PDA

View Full Version : Reverb Hot Rod Deluxe



dejohan
15 april 2011, 23:31
Ik heb een Hot Rod Deluxe waarvan de reverb weinig tot niets doet.

Het schema vind je hier:
http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Hot_Rod_Deluxe_schematic.pdf

Reverb circuit zit rechts bovenaan.

Als ik op de pinnen van de inputopamp meet, heb ik de correcte voedingsvoltages (+ en - 16 volt op pin 8 en 4).
Alleen, op pin 3 (en 1 en 2) staat 11 volt, terwijl volgens het schema, op testpoint 19 (=pin3), 870 mv zou moeten staan.

Ik hoor, als ik de pinnentjes aanraak, de reverb ook galmen, dus ik vermoed dat het reverb circuit wel werkt, maar dat aan de input naar het circuit iets mankeert. Alleen heb ik geen idee waar te kijken, ik vind het schema nogal verwarrend eigenlijk.

Enige clues? Als ik nog wat dingen moet meten, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

nico verduin
15 april 2011, 23:48
Alleen heb ik geen idee waar te kijken, ik vind het schema nogal verwarrend eigenlijk.

Misschien een reden om er vanaf te blijven? Het schema is duidelijk. Heb je dit gemeten (AC) met een signaal op de ingang (zie schema want daar zijn alle andere metingen op gebaseerd). En je vinger ergens op doen is niet de meest handige manier van meten. Zeker als je niet weet wat je aan het doen bent.

dejohan
16 april 2011, 00:14
Nico, klein misverstand, ik heb de opamp niet aangeraakt met mijn vingers hoor, maar met de voltmeter, en toen hoorde ik de reverb. Ik ben niet gek. :seriousf:

Maak je geen zorgen, ik doe geen domme dingen. Ik ben geen amptech, maar ik weet wel hoe ik met hogere voltages moet omgaan. En ik doe niets tenzij ik 100% zeker weet dat het veilig is voor mij én de amp.

Anyhow, bedankt voor de tip ivm AC meting, dat wist ik niet, ik heb DC zitten meten. Ik zie er geen vermelding van op het schema, en ging er vanuit dat alles DC was zonder inputsignaal.

Alleen heb ik geen middelen om een constant inputsignaal te genereren. En ik weet niet zeker of mijn multimetertje AC in millivolt kan meten.
Suggesties? Moet ik een oscillator en scoop hebben?


Alvast bedankt voor je hulp.

nico verduin
16 april 2011, 10:10
Nico, klein misverstand, ik heb de opamp niet aangeraakt met mijn vingers hoor, maar met de voltmeter, en toen hoorde ik de reverb. Ik ben niet gek. :seriousf:

Maak je geen zorgen, ik doe geen domme dingen. Ik ben geen amptech, maar ik weet wel hoe ik met hogere voltages moet omgaan. En ik doe niets tenzij ik 100% zeker weet dat het veilig is voor mij én de amp.

Anyhow, bedankt voor de tip ivm AC meting, dat wist ik niet, ik heb DC zitten meten. Ik zie er geen vermelding van op het schema, en ging er vanuit dat alles DC was zonder inputsignaal.

Alleen heb ik geen middelen om een constant inputsignaal te genereren. En ik weet niet zeker of mijn multimetertje AC in millivolt kan meten.
Suggesties? Moet ik een oscillator en scoop hebben?


Alvast bedankt voor je hulp.Eens scope zou zowieso beter zijn om signaal te traceren. Overigens had het wel kunnen herleiden:
- Input is 4mV 1000 Hz (= AC). De metingen tot de PI is allemaal kleiner dan 1-2V (enkele uitgezonderd). Op de Anodes staan metingen van millivolts, terwijl daar toch al gauw 250V DC staat.
Verder ken ik jouw multimeter niet dus kan er niets over zeggen. Verder hoef ik je vast niet te vertellen dat als je een opamp sloopt door bijv. sluiting met meten, je gelijk een hele klus erbij krijgt om die print eruit te halen, oude opamp eruit, nieuwe opamp erin, inbouwen etc.
Je zegt dat je geen amptech bent, maar je wilt nu wel zo acteren. Dat is de goden verzoeken. De basics beheers je (nog) niet, de gereedschappen heb je niet en toch sleutelen?

Mogelijk is die veer gewoon gaar.

dejohan
16 april 2011, 10:56
Ok, ik gooi de amp dicht en zal er eens een andere veer op aansluiten.

driftkop
16 april 2011, 17:54
Misschien kun je hier wat vinden: http://www.justinholton.com/hotrod/

dejohan
16 april 2011, 18:23
Bedankt, heb ik al gechecked maar geen oplossing gevonden.

cluseau
18 april 2011, 19:35
Alleen, op pin 3 (en 1 en 2) staat 11 volt, terwijl volgens het schema, op testpoint 19 (=pin3), 870 mv zou moeten staan.


Van Nico heb je al een en ander te horen gekregen en daar wil ik nog dit aan toevoegen: De door jouw gemeten DC spanningen zijn niet correct. Op de punten 1, 2 en 3 zal je weinig spanning moeten meten wil de opamp goed kunnen werken. Volgens schema heeft hij een output van 11,6V~ wat met de gegeven instelling onmogelijk is.

Frans.