'n oren niet beschadigd zijn in die zin dat ik een volume-allergie ontwikkeld heb of iets dergelijks. Ik heb geen piep in m'n oren en hoor alles volgens mij nog wel prima, maar bij hoger volume krijg ik inderdaad ook vluchtneigingen.... hmmm...... vraag me echt af wat dat is.

Harald
4 juli 2011, 10:30
Twee weken je nieuwe huis verbouwen is funest voor mensen hun gehoor!)

Ah, nu snap ik je sig eindelijk :seriousf:

Harry
4 juli 2011, 10:38
Gisteravond was ik bij het hippiefeest hier bij ons in Gorinchem en daar speelden The Bintangs. Daar had ik erg naar uitgekeken, maar toen ik er eenmaal was....doodzonde. Precies zoals je hier omschrijft: Een knetterharde bas en bassdrum en van de gitaarpartijen viel zo'n beetje alles weg. Ik ben halverwege buiten de tent gaan staan op veilige afstand, want zelfs mijn oorbescherming werkte niet afdoende. Zinloos en zonde van de poen. Ik snap niet dat men daar bewust voor kiest........of zou het een geluidsman zijn die er een eigen draai aan gaf?

heel jammer inderdaad. Dat heb ik vaker met de Bintangs meegemaakt. Ze spelen zelf ook erg hard (ook in de oefenruimte), maar de zaalmixer zou daar gerust iets mee kunnen doen....

Plant
4 juli 2011, 19:04
Gisteren bij Metropolis R'dam geweest met wat vrienden. Ook daar hard harder hardst. Dan heb je nog te maken met drie podia waar tegelijk iets te zien is (+ een klein 3voor12 backstage podium).

Op veilige afstand blijven staan heeft dan niet zoveel zin, want dan hoor je dus alles door elkaar :(

Epii
4 juli 2011, 19:16
Hey, daar ben ik ook geweest. Vrienden wilden perse vooraan staan bij The Vaccines. Met de line array die recht in je gezicht blaast en de subs die je benen laten trillen. Ik doe snel mijn oordopjes in, want het was niet te harden daar. Met oordopjes helaas alleen nog bas, drums en zang te horen, de gitaar valt totaal weg. Natuurlijk wordt ik uitgemaakt voor 'watje'. Ach, mij een zorg, zij klagen later over dat ze vroeger niet zo stoer hadden moeten doen, terwijl ze zichzelf niet kunnen horen door uit de hand gelopen tinnitus.

Plant
4 juli 2011, 19:33
Ik zag trouwens een meisje bij een van de dranktentjes met gele oorproppen in bedienen. Erg handig om zo bestellingen op te moeten nemen :) Maar ze verstond me toch in 1 keer goed (blijkbaar schreeuwde ik hard genoeg en wijzen naar de tap en vingers opsteken om het aantal aan te geven helpt ook).

FruscianteFan
4 juli 2011, 19:57
Ik zag trouwens een meisje bij een van de dranktentjes met gele oorproppen in bedienen. Erg handig om zo bestellingen op te moeten nemen :) Maar ze verstond me toch in 1 keer goed (blijkbaar schreeuwde ik hard genoeg en wijzen naar de tap en vingers opsteken om het aantal aan te geven helpt ook).
Weet niet of jij weleens oordopjes in hebt gehad, maar normaal gesproken hoor je met oordopjes evenveel als zonder, je hoort het alleen allemaal op een beschaafder volume.

Plant
4 juli 2011, 20:39
Weet niet of jij weleens oordopjes in hebt gehad, maar normaal gesproken hoor je met oordopjes evenveel als zonder, je hoort het alleen allemaal op een beschaafder volume.

Jazeker, ik heb ze zelfs op maat! Bij indoor concerten heb ik ze altijd in. Buiten kun je vaak voldoende afstand houden en heb ik ze niet bij me, maar in dit geval ging dat dus niet zonder alles door elkaar te horen.
Natuurlijk gaan de hoge frequenties van de muziek evenredig mee, maar of de verstaanbaarheid van iemand die tegelijk praat dan nog goed blijft is de vraag.

FruscianteFan
4 juli 2011, 20:48
Jazeker, ik heb ze zelfs op maat! Bij indoor concerten heb ik ze altijd in. Buiten kun je vaak voldoende afstand houden en heb ik ze niet bij me, maar in dit geval ging dat dus niet zonder alles door elkaar te horen.
Natuurlijk gaan de hoge frequenties van de muziek evenredig mee, maar of de verstaanbaarheid van iemand die tegelijk praat dan nog goed blijft is de vraag.
Nouja, ik merk het vaak zat: bij een concert probeert iemand je iets duidelijk te maken. Ik doe dan weleens m'n oordoppen uit, maar alleen om tot de conclusie te komen dat ik degene dan écht niet beter versta.

Wel maak ik vaak de fout niet hard genoeg te praten (ook tegen barpersoneel) vanwege m'n oordoppen.

Plant
4 juli 2011, 22:26
:seriousf: Dat laatste heb ik ook wel meegemaakt.
Is een concert afgelopen, wandel ik naar de bar in een naastgelegen ruimte, doe ik m'n oordoppen uit en hoor alles nog prima, bestel ik op normaal spraakvolume drankjes en buigt zo'n meid helemaal over de toog "WAT?... WAT??"

vpilot
5 juli 2011, 11:08
Hoe ga je eigenlijk om met de grens tussen "op dit volume klinkt mijn gear het mooist" en "dit volume is te hard"? Extreem voorbeeldje misschien, wat doe je als gitarist wanneer je met je 100W buizenstack een kroegje binnenwandeld? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de centjes heeft om voor elke situatie een bijpassende versterker in huis te hebben, ik niet in ieder geval.
Ik heb zelf (nog) niet te maken gehad met een dergelijke situatie, maar ik kan me wel voorstellen dat dit voorkomt.

Hansie
5 juli 2011, 12:34
Hoe ga je eigenlijk om met de grens tussen "op dit volume klinkt mijn gear het mooist" en "dit volume is te hard"? Extreem voorbeeldje misschien, wat doe je als gitarist wanneer je met je 100W buizenstack een kroegje binnenwandeld? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de centjes heeft om voor elke situatie een bijpassende versterker in huis te hebben, ik niet in ieder geval.
Ik heb zelf (nog) niet te maken gehad met een dergelijke situatie, maar ik kan me wel voorstellen dat dit voorkomt.

