PDA

View Full Version : van 6 naar + en - 12 volt



Dirk_Hendrik
14 april 2011, 19:16
Ok, ik kom er even niet uit.
Zit met een effectdoos waarin schakelend van 6 volt (4 penlites) + en - 12 volt werd gemaakt. Apparaat is mishandeld door meerdere reparateurs en het eerste dat werd gebypassed was de uitfikweerstand in de + leiding. Foute voeding, weerstand stuk, draadje eroverheen en weer diezelfde voeding... Schakelen werd gedaan op hoge frequentie met een type bekend, google niks, miniatuurtrafotje met als uitgang een mooie symmetrische + en - 12 volt. Dat trafotje is dus onprettig dood.


Daar moet dus iets op verzonnen worden. Plus 12 is simpel. Da's een 6 volt in oppompen naar een 12 volt uit met een LT1044 of een broertje daarvan. Een 2e LT1044 om uit die 12 een -12 te maken is lastiger. LT1044's kappen er bij hoger dan 9 volt ingangsspanning mee.

iemand suggesties?

nico verduin
14 april 2011, 19:26
TMA0512D:
5 Volt er in +/- 12V eruit 40mA.

Dirk_Hendrik
15 april 2011, 07:52
Lijkt zo'n geval van "als je het weet kun je het zo vinden". Bedankt Nico. Lijkt helemaal te zijn wat ik zoek!

Dirk_Hendrik
7 mei 2011, 18:13
Laatste update. Excellent!

aad
8 mei 2011, 15:12
Lijkt zo'n geval van "als je het weet kun je het zo vinden". Bedankt Nico. