PDA

View Full Version : Een tip voor Wietse of wie dan ook, dit is een superdeal!



ESP LTD
14 april 2011, 21:40
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/431677648-fender-mustang-1966-vintage.html

Voor 700 euro (de bieder mailde het) een Mustang uit 66!!!!! Ziet er prachtig uit, en die kleeeeeeeur! 100% vintage!

Zelf hou ik niet zo van Fenders maar hier kan ik denk ik zeker iemand mee blij maken!

G.G.
14 april 2011, 21:49
Mooie prijs, maar het is wel een refin en Mustangs hebben niet de prijzen die strats opleveren. Ben niet helemaal thuis in die Mustangs, maar het lijkt me dat de liefhebber er rustig meer voor zou neertellen. Vreemd, of verkoper moet haast hebben.

lollol
14 april 2011, 21:55
Er is 660 geboden, wil niet zeggen dat hij daarvoor weggaat:soinnocent:

ESP LTD
14 april 2011, 21:57
Er is 660 geboden, wil niet zeggen dat hij daarvoor weggaat:soinnocent:

Ik heb gemaild en de verkoper zei dat hij voor 700 weg is.

The Bertman
14 april 2011, 22:11
Vergeet niet dat de Mustang, ook in de jaren 60 al, een budgetgitaar was, lees: een kutgitaar. Een gitarist van een ouwe band van me had er eentje, en het was helemaal niks, goedkope meuk.
De naam Fender en de leeftijd drijven de prijs op, maar no way dat je er een fatsoenlijk optreden mee kan doen.

Bolder
14 april 2011, 22:29
Ik denk niet meteen aan Wietse als ik deze gitaar zie.

Verder is hij lelijk en klein.

MAAR ACH JA HET IS EEN FENDER EN HEEL OUD!

Oranjeaap
14 april 2011, 23:03
Het is ook geen super deal.....
Staat er al best lang op

BamBuFan1
14 april 2011, 23:14
Ik denk niet meteen aan Wietse als ik deze gitaar zie. Verder is hij lelijk en klein.

Zo klein is Wietse nou toch ook weer niet?

nickofzo
14 april 2011, 23:19
De beste topicstarter bedoelt het in ieder geval goed, dat verdient mijn zege.

bat
14 april 2011, 23:20
Wietse is meer van de rariteiten, liefst voor niet al teveel. Dit bedrag is voir hem genoeg voor vijf tot tien gitaren... ;)

wietse
15 april 2011, 07:22
Wietse is meer van de rariteiten, liefst voor niet al teveel. Dit bedrag is voir hem genoeg voor vijf tot tien gitaren... ;)

jij begrijpt het, 700 euro is voor mij een shitload geld op het moment, heb net voor zoveel aan tandartsrekeningen betaald.

Rinze
15 april 2011, 07:37
Vergeet niet dat de Mustang, ook in de jaren 60 al, een budgetgitaar was, lees: een kutgitaar. Een gitarist van een ouwe band van me had er eentje, en het was helemaal niks, goedkope meuk.
De naam Fender en de leeftijd drijven de prijs op, maar no way dat je er een fatsoenlijk optreden mee kan doen.
Mwah, heb hier ook een hele ouwe staan om op te knappen en die is toch echt half Europa doorgeweest zonder backup. Het tremsysteem is kut (vooral vanwege het lange stuk snaar erachter), het schakelsysteem absurd, maar het ding klinkt en speelt best goed hoor. Kurt Cobain en John Frusciante zullen ze ook wel niet voor niks gebruikt hebben...

Bert Gitaar
15 april 2011, 07:39
Vergeet niet dat de Mustang, ook in de jaren 60 al, een budgetgitaar was, lees: een kutgitaar. Een gitarist van een ouwe band van me had er eentje, en het was helemaal niks, goedkope meuk.
De naam Fender en de leeftijd drijven de prijs op, maar no way dat je er een fatsoenlijk optreden mee kan doen.

Ik heb er 10 jaar geleden nog 600 voor gevangen. Voor een Mustang uit 1971 Deze was niet eens meer helemaal origineel. Althans de brug.
Dus de prijs zou best wel eens kunnen maar voor de rest ben ik het volledig met je eens w.b. je mening over een budget gitaar uit de jaren 60
Ja er staat Fender op en dat is voor menigeen een Fender prijs waard.:???:

Tupelo
15 april 2011, 07:57
Persoonlijk vind ik het te gekke gitaren, met erg veel mojo.
Ik houd van gitaren die wat weerstand bieden, en het dunne, ietwat rammelende en vlakke geluid (gut, hoe doen jullie freaks dat, geluid beschrijven ?) vind ik juist te gek, eens iets anders en heel erg bruikbaar; fijne slide gitaar, fijne noise gitaar.

The Bertman
15 april 2011, 09:14
O, ik zeg niet dat je er geen muziek op kan maken. Maar het ding is in de jaren 60 geproduceerd zoals nu Stagg en London City worden gemaakt. Cheapo materiaal, cheapo afwerking.

Bolder
15 april 2011, 09:45
O, ik zeg niet dat je er geen muziek op kan maken. Maar het ding is in de jaren 60 geproduceerd zoals nu Stagg en London City worden gemaakt. Cheapo materiaal, cheapo afwerking.

Tussen Stagg en London City zit echt verschil, maar ik snap het punt.

munkie
15 april 2011, 09:59
Jullie missen het punt. Dit zijn short scale gitaartjes, 22.5 of 24 inch dat maakt ze bijzonder. Ook: Fender Duo-Sonic en Musicmaster. Dus handig voor mensen met kleine handjes, lagere snaarspanning en alles zit wat dichter bij elkaar zeg maar.

zoon van Piet
15 april 2011, 11:18
O, ik zeg niet dat je er geen muziek op kan maken. Maar het ding is in de jaren 60 geproduceerd zoals nu Stagg en London City worden gemaakt. Cheapo materiaal, cheapo afwerking.


Vergeet niet dat de Mustang, ook in de jaren 60 al, een budgetgitaar was, lees: een kutgitaar. Een gitarist van een ouwe band van me had er eentje, en het was helemaal niks, goedkope meuk.
De naam Fender en de leeftijd drijven de prijs op, maar no way dat je er een fatsoenlijk optreden mee kan doen.

Nounou.. Jij lijkt een heus jeugdtrauma van die dingen te hebben, Bertman ;)
Ik niet, terwijl het toch mijn eerste goeie gitaar was ( en goeie schrijf ik zonder spottende aanhalingstekens). Mustangs zijn budgetgitaren, maar ze zijn net als de 'echte' fenders solide gebouwd, en letterlijk uit hetzelfde hout gesneden - daar is niks op bezuinigd. Oudere Mustangs hebben zelfs rio pallissander toetsen - en dat kan geen mens goedkope meuk noemen. Die trem is door een terecht miskend genie ontworpen, idd. maar menig jazzmaster/jaguar- eigenaar pimpt zijn gitaar op met een mustang brug.
Het enige echte bezwaar is de fokking short scale, zoals Munkie terecht opmerkt. Mijn Mustang ligt daarom al jaren te verstoffen. Maar het heeft niks te maken met de kwaliteit van het ding, want die is prima. Hij zingt en en klinkt helder, rinkelt belletjes.

The Bertman
15 april 2011, 11:42
Dat is mooi, dan heb je een goed exemplaar.
Maar laat ik mijn rant iets afzwakken, want ik heb echt geen hekel aan Mustangs.
Als je een Strat en een Mustang uit dezelfde periode naast elkaar legt, zal je toch zien dat de Mustang de simpele en de mindere van de twee is. Gewoon een goedkoop gitaartje voor een beginnende gitarist. (Waarschijnlijk mikten ze op 12 jarige kids, vandaar de short scale.) Nikws mis mee, maar ook niet echt bijzonder. De wereld zit vol met fabrieken die budgetgitaartjes bouwen, maar er staat Fender op en hij is oud. Dus duwt dat de prijs omhoog, en dat vind ik onterecht.
Los daarvan is de schaallengte wel een handicap voor veel mensen, ik zou er niks aan hebben met die kolenschoppen van mij. :)