Misschien voordat je een 100W buizenstack koopt, even in de agenda kijken wanneer die optredens in Ahoy, Gelredome en de Arena ook alweer waren? ;)

Ik ben van mening dat je inderdaad een versterker moet kopen die past bij het soort optredens/repetities dat je doet. Treed je veel op in kroegen e.d., koop dan vooral alsjeblieft geen 100W buizenbak. Da´s gewoon zonde, want dan kun je dat ding toch niet gebruiken waarvoor die gemaakt is!

Harald
5 juli 2011, 12:54
Ach, waar heb je die 100W bak nu echt nodig. Tegen de tijd dat het er groot genoeg voor is mag je ervan uitgaan dat er een PA staat. En dan kan het ook met een stuk kleiner. Die 100W bak in een kroegje zinnig gebruiken is een stuk lastiger.

Kim Wilson
5 juli 2011, 13:17
Nouja, ik merk het vaak zat: bij een concert probeert iemand je iets duidelijk te maken. Ik doe dan weleens m'n oordoppen uit, maar alleen om tot de conclusie te komen dat ik degene dan écht niet beter versta.
Ik heb juist de ervaring dat ik in een erg lawaaiïge omgeving iemand beter kan verstaan als ik mijn oordoppen in heb. De ander staat tegen je oor aan te schreeuwen, dus of je nou wel of geen doppen in hebt, het komt wel over het niveau van de muziek heen. Dan maar liever mét doppen, anders schreeuwen ze helemáál mijn oren kapot.

FruscianteFan
5 juli 2011, 13:53
Ik heb juist de ervaring dat ik in een erg lawaaiïge omgeving iemand beter kan verstaan als ik mijn oordoppen in heb. De ander staat tegen je oor aan te schreeuwen, dus of je nou wel of geen doppen in hebt, het komt wel over het niveau van de muziek heen. Dan maar liever mét doppen, anders schreeuwen ze helemáál mijn oren kapot.
Precies, tot die conclusie kom ik ook. Eigenlijk alleen niet als je een praatje maakt met iemand als de band net even niet speelt ofzo...

Plant
5 juli 2011, 19:20
Ach, waar heb je die 100W bak nu echt nodig. Tegen de tijd dat het er groot genoeg voor is mag je ervan uitgaan dat er een PA staat. En dan kan het ook met een stuk kleiner. Die 100W bak in een kroegje zinnig gebruiken is een stuk lastiger.

Ooit Gorki zien optreden in een club? Zanger gitarist Luc de Vos gebruikt een piepklein versterkertje (formaat uit starterpakket) met z'n pedalen ervoor. Microfoon voor de speaker en dat de PA in plus naar de monitor. Hij gebruikt behoorlijke stereo effekten, het kan niet anders dan dat die pas in de PA toegevoegd worden.

EuroCinema
5 juli 2011, 20:48
Klinkt wel als iets dat je moet doen met een eigen geluidsman (Gorki).

Harald
5 juli 2011, 22:19
Precies, voor de kleinere tenten is een 50 wattertje al meer dan genoeg, om niet te zeggen snel teveel. Dan heb je lang niet altijd een PA. Effecten in de mix toevoegen, liever niet met een vreemde knoppenman, eerlijk gezegd. Je weet tenslotte nooit wie er achter die mengtafel staat. Zogauw het groot genoeg wordt kun je het met een heel klein ampje in principe af. Dan staat er een PA, en kan alles netjes doorversterkt worden. Was ook mijn punt. Die 100 watt bak is leuk, maar alleen op een groot podium. En daar is ook een PA. Kun je in principe ook gewoon zo'n niertje van POD meenemen en dat doorlussen naar de PA.

pimmetje
6 juli 2011, 07:48
Zo'n niertje van POD heb ik zo nu en dan gedaan. Speelt natuurlijk niet 'tzelfde als een buizenbak op 't randje, maar het resultaat is wel OK. Alleen je bent dan óók voor je podiumgeluid werkelijk voor de volle 100% afhankelijk van je geluidsman. Je hebt niet meer je eigen bakkie als monitor.
Dat kan natuurlijk spannend zijn :D.

Verder vind ik 't idd gewoon met bakkies tot zo'n 20watt 't prima te redden. Grommen al snel genoeg lekker, zijn in kleine kroegen vaak hard genoeg (zéker voor 't podiumgeluid en zeker op ons volume). In grotere tenten, waar tegenwoordig vrijwel standaard een PA aanwezig is, kan er ff een micje voor geknetterd worden.

Op aanraden van Peter Heijnen heb ik sinds enige tijd een standback (http://www-ecs.jamplay.com/images/equipment/large/TRISTANDBACK.jpg). Die werkt ook wel heel prettig. Een prima kleine investering voor wie zichzelf op 't podium goed wil kunnen horen. Het neemt ook geen ruimte in... past gewoon achter in m'n amp.

Harry
6 juli 2011, 10:52
wat is een standback? Een ding waar je je versterker mee kunt kantelen?
Ik heb dan altijd het idee dat het geluid richting plafond gaat in plaats van richting publiek. Kan me voorstellen dat zoiets wel werkt met een PA, al brult mijn Vox me iets te direct in mijn smoel in zo'n geval....

pimmetje
6 juli 2011, 11:18
wat is een standback? Een ding waar je je versterker mee kunt kantelen?
Ik heb dan altijd het idee dat het geluid richting plafond gaat in plaats van richting publiek. Kan me voorstellen dat zoiets wel werkt met een PA, al brult mijn Vox me iets te direct in mijn smoel in zo'n geval....Is idd een kantelaar, maar dan zodanig dat je amp op de grond blijft staan.

Je kán 'm natuurlijk vol naar 't plafond richten, maar gewoon op je bovenarm/schouder richten helpt al een boel. Dat is een vrij kleine hoek op de meeste podia... je staat toch niet al te vaak werkelijkmet je kuiten tegen je speakerdoek aan, hoop ik :D
't Midden van de speaker recht op je oor is idd onprettig. Al kan een beamblockertje daarbij weer wat helpen.

Het publieksgeluid heeft er volgens weinig last van. Die staan over 't algemeen juist al op een afstand dat 't geluid idd óf via PA óf gewoon op natuurlijke wijze al is verspreid.

Ik heb dus beamblockers en zo'n standaardje en zal bij de meeste tenten met PA vragen om geen gitaar over mijn monitor(s) te doen. Dat scheelt direct een boel onnodige herrie op 't podium :D.
Maar ook zonder PA vind ik 't dus heel prettig werken.

