PDA

View Full Version : Marshall 2203 met erg lage volume



Bullseye
16 april 2011, 10:40
Ik heb mijn 1959 super lead omgebouwd naar een 2203 met 6550'S
Voor de bias circuit heb ik de standaard 220k's vervangen voor 150K's en de weerstand 27k naar de pt vor 15k vervangen. Bias afgesteld op 52mA ( anode 490dc) voor de rest heb ik alle ac en dc waardes op de juiste plekken.
Wanneer ik de gitaar in plug moet ik de mastervolume en preamp helemaal op voluit zetten wil ik iets kunnen horen.
Ook hoor een soort van(trafo) brom, alle trafo's zijn doorgemeten maar krijg geen aanwijzingen voor een defecte trafo.
Als ik de penthode triode switch gebruik wordt de brom harder, deze heeft geen invloed op de eq regeling.
Ik heb v3 eruit getrokken wat geen invloed op de brom heeft, als ik de eindbuizen eruit haal is de brom weg.
Resumé.... alle gemeten waardes zijn juist de tgrafo's zijn niet defect de buizen werken in een andere versterker wel dus ook niet defect.

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen om het volume weer normaal te krijgen
iemand een idee ???

nico verduin
16 april 2011, 10:49
ik hoop dat die 6550's niet aan het roodgloeien zijn tijdens die hum?
Want dan is het gauw einde oefening.
Daarnaast is het de vraag of die PT de extra stroomvraag aankan.
Maar los daarvan. Er is duidelijk iets mis met de eindtrap. V3 is neem ik aan de PI? Dan het hij stil moeten zijn. Dat is hij niet. Je zegt dat alle spanningen kloppen. Maar geef eens een tabbelletje van de spanningen op de eindbuizen (alle eindbuizen graag). Dan kunnen we verder kijken.

Bullseye
16 april 2011, 11:36
De buizen zijn niet rood gloeiend wel erg warm ( warmer dan de kt 77 die erin zaten )
Met de v3 bedoel ik idd pi, ik vergat te vertellen als ik de speaker los koppel is de brom weg, ik gebruik als test speaker een 1* 8ohm speaker.

Zal wel ff een tabelletje met de gemeten waardes maken

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

nico verduin
16 april 2011, 12:26
De buizen zijn niet rood gloeiend wel erg warm ( warmer dan de kt 77 die erin zaten )
Met de v3 bedoel ik idd pi, ik vergat te vertellen als ik de speaker los koppel is de brom weg, ik gebruik als test speaker een 1* 8ohm speaker.

Zal wel ff een tabelletje met de gemeten waardes maken

Sent from my HTC Desire using TapatalkJe stookt ook vrij warm : 25W. Dus net alsof je een 100W lamp constant aan hebt met 4 buizen. Maar dat hij niet versterkt is wel opvallend. Ik zou de bedrading ook eens opnieuw nalopen.

Bullseye
17 april 2011, 00:47
In mijn poging om enige waardes te meten slaat nu de zekering over de netstroom elke keer uit ( er stond dus iets te gebeuren blijkbaar :( )
De PT blijft goed alleen de bruggelijkrichter heeft 3 rotte diodes :???:

Heb de bedrading van de eindtrap nog eens nagekeken maar kan hier geen manko's vinden. ( heeft ook altijd goed genfunctioneerd in 1959 slp situatie )

Maandag maar ff nieuwe diodes kopen en dan weer verder kijken .....:ok:

nico verduin
17 april 2011, 09:42
In mijn poging om enige waardes te meten slaat nu de zekering over de netstroom elke keer uit ( er stond dus iets te gebeuren blijkbaar :( )
De PT blijft goed alleen de bruggelijkrichter heeft 3 rotte diodes :???:


Ik weet niet niet weat je gedaan hebt, maar als je 3 diodes uitfikt, dan heb je duidelijk iets verkeerds gedaan. En geen van die eindbuizen werd rood gloeiend?

Bullseye
17 april 2011, 11:06
Ik had gisteravond voor het meten de eindbuizen eruit gehaald, toen de stekker erin.
Toen ik de stanby aan deed knalde de zekering eruit.

Ik denk dat ik de hele eindtrap maar ff opnieuw ga doen....incl elco's vervangen ...dit zijn vreemde zaken.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

cluseau
18 april 2011, 19:13
Ik had gisteravond voor het meten de eindbuizen eruit gehaald, toen de stekker erin.

