PDA

View Full Version : Iceman ICT700



RedBuell
15 april 2011, 11:07
Zoekende naar een andere gitaar sprak ik met de andere gitarist in mijn band over Ibanez, ik ben altijd zeer tevreden geweest over mijn '93 RG 770 en hij was ook altijd zeer tevreden over Ibanez. De klank van mijn RG is gewoon geweldig, alleen is de hals wat dun naar mijn mening maar is toch echt mijn main Axe hoewel mijn LTD EC 1000 lekkerder speelt klinkt hij bij lange na niet zoals mijn RG, de LTD bespeel ik eigenlijk alleen als het echt moet ivm alternatieve Tuning of als back up.

Ik ging toch weer eens ff kijken naar Ibbie's met een vaste brug en de Iceman ICT700 trok toch wel mijn aandacht. Ik vind de prijs ook erg aantrekkelijk, zo hou ik nog geld over voor een setje flightcases voor mijn top en cab.

Wie heeft er meer ervaring met de ICT700's, hoe klinken ze en hoe spelen ze. Ik las iets over balans, klopt het dat ze nogal kop zwaar zijn en dat je tijdens het spelen steeds de hals omhoog moet houden? Hoe is de kwaliteit, ze zijn geloof ik in Indonesië gemaakt, hoe verhoudt dat zich tot de made in Japan modellen?

peter_l
15 april 2011, 12:21
Ik zou zeggen: probeer 'm uit en neem je eigen RG mee als vergelijkingsmateriaal. Hoe de boel zich tot elkaar verhoudt aangaande Japan of elders qua productie maakt niet uit, een goeie gitaar is een goeie gitaar. Het hangt verder gewoon af van de specs die Ibanez heeft opgegeven aan de fabriek aldaar.

RedBuell
19 april 2011, 21:12
Het wordt hem niet, vandaag een Ibanez Destroyer in m'n handen gehad en een Iceman ICT 700.

De Destroyer had een partij ouwe roestige snaren erop liggen en ik vind hem niet echt mooi, maar probeerde hem ff omdat hij uit dezelfde serie is als de Iceman. Hij klonk echt wel lekker en speelde ondanks de roestige snaren best goed. Althans, ik hoefde er niet aan te wennen ofzo, had laatst een LP traditional in mijn handen en daar zat ik steeds naast de snaren en vond de snaar spanning te slap voor mij.

Een andere zaak had de Iceman wel, ik komn hem testen over een Mesa Mark V, wat een geweldige sound kwam daaruit alleen veeeeeeel te veeel knoppen. Meteen viel op dat de afwerking niet je van het was, de inlays leken wel stickers en de hals leek op een of andere manier super lang.
Omdat ik al bang was voor de balans, ff een band erop gedaan en staand gespeeld.... Wat een motherfucker zeg, steeds zakte de headstock richting vloer en als in de eerste positie speelde had ik het gevoel dat ik mijn linker arm helemaal moest uitrekken. Opzich een lekkere sound, hoewel ik alleen op het 3e (high gain) kanaal van die Mesa speelde omdat ik zo ff niet kon zien hoe ik het cleane kanaal kon switchen maar de balans en de slechte afwerking was het perfecte medicijn voor de gas die ik ervoor had.:sssh:

Thiez
19 april 2011, 21:22
Een les paul met slappere snaarspanning dan een ibanez? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik vind ibanez altijd zo ontzettend slap, en voor shredden enzo is dat wel fijn maar verder ben ik er niet zo een fan van.
En een les paul vind ik juist vaak erg stroef spelen, vooral wat bendings betreft gaat het aardig zwaar. Maar dit geeft wel meer stabiliteit.

Je kunt ook uiteraard kijken naar de oudere ibanez destroyers. Ze zijn er zowel in explorer model als in 'dime-achtige' modellen.

RedBuell
19 april 2011, 21:29
Ik ben juist niet zo'n van van de Explorer modellen, ik probeerde hem omdat er geen Iceman in die zaak hing en hij uit de zelfde serie (X) komt als de Iceman.

