PDA

View Full Version : Nieuwe eindbuizen - meer vervorming ?



driftkop
16 april 2011, 22:57
Ik heb een zelfgebouwde Tweed Deluxe (5E3) kloon van Mission Amps.

Omdat een van de eindbuizen aan het 'redplaten' was, heb ik beide vervangen door een setje dezelfde 6V6 buizen (matched pair Tung-Sol 6V6GT New Production).

Het cleane geluid is nog steeds prima, maar zodra ik mijn gitaar volume verder opendraai, is er duidelijk meer vervorming dan voorheen. Kan het zijn dat er een verschil is tussen twee paar eindbuizen waardoor dit gebeurt, of is er misschien iets anders kapot kunnen gaan door het redplaten? Ik ga maandag tijdens de repetitie een ander setje eindbuizen proberen van EHX dat ik nog heb liggen.

pasqual
16 april 2011, 23:27
ik weet dat een ander merk voor een andere sound kan zorgen maar of dat ook voor meer of minder vervorming kan zorgen? of bedoel je dat er eerder vervorming optreedt als van tevoren? ik zou denken dat de mate van vervorming eerder met de pre-amp buizen heeft te maken en de klankkleur dan met de eindbuizen. maar vind je de nieuwe sound niet mooi? anders lijkt me het niet echt een probleem.

nico verduin
16 april 2011, 23:30
Ik heb een zelfgebouwde Tweed Deluxe (5E3) kloon van Mission Amps.

Omdat een van de eindbuizen aan het 'redplaten' was, heb ik beide vervangen door een setje dezelfde 6V6 buizen (matched pair Tung-Sol 6V6GT New Production).

Het cleane geluid is nog steeds prima, maar zodra ik mijn gitaar volume verder opendraai, is er duidelijk meer vervorming dan voorheen. Kan het zijn dat er een verschil is tussen twee paar eindbuizen waardoor dit gebeurt, of is er misschien iets anders kapot kunnen gaan door het redplaten? Ik ga maandag tijdens de repetitie een ander setje eindbuizen proberen van EHX dat ik nog heb liggen.
Dat kan gebeuren. Als je een setje buizen dat dat bijv. rond de 40mA zijn bias punt vond en je hebt nu een setje dat warmer is waardoor het bias punt eerder wordt gevonden (dus lager), dan zal hij eerder opbreken. Vermoedelijk zul je nu een lagere waarde meten tussen G1 en GND.

driftkop
17 april 2011, 00:26
Ik neem aan dat het stickertje op de verpakking met een getal het bias punt aangeeft? Op de nieuwe die nu in de amp zitten staat 21, die vorige als ik me niet vergis was rond de 30. Dus dat kan dan inderdaad kloppen. De volgende keer wanneer ik een matched paar bestel zal ik aangeven of ze een setje met hoger biaspunt kunnen sturen.

driftkop
17 april 2011, 00:51
maar vind je de nieuwe sound niet mooi? anders lijkt me het niet echt een probleem.

Net iets te veel vervorming naar mijn smaak. En ja ik weet dat de 5E3 snel opbreekt, maar met het vorige setje had ik echt een heerlijk warm geluid, nu is het meer schril.

GretschGuy
17 april 2011, 02:31
Ik vind de 5E3 pas goed klinken als de buizen nogal 'heet' zijn. Tussen de 30mA en 40mA. Daar onder klinkt 'ie flinterdun. Tegen de 40mA gaat 'ie inderdaad wel sneller oversturen. Staat tegenover dat 't volume flink toeneemt.

Schel worden ze zelden, wel vaak dun en 'zoemerig' bij hogere volumes. Da's doorgaans als er in V1 'n 12AX7 wordt gebruikt. Probeer eens 'n 12AY7 of 5751.

driftkop
17 april 2011, 04:56
Dat kan gebeuren. Als je een setje buizen dat dat bijv. rond de 40mA zijn bias punt vond en je hebt nu een setje dat warmer is waardoor het bias punt eerder wordt gevonden (dus lager), dan zal hij eerder opbreken.


tegen de 40mA gaat 'ie inderdaad wel sneller oversturen. Staat tegenover dat 't volume flink toeneemt.

Het is al laat, maar spreken jullie elkaar nu niet tegen :???:

In V1 zit trouwens een 12AY7, volgens het originele schema.

nico verduin
17 april 2011, 09:40
Het is al laat, maar spreken jullie elkaar nu niet tegen :???:


īt inderdaad laat:seriousf: volgens mij niet.

driftkop
17 april 2011, 13:41
Het is nu nog vroeg maar ik begrijp het nog niet. :hide:
In jouw eerste post zeg je dat vervorming eerder optreedt wanneer het bias punt lager is (wat ik dus ervaar). Maar GretschGuy zegt dat ie juist bij hogere (40) bias punt sneller gaat vervormen. Tenzij dat laatste een ander fenomeen is.

GretschGuy
17 april 2011, 14:55
Nee, we spreken elkaar niet tegen. Al maakt de identieke terminologie om iets anders aan te duiden 't wel verwarrend.

Buizen van hetzelfde type en merk kunnen 'n verschillend biaspunt hebben. Ter illustratie: je vervangt de eindbuizen van 'n amp waarbij de bias wordt geregeld met 'n negatieve stroom (dus niet zelfstellend met kathode weerstand). Het stroomverbruik van je oude buizen is 30mA per buis bij rust. Dat wil je hetzelfde houden, omdat de amp dan ook hetzelfde klinkt en reageert op je spel / volume instelling. Dan zal je dus opnieuw moeten biassen.

Waarom? De nieuwe buizen hebben 'n ander biaspunt dan de oude.