Daar gaat je zekering of diode's niet van kapot. Wat is de werkspanning van de elko's?

Frans.

Bullseye
19 april 2011, 00:00
Zo ben d'r weer ...werd geteisterd door verjaardagen :(
Ik heb de brug vervangen waren toch echt 3 lekke diodes misschien stonden ze op knappen.
Beide schakelaars vervangen bleek dat de aansluit pinnen loszaten....\
Enfin we zijn weer bij het originele probleem, alleen geluid als ik de volume en pre amp helemaal open gooi het klinkt ook heel dun.
Als ik de penth/triode omschakel klinkt er een brom via de speaker( ik dacht eerst dat 1 van de trafo's dit deed wanneer de speaker ontkoppeld is de brom weg)
De ac is getwist overige draden lopen haaks over de ac draden.

Ik heb de volgende waardes op mijn pinnen van de eindbuizen"
V4,5,6 en 7 ( waardes komen op elke buisvoet overeen ):
1- 0V
2- 3.17 VAC
3- 472 VDC
4- 468 VDC
5- -60 VDC
6- 472 VDC
7- 3.17 VAC
8- 0V

De elco's zijn 50+50uf 500V
de PT geeft 2 x 180Vac na gelijkricht 473VDC

Ik vermoede de OT deze heb ik vervangen maar probleem blijft, de bias staat op 55mA (CT>>pinnen 3).
Wanneer ik de PI eruit haal blijft de brom aanhouden.....kweet ut niet meer

nico verduin
19 april 2011, 06:29
Hoe heb je de stroom door de OT bepaald per buis?

Zou ook nog een lekkende koppelcap kunnen zijn.

Geef eens een foto van de binnenkant. Dan kunnen we wat meer zien.

cluseau
19 april 2011, 08:18
De elco's zijn 50+50uf 500V
de PT geeft 2 x 180Vac na gelijkricht 473VDC

Bovenstaande heb ik een beetje moeite mee, zal wel een meet of typefout zijn.

De brom, is dat 50 of 100 Hz? maw is de eindtrap wel in balans. Verder vind ik de roosterspanning aan de hoge kant. Zolang je aan het meten bent is het misschien makkelijker om 1 Ohm 1% weerstandjes in iedere kathodelijn te maken, dan kun je de stroom per buis bekijken.

Ehhh 3 diodes? Betekend dat dat je een graetz schakeling hebt (dan gebruik je geen centertap) of heb je er meerdere in serie staan?

Bullseye
19 april 2011, 08:21
Je bedoelt de ruststroom ? Die heb inderdaad per buis gemeten...die blijft bij elke voet hetzelfde.

Bedoel je de koppel in de pre amp ?
Ik heb bij de transformatie naar 2203 een nieuw ptp bordje gemaakt.

Ik zal es ff een foto zoeken

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Bullseye
19 april 2011, 09:35
Bovenstaande heb ik een beetje moeite mee, zal wel een meet of typefout zijn.

De brom, is dat 50 of 100 Hz? maw is de eindtrap wel in balans. Verder vind ik de roosterspanning aan de hoge kant. Zolang je aan het meten bent is het misschien makkelijker om 1 Ohm 1% weerstandjes in iedere kathodelijn te maken, dan kun je de stroom per buis bekijken.

Ehhh 3 diodes? Betekend dat dat je een graetz schakeling hebt (dan gebruik je geen centertap) of heb je er meerdere in serie staan?

Even een paar reacties om weer op 1 lijn met elkaar te komen :)

-Hoe bedoel je meet of type fout ?

-Ik heb het bias circuit aangepast voor 6550's, volgens mij is dit toch wel vrij normale waarde ?

-Ik gebruik gewoon een brug gelijkrichter, van de 4 diodes waren er 3 niet goed.

Over de diodes heb ik wel een vermoeden, uit laksheid om naar de elektro shop te lopen heb ik de diodes van het oude ptp bordje overgezet naar het nieuwe :( en wordt daarop gestraft :seriousf:

Ik heb de freq nog niet bekeken, het is een zachte lage brom, als ik de penthode/triode stand gebruik wordt de brom harder.