Die snaren van de LP speelden ook erg stroef (Elixer kaartje hing eraan) maar het viel op dat de Destroyer vertrouwder aanvoelde, Nou heb ik wel een RG maar goed hij speelde en klonk best goed maar voor de rest vind ik er geen hol aan.

Tankman
19 april 2011, 21:35
Heb je uiteindelijk wel een Charvel kunnen testen? Zo niet, zou ik het toch alsnog doen. Ze zijn echt te gek en de floyd is wel te overzien.

universe777
19 april 2011, 21:35
Een les paul met slappere snaarspanning dan een ibanez? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik vind ibanez altijd zo ontzettend slap, en voor shredden enzo is dat wel fijn maar verder ben ik er niet zo een fan van.
En een les paul vind ik juist vaak erg stroef spelen, vooral wat bendings betreft gaat het aardig zwaar. Maar dit geeft wel meer stabiliteit.

Je kunt ook uiteraard kijken naar de oudere ibanez destroyers. Ze zijn er zowel in explorer model als in 'dime-achtige' modellen.
Een les Paul heeft een kortere schaal lengte dan de meeste Ibbys. Logischerwijs resulteerd dat in een lagere spanning.
Persoonlijk vind ik een 24 3/4 Gib scale pas fijn aanvoelen met een 011 setje erop.

Thiez
19 april 2011, 22:23
Ja in theorie is dat zo. Maar als je afgaat op bending gaat dit bij een lespaul vele malen stroever dan bij een ibanez. En altijd wanneer ik op een ibanez speel krijg ik het idee dat de snaren echt heel los liggen en alle kanten op gaan die ik niet wil.
Maar goed, dat is misschien smaakgebonden. Ik ben in ieder geval niet zo een fan van ibanez.

mesaman
19 april 2011, 23:02
gewoon een japanse ibanez proberen! en als het kan de J.Custom modellen. je rg770 is ook tegek! succes met zoeken

RedBuell
27 april 2011, 15:44
@ Tankman: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om ff naar Alkmaar te rijden maar ga dat binnenkort zeker ff doen. In feite vind ik een floyd wel fijn, ik wil echter verschillende tunings kunnen gebruiken zonder het een lastig verhaal te maken.

@ Mesaman. Dat zijn zeker mooie planken. Ik vind Ibanez te gekke gitaren, vooral een JS staat op mijn verlanglijstje maar momenteel wil ik eentje met een vaste brug, de Ibanez superstrats met vaste brug vind ik er op een of andere manier niet uit zien..

Binnenkort ga ik ook eens een Japanse Tokai Love Rock proberen...

Overigens is mijn budget al een flink stuk geslonken, heb voor mijn top en cab flightcases besteld :)

Tankman
27 april 2011, 15:51
Met een dive only mod op je floyd en een D-Tuna kun je iig 2 tunings op zo'n charvel spelen. Hij is toch wel heeeeeel fijn hoor...

broeder6x6
27 april 2011, 16:01
Met een dive only mod op je floyd en een D-Tuna kun je iig 2 tunings op zo'n charvel spelen. Hij is toch wel heeeeeel fijn hoor...

Waarom die dive only mod???

Tankman
27 april 2011, 16:37
Waarom die dive only mod???

Omdat je dan die D-Tuna kan installeren.

interessander
27 april 2011, 17:01
Ik heb een oudje uit '79 en heb wel eens een reissue in mijn handen gehad (dus geen ICT maar de versie daarvoor) en dan vind ik de mijne toch echt een stuk lekkerder spelen en degelijker aanvoelen. Ik heb ook twee RG's, als je een wat dikkere hals wil dan is een oude Iceman wel een aanrader.

Qua klank is het ook een stuk dikker bij een RG, het duurde bij mij even voordat ik een geschikt brugelement had gevonden voor de Iceman die niet te modderig was (er zit nu een gibson dirty fingers in). De mijne is een beetje kopzwaar maar zeker niet zo storend als wat je omschrijft van de ICT.