PDA

View Full Version : Snaren voor mijn Almansa 401



IntenSiVuS
16 april 2011, 00:11
Mijn vriendin heeft me een aantal jaar geleden een Almansa gitaar kado gedaan en heb eigenlijk nooit echt de moeite genomen om te leren spelen (schandalig ik weet het :P ) maar ben nu toch echt fanatiek begonnen.

Heb ook het een en ander al gelezen o.a. over de snaren en wil deze sowieso gaan vervangen omdat ze er al een tijd opzitten.
Momenteel zit er een set D'addario J27 Classic Nylon snaren op. Ik lees veel over 010, 011 en 012 setjes maar op de zakjes van de snaren zie ik hier niets van terugkomen de diameter in inches van de huidige J27 set varieert van .028'' tot .043''.

Mijn vraag is wat het beste zou zijn qua snaren en hoe die huidige set snaren te vertalen is naar die 010, 011 of 012 setjes. (Is dat uberhaupt te vergelijken?) :noob: Ik vind het belangrijker om wat makkelijker te leren spelen dan dat de klank/volume wat beter/groter is. dat komt wel als ik een beetje fatsoenlijk kan spelen :P Liefst een voorbeeld qua type/merk snaar zodat ik eens een (paar) setje(s) kan halen en proberen.

alvast dank voor de info

Fingerpick
16 april 2011, 01:30
Die 010, 011 en 012 setjes refereren naar metalen (staal/bronzen) snaren en zijn bedoeld voor folk of electrische gitaren.
Zij hebben een veel hogere spankracht dan nylon snaren.
Deze mag je nooit voor jou spaans/klassieke gitaar gebruiken : hiervoor dienen alléén NYLON snaren zoals de D'addario J27Classic Nylon die er nu op staan. Deze zijn veel dikker dan stalen snaren, dus vandaar de andere vermelding van dikte op de pakjes.
Misschien kan je ze vervangen door hetzelfde type dat er nu op staat of kies je voor een ander merk : als je beginner bent is het niet zo belangrijk welk merk, maar denk eraan : alléén NYLON (classical) snaren!
Veel plezier!

Muzieknono
16 april 2011, 11:11
EJ46 Dáddario pro arté hard tension, zijn naar mijn mening goede snaren, goede klank en bespeelbaarheid en ze kosten je de kop niet.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
16 april 2011, 20:59
Een voordeel van High Tension bij nylon snaren kan wel zijn dat ze minder snel breken, omdat ze dikker zijn. Ik gebruik al heel lang Hannabach HT. Blijven vrij lang goed klinken.

IntenSiVuS
22 april 2011, 11:20
thnx voor de tips

Ik ga eens naar een muziekwinkel in Nijmegen en zal eens kijken welke ze daar hebben. wellicht dat ik een paar verschillende setjes haal om eens te proberen

Don Capo
22 april 2011, 14:03
Gewoon bij deze snaren blijven. D'addario zijn prima snaren voor een goeie prijs. Nou hoor je bij de professional al bijna geen verschil tussen de verschillende snaarsoorten, dus maak je als beginner hier alstjeblieft niet druk over. Gewoon lekker spelen!

LaurentB
22 april 2011, 16:41
Gewoon bij deze snaren blijven. D'addario zijn prima snaren voor een goeie prijs. Nou hoor je bij de professional al bijna geen verschil tussen de verschillende snaarsoorten, dus maak je als beginner hier alstjeblieft niet druk over. Gewoon lekker spelen!

Nou... juist bij nylon snaren vond ik altijd wel dat de verschillen groot konden zijn. Als jonge jongen, toen ik alleen nog maar klassiek speelde, merkte ik dat al.