De marshall 1959 gebruikte de CT van de wisselstroom, bij de 2203 heb ik deze losgekoppeld ( volgens schema Marshall )

cluseau
19 april 2011, 10:25
- Hoe bedoel je meet of type fout ?
- Ik gebruik gewoon een brug gelijkrichter, van de 4 diodes waren er 3 niet goed.
- De marshall 1959 gebruikte de CT van de wisselstroom, bij de 2203 heb ik deze losgekoppeld ( volgens schema Marshall )

Je gebruikt de twee 184V~ wikkelingen dus in serie, duideliijk, dan zitten we nu op één lijn en is je meting idd correct ;).

Jouw dunne geluid kan meerdere oorzaken hebben maar de brom in de eindtrap zou ik eerst aanpakken. Als de trap niet in balans is hoor je een 100Hz hum welke goed te onderscheiden is van 50Hz zoals je hoort als je de tip van je jackplug aanraakt.

G2 toch wel aangeloten na de choke? (heeft niets met dun geluid te maken)

Bullseye
19 april 2011, 12:03
Je gebruikt de twee 184V~ wikkelingen dus in serie, duideliijk, dan zitten we nu op één lijn en is je meting idd correct ;).

Jouw dunne geluid kan meerdere oorzaken hebben maar de brom in de eindtrap zou ik eerst aanpakken. Als de trap niet in balans is hoor je een 100Hz hum welke goed te onderscheiden is van 50Hz zoals je hoort als je de tip van je jackplug aanraakt.

G2 toch wel aangeloten na de choke? (heeft niets met dun geluid te maken)

G2 gaan via 1k 5w naar pin 6 dan naar de penth/triode schakelaar en uiteindelijk naar de choke.
(Weerstand choke is 100Ohm )

Bullseye
19 april 2011, 12:50
Hier wat foto's van het monster, ik hoop dat het wat duidelijk is.
Vanwege het storing zoeken doet het wat rommelig aan:soinnocent: en moet nog weer gefatsoeneerd worden.

Link (http://s1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/MArshall%202203/)

guitarnijboer
19 april 2011, 15:28
Ligt dat nu aan mij of ligt er door de hele versterker en op de buisvoeten ijzervijlsel / soldeerstukjes?

Bullseye
19 april 2011, 16:35
Ligt dat nu aan mij of ligt er door de hele versterker en op de buisvoeten ijzervijlsel / soldeerstukjes?

Was grotendeels stof, en inderdaad stukjes soldeer tin .....maar das al weer schoon hoor :)

De foto's zijn genomen nadat ik wat dingen veranderd had, daarna weer schoon gemaakt

nico verduin
19 april 2011, 19:13
Om de eindtrap volledig te isoleren stel ik voor om de beide koppelcaps los te halen op het punt wat ik omcirkelt heb. Je kan als de amp dan aan staat meten of er nog DC staat of de losse draad van de koppelcaps. Mocht er een lek zijn heb je vermoedelijk de oorzaak van jouw brom.
Als de koppelcaps los zijn heb je ook gelijk geen verbinding meer met de pre-amp. Die had je eerst wel ondanks dat je de PI eruit getrokken had.

LET OP ALLEEN de Koppel caps. NIET de weerstanden

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/koppelcaps%20verwijderen.jpg

En BTW wat is de waarde van de BIAS-GRID weerstanden? Kan het niet zo goed zien

Bullseye
19 april 2011, 19:36
Die zijn 150k , ik zal er es ff mee bezig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

cluseau
19 april 2011, 22:02
Die zijn 150k

Daar begin ik aan te twijfelen. 3 bands weerstand zou bruin/groen/geel moeten zijn en een 4 bands bruin/groen/zwart/orange. Lijkt er op dat jouw waarde anders is maar is idd niet goed te zien. Hoe lager deze waarde hoe minder singaal je overhoud. Tis trouwens niet nodig deze weerstanden zo laag te kiezen.

edit
De foto ff uitvergroot en het lijkt er op dat er 150 Ohm of hooguit 1k5 in zit. In dat geval is het al verwonderlijk dat je iets hoort, en dun is daarmee ook verklaart.

Correctie van deze weerstanden is niet de oplossing voor je brom, die heeft zeer waarschijnlijk een andere oorzaak
/edit

Bullseye
20 april 2011, 00:59
Daar begin ik aan te twijfelen. 3 bands weerstand zou bruin/groen/geel moeten zijn en een 4 bands bruin/groen/zwart/orange. Lijkt er op dat jouw waarde anders is maar is idd niet goed te zien. Hoe lager deze waarde hoe minder singaal je overhoud. Tis trouwens niet nodig deze weerstanden zo laag te kiezen.

edit
De foto ff uitvergroot en het lijkt er op dat er 150 Ohm of hooguit 1k5 in zit. In dat geval is het al verwonderlijk dat je iets hoort, en dun is daarmee ook verklaart.

Correctie van deze weerstanden is niet de oplossing voor je brom, die heeft zeer waarschijnlijk een andere oorzaak
/edit

Verrek je heb gelijk, das wel erg dom van me..:soinnocent:
Dat zijn idd 150 ohm weerstanden. Heb ze vervangen voor 150k en heb nu het volume weer terug.

Maar de brom is nu dus ook dubbel zo hard terug met een flinke portie oscillatie/hoge piep toon.

@ Nico... ik heb de koppel caps ff los gehad deze lekken niet.
Wanneer ik de versterker aan doe met de caps los blijft dezelfde brom met hoge piep aanhouden:(
Echter wanneer ik naar triode schakel wordt de brom nu iets minder en de hoge piep is weg.
Heb de eindtrap nogmaals nagelopen en gemeten maar kan niks raars vinden.

Ik heb ook nog ff andere buizen geprobeerd maar tevergeefs.

nico verduin
20 april 2011, 06:30
Als de koppel caps los zijn, dan heb je geen enkele koppeling meer met het "achterland". Dan moet hij helemaal stil zijn. Ik zou ze ook loslaten tot dat we dat brom probleem hebben opgelost.

Als je dan nog brom hebt, zou ik bijna genegen zijn om te vermoeden dat een van je buizen rot is. Als eens een ander setje geprobeerd? Van mij part gooi je er EL34 in. Met die bias spanning kan je ze er zo in prikken.

Nog ff door theoriserend:
De brom nam toe op het moment dat het ingangssignaal werd vergroot (vervanging van die 150 ohm weerstanden). Dat zou in mijn belevenis betekenen dat de brom op de ingang zit. Als de koppel caps los gekoppeld zijn, dan blijft de brom aanwezig. Het enige wat nu nog op de ingang zit, is de BIAS spanning (een MV gebruik je zo te zien niet). Dan zou ik verwachten dat er een forse rimpel op je BIAS zit.
Of de grounding van een van de buizen is niet goed.
En ik ben nog benieuwd hoe je de stroom per buis hebt gemeten.

En heb je de NFB als eens los gekoppelt? Als de fluittoon weg is, dan moet je de draden naar pin-5 omwisselen. Je hebt dan Positive Feedback.

cluseau
20 april 2011, 07:42
Dat zijn idd 150 ohm weerstanden. Heb ze vervangen voor 150k en heb nu het volume weer terug.

Maar de brom is nu dus ook dubbel zo hard terug met een flinke portie oscillatie/hoge piep toon.

Wanneer ik de versterker aan doe met de caps los blijft dezelfde brom met hoge piep aanhouden:(


Mooi, dat is één probleem opgelost, de eer komt trouwens Nico toe.

Dat de brom nu harder is kan wel kloppen, de roosters staan nu meer open.

De NF kan hier echter de oorzaak niet zijn, als de koppelcaps los zijn heeft de feedback ook geen toegang meer. Controleer idd de negative spanning maar eens. Als je een elko* over hebt even tussen het knooppunt van de 150 weerstanden en massa hangen. (+ = massa)

Als bovenstaande niets uitmaakt probeer dan een flinke cap 10nF of zo over de 150k weerstanden. Zijn de problemen dan weg dan wordt de brom opgepikt ergens in de signaallijn. Dit ligt het meest voor de hand. Vermoedelijk heb je ergens een stuk bedrading wat signaal uit de anodelijn oppikt, tijd voor een portie saté.

*
Ik zie nu dat C19 deze schone taak op zich neemt, als je daar in bedrijf een 10uF overheen zou zetten is je negatieve spanning gedurende de laadtijd mogelijk te laag wat je buizen zou kunnen beschadigen. Doe dit dan alleen vanuit koude toestand, de elko krijgt dan de gelegenheid te laden in de tijd dat de buizen nog koud zijn.

nico verduin
20 april 2011, 07:55
Frans
De reden dat ik evt dacht aan feedback was uitsluitend in zijn pre-amp. De bedrading zou een reden kunnen zijn:sssh: Dat is niet de meest nette. als hij echt PFB had, dan stond hij keihard te gillen. Dat zou de hoge fluittoon kunnen verklaren. Maar eea klopt in ieder geval niet. Verder zag ik wel dat hij 2 x 2 elco's in serie heefst staan, maar alleen op een setje een spanningsdeler heeft. Ik zou op die andere ook ff 220K / 1W weerstanden zetten. Maar dat is volgens mij niet de reden voor de brom.
Tenzij: Er een elco defect is geraakt door die diodes die uitgefikt zijn? Had ie maar een scope......

cluseau
20 april 2011, 08:05
Tenzij: Er een elco defect is geraakt door die diodes die uitgefikt zijn? Had ie maar een scope......

Hmmm, jij denkt dus aan een voedingsbrom? Ik denk daar niet aan omdat een voedingsbrom even hard zou zijn ongeacht het verschil in lekweerstanden. Zoals je eerder opmerkte komt de brom echt op het rooster binnen vandaar mijn gedachte de roosters even af te sluiten met 10nF. Of het is idd c19 die niet aan massa ligt of onderbroken is. Conclusie: een bedradingsprobleem of c19 / c20 onderbroken.

nico verduin
20 april 2011, 14:18
Hmmm, jij denkt dus aan een voedingsbrom? Ik denk daar niet aan omdat een voedingsbrom even hard zou zijn ongeacht het verschil in lekweerstanden. Zoals je eerder opmerkte komt de brom echt op het rooster binnen vandaar mijn gedachte de roosters even af te sluiten met 10nF. Of het is idd c19 die niet aan massa ligt of onderbroken is. Conclusie: een bedradingsprobleem of c19 / c20 onderbroken.Ik denk overal aan. Maar zonder meetinstrumenten is het constant koffiedik kijken. En je hebt nogal wat signaal nodig om een harde brom te krijgen.:seriousf:

Bullseye
21 april 2011, 01:25
Het vreemde is hij heeft met Kt 77's wel goed gewerkt, het probleem onstond toen ik de bias circuit had aangepast en de 6550 buizen erin had gedaan.

Ik heb idd geen scoop :( en weet ook niemand met één.

@ Frans
c19 en 20 liggen goed aan aarde, negatieve bias +/- -60Vdc

@ Nico
De buisvoeten liggen aan aarde, wanneer ik de Kt77 of EL34's erin doe maakt het geen verschil.
De stroom meet ik op de pinnen 3 en midden aftakking OT en is zo rond de 55mA

Ik heb de bedrading weer nagekeken maar vind geen manko's of schamp wondjes door soldeer bout.

Hoe kan ik anders checken of de hoogspanning elco's goed functioneren ? heb op mijn meter een stand hiervoor, ik meet 100uF ( soms iets meer rond de 115uF )

Ik denk gezien dat de Stock beker Elco's er nog op zitten (.dd 1978) en de niet al te stevige buisvoeten, dat ik deze en de bedraden ga vervangen en opnieuw doen.....misschien kom ik de fout visueel tegen .

We zijn er wel over eens dat het probleem in de eindtrap zit.
Immers de amp functioneerde prima voor de 6550 wijziging

cluseau
21 april 2011, 07:10
Hoe kan ik anders checken of de hoogspanning elco's goed functioneren ? heb op mijn meter een stand hiervoor, ik meet 100uF ( soms iets meer rond de 115uF )

Als je de 150k weerstanden kortsluit is je brom weg toch? Je bent druk bezig geweest maar die actie zie ik niet terug in je verhaal. In wezen veranderd er niets in de buisinstelling dus als de brom dan weg is heb je geen voedingsprobleem. Je hoeft dan geen elko's of buisvoeten te gaan vervangen.

Ik ben ook benieuwd naar de frequentie van de brom, dit kan veel zeggen. Als je daar zelf niet achter kan komen kun je dan een soundsample (30sec) mailen of hier plaatsen? We kunnen de vorm dan lokaal op de scoop bekijken.

cluseau
21 april 2011, 08:05
Nog een vraagje:
Klopt het dat je draden naar de roosters groen en orange zijn? Het is op de foto's niet zo goed te zien maar het lijkt me dat deze helemaal verweven zijn met de rest van de bedrading. Haal deze twee er even uit en leg ze vrij van de andere draden. Ik heb namelijk het idee dat het ding hoogfrequent staat te oscilleren.

Bullseye
21 april 2011, 10:18
Nog een vraagje:
Klopt het dat je draden naar de roosters groen en orange zijn? Het is op de foto's niet zo goed te zien maar het lijkt me dat deze helemaal verweven zijn met de rest van de bedrading. Haal deze twee er even uit en leg ze vrij van de andere draden. Ik heb namelijk het idee dat het ding hoogfrequent staat te oscilleren.


Klopt dit zijn de draden naar de roosters... zal ze ffe omleggen.
Ik zal ook ff proberen een opname te maken.

Bullseye
22 april 2011, 00:21
Klopt dit zijn de draden naar de roosters... zal ze ffe omleggen.
Ik zal ook ff proberen een opname te maken.

Ik heb imiddels de draden omgelegd en getwist, nog niet de roosters afgesloten heb zo geen 10nf liggen.

Een opname krijg ik niet voor elkaar want nu ik de draden vanuit dxe bias naar de buizen heb omgelegd gilt ie als een neten ( nog erger als eerst) met ook weer de brom :crazyhappy:
tis nu een erg lage brom toon. voorheen klonk dit wat hoger maar met oscillatie is dit niet op te nemen in een geluidsfragment.
Ook wordt de osscilatie hoger ( tegen pijn grens aan)
Het enige om dit te temmen is om hem in triode stand te zetten waardoor het alleen een brom wordt.

Ben er ook achter gekomen dat de presence een lichte invloed heeft op de brom, bij stand 9 wordt ie iets minder :???: is dat wat ?

nico verduin
22 april 2011, 06:58
Ik heb imiddels de draden omgelegd en getwist, nog niet de roosters afgesloten heb zo geen 10nf liggen.

Een opname krijg ik niet voor elkaar want nu ik de draden vanuit dxe bias naar de buizen heb omgelegd gilt ie als een neten ( nog erger als eerst) met ook weer de brom :crazyhappy:
tis nu een erg lage brom toon. voorheen klonk dit wat hoger maar met oscillatie is dit niet op te nemen in een geluidsfragment.
Ook wordt de osscilatie hoger ( tegen pijn grens aan)
Het enige om dit te temmen is om hem in triode stand te zetten waardoor het alleen een brom wordt.

Ben er ook achter gekomen dat de presence een lichte invloed heeft op de brom, bij stand 9 wordt ie iets minder :???: is dat wat ?zo te lezen moet je de input draden ff omwisselen. Dan zal die oscillatie wel weg zijn.

Bullseye
22 april 2011, 08:01
Je bedoelt de draden van de koppel naar pinnen 5 ?

En dan links met rechts wisselen ?

Sent from my HTC Desire

nico verduin
22 april 2011, 08:36
Je bedoelt de draden van de koppel naar pinnen 5 ?

En dan links met rechts wisselen ?

Sent from my HTC Desireyep........

cluseau
22 april 2011, 08:38
Ik heb imiddels de draden omgelegd en getwist, nog niet de roosters afgesloten heb zo geen 10nf liggen.

Waarom heb je de draden getwist, dat is juist niet de bedoeling. Leg ze zo vrij mogelijk ver weg van de andere bedrading maar houd ze wel zo kort mogelijk. Het is wel duidelijk dat hij staat te oscilleren. Als je geen 10nF hebt pak je toch wat anders, tis maar om het effect te bekijken en zo'n beetje alles boven de 1nF zal effect hebben als je last hebt van oscilleren.

Ik ga er vanuit dat je koppelcaps nog steeds los zijn. In dat geval heeft het geen zin de draden om te draaien. Zijn ze wel vast dan is het vrijwel zeker een goede optie.

Bullseye
23 april 2011, 09:01
yep........


Waarom heb je de draden getwist, dat is juist niet de bedoeling. Leg ze zo vrij mogelijk ver weg van de andere bedrading maar houd ze wel zo kort mogelijk. Het is wel duidelijk dat hij staat te oscilleren. Als je geen 10nF hebt pak je toch wat anders, tis maar om het effect te bekijken en zo'n beetje alles boven de 1nF zal effect hebben als je last hebt van oscilleren.

Ik ga er vanuit dat je koppelcaps nog steeds los zijn. In dat geval heeft het geen zin de draden om te draaien. Zijn ze wel vast dan is het vrijwel zeker een goede optie.