FruscianteFan
6 juli 2011, 12:19
wat is een standback? Een ding waar je je versterker mee kunt kantelen?
Ik heb dan altijd het idee dat het geluid richting plafond gaat in plaats van richting publiek. Kan me voorstellen dat zoiets wel werkt met een PA, al brult mijn Vox me iets te direct in mijn smoel in zo'n geval....
Ik heb er één en gebruik hem niet meer zo heel vaak, maar bij optredens kan het heel fijn zijn. Als je met PA speelt maar zonder eigen monitor, dan kun je er gewoon voor zorgen dat de speakers min of meer op je oren gericht staan. Dan is het niet meer zo dat je 'te hard staat als je jezelf goed kunt horen'.

Ik gebruik hem nu echter niet meer zo vaak omdat ik meer het probleem heb dat de rest van mijn band me niet hoort, dan dat ik mezelf niet hoor ;)

showband
6 juli 2011, 12:50
heb ook een tijdje gewoon ikea stands gebruikt voor een set peavey classic 15's
http://www.canuckaudiomart.com/uploads/2/201538_thumb_0666430ce2aa724c68145bd4dea0d248.jpg

pimmetje
6 juli 2011, 13:46
Ik gebruik hem nu echter niet meer zo vaak omdat ik meer het probleem heb dat de rest van mijn band me niet hoort, dan dat ik mezelf niet hoor ;)Kijk... dan ben je waar je wilt zijn. Als zij jou willen horen, gaan ze maar een tandje zachter :D.

FruscianteFan
6 juli 2011, 13:59
Kijk... dan ben je waar je wilt zijn. Als zij jou willen horen, gaan ze maar een tandje zachter :D.
Nouja... snoeiharde drummer, toetsenist over de PA (ingebouwd in de repetitieruimte), bassist over een paar honderd watt met 4x10...

afgelopen repetitie eens de Valvestate die daar staat parallel met de Blues Junior aangesloten. Toen merkte ik ineens hoeveel mijn Blues Junior eigenlijk tekort komt. Aan de andere kant: geluidsmannen zijn er wel blij mee.

showband
6 juli 2011, 14:29
afgelopen maand wilde een bedrijfsband (die voor de gelegenheid vanuit de grote verzekeraar die het feest organiseerde was samengesteld) graag de backline gebruiken voor hun act smiddags. Wij speelden na het eten en het verzoek was de spullen te mogen gebruiken daarvoor.

No sweat.

Maar je had de gezichten moeten zien toen ik met gestrekte arm een samick 10watt 8 inch combotje aangaf van +/- 40x30x20cm. ;)
**** "daar over spelen?" ****

Nog leuker werd het toen de bassist meldde dat "ik hoor genoeg terug over de PA dus ik gebruik gewoon een aanwezige DI. ik heb voor dit soort dingen echt geen versterker nodig"
*** geen versterker? ***
"Nee een DI en een pietsje terug over de monitor is toch zat?"

hahahaha die band dacht dat wij met enorme stacks zouden komen! Op een feest met fors oversize EAW set + 32 kanaals crestmixer...
Toen we het toneel opstapten was het eerste wat moest gebeuren de aanwijzing "aub alle monitors half zo hard zetten"

Little Jay
6 juli 2011, 16:25
afgelopen maand wilde een bedrijfsband (die voor de gelegenheid vanuit de grote verzekeraar die het feest organiseerde was samengesteld) graag de backline gebruiken voor hun act smiddags. Wij speelden na het eten en het verzoek was de spullen te mogen gebruiken daarvoor.

No sweat.

Maar je had de gezichten moeten zien toen ik met gestrekte arm een samick 10watt 8 inch combotje aangaf van +/- 40x30x20cm. ;)
**** "daar over spelen?" ****

Nog leuker werd het toen de bassist meldde dat "ik hoor genoeg terug over de PA dus ik gebruik gewoon een aanwezige DI. ik heb voor dit soort dingen echt geen versterker nodig"
*** geen versterker? ***
"Nee een DI en een pietsje terug over de monitor is toch zat?"

hahahaha die band dacht dat wij met enorme stacks zouden komen! Op een feest met fors oversize EAW set + 32 kanaals crestmixer...
Toen we het toneel opstapten was het eerste wat moest gebeuren de aanwijzing "aub alle monitors half zo hard zetten"

haha, heel cool!

PS Showband, ben jij niet degene die met Koninginnenacht foto's van mijn band heeft genomen in Club 330 live? (Coole foto's trouwens!) Dat optreden was qua volume wel zo'n beetje het maximum wat ik tolereer op het podium.

Hoe harder het volume, hoe moeilijker ik het ook vind om beheerst te spelen op het podium, gaat echt ten koste van je techniek.

Harald
6 juli 2011, 18:37
Techniek, voor sommige dingen vind ik het dan weer wel leuk als je gitaar door feedback op het randje van beheersbaar is, als ik heel eerlijk ben. En de sustain die je zelfs met weinig gain krijgt vind ik, als Santana liefhebber, altijd toch weer kicke.

FruscianteFan
6 juli 2011, 18:41
Da's op zich wel vet, maar soms is het ook erg irritant als je teveel feedback krijgt. Als ik 8 maten wil uitsterven dan is het lelijk als ik meteen weg ben, maar ook als ik moet ingrijpen omdat het geluid te lang aanhoudt...

Harald
6 juli 2011, 19:09
Gaat me juist om die momenten dat mijn versterker/gitaar me dwingen/verleiden om uit mijn eigen clichees te stappen. Echt inspelen op wat je versterker aangeeft op te laag volume werkt niet.

Henri H
7 juli 2011, 08:04
.....en feedback via een monitor werkt niet echt prettig heb ik afgelopen zaterdag weer 's gemerkt. Fluiten en piepen is dan het gevolg.....

showband
7 juli 2011, 08:34
Techniek, voor sommige dingen vind ik het dan weer wel leuk als je gitaar door feedback op het randje van beheersbaar is, als ik heel eerlijk ben. En de sustain die je zelfs met weinig gain krijgt vind ik, als Santana liefhebber, altijd toch weer kicke.