zoon van Piet
15 april 2011, 12:21
Dat is mooi, dan heb je een goed exemplaar.
Maar laat ik mijn rant iets afzwakken, want ik heb echt geen hekel aan Mustangs.
Als je een Strat en een Mustang uit dezelfde periode naast elkaar legt, zal je toch zien dat de Mustang de simpele en de mindere van de twee is.

Vanzelfsprekend. En dat zie je terug in de prijs. Maar je ziet ook dat ze uit dezelfde fabriek komen en uit dezelfde materialen zijn gebouwd. De Mustang op MP heeft zo te zien een rio palissander toets. En als je een LP en een LPjr naast elkaar legt.. :)


Gewoon een goedkoop gitaartje voor een beginnende gitarist. (Waarschijnlijk mikten ze op 12 jarige kids, vandaar de short scale.)

Fender had destijds de Music Master als budgetgitaar. De Mustang was een stap omhoog van die twee en werd geadverteerd als een 'Student guitar'. De gitaar was verkrijgbaar in twee schaallengtes en de short scale is de langere van de twee(!), de andere was driekwart. De schaal wordt nu gezien als kort, maar bij introductie was het dezelfde 'volle' schaallengte als het vlaggenschip van Fender, de Jaguar.


De wereld zit vol met fabrieken die budgetgitaartjes bouwen, maar er staat Fender op en hij is oud. Dus duwt dat de prijs omhoog, en dat vind ik onterecht.
Los daarvan is de schaallengte wel een handicap voor veel mensen, ik zou er niks aan hebben met die kolenschoppen van mij. :)

Ik snap je frustratie, maar de Mustang is meer dan dat: een cult-klassieker. De grunge-gitaar bij uitstek, gebruikt door Kurt en de jongens van Sonic Youth. Dat is de reden dat er een reissue kwam, want die kan niet tot de budgetgitaren gerekend worden.


Om niet te serieus te worden en omdat we allemaal liever plaatjes zien dan teksten lezen, gooi ik een fotootje van mijn eerste goeie gitaar, een L-serie Mustang uit 1965, door mij gekocht in 1975 voor de somma van 350 guldens, verbouwd, overgespoten, vernaggeld en verneukt, hoogstpersoonlijk de beitel in gezet en van alles mee gedaan. De body is van linde, hals van esdoorn met rio toets.
http://img3.imageshack.us/img3/7379/img0032cqa.jpg

geert1976
15 april 2011, 12:42
Ik snap de beredenering van Bert wel.

Fender kwam in de 60's met de mustang, Musicmaster, Duosonic etc., om de onderkant van de Amerikaanse markt te bedienen, waar merken zoals oa Harmony de scepter zwaaide.

De bruggen van die dingen zijn niet de fijnste en zo-ook het tremsysteem.

Ik heb wel eens op Mustangs gespeeld, het zijn geinige gitaren, maar de goedkoopheid straalt er wel een beetje vanaf.
Ik vind ze zelf qua sound schril en dun klinken.

Als ik hem vergelijk met zijn concurrent de Harmony H17 Bobkat, is de Bobkat de betere gitaar, vooral omdat die wel een volle sound heeft, mede door de veel betere elementen.

Dat de Mustang een cult gitaar is geworden, is niet te danken aan zijn uitstraling of kwaliteit, want het is te danken aan .... geldgebrek.

In de 2e helft van de jaren 80, toen grunge in opmars kwam, speelde veel bands met dergelijke gitaren, omdat ze in de States in elke "pawn shop" wel te koop waren voor 100,00 a 150,00 dollar.
Ze waren goedkoop, dus ideaal als je geen cent te makken had.