De draden zijn omgewisseld het probleem lijkt opgelost :crazyhappy:...de oscilatie is helemaaal weg en de brom is op de achtergrond heel zachtjes te horen.
Echter in triode mode is de brom nog wel matig aanwezig.

De versterker werkte gewoon toe de Kt77 buizen erin zaten, toen ik het bias circuit aanpaste voor 6550 begon het brommen en gillen.
Nu 2 draden verwisselen en het probleem is vrijwel weg.

Wat is er nu eigenlijk gebeurd in de versterker? ik heb een elektrotechnische opleiding gehad en werk in de gebouwen installatie's, nu is componenten elektronica een hele andere tak van de elektrotechniek maar kan me d'r altijd prima mee redden.....alleen dit weet ik niet ....voed me met informatie ;)

nico verduin
23 april 2011, 09:08
Je had toch ook een andere OT erin gedaan?

Zie post #9

cluseau
23 april 2011, 09:11
.....alleen dit weet ik niet ....voed me met informatie ;)

Nou, een klein tipje van de sluier dan. Je hoeft hier niet voor bij NASA te zitten hoor. Om de eindtrap een meer lineair gedrag te geven wordt tegenkoppeling toegepast. Dit maakt de versterking meer afhankelijk van lineaire componenten. Buizen gedragen zich namelijk niet lineair waardoor vervorming ontstaat. De fase van dat tegenkoppel signaal is wel belangrijk. Hij kan ook juist voor meekoppeling gaan zorgen wat de oorzaak is van motorboaten of gillend oscilleren. Door de twee stuurdraden om te wisselen keer je het signaal 180 graden om. Je had dus je koppelcaps weer vastgemaakt zonder toestemming van ons ;). Waarom je hier met de andere buizen geen last van had is me een raadsel. Door andere buizen te plaatsen verander je niets aan de fase van de tegenkoppeling. Beetje duidelijk?

Frans.

cluseau
23 april 2011, 09:14
Je had toch ook een andere OT erin gedaan?

Zie post #9

Ah kijk, raadsel opgelost.

Weer vroeg op Verduin..:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:: seriousf:

nico verduin
23 april 2011, 09:17
Frans
Volgens post 9 had hij er een andere OT ingezet. Helaas is het tegenwoordig niet altijd zeker of de kleuren nog steeds zo zijn als vroeger. Kan ook haast niet anders. Het personeel dat vaak achter de wikkelmachine zit is niet altijd het scherpst:seriousf: Ik heb ze weleens zien zitten... bellen met India en tegelijkertijd wikkelen en draden wisselen. Vul het maar in. Zal niet de eerste keer zijn dat bij een OT vervanging de amp toch gaat gillen. Dit kan je niet voorzien.

nico verduin
23 april 2011, 09:18
Ah kijk, raadsel opgelost.

Weer vroeg op Verduin..:seriousf::seriousf:05:30..........Denk moet je voor zijn:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

cluseau
23 april 2011, 09:46
05:30..........Denk moet je voor zijn:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/bang2walls.gif Dat is je dan weer gelukt.

Bullseye
23 april 2011, 10:22
Je had toch ook een andere OT erin gedaan?

Zie post #9

Klopt hoewel ik achteraf twijfel of de ot het probleem eigenlijk wel was .....heb nu een vervanger van TAD geinstalleerd de kleurencodes zijn hetzelfde en de weerstanden ook
Rood en bruin de einden en wit de CT

De weerstand over de uiteinden meten hetzelfde als de vervanger

Bullseye
23 april 2011, 10:28
Nou, een klein tipje van de sluier dan. Je hoeft hier niet voor bij NASA te zitten hoor. Om de eindtrap een meer lineair gedrag te geven wordt tegenkoppeling toegepast. Dit maakt de versterking meer afhankelijk van lineaire componenten. Buizen gedragen zich namelijk niet lineair waardoor vervorming ontstaat. De fase van dat tegenkoppel signaal is wel belangrijk. Hij kan ook juist voor meekoppeling gaan zorgen wat de oorzaak is van motorboaten of gillend oscilleren. Door de twee stuurdraden om te wisselen keer je het signaal 180 graden om. Je had dus je koppelcaps weer vastgemaakt zonder toestemming van ons ;). Waarom je hier met de andere buizen geen last van had is me een raadsel. Door andere buizen te plaatsen verander je niets aan de fase van de tegenkoppeling. Beetje duidelijk?

Frans.

Klinkt logisch.... kan het dan ook mogelijk zijn dat dit gedraaid werd toen ik de nieuwe ot geinstalleerd had.
De kleuren komen overeen maar als de uiteinden andersom zitten, kan ik me de theorie wel voorstellen.

cluseau
23 april 2011, 11:20
Klinkt logisch.... kan het dan ook mogelijk zijn dat dit gedraaid werd toen ik de nieuwe ot geinstalleerd had.
De kleuren komen overeen maar als de uiteinden andersom zitten, kan ik me de theorie wel voorstellen.

Je zou zomaar de anode aansluitingen verwisselt kunnen hebben, deze hebben dezelfde kleur toch? Ook dat keert de fase van je output signaal 180 graden en dus ook dat van het feedback signaal. Het omdraaien van de anode's heeft immers hetzelfde effect als het omdraaien van de rooster aansluitingen.

Ik zou de originele OT weer terugzetten, daar is vrijwel zeker niets mis mee.

nico verduin
23 april 2011, 14:23
Echter in triode mode is de brom nog wel matig aanwezig.

Hoe heb jij die triode schakeling gemaakt als ik vragen mag?

Bullseye
23 april 2011, 18:29
Zoals in dit schema (http://www.amparchives.com/album/Marshall/Schematics%20&%20Layouts/Marshall%20Amp%20Schematics/Silver%20Jubilee%20Series/2555%20100W-50W%20Lead/2555amp_gif_orig.html)

Ik gebruik hiervoor een 6 pins 250vac/15A tuimel schakelaar
Bovenaan ga ik per pin naar buispaartje links en rechts
In het midden ga ik per pin naar buispaartje links en rechts
Onderaan heb ik de 2 pinnen van de schakelaar doorverbonden en een ader naar Choke/10K/50uF elco

nico verduin
23 april 2011, 18:53
Dat schema klopt wel. Hoe heb je nu die stroom per buis gemeten eigenlijk als ik vragen mag. Kijk als de buizen gematched zijn, en je trekt de PI eruit, dan mag er eigenlijk geen enkele brom uit komen.
En hoe zijn de gloeidraden aan GND gerefereerd? Midden aftakkking? hum pot? 2 x 100 ohm weerstanden? Niets?

Bullseye
23 april 2011, 21:49
Dat schema klopt wel. Hoe heb je nu die stroom per buis gemeten eigenlijk als ik vragen mag. Kijk als de buizen gematched zijn, en je trekt de PI eruit, dan mag er eigenlijk geen enkele brom uit komen.
En hoe zijn de gloeidraden aan GND gerefereerd? Midden aftakkking? hum pot? 2 x 100 ohm weerstanden? Niets?

Ik heb een turret gezet waar de middenaftakking van uitgangstrafo,de draad afkomende de HT zekering en choke samenkomen op dat punt met de pinnen 3 van elke buis in penthode stand meet ik de stroom in mA.

De gloeidraden zijn via de middenaftakking van pt aan gnd gerefereerd.

De penth/trio schakelaar heb ik (boven) tussen v2 en v3( PI) gesitueerd.

nico verduin
24 april 2011, 10:29
Ik heb een turret gezet waar de middenaftakking van uitgangstrafo,de draad afkomende de HT zekering en choke samenkomen op dat punt met de pinnen 3 van elke buis in penthode stand meet ik de stroom in mA.

De gloeidraden zijn via de middenaftakking van pt aan gnd gerefereerd.

De penth/trio schakelaar heb ik (boven) tussen v2 en v3( PI) gesitueerd.En als je V3 eruit trekt, hoor je nog steeds brom?

En had je er al eens een ander setje buizen in geprikt? Zou toch bijna gaan twijfelen aan die eindpitten.

Bullseye
24 april 2011, 18:45
Dan blijft ie brommen, heb inmiddels de bedrading van de penthode/triode wat hoger gehangen... dit scheelt enorm met brommen in triode stand .
Penthode is geen brom meer te horen en de versterker lijkt nu stabiel.
Ik overweeg om de schakelaar te verplaatsen naar een wat neutrale locatie in de versterker.
Ook het omleggen van wat dc draden helpt.

Zo zie je maar weer ...besteed genoeg aandacht aan de eind controles.


Mijn hartelijke dank voor de deskundige adviezen..weer een ervaring rijker.



Sent from my HTC Desire