PDA

View Full Version : Baritone strings op een stratocaster?



ThomasPF
15 april 2011, 11:39
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een setje flatwound strings (ik denk .12) op mijn (lefty) Squier strat liggen. Ik ben mijn strat echter aan het modificeren (nieuwe, goeie pots en een DiMarzio SuperDistortion single coil in halspositie) en wil nu ook baritone strings erop gaan leggen. Maar gaat dat wel op een gewone 25.5" neck?
Of zou ik gewoon om problemen vragen?

barno
15 april 2011, 11:50
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een setje flatwound strings (ik denk .12) op mijn (lefty) Squier strat liggen. Ik ben mijn strat echter aan het modificeren (nieuwe, goeie pots en een DiMarzio SuperDistortion single coil in halspositie) en wil nu ook baritone strings erop gaan leggen. Maar gaat dat wel op een gewone 25.5" neck?
Of zou ik gewoon om problemen vragen?

alles gaat maar dat gaat toch wat probleempjes geven: topkam aanpassen, waarschijnlijk krijg je dat niet meer gestemd in standaardstemming, kan zijn dat de tuners niet voorzien zijn op die dikte, enz...

bat
15 april 2011, 11:50
Even dikke snaren, maar dan voor baritonelengte? Lijkt me dat die alleen maar langer zijn dan, maar voor de rest hetzelfde.

ThomasPF
15 april 2011, 14:15
alles gaat maar dat gaat toch wat probleempjes geven: topkam aanpassen, waarschijnlijk krijg je dat niet meer gestemd in standaardstemming, kan zijn dat de tuners niet voorzien zijn op die dikte, enz...

Ik wil ze ook niet in standaardstemming, hoor (ik denk in D of drop C). Bedankt voor je antwoord. Ik koop een pakje baritone strings en ik probeer wel.

Gretsch 5120
15 april 2011, 14:26
Ik heb zelf een setje 0.12-0.56 (Not even slinky van Ernie Ball) op mijn '72 Tele-bouwsel zitten. Ik sta in C#. Speelt soepel....

Weet niet of flatwounds stugger zijn dan deze snaren, maar qua dikte zit je volgens mij wel ok.

Wabbie
15 april 2011, 15:01
Ik zou inderdaad gewoon een setje 012-056 op je gitaar zetten, of een set voor een 7-snaar pakken en de hoge E weggooien. Dat werkt volgens mij beter dan baritone snaren, die zijn meestal veel langer.

Wat betreft flatwounds, die komen standaard toch al in grotere diktes? Lijkt me dat je meer baat hebt bij een zwaar setje gitaarsnaren dan wat anders. Overigens kan je neck het qua spanning prima aan hoor. Ik heb op al mijn strats een set Ernie Ball 012-056 in E staan. Gaat prima, alleen even de topkam bijvijlen en een slag aan je halspen geven.

Menneskedyr
15 april 2011, 15:25
Ik heb nu zelf GHS snaren, .12 - .52 dikte, met een omwonden G snaar (F in mijn geval dan) in standaard D stemming. Werkt prima.

Johannes
15 april 2011, 15:28
Ik zou inderdaad gewoon een setje 012-056 op je gitaar zetten, of een set voor een 7-snaar pakken en de hoge E weggooien. Dat werkt volgens mij beter dan baritone snaren, die zijn meestal veel langer.


Helemaal mee eens. Een bariton setje is niet handig. Welke stemming wil je nu precies gaan gebruiken? De term drop D wordt vaak gebruikt voor DADGBE, drop C kan wijzen op CADGBE óf CGCFAD. Of wil je de gehele gitaar omlaag naar D of C stemmen?