Bij amps met bias door 'n weerstand op de kathoden valt er niets in te stellen. Om 't geluid / volume / reactie op je spel identiek te houden, moet je de buizen vervangen door buizen met hetzelfde biaspunt.

Nico gebruikt de 'mA' grootheid om dat biaspunt aan te geven. Ik gebruik 'm om stroomverbruik bij rust aan te geven


Ik heb trouwens nog nooit 'n 5E3 met 12AY7 schel of schril horen klinken. Tenzij zo ver opengedraaid (v.a. +/- drie uur) dat de compressie toeneemt tot 't punt dat 'ie klinkt alsof 'ie op imploderen staat. Met b.v. 'n Tele kan dat wel 'n soort banjo-from-hell sound opleveren.

Tip: vervang de 5Y3 gelijkrichter door 'n 5V4. Iets meer power en headroom, minder compressie. Klinkt goed en kan geen kwaad.

driftkop
18 april 2011, 13:53
Bij amps met bias door 'n weerstand op de kathoden valt er niets in te stellen. Om 't geluid / volume / reactie op je spel identiek te houden, moet je de buizen vervangen door buizen met hetzelfde biaspunt.

Nico gebruikt de 'mA' grootheid om dat biaspunt aan te geven. Ik gebruik 'm om stroomverbruik bij rust aan te geven

Ik begrijp het, bedankt. Weer wat geleerd!

driftkop
19 april 2011, 05:39
Vanavond een oud setje (EHX biaspunt 34) gebruikt, en die klonken een stuk beter in mijn oren dan de TungSols met biaspunt 21.

nico verduin
19 april 2011, 06:23
Vanavond een oud setje (EHX biaspunt 34) gebruikt, en die klonken een stuk beter in mijn oren dan de TungSols met biaspunt 21.Op zich zeggen die getallen niets. Vermoedelijk is het de plaatstroom, maar je weet niet met welke spanningen gemeten is. Je zou voor het goede de kathode spanning moeten meten op de eindbuizen. Die geeft aan hoeveel ruimte je hebt voordat ze gaan clippen.

driftkop
19 april 2011, 14:23
Op zich zeggen die getallen niets. Vermoedelijk is het de plaatstroom, maar je weet niet met welke spanningen gemeten is. Je zou voor het goede de kathode spanning moeten meten op de eindbuizen. Die geeft aan hoeveel ruimte je hebt voordat ze gaan clippen.

Er zit een stickertje op de buisvoet waarop 'biaspoint: ##' staat. Die is er op gezet door TubeDepot waar ik ze heb gekocht (als 'matched pair'). Dit is wat ze er zelf over zeggen: http://www.tubedepot.com/whisbipo.html

Maar goed, hoe het ook wordt gemeten, ik weet nu dat ik de volgende keer wanneer ik wat bestel ik er voor moet zorgen dat het bias punt rond de 35 ligt.

GretschGuy
19 april 2011, 16:28
Er zit een stickertje op de buisvoet waarop 'biaspoint: ##' staat. Die is er op gezet door TubeDepot waar ik ze heb gekocht (als 'matched pair'). Dit is wat ze er zelf over zeggen: http://www.tubedepot.com/whisbipo.html

Maar goed, hoe het ook wordt gemeten, ik weet nu dat ik de volgende keer wanneer ik wat bestel ik er voor moet zorgen dat het bias punt rond de 35 ligt.

Een leverancier zal doorgaans alles op dezelfde manier meten. Dus als je altijd bij TubeDepot koopt, weet je wat je moet hebben.

Leuke en duidelijke uitleg op hun site, trouwens.

Als je wel eens iets met 'n soldeerbout doet, kan je de 'onbruikbare' buizen ook nog wel in je amp laten werken. Je zal dan wel de weerstand op de kathoden van de eindbuizen moeten vervangen. De standaardwaarde is 250 Ohm. Met 'n weerstand van 270 Ohm, klinken ze waarschijnlijk weer zo'n beetje zoals jij ze wil horen.

Als de layout van je amp identiek is aan 't origineel, is 't erg makkelijk. De weerstand zit helemaal rechts op 't board. Met 'n condensator er overheen. Los solderen, nieuwe weerstand + de condensator terug solderen, klaar. Oude weerstand bewaren. En terug solderen als de buizen 'op' zijn en je ze weer vervangt door 'correcte' buizen.

driftkop
19 april 2011, 17:20
Als je wel eens iets met 'n soldeerbout doet, kan je de 'onbruikbare' buizen ook nog wel in je amp laten werken. Je zal dan wel de weerstand op de kathoden van de eindbuizen moeten vervangen. De standaardwaarde is 250 Ohm. Met 'n weerstand van 270 Ohm, klinken ze waarschijnlijk weer zo'n beetje zoals jij ze wil horen.

Ik heb deze zelf gebouwd, de Mission Amps kit :) En daar zit standaard al een 270 Ohm weerstand in volgens het schema.

GretschGuy
19 april 2011, 20:18
Ik heb deze zelf gebouwd, de Mission Amps kit :) En daar zit standaard al een 270 Ohm weerstand in volgens het schema.

Nou, dan moet 't geen probleem zijn. Behalve dat 't blijkbaar dan geen 1:1 clone van 't 5E3 circuit is. De waarde van de weerstand moet in elk geval omhoog voor 't gewenste effect. Als de rest wel zo'n beetje identiek aan de 5E3 is, ligt de bandbreedte van bruikbare waarden tussen 200 Ohm en 330 Ohm.

driftkop
20 april 2011, 19:18
Ik vind het altijd een hele klus om bij het eyelet board te komen, het hele chassis moet eruit, en dan is het ook nog erg lastig om componenten te vervangen zonder het hele eyeletboard er uit te halen.

Hij klinkt prima nu, en ik laat hem lekker in elkaar zitten. :ok: