PDA

View Full Version : Van jazzmaster naar duesenberg?



Tommeke90
16 april 2011, 14:31
Ik heb nu een epiphone les paul & dot (met P90).
Mijn muziekstijl is voornamelijk alternatief (rock) : arctic monkeys, bombay bicycle club, The black box revelation, ...
Ik heb een vox AC15 met wat pedaaltjes ervoor : whammy, MXR distortion +, big muff, dilay..

Maar ik wil een beetje af van die 'budget' gitaren.
Dus was ik van plan om een fender jazzmaster te kopen.
Deze week is naar music store geweest om alles wat te testen. Hij klonk goed. Maar het was toch raar om op een 'fender' te spelen. Ik denk wel dat ik het gewend kan raken. Maar dat is toch niet zeker..

Daar heb ik ook op een duesenberg starplayer tv kunnen spelen.
Deze klonk & speelde geweldig :)

Dus nu weet ik het effe niet meer zo goed.

Hoe kiezen jullie je gitaar? prijs, uitelijk, bespeelbaarheid..?


Ik was dan ook aan het denken om mijn epiphone les paul wat te 'pimpen'.
Nieuwe pickups, bigsby achtige tremelo. & wat te wachten met een nieuwe gitaar te kopen.

Maar heeft dit nut met een epiphone gitaar?

geert1976
16 april 2011, 14:40
Ik heb nu een epiphone les paul & dot (met P90).
Mijn muziekstijl is voornamelijk alternatief (rock) : arctic monkeys, bombay bicycle club, The black box revelation, ...
Ik heb een vox AC15 met wat pedaaltjes ervoor : whammy, MXR distortion +, big muff, dilay..

Maar ik wil een beetje af van die 'budget' gitaren.
Dus was ik van plan om een fender jazzmaster te kopen.
Deze week is naar music store geweest om alles wat te testen. Hij klonk goed. Maar het was toch raar om op een 'fender' te spelen. Ik denk wel dat ik het gewend kan raken. Maar dat is toch niet zeker..

Daar heb ik ook op een duesenberg starplayer tv kunnen spelen.
Deze klonk & speelde geweldig :)

Dus nu weet ik het effe niet meer zo goed.

Hoe kiezen jullie je gitaar? prijs, uitelijk, bespeelbaarheid..?


Ik was dan ook aan het denken om mijn epiphone les paul wat te 'pimpen'.
Nieuwe pickups, bigsby achtige tremelo. & wat te wachten met een nieuwe gitaar te kopen.

Maar heeft dit nut met een epiphone gitaar?

Als je besluit de Epi te houden wel, maar indien je van plan bent hem in de toekomst toch weg te doen, moet je er rekening mee houden dat de kosten van de upgrade hoger uitvallen dan de verkoopprijs van je Epi.

Als de Duesenberg je aanstond qua sound en bespeelbaarheid zou ik die kopen.
Een gitaar op looks kopen is aanlokkelijk, maar bespeelbaarheid en sound is wel belangrijker:ok:

Hendriks
16 april 2011, 14:53
Als je besluit de Epi te houden wel, maar indien je van plan bent hem in de toekomst toch weg te doen, moet je er rekening mee houden dat de kosten van de upgrade hoger uitvallen dan de verkoopprijs van je Epi.

Als de Duesenberg je aanstond qua sound en bespeelbaarheid zou ik die kopen.
Een gitaar op looks kopen is aanlokkelijk, maar bespeelbaarheid en sound is wel belangrijker:ok:
Geert heeft helemaal gelijk , maar wat zijn die Duesenbergs verschrikkelijk geil.

Pepe
16 april 2011, 15:17
Dat rekensommetje kan jij ook maken he: Pickups en bigsby is 250, verkoop Epi is 350(?), leg er 300 bij en je hebt een Duesenberg.
Alleen jij kan beantwoorden of je dat bedrag wil uitgeven aan een nieuwe gitaar ipv een upgrading.
En zo niet, dan hakken we graag hier de knoop door.

Tommeke90
16 april 2011, 15:37
Ik verkoop mij epi sowieso niet. Dit was mijn eerste gitaar. De hals is al eens gebroken geweest. Dus krijg er sowieso niet meer genoeg voor terug. & wil hem gewoon niet weg doen ;)

Ik zou deze duesenberg willen. http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Duesenberg-Starplayer-TV-BK-Black/art-GIT0019587-000 Dat is dus iets meer dan €650.

Met de vraag : heeft het nut om mijn epi te 'pimpen'. Bedoelde ik meer.. als het niet weggesmeten geld is om in een epiphone te 'investeren'

Als dit niet geval is. Ga ik dat zeker doen. & later een goeie duesenberg kopen.

Triggy
16 april 2011, 15:40
Heb zelf een Duesenberg Starplayer TV gehad.
Alleen maar weggedaan om een 6122'er Gretsch te kunnen bemachtigen.
Heerlijke gitaar , zeer divers in sound, super gebouwd.
Komt er ooit nog wel eens ééntje in mijn collectie terug!

En als het jou goed voelt gewoon doen!

Mitch
16 april 2011, 17:14
Ik heb het wel gedaan vroeger maar zou het zeker niet nog een keer doen. Genoeg gitaren uitgerust met andere hardware, maar hoe vaker ik het deed hoe duidelijker ik merkte dat je in zijn algemeenheid kan stellen: hoe goedkoper de gitaar, des te groter de kans dat het hout gewoon niet zo bijzonder is en des te groter de kans dat je je geld weggooit met upgrades.
Of misschien beter omschreven: als je met een gepimpte budgetgitaar de vergelijking aan wil gaan met een gitaar die over de hele linie beter is, dan kom je gauw van een koude kermis thuis. De gitaar zelf (hout, constructie, hardware) moet al goed zijn.

Disclaimer: ik zei KANS, voordat iedere eigenaar van een London-City-met-GFS-pickups-die-beter-is-dan-een-Fender USA weer begint te zeiken... :listen:

FruscianteFan
16 april 2011, 17:29
Als je zegt af te willen van je 'budgetgitaren', dan is dat omdat er iets aan scheelt. Je wilt je Epi houden omdat het je eerste gitaar is en ze toch niet genoeg zou opbrengen... ik krijg niet de indruk dat je helemaal tevreden gaat zijn met een geupgrade Epi, zeker niet als je intussen al zit te lonken naar een echt goede gitaar.

Tommeke90
17 april 2011, 16:28
Ik ga inderdaad niet 100% tevreden zijn met een geupgrade epi.
Omdat ik al op die duesenberg heb kunnen spelen ;)
Maar het gaat wel sowieso een pak beter zijn, dan hoe hij nu is.

& als ik een nieuwe gitaar koop. Ga ik niet meer op mijn epi willen spelen als hij blijft zoals hij nu is.


Of gewoon nog effe wachten en niks doen. & dan een bom van een gitaar kopen. het blijft moeilijk..

Mitch
17 april 2011, 16:43
Even een verhaal uit de oude doos dan.
Na mijn startersgitaar kocht ik een Epiphone Les Paul Custom, omdat die anders klonk (voller) dan de andere Standards, hoewel ik die veel mooier er uit vond zien. Dus toch maar zwart met goud.
Toen ik in een bandje begon te spelen merkte ik dat het qua defintie nogal tegenviel en dat het verschil in geluid tussen hals- en brugelement eigenlijk maar minimaal was. De volumepots waren eigenlijk gecombineerde toonpots, want zodra je ze een millimeter verdraaide was je geluid dof. Dus aan de upgrades.
SD's erin, treble bleeds erop, coil split en oh, oh, wat was ik blij. Dát maakte een verschil! Niet heel veel later begon ik me toch eens op andere gitaren te oriënteren en ik kwam bij Godin uit. Een tijdje later had ik een Godin LGX én een LG SP90. Toen ik daarna de Epiphone weer eens uit het vet haalde kwam ik eigenlijk niet eens door de mix. Was toen ook wel een ruig bandje en een matige oefenruimte, maar toch. Het verschil was pijnlijk duidelijk.
Toen ik de Epi daarna verkocht (ik ben wel senitmenteel aangelegd, maar niet met dingen die ik toch niet ga gebruiken) kreeg ik er een redelijke prijs voor terug, maar bij lange na niet wat ik erin gestoken had.
Deze weg duurde denk ik een jaar of twee. Ik wil nu niet beweren dat je 'dus' maar meteen voor een Duesenberg moet gaan of iets anders, maar wat ik vooral bedoel te zeggen: wat je nu nog goed vindt, vind je straks misschien bagger. En als je het nu eigenlijk al niet goed vindt.... afijn, vul maar in.

Tommeke90
22 april 2011, 18:46
Ik ga mijn les paul gewoon houden zoals hem is, & er geen geld meer insteken ;)

Maar nu :

Fender jazzmaster: Ik was eigenlijk van plan om deze te kopen.
Zou heel leuk staan tussen met dot & les paul. (& wat een geile gitaar :D)
Maar die speelde niet zo geweldig in de winkel.

Duesenberg : Speelde wel geweldig ( omdat hij meer aanvoelde als mijn les paul & dot.)


Maar twijfel toch nog om de jazzmaster te kopen.

Heeft nog iemand dit gevoel gehad?. Toen je bv van een 'gibson model' naar een 'fender model' greep? Dat het niet lekker speelde? Of moet je gewoon effe eraan wennen?

langun
22 april 2011, 19:02
Wat speelde er niet zo lekker aan? Ik kan me inbeelden dat er wel verschillende nekprofielen voor bestaan, en dan is het gewoon een beetje zoeken welke jou het beste ligt.

Wabbie
23 april 2011, 01:44
Als je "gibson" modellen je beter liggen dan "fender" modellen dan kun je misschien beter voor de Duesenberg gaan. Een gitaar moet gewoon fijn spelen, wat de looks dan ook zijn. Ik heb zelf het omgekeerde, ik vind les pauls er mooie gitaren, maar ik kan er gewoon niks mee qua feel en klank (en ik heb een redelijke lp thuis staan), ik vol me meer thuis op mijn strats en mijn jazzmasters.

Jazzmasters zijn trouwens wel een beetje gevoelig voor een goede afstelling, het heeft me ook een tijdje gekost voordat ik de mijne perfect had. Maar ik had wel meteen de klik met mijn jazzmaster, iets wat jij een heel stuk minder hebt heb ik het idee.

Mitch
23 april 2011, 11:20
Ja, moeilijk. Het kán een kwestie van wennen zijn, maar het kan ook zijn dat het uiteindelijk gewoon niet je voorkeur blijkt te zijn. Met je beperkte ervaring zal een ander halsprofiel al snel 'minder prettig' aanvoelen. Om maar weer even mijn eigen voorbeeld aan te halen: toen ik na een tijdje met twee Godins (met totaal verschillend halsprofiel overigens) de Epi weer eens pakte vond ik de hals waardeloos, terwijl ik daar een jaar of acht me prima op vermaakt had. Dat was dus een kwestie van wennen aan andere halzen en die prefereren.
Maar even zo goed: de hals van de ene Godin vond ik bijna perfect, de andere minder. Die was erg plat, breed en dun. Op de langere termijn kon ik daar niet aan wennen. Weggedaan ondanks dat de gitaar prima klonk. De hals van de andere Godin werd later de basis van waaruit ik mijn custom heb laten bouwen...
Ik heb ook jarenlang een Tele gehad met vintage radius (erg bolle toets) en dito frets (dun). Ik moest altijd tien minuten wennen, ik kon nooit in één keer 'soepel' over van een andere gitaar naar die gitaar. Anderen zweren er juist bij of maakt het niets uit. Zo is ieder mens verschillend en is het moeilijk om te bepalen of het de korte tijd is die je met de Mex JM hebt doorgebracht, of het je gewenning aan de Epi's is of je beperkte ervaring.