PDA

View Full Version : Recap Silverface Bassman



dejohan
15 april 2011, 23:29
Ik heb een Bassman 135 die ik graag zou willen recappen. De laatste tijd ruist en kraakt hij nogal, geeft een lelijk schel geluid en op sommige caps staan blaren.
Ik heb echter weinig ervaring met point to point en ik heb eigenlijk een heel stomme praktische vraag:

De componenten zijn vastgesoldeerd op een soort zwarte plastieke strip, met de leads van de componenten die door metalen oogjes lopen (dus geen turrets, maar oogjes door de zwarte strip, waarop alles is vastgesoldeerd). De zwarte strip zit vastgeschroefd op de onderkand van het chassis.

Zoals hier (niet mijn foto):
http://4.bp.blogspot.com/_gxUH1-DYi2I/R74e81c0-MI/AAAAAAAAAHA/JSVKo91wXtU/s320/P1010224.JPG

Als ik die caps wil lossolderen, moet ik dan die zwarte strip losschroeven, of kan ik gewoon de metalen oogjes desolderen en de leads er uit halen?

Of, is het beter de caps er uit te knippen en stukjes leads te laten zitten, zodat ik nieuwe caps op de oude stukjes leads kan vastsolderen?

Sorry voor de noob vragen, maar er is voor iedereen een eerste keer, en ik wil het het liefst ineens goed doen.
Thx.

nico verduin
15 april 2011, 23:43
Ik gebruik een haakje. Vlak bij de eyelet (zo heten die ringen). Eyelet verwarmen en los trekken. Verder haal ik het soldeer eruit met een tinzuiger en litze(dus schoonmaken). Daarna nieuw onderdeel er in en waar vast solderen.
Maar welke caps wil je eigenlijk vervangen? Alleen de elco's? En dat kraken cq schellerigheid komt waarschijnlijk NIET door de caps. Het staat je vrij om ongehinderd alles te vervangen, maar beetje onzinnig. Zeker omdat je eigenlijk niet weet wat je doet. Tenminste dat begrijp ik uit jouw vraag.

dejohan
16 april 2011, 00:09
Nico,
Bedankt voor je hulp.

Maak je geen zorgen, ik ben voorzichtig, weet hoe te drainen etc. Maar ik wil absoluut niet pretenderen dat ik veel weet van tube amps.

Ik heb de amp open gegooid en ik zie dat sommige caps in de tone stack blaren bevatten, zo zijn ook redelijk oud. Die wil ik graag vervangen. Ik weet - zoals je correct vermoedde - niet of dat het gekraak/geruis zou kunnen oplossen, maar omdat die caps duidelijk richting gaar zijn, lijkt het me sowieso geen slecht idee om ze te vervangen.

Mocht je echter suggesties hebben ivm de voorgenoemde symptomen, zou het fantastisch zijn mocht je me op weg kunnen helpen. Ik heb de bias gechecked en die is ok, en de preampbuisjes zijn nieuw. Solderen en omgaan met hoge voltages is niet nieuw voor mij, en ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen in het buizenamp gebeuren, maar ik heb nog veel te leren.

nico verduin
16 april 2011, 10:05
Ik ben toch echt heel nieuwsgierig hoe jij "blaren" hebt op caps in een tone stack. Graag een foto. Want dat zou de eerste keer zijn dat ik dat meemaak. Ik denk namelijk dat het gewoon "was" is. En dan is die cap prima. Tenzij uit meten blijkt dat hij lek is. Dit laatst kun je meten of er DC staat op de kant waar het niet zou mogen (potmeters bijvoorbeeld).