Er is ook een soort misverstand ontstaan
Omdat de zachtste wijze om je versterker te plaatsen "zo dicht mogelijk bij je oren is. Van het publiek/de band af" zie je nu de amps alsnog redelijk hard staanvoor de feel.
Voor je spel is het vele malen belangrijker om de body van je gitaar te laten trillen. daar gaat het volume voor omhoog. Dan krijg je sustain en een levende gitaar. Om de noten te horen hoeft het allemaal niet zo hard.

Voor de feel van je gitaar is het dus efficienter om de speaker zo dicht mogelijk bij je gitaar te zetten dan bij je oren.
Als je een single-driver speaker op bipshoogte schuin van voren of van opzij tegen de body van je gitaar laat spelen. Dan brengt de speaker met heel weinig volume de body van je gitaar aan het trillen. En door de reflecties tegen de gitaar hoor je hem zelf best goed. Terwijl het niet hard gaat. Dan blijven je tonen met vrijwel geen volume toch lekker hangen.
Daarom gebruik ik dus 8 inch celestions die ik op een flightcase, krat, stoel oid zo strak mogelijk tegen mijn heup aan, schuin naar boven gericht, neerzet.

Harald
7 juli 2011, 09:42
zingende sustainende noten is niet alleen volume, maar vooral ook plek. Als je in een knoop van de geluidsgolf staat kun je de boel net zo hard zetten als je wilt, dan zal de sustain tegenvallen. Ideaal is dus wat meer ruimte, en als je weet dat je bepaalde noten nodig hebt, bij de soundcheck tijd om even uit te zoeken op welke plekken die noten het beste rondzingen, en die plekken aftapen. Dat is lang niet altijd direct voor de versterker trouwens. Voordeel van de tijd hebben om die plekken te vinden is dat sustain ook op wat lager volume goed lukt.

EuroCinema
7 juli 2011, 10:32
Ik zit er ook over te denken om mijn amp ipv achter me standaard naast me, haaks op de zaal te zetten. Hoeveel van jullie gebruiken zo'n opstelling?

Henri H
7 juli 2011, 10:34
Ja klopt, had laatst een filmpje van Satriani gezien, waarin hij dat uitlegt.
Het verschilt ook per gitaar volgens mij.

Edit: was een reactie op Harald's post

Amp haaks op het publiek kan soms goed werken.
Hangt helemaal v.d. situatie af.
Ik vind het altijd zo jammer dat m'n Marshall stack niet meer (goed) te zien is vanuit de zaal.
Het oog wil ook wat. :)

peter_heijnen
7 juli 2011, 11:24
't Midden van de speaker recht op je oor is idd onprettig. Al kan een beamblockertje daarbij weer wat helpen.
Idd, maar al dan niet met b-blocker is het sowieso altijd even zoeken naar een voor jezelf prettige hoek. Gewoon tijdens de soundcheck 'door het geluid lopen'.

Harald
7 juli 2011, 11:37
Ik zit er ook over te denken om mijn amp ipv achter me standaard naast me, haaks op de zaal te zetten. Hoeveel van jullie gebruiken zo'n opstelling?

Haaks op de zaal gaat niet lukken bij onze opstelling. 2 rijen, percussie drums bas achter en voor gitaar zang bluesharp. Keyboard waar het toevallig past aan de kant van de bassist die soms piano speelt. Soms bas ik dan, soms blijf ik bij gitaar, en doen we het zonder bas. Als ik de versterker(s) haaks zou zetten krijgt onze zangeres de volle lading. Haar monitor staat doorgaans hard genoeg voor iedereen, dat moet niet nog gekker worden ;) Wat ik wel soms doe, als er plek voor is, één amp achter me, en de andere voor me, schuin gekanteld als een monitor.

Als je je versterker haaks zet is dat op zich fijn voor de zaalmixer, maar je bandleden op jou hoogte krijgen dan ook de volle lading. Nu gok ik dat dat bij jullie muziek trouwens niet zo'n probleem is. Neem aan dat je niet extreem hard speelt (al heb ik ook jazzgitaristen meegemaakt die er wat van kunnen)zo'n beetje 3/4 gedraaid heb ik wel al vaker gedaan, dat gaat ook aardig.

Harald
7 juli 2011, 11:41
Het oog wil ook wat. :)

Ah, jij bent zo'n gitarist die zich pas thuis voelt als het podium er als een muziekwinkel uitziet ;)

Voor de echte 70ies hardrocker gold toch 'één stack is geen stack' Die dingen tellen toch pas als het kamerbreed staat :hippie:

EuroCinema
7 juli 2011, 12:08
Als je je versterker haaks zet is dat op zich fijn voor de zaalmixer, maar je bandleden op jou hoogte krijgen dan ook de volle lading. Nu gok ik dat dat bij jullie muziek trouwens niet zo'n probleem is. Neem aan dat je niet extreem hard speelt (al heb ik ook jazzgitaristen meegemaakt die er wat van kunnen)zo'n beetje 3/4 gedraaid heb ik wel al vaker gedaan, dat gaat ook aardig.

http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/Schermafbeelding2011-07-07om115535.png

Weekje terug in Groningen. Dit is zo'n beetje onze standaard opstelling. We spelen instrumentaal, maar als enige mobiele solist en aan-elkaar-prater sta ik vooraan in de frontman-positie. Drummer en Hammondspeler staan haaks zodat het publiek ze in actie kan zien ipv 2 koppies boven apparatuur uit. De bassist komt af en toe naar voren maar staat meestal wat meer naar achteren. Op dit soort festivalpodia heb je een behoorlijke diepte en dat betekent dat mijn amp om een monitor-functie te houden voor mij behoorlijk hard moet, eigenlijk een beetje té voor de oren van de bassist. Ook om even iets bij te draaien moet ik een flinke wandeling maken. Ik zou dat ding liever dicht bij me hebben, maar zo'n ding halverwege het podium op de flightcase zetten oogt ook wat bizar. Mischein backtilt legs op mijn hotrod laten zetten? Of zo'n klein standaardje? Ik moet zeggen dat op twins die half-schuine positie me altijd erg bevalt.

FruscianteFan
7 juli 2011, 12:10
Wat dat betreft: Kashmir was best een verademing om te zien. Verhoging voor de toetsenist, één Ampeg basstack en verderop een groot drumstel. Alle ruimte van de wereld: de gitaarversterkers waren aan de achterkant van het podium weggemoffeld én geen enkele monitor op het podium (allemaal in-ear). Dan heeft de kleine zaal van de Melkweg ineens een heel erg groot podium.

