PDA

View Full Version : Yngwie Malmsteen strat



Mike999999999
15 april 2011, 16:27
He mensen,

Ik zat een beetje rond te kijken op internet en toen kwam ik dit tegen, iemand enig idee waarom Yngwie dit heeft bedacht en of het fijn speelt? Lijkt me echt een ramp om op te spelen, dan voel je niks meer van je hals toch?

http://images-mediawiki-sites.thefullwiki.org/08/2/5/6/08994883251735165.jpg

pueblo
15 april 2011, 16:34
scalloped heet dat.
wikipedia vermeldt: "In the 1970s, English guitarist John McLaughlin played with Shakti (band), along with Indian violinist L. Shankar, using an acoustic guitar with a fully scalloped fretboard. McLaughlin explained that this feature increased the ease and range of string bends by eliminating friction between finger and fretboard. The scalloped fretboard also made possible the use of rapid, microtonal variation which is so important in Indian music, as exemplified by classical Indian Sitar music."

johanh
15 april 2011, 16:38
Je ziet dit ook op andere gitaren.
Bijvoorbeeld de JEMS van Steve Vai hebben dit, echter alleen de laatste paar in dit geval tussen fret 20 tot 24 ongeveer dacht ik.

Gr
Johan

Thiez
15 april 2011, 16:55
blackmore heeft het ook vanaf de 12e fret. Sommige vinden het heerlijk andere vinden het vreselijk.
Het speelt volgens vele Juist lichter omdat je het fretboard niet meer voelt. Een beetje het idee van een ENORME JUMBO fret.
Je krijgt echter wel kans dat als je te hard druk je noot vals gaat klinken.

Braindead
15 april 2011, 17:19
Inderdaad, de JEM 7 heeft dat op de hogere frets. Ik heb er een tijdje een gehad maar ik merkte eigenlijk weinig verschil met non scalloped. Het zag er vooral anders uit. Als ik het me goed herinner werkte yngwie in een tijdje in een gitaarwinkel en heeft hij daar een oude gitaar gescalloped om te kijken hoe het beviel.

Je komt die Malmsteen strats niet zo vaak tegen anders zou ik ze wel eens willen checken.

peter_l
15 april 2011, 17:58
Je krijgt echter wel kans dat als je te hard druk je noot vals gaat klinken.
Als je een beetje goed kunt spelen zal je dat niet overkomen, zelfs met een normaal fretboard druk je de boel uit stemming bij te hard indrukken. En 't is even wennen maar het speelt best lekker, en de capriolen die je ineens uit kunt halen zijn best grappig; je snaar gewoon compleet naast de toets drukken ofzo.

Bolder
15 april 2011, 18:24
ik vind het er eng uitzien

Terminus
15 april 2011, 19:08
compleet naast de toets drukken ofzo.

Dat doe ik (onbedoeld) regelmatig op een niet-gescallopede toets.

Op mijn RG zijn de bovenste 4 frets gescalloped als bij een JEM, veel maakt het niet uit maar het zorgt er wel voor dat je makkelijker vibrato doet op die hogere frets. Ik zou graag eens een volledig gescallopede gitaar willen proberen.

Sinner1980
15 april 2011, 19:42
He mensen,

Ik zat een beetje rond te kijken op internet en toen kwam ik dit tegen, iemand enig idee waarom Yngwie dit heeft bedacht en of het fijn speelt? Lijkt me echt een ramp om op te spelen, dan voel je niks meer van je hals toch?

http://images-mediawiki-sites.thefullwiki.org/08/2/5/6/08994883251735165.jpg

Ik zou zeggen: probeer het...:supercool:

G.G.
15 april 2011, 19:46
Ik heb een strat gehad met een compleet gescallopte hals. Het is eventjes wennen, maar ik vond het heerlijk spelen. Het grote risico is dat het lastig is terug te gaan naar een gewone hals (zo heb ik het in ieder geval ervaren) doordat je geen weerstand op het hout hebt, ga je minder hard knijpen en speelt het uiteindelijk heel ontspannen. Per ongeluk benden door te hard knijpen valt wel mee. Je oren corrigeren je handen heel erg snel hoor. Binnen no-time heb je er geen last meer van.

signsofzodiac
15 april 2011, 20:12
Je hoeft de toets niet te raken om de toon te maken. In feite ben je, puur qua efficientie gezien, al te ver. Probeer het maar eens, alleen fretten. Scheelt aanzienlijk in de snelheid. Ik hou zelf ook van flink ingraven, maar als ik weer eens een shred-periode heb let ik er op. Net als je koppeling niet helemaal indrukken tijdens een dragrace. Shortshiften :). Gedeeltelijke scallop is wel lekker voor het rappe werk!

grayfink
15 april 2011, 20:14
Malmsteen heeft het van zijn idool Ritchie Blackmore, die trouwens ook op full scalloped speel(t)(de) en niet vanaf de 12e fret zoals hierboven beweerd wordt.
En Blackmore heeft een heel mooie vloeiende stijl, die volgens mij met die scalloped hals te maken heeft.

Liquid_Metal
15 april 2011, 20:21
Ik heb ook een gitaar met scalloped toets gehad en dat shred inderdaad erg fijn.

Nielsje
16 april 2011, 00:45
Ik heb ook een Malmsteen strat gehad voor korte tijd, en ik vond het niet zo geweldig. Prima voor rock enzo, maar wat complexere akkoorden vond ik het lastig spelen. G.G. heeft gelijk m.b.t het relaxed spelen, het is even wennen, daarna speel je wel lekker ontspannen. Jammer vond ik dan wel weer de lompe frets, niet mijn ding.

Orpheo
16 april 2011, 11:04
Ik heb ook een Malmsteen strat gehad voor korte tijd, en ik vond het niet zo geweldig. Prima voor rock enzo, maar wat complexere akkoorden vond ik het lastig spelen. G.G. heeft gelijk m.b.t het relaxed spelen, het is even wennen, daarna speel je wel lekker ontspannen. Jammer vond ik dan wel weer de lompe frets, niet mijn ding.

grappig dat je vindt dat complexere akkoorden lastiger te pakken zijn. ik vond het juist makkelijker. ik heb daarom ook altijd ultrajumbo frets. het 'gevoel' van scalloped (iets minder extreem, but close), maar wel met een 'volledig' fretboard.

Thiez
16 april 2011, 11:17
Malmsteen heeft het van zijn idool Ritchie Blackmore, die trouwens ook op full scalloped speel(t)(de) en niet vanaf de 12e fret zoals hierboven beweerd wordt.
En Blackmore heeft een heel mooie vloeiende stijl, die volgens mij met die scalloped hals te maken heeft.

Inderdaad heel zijn fretboard. My mistake.

Nielsje
16 april 2011, 16:08
grappig dat je vindt dat complexere akkoorden lastiger te pakken zijn. ik vond het juist makkelijker. ik heb daarom ook altijd ultrajumbo frets. het 'gevoel' van scalloped (iets minder extreem, but close), maar wel met een 'volledig' fretboard.

Een van m'n strats hier heeft hele lage frets (iets 0.8 ~0.9 mm) en die vind ik juist daarvoor het fijnst. Overigens was m'n Malmsteen verder wel een prima gitaar hoor. Gewoon niet zo m'n ding :)