PDA

View Full Version : octave changer



KingPin8
15 april 2011, 09:39
gegroet allen,

gisteravond in de oefenruimte waren we (bij gebrek aan inspiratie) wat aan het aankloten met het mengpaneel om te kijken wat er zoal mee gedaan kan worden. We hebben microfoons voor onze (bas)gitaarversterkers staan, alle microfoons (ook van de zang) worden door het mengpaneel en een poweramp geleid zodat we allemaal een persoonlijke mix krijgen over onze koptelefoons. Daarvoor gebruiken we een koptelefoonversterker zodat ieder bandlid voor zichzelf de volumes kan bepalen (metname voor onze drummer errug handig).

Dus, met dat mengpaneel kan je de octaven per input aanpassen, we hadden het zo ingesteld dat mijn gitaar normaal klinkt, plus dat er een boventoon klinkt die exact een octaaf hoger, of lager is. Dat klinkt extreem vet tijdens solo's met veel distortion, echt psycho :P

Maar goed, mijn vraag: bestaat er een octave changer in pedaalvorm die hetzelfde doet? Als ik even snel op Thomann kijk zie ik wel wat pedalen die een volledig octaaf omhoog of omlaag gaan, maar ik wil tegelijk de 'echte' toon behouden, zodat het dubbel klinkt :) Weet iemand welk pedaal zoiets doet/kan?

thanks in advance!

Michael

Dirk_Hendrik
15 april 2011, 11:14
Ben even benieuwd welk merk en type mengtafel jij gebruikt dat omhoog kan octaven en je klankkarakter behoudt. Ik ken letterlijk geen enkele pitch shifter die dat kan, niet in pedaalvorm maar ook niet in rackvorm of anderszins.

edit, slecht gelezen. Origineel mixen met octaaf dus.
Any harmonizer doe dat voor je.

Liquid_Metal
15 april 2011, 11:20
Volgens mij zijn er een hoop octavers met een mixknop. Zelf heb ik de Micro POG van EHX, die kan -1, 0 en +1, alledrie traploos qua volume te regelen. En dit is een polyphone octaver, wat voor mij toch wel belangrijk is.

KingPin8
15 april 2011, 13:24
bedankt voor de reacties!

@Liquid_Metal: je hebt deze dan?:

http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_micro_pog.htm

zou deze (voor €100 minder) de truc ook doen?:

http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_octave_multiplexer.htm

heb ze ook gezien van Z.vex en T-rex, maar die worden wel heeeel duur voor iets wat ik maar af en toe wens te gebruiken :metal:

Liquid_Metal
15 april 2011, 13:33
Volgens mij kan die Multiplexer alleen een octave down. En volgens youtube comments is deze monofoon. Ga voor jezelf na of je polyfoon nodig hebt.

Dirk_Hendrik
15 april 2011, 13:54
Zvex? Dat is dan een oktaaf fusje in een kleuterschilderbehuizing.

Kijk ook eens naar een Boss PS5 of 6. Eigenlijk nog steeds de beste harmonizer die ik ken.

KingPin8
15 april 2011, 14:04
Zvex? Dat is dan een oktaaf fusje in een kleuterschilderbehuizing.

...die tevens €300 kost :S

HAH! ik wist dat mijn favoriete merk zoiets moest maken, zal es gaan oriënteren op de BOSS PS-6 :D

Nog even een n00b vraag: wat is het verschil tussen monofoon en polyfoon?

Nielsje
15 april 2011, 15:37
Nog even een n00b vraag: wat is het verschil tussen monofoon en polyfoon?

Monofoon: dan kan 'ie maar een noot tegelijkertijd verwerken, polyfoon, dan kan het apparaat meerdere aan (dus ook akkoorden etc.)

KingPin8
15 april 2011, 15:43
in dat geval heb ik zeker een polyfone nodig, die BOSS PS-6m is die polyfonn? Zie het zo gauw nergens staan....

titzenpitzer
15 april 2011, 19:37
Yep, polyfoon.

FruscianteFan
15 april 2011, 20:29
Als je toch van plan bent het te gebruiken met 'vet veel distortion', kun je ook kijken naar een octave fuzz. Danelectro French Toast, bijvoorbeeld.

titzenpitzer
15 april 2011, 20:49
Da's dan toch weer compleet iets anders? De PS6 kan je altijd combineren met disto's etc

DEA100MKIV
16 april 2011, 00:00
D_H:
Volgende trollpost die ik van je tegenkom gaat je een waarschuwing opleveren

KingPin8
18 april 2011, 10:00
bedankt voor de reacties allemaal!

zal eerdaags eens de Feedback binnenrollen en kijken wat die PS-6 allemaal kan, ben benieuwd :)

@FruscianteFan: het is de bedoeling dat ik een octavechanger aanzet voor bijvoorbeeld solo's, ik gebruik ten aller tijden een MXR Dime Distortion (tenzij ik met eigen amp speel, dan diens distortion :))

ben echt benieuwd hoe het gaat klinken :D

KingPin8
19 mei 2011, 14:46
Heb de PS-6 ondertussen in huis en wat een moddervet ding is het zeg! :D
Ga hier nog heel wat uren plezier aan beleven, iedereen bedankt voor de info!

Ron Houben
19 mei 2011, 20:13
D_H:
Volgende trollpost die ik van je tegenkom gaat je een waarschuwing opleveren

Wat is een trollpost?

ChazyChaz
19 mei 2011, 20:42
Wat is een trollpost?

Wilde eigenlijk zelf een leuke uitleg geven, maar dit is net zo makkelijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)

Ron Houben
22 mei 2011, 20:45
Yow. Weer wat geleerd. Trollpost.