Harald
7 juli 2011, 12:42
@Eurocinema, hangt er van af of je doorversterkt wordt. In dat geval zou ik hem gekanteld als floormonitor voor me zetten, evt. zo gedraaid dat jullie hammondman en bassist het ook een beetje kunnen horen. Of aangezien drums en hammond al schuin staan schuin bij de hammond, hoek afhankelijk van of je nog naar voren komt, of met drums en hammond op één lijn staat.

Rutger
7 juli 2011, 13:10
k Heb nooit begrepen waarom versterkers achter de muzikanten moeten staan, ik kan mezelf dan nauwelijks horen zonder hem te hard te zetten. Altijd op z'n minst naast me, maar de beste plek is toch als floor monitor: recht voor je en schuin omhoog. Dan heb je de beste projectie voor jezelf en heeft voor de rest niemand er last van, kan zelfs een voordeel zijn dat je bandleden je wat beter horen.
Maar dat kan alleen met combo's of een (fender) piggyback. Of je versterkert je versterker uit over de monitor, dat is bijna net zo'n mooie oplossing.

Henri H
7 juli 2011, 13:27
Ah, jij bent zo'n gitarist die zich pas thuis voelt als het podium er als een muziekwinkel uitziet ;)

Voor de echte 70ies hardrocker gold toch 'één stack is geen stack' Die dingen tellen toch pas als het kamerbreed staat :hippie:Jaren 80: :rockon:http://line6.com/community/servlet/JiveServlet/showImage/2-204687-17079/MarshallStack_Slayer.jpg


@Eurocinema, hangt er van af of je doorversterkt wordt. In dat geval zou ik hem gekanteld als floormonitor voor me zetten, evt. zo gedraaid dat jullie hammondman en bassist het ook een beetje kunnen horen. Of aangezien drums en hammond al schuin staan schuin bij de hammond, hoek afhankelijk van of je nog naar voren komt, of met drums en hammond op één lijn staat.De zanger van Blof doet/deed het ook zo heb ik wel 's gezien. De combo stond schuin naar boven gericht pal voor hem.

3/4 schuin achter mij bleek afgelopen zaterdag ook een (redelijk) goed compromis.
De geluidsman en ook de overige bandleden hebben er minder last van.
Achteraf had ik hem liever haaks gehad misschien.

Harald
7 juli 2011, 14:54
Jaren 80: :rockon:http://line6.com/community/servlet/JiveServlet/showImage/2-204687-17079/MarshallStack_Slayer.jpg


Alleen met roadies please :sssh: je moet er toch niet aan denken dat dat allemaal ook echt aan staat.

showband
7 juli 2011, 15:04
Alleen met roadies please :sssh: je moet er toch niet aan denken dat dat allemaal ook echt aan staat.

als je het maar met een beamblockertje naast je op een gekantelt statiefje zet.....


EN DAN VOLUIT GAS OP DE PLANK!!!!!

;)

Henri H
7 juli 2011, 15:06
Alleen met roadies please :sssh: je moet er toch niet aan denken dat dat allemaal ook echt aan staat.Ik zou het graag 's proberen! :zz:

iWishmaster
7 juli 2011, 15:33
Ik zou het graag 's proberen! :zz:

Achttien JCM800 2203's op standje 'alles op elf'. Mwah, maar dan ga ik wel aan de andere kant van het voetbalveld staan. Of in de kleedkamer.

Henri H
7 juli 2011, 15:36
Mietje! ;)

EuroCinema
7 juli 2011, 16:44
Nee joh, weegt niks zo'n muur en maakt ook geen herrie.

http://www.trianglecat.com/blog/images/immortalfake.jpg

Henri H
7 juli 2011, 16:59
Hè bah! Heb je heel de illusie om zeep geholpen... :stop:

;)

EuroCinema
11 juli 2011, 14:18
Dit weekend de keerzijde van het volumeverhaal toch ook ervaren. Gisteren eerst meegemaakt hoe Snoop Dogg, met keiharde bassen van een plaat die je in je borst voelde beuken, de zaal helemaal gek kreeg op NSJ. Daarna kwam Bootsy Collins, een wereldklasse bassist met een prachtgroove, die op een beschaafder volume diezelfde impact toch niet wist te bereiken, ook niet bij mij als fan. Je voelt je ook wel een beetje opgelaten om mee te zingen als de volumes té beschaafd worden. Iets vergelijkbaars zaterdag op het pitch festival: de Budos band die hun in principe relaxte afro-funk sound met een dikke harde eindmix enorme power meegaven. Dagje later de Amsterdamse helden van Jungle by Night in hetzelfde genre gezien: mooi, goed, leuk, publieksfavorieten maar ook wat zachter en mede daardoor niet die overdonderende impact. Hmmm.

FruscianteFan
11 juli 2011, 14:33
Daar ben ik het absoluut mee eens. Zeker bij ons in de band is het toch een lastige: onze drummer drumt zo gruwelijk hard dat ik er verschrikkelijk veel energie van krijg. Tegelijkertijd moet de rest van de band gewoon keihard om mee te komen. Gister ging het gewoon te hard... maar ach. Gister was niet representatief want de avond ervoor waren we alle 5 op een feestje. Na 4en naar huis, om 5 uur in bed, 10 uur weer op. Dat trek ik niet.

Harald
11 juli 2011, 14:52
Tja, als je op het podium de gesprekken aan de bar kunt volgen, en weggedrukt wordt door de herrie van het koffieapparaat is de kans wel heel groot dat het niet de beste gig wordt...

Om nog maar te zwijgen van elektronische hihats die op het podium niet doorversterkt worden. tokketokketokketokketc.

Pepe
11 juli 2011, 19:07
Ik heb het hier al eerder geroepen, volume heeft een functie in rock'n roll.

Maar goed, toen brak gelijk de oordop brigade los en bovendien neemt niemand mij serieus wat ik natuurlijk geheel aan mezelf te wijten heb.

FruscianteFan
11 juli 2011, 19:13
Ik heb het hier al eerder geroepen, volume heeft een functie in rock'n roll.

Maar goed, toen brak gelijk de oordop brigade los en bovendien neemt niemand mij serieus wat ik natuurlijk geheel aan mezelf te wijten heb.
Een lekker volume is iets anders dan pijnlijk aan de oren.

Arvoitus
11 juli 2011, 22:24
Ik heb het hier al eerder geroepen, volume heeft een functie in rock'n roll.

Maar goed, toen brak gelijk de oordop brigade los en bovendien neemt niemand mij serieus wat ik natuurlijk geheel aan mezelf te wijten heb.
Geef mij eens een paar echte voordelen van een brullende Marshall met bijbehorende 4x12 (of elke andere versterker) op het podium?

Pepe
11 juli 2011, 22:28
Wel, mocht uw moeder per ongeluk een vouw in de spijkerbroek gestreken hebben dan is dat in 1 keer verholpen

lefthandstrat
12 juli 2011, 00:18
Wel, mocht uw moeder per ongeluk een vouw in de spijkerbroek gestreken hebben dan is dat in 1 keer verholpen

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf:..........hoe kom je erop hahaha

Harald
12 juli 2011, 10:15
Strijken... :???: fijn hoor, problemen oplossen die er niet eens zijn :seriousf:

showband
12 juli 2011, 13:43
Ik heb het hier al eerder geroepen, volume heeft een functie in rock'n roll.

Maar goed, toen brak gelijk de oordop brigade los en bovendien neemt niemand mij serieus wat ik natuurlijk geheel aan mezelf te wijten heb.

Wat maakt rock'n roll anders dan, pak 'em beet bigband, bioscoopbezoek, reclamefilmpjes op tv of midwinterhoornblazen qua functie van volume?

En kun je de functie misschien omschrijven? En het verband met de muziek leggen?

Daar stel ik tegenover een stelling: Volume dient in de bovenstaande zaken als een vervanger om met kwaliteit de aandacht vast te houden.

Harry
12 juli 2011, 13:51
ik weet niet of Pepe met iets beters komt, maar Rock 'n roll is inderdaad niets meer of minder dan Rock'n roll zelf. En volume hoort daarbij. Oorverdovend is niet nodig natuurlijk, maar een beetje massa mag er wel achter zitten.

En als je het verschil tussen rock'n roll en, pak 'm beet bigband, bioscoopbezoek, reclamefilmpjes op tv of midwinterhoornblazen niet weet, tja...

pimmetje
12 juli 2011, 14:01
Totdat je iemand rock 'n roll hoort ZIJN op een volumetje van niets ;).

EuroCinema
12 juli 2011, 14:07
De voorbeelden die ik gaf waren trouwens hiphop/funk en afro/latin funk, dus het is wat mij betreft niet alleen een rockverhaal.
Zoals sommigen van jullie weten ben ik in een vorig leven ook drum n bass DJ geweest, en daar merkte ik enorm wat de fysieke impact is van een bas die niet alleen met je oren hoort, maar ook in je buik/borst voelt. Luisterde ik een plaat in de winkel en dacht ik: mwah, zesje. Hoorde ik hem later bij het uitgaan en dan zag je de zaal he-le-maal gek worden als de subbassen erin kwamen. Bijvoorbeeld deze zo tegen de 2 minuten:

http://www.youtube.com/watch?v=Ua1ri5T4IwA&feature=player_embedded

Henri H
12 juli 2011, 14:08
....Daar stel ik tegenover een stelling: Volume dient in de bovenstaande zaken als een vervanger om met kwaliteit de aandacht vast te houden.Provocatie ..... ik ben wel benieuwd in hoeverre je zelf achter die stelling staat.

Harry
12 juli 2011, 14:12
Totdat je iemand rock 'n roll hoort ZIJN op een volumetje van niets ;).

ik vrees dat dat aan weinigen is gegeven....


(al spelen wij zelf ook niet vreselijk hard, en daar kun je dan de vraag weer aan koppelen in hoeverre wij dan 'rock'n roll' zijn :sssh: )

Pepe
12 juli 2011, 14:25
Nouja, ik bedoel precies dat. Rock'n roll is Iggy Pop die Boogie Boy zingt op een brandende rectifier.

Ik snap best dat wanneer je de ballen uit de soep speelt op een trouwpartij er andere wetten gelden.
Maar het hoeft niet altijd braafjes en weloverwogen. Down & dirty heeft ook te maken met suizende oren en zinloos geweld van een bassdrum in het middenrif.


http://www.youtube.com/watch?v=9z0PuqT6aBI

Harald
12 juli 2011, 14:45
En als je het verschil tussen rock'n roll en, pak 'm beet bigband

Nou, in een bigband pal voor de trompetten of trombones zitten is echt geen pretje qua volume. En een goede bigband kan echt wel knallen hoor. Dat is een kwestie van opvatting en strakke timing. De geluidspieken van een symphonieorkest zijn ook niet mis trouwens.

Maar de mannen van Spinal Tap zijn het met je eens, dan moet je haast wel gelijk hebben ;)



http://www.youtube.com/watch?v=wscZhvj_lH4

Pepe
12 juli 2011, 19:04
Wat maakt rock'n roll anders dan, pak 'em beet bigband, bioscoopbezoek, reclamefilmpjes op tv of midwinterhoornblazen qua functie van volume?

Nooit jong geweest? Rock'n roll.. jong, energie, snel, hard, ruig, stoer, gevaarlijk...

heb ik het over Ramones en Sex Pistols, kom jij met midwinterhoornblazan aankakken.
Een van ons beide zit op het verkeerde forum, dat is wel duidelijk. :)

Mitch
12 juli 2011, 19:35
:seriousf:
Ik vind het wel eens jammer dat ik al een kleine gehoorschade heb en erfelijk belast met kans op doofheid waardoor ik altijd met bescherming moet spelen, maar god wat is het lekker als het een beetje knalt. Volume idiotie zoals bij sommige optredens (welke zaadband was het ook weer, die oordopjes uitdelde bij de deur?) vind ik nergens op slaan, maar er moet wél iets gebeuren hoor...

peter_heijnen
12 juli 2011, 20:54
Ook niet zo handig om bigbands als voorbeeld te gebruiken Showband. Waarom gebruiken ze secties ipv ieder instrument maximaal 1x?

Het kort door de bocht antwoord heet: volume! ;)

Harald
12 juli 2011, 21:17
Dan heeft Showband dus toch ook weer gelijk. Het heeft niet zozeer met rock and roll te maken blijkbaar ;)

Maar die secties hebben denk ik een andere reden dan puur volume (Beethoven uitgezonderd, maar die was ook doof) 1 viool is gewoon heel anders vals dan 2 violen (want die zijn pas echt vals samen) en 10 violen samen is weer heel anders vals. En zo is dat met toeters ook. Een sectie klinkt voller, door de manier waarop al die net niet 100% in fase geintoneerde partijen samen vloeien. Het is niet alleen volume. Daarnaast speelt zo'n bigband of symphonieorkest doorgaans ook in een wat grotere zaal dan het gemiddelde kroegje. Maar je zij het al, 'kort door de bocht'

Het gaat denk ik in deze discussie ook niet om een beetje stevig volume, maar om de achterlijk excessen qua volume.