Naar belletjesgeluid waren ze niet op zoek, het ding moest braken, niet meer niet minder...

Kurt speelde graag op oude Mustangs en Epi's (ET-270) omdat ze goedkoop waren en hij geen cent te makken had.

Hendriks
15 april 2011, 12:44
Ze zijn ook gemaakt voor hele kleine handjes:( , ik heb een Japanse ri gehad , leuk als gimmick , maar niet om de hele avond op te spelen , geluid was alles behalve overtuigend en je bleef stemmen.

Pepe
15 april 2011, 12:49
Ik heb er 3 of 4 gehad, allemaal tussen begin en mid zeventig.
Vroeger was het concept budget totaal anders dan nu. Je begon met je standaard model en daar haalde je de tierelantijen van weg. Zo kan je zeggen dat een st. LP een budget custom is en een junior een budget standaard.

De mustang is gewoon een goedgebouwde Fender maar klinkt enigzins non descript door de anaemic pickps.
De scale vind ik ook te klein maar scheelt niet zoveel van een Jaguar.

geert1976
15 april 2011, 12:51
het laten braken van een Mustang/Duo Sonic is niet uitgevonden door de grunge scene trouwens.

David Byrne deed het al eind jaren 70 (laatste gedeelte van het nummer)

http://www.youtube.com/watch?v=l5zFsy9VIdM

2350
15 april 2011, 16:08
...knip... De Mustang op MP heeft zo te zien een rio palissander toets....knip...

Hoe zie je dat op een foto (of in levende lijve)?

zoon van Piet
15 april 2011, 17:07
Knap van me, he? ;)

Hij ziet er even donker en dicht uit als de mijne. Het latere Indian rosewood van Fender was lichter en streperiger.

The Bertman
15 april 2011, 18:32
Moeilijk, hoor, op het oog. Brasilian rosewood is gemiddeld wat donkerder dan andere soorten oa. Indiaas, maar onderlig zijn er heel grote verschillen, met flinke overlap. Je kan makkelijk Rio hebben wat een stuk lichter is dan Indiaas, het blijft een natuurproduct.

Neemt natuurlijk niet weg dat Brasilian in de jaren 60 helemaal niet zeldzaam was, ze kapten nog vrolijk het regenwoud leeg. De huidige zeldzaamheid is uitsluitend omdat het niet meer gekapt mag worden. Dus het is helemaal niet gek als er idd Rio op een goedkope ouwe Fender zit.

Leuk verhaal: ik moest laatst een viooltoets repareren. Die zijn altijd volgens traditie ebben of pallisander. Dit was een best mooi, maar Chinees, viooltje. Op zeker moment moest ik een deel van de toets opschuren... Bleek dus gewoon wit hout onder te zitten. Ik heb maar een potje zwart en een kwast gepakt. :D

pueblo
15 april 2011, 18:47
Leuk verhaal: ik moest laatst een viooltoets repareren. Die zijn altijd volgens traditie ebben of pallisander. Dit was een best mooi, maar Chinees, viooltje. Op zeker moment moest ik een deel van de toets opschuren... Bleek dus gewoon wit hout onder te zitten. Ik heb maar een potje zwart en een kwast gepakt. :D
komt heel vaak voor, de vioolbouwer dacht eerst ook dat mijn contrabas geeen ebben toets had, wegens redelijk goedkoop tot zijn verbazing (!) was het er wel een. oa perenhout wordt regelmatig gebruikt om als toets te dienen

zoon van Piet
15 april 2011, 19:52
Hte verschil is zo ook nauwelijks te zien. Maar omdat ie maar een paar maanden jonger is dan de mijne en de toets echt heel donker is, ga ik er van uit dat.. en ik zei erbij: 'zo te zien', beetje voorbehoud..

Destijds vind je rio palissander en honduras mahonie ook op budgetgitaren, want we hadden geen milieu. Nu is het op, zeggen ze.. maar vreemd genoeg zie je nog wel ooit braziliaans palissander als duur parket.. zonde!