Harald
12 juli 2011, 21:20
Los daarvan, als je je druk gaat maken over de vraag of je rock and roll bent of niet....

dan heb je het antwoord al gegeven :soinnocent:

Plant
12 juli 2011, 22:01
Nou, in een bigband pal voor de trompetten of trombones zitten is echt geen pretje qua volume. En een goede bigband kan echt wel knallen hoor. Dat is een kwestie van opvatting en strakke timing. De geluidspieken van een symphonieorkest zijn ook niet mis trouwens.

Dat zijn nog 'akoestische' volumes. Symfonieorkesten spelen doorgaans niet over een PA en hebben geen volumeknoppen. Daar kun je weinig aan regelen. Er zijn daar dan ook genoeg muzikanten met gehoorschade.

Als ik echter naar een popconcert ga, kan het echt wel wat minder. Da's met een fader ietsje dicht gepiept.

Nobler
2 augustus 2011, 17:16
Ik speel in zo’n bandje met een gemiddelde leeftijd van 50 op kleine podia, in kroegjes en op feesten. Iedereen klaagt altijd over hard. Zelf heb ik er ook wel last van, terwijl ik als gitarist ook zeker onderken dat met name soleren lekkerder gaat bij een bepaald minimumvolume. Wat doen om toch zoveel mogelijk gehoorbeschadiging bij je publiek te voorkomen (want het publiek vooraan krijgt het meestal harder voor de knijter dan de muzikanten op het podium)?

1. De drummer bepaalt gewoonlijk het minimumgeluidsniveau. Zorg dus als het even kan dat je met een onversterkte drum speelt. Versterken van de drum kan wellicht voor een mooiere balans zorgen, maar het gemiddeld publiek hoort dat echt niet, en versterken van de drum leidt geheid tot een soort wapenwedloop met de gitaristen.
2. Doordring je drummer er van dat hij aan de basis staat als het te hard gaat, dus laat hem er op oefenen om ook lekker te spelen als hij niet door de vellen heenslaat.
3. Zorg voor goede monitors, zodat iedereen zichzelf goed hoort en zijn versterker niet steeds harder zet om zichzelf te horen spelen. Dat gaat vaak niet goed omdat het geluid van je versterker gewoonlijk langs je heen blaast, het publiek in, terwijl jij als gitarist daar maar een beetje van meekrijgt.
4. Om dat laatste te voorkomen als je geen monitor hebt: zet je versterker niet op de grond naast het drumstel, maar zet hem aan de zijkant, op jezelf gericht en een beetje omhoog (blokje onder de voorkant). Een beamblocker die het geluid uit je speaker verspreidt werkt ook goed.
5. Als je hebt gesoundcheckt met een lege zaal blijkt een hoop geluid weg te vallen als de zaal volstaat. Daar zul je iets voor moeten compenseren. Zo begin je het optreden. Als de sfeer er in de loop van het optreden goed inkomt gaat de drummer meestal fanatieker, dus harder spelen. Ook daarop zul je de andere instrumenten iets harder laten gaan, maar hou dat binnen de perken! Probeer je volume niet meer dan een half streepje per keer omhoog te draaien.
6. En vooral, bedenk dat je niet alleen staat te spelen, maar met een band. Als je merkt dat jij te hard staat in vergelijking met de rest, ga dan een streepje terug, anders zet de rest hem ook weer harder, waarschijnlijk zo hard dat jij jezelf weer niet goed kunt horen, enz. Ook: als je merkt dat het publiek het te hard vind, realiseer je dan dat je er voor hen staat, en spreek met de hele band af dat iedereen een tandje zachter gaat.
7. En tenslotte, ik heb nog altijd liever dat ik van iemand hoor dat mijn solo’s niet goed te horen zijn en dat ik wat harder moet, dan dat me wordt gevraagd of het wat zachter kan, want dat vind ik een afgang …

Kim Wilson
3 augustus 2011, 15:20
... Versterken van de drum kan wellicht voor een mooiere balans zorgen, maar het gemiddeld publiek hoort dat echt niet, …
Ik denk dat het gemiddeld publiek meer hoort dan de meeste muzikanten denken. De meesten kunnen niet de vinger leggen op datgene waardoor het wel of niet mooi klinkt, maar ze kunnen echt wel herkennen wanneer het gewoon goed klinkt. Wel ben ik met je eens dat je heel erg moet oppassen wat je van je drumstel versterkt, en hoeveel. De bassdrum over de PA is toch wel lekker, toms ook, en de snare wordt er vaak ook net dat beetje voller van (niet harder, maar meer laag) als je die versterkt.

Maar idd, met mate. Alleen voor de balans.

N.D.
3 augustus 2011, 15:41
Grappig dat altijd gitarist met "gitarist-egoïstische" oplossingen voor dit soort problemen komen en drummers gitaristen weer de schuld geven.:)

Wat ik wel merk. Nu ik in een bandje zit zónder gitaar hebben we ineens een stuk minder problemen. Maar misschien komt dat ook omdat we genoeg lol hebben in het spelen zodat we niet over geluidsmensen en/of bandleden gaan zeuren.

Dat het bij concerten vaak (net) te hard gaat ben ik het trouwens wel eens. Al hangt dat ook heel erg af van het soort concert. Een rockband in een kroegje gaat al snel te hard, terwijl kleine jazzconcerten soms weer heerlijk zonder oordoppen te beluisteren zijn.

EuroCinema
3 augustus 2011, 17:03
Wat ik wel merk. Nu ik in een bandje zit zónder gitaar hebben we ineens een stuk minder problemen.


Een gitaar is ook een lastig instrument in de mix, je speelt zomaar zes noten tegelijk (daar zijn zes blazers voor nodig) en je kan het spectrum van midlaag tot hoog behoorlijk dichtsmeren. Dat wordt alleen maar erger sinds gitaristen hebben besloten dat ze én vol laag én zingende mids én sprankel in het hoog moeten hebben, m.a.w. de bekkens mogen in het superhoog, de bas in het sublaag en de rest van de frequenties is voor ONS en onze ego's. Zo'n kamerbreed transparant geluid is lekker in je huiskamer, maar op het podium snel contraproductief.

N.D.
3 augustus 2011, 17:13
Een gitaar is ook een lastig instrument in de mix, je speelt zomaar zes noten tegelijk (daar zijn zes blazers voor nodig) en je kan het spectrum van midlaag tot hoog behoorlijk dichtsmeren. Dat wordt alleen maar erger sinds gitaristen hebben besloten dat ze én vol laag én zingende mids én sprankel in het hoog moeten hebben, m.a.w. de bekkens mogen in het superhoog, de bas in het sublaag en de rest van de frequenties is voor ONS en onze ego's. Zo'n kamerbreed transparant geluid is lekker in je huiskamer, maar op het podium snel contraproductief.

Dat dichtsmeren hebben wij de toetsenist voor :D
(toch maar proberen te overtuigen om z'n Nord eens in te ruilen voor een simpele Farfisa ofzo:P)

guitarnijboer
4 augustus 2011, 16:42
Een gitaar is ook een lastig instrument in de mix, je speelt zomaar zes noten tegelijk (daar zijn zes blazers voor nodig) en je kan het spectrum van midlaag tot hoog behoorlijk dichtsmeren. Dat wordt alleen maar erger sinds gitaristen hebben besloten dat ze én vol laag én zingende mids én sprankel in het hoog moeten hebben, m.a.w. de bekkens mogen in het superhoog, de bas in het sublaag en de rest van de frequenties is voor ONS en onze ego's. Zo'n kamerbreed transparant geluid is lekker in je huiskamer, maar op het podium snel contraproductief.

Ik hoor het al, jij hebt er verstand van... :seriousf:

Een gemiddeld drumkitje heeft natuurlijk een heel beperkt frequentie spectrum en de gemiddelde toetsenist speel ook maar met een vinger tegelijk... Juist ja... En een gitaar heeft alleen maar middentonen zeker?

Pepe
4 augustus 2011, 18:28
Toch heb ik een sterk vermoeden dat er een verband bestaat dat de meeste bassisten met 5 snaren in bands spelen waar den gitarist zijn equalizer in een V heeft gelijmd.

EuroCinema
4 augustus 2011, 21:49
Ik hoor het al, jij hebt er verstand van... :seriousf:

Een gemiddeld drumkitje heeft natuurlijk een heel beperkt frequentie spectrum en de gemiddelde toetsenist speel ook maar met een vinger tegelijk... Juist ja... En een gitaar heeft alleen maar middentonen zeker?

Ik overdrijf zoals je merkt graag een beetje maar feit blijft dat veel gitaristen hun sound afstellen zonder enig idee van hun plek in het spectrum en vervolgens op volume de strijd aangaan. Ik vind dat een goeie rocksound inderdaad prima de piek kan hebben in een relatief smal stukje mids, zeg maar waar de hump zit in een tubescreamer of het dozige karakter van een klein oud buizen Fenderampje. En in heel veel genres knapt de totale bandsound enorm op als er geen zessnarige barre-akkorden geharkt worden.

(Maar goed, waarom geef ik eigenlijk serieus antwoord als het weer op zo'n aanvallend toontje moet. Ik blijf maar weer eens een tijdje weg want het gaat weer helemaal die negatieve kant op hier.)

N.D.
4 augustus 2011, 21:59
...en de gemiddelde toetsenist speel ook maar met een vinger tegelijk...

Zegt misschien meer over het soort muziek/muzikanten waar jij mee te maken hebt dan over toetsenisten?:chicken:

FruscianteFan
4 augustus 2011, 22:03
Zegt misschien meer over het soort muziek/muzikanten waar jij mee te maken hebt dan over toetsenisten?:chicken:
Misschien zegt het meer over dat jij het sarcasme in die post miste :)

Han S
4 augustus 2011, 22:55
Een gitaar en zeker een electrische gitaar bestrijkt een zeer groot deel van het frequentiespectrum, van 80 tot 13.000 hz en dat gaat gewoonlijk ook niet echt zacht. Hoera dus voor de geluidsmannen en vrouwen.

Nobler
5 augustus 2011, 12:51
Grappig dat altijd gitarist met "gitarist-egoïstische" oplossingen voor dit soort problemen komen en drummers gitaristen weer de schuld geven.:).

Ik heb er helemaal geen probleem mee je gelijk te geven dat niet alleen de drummers het probleem zijn, maaar dat zeg ik ook niet. Het is echter ook niet zo dat drummers geen rol spelen in het probleem.

Ik ben me er heel goed van bewust dat gitaristen vaak net zo medeschuldig zijn als er een soort wapenwedloop tussen drums en gitaren ontstaat, en gitaristen zijn erg geneigd om zichzelf goed te willen horen en daardoor de boel maar zachter te zetten, maar een feit is dat de gitaristen op een lager volume KUNNEN spelen (dat ze het niet doen is een tweede), terwijl er voor drums toch een veel bepaalder minimum-geluidsnivo geldt. Daardoor blijf ik bij mijn stelling dat drums het minimumgeluidsnivo van de hele band bepalen.

Verder heb ik beweerd dat het juist aan de gitaristen is om niet in zo'n wapenwedloop te raken door de boel NIET steeds harder te zetten, en door op andere manieren te zorgen dat ze zichzelf goed horen dan hun versterker harder te zetten, namelijk door monitors te gebruiken of er voor te zorgen dat je als gitarist zelf met je oren in de 'straal' van je speakers staat.

Ik vind daarom dat ik ook niet alleen 'gitarist-egoistische' oplossingen geef. Integendeel toch?

N.D.
5 augustus 2011, 13:34
Die opmerking was ook niet persoonlijk naar jou gericht hoor Nobler. Het was meer een algemene opmerking na het doorlezen van dit topic.

Ik vind het gewoon grappig hoevaak je op een forum leest dat het de anderen zijn en dat ze het beter denken te weten over een ander instrument.

En ik ben het ook met je eens dat de drummer in principe het minimumvolume bepaald. Maar zorg dan dat 't ook zo blijft. Heb al vaak zat bij een optreden gezien dat de gitarist dan ineens denkt dat de versterker op 10 moet, omdat het een optreden is. Of als ze ineens oordoppen indoen hun versterker net zo hard willen horen. Dan kan je als drummer niet zoveel meer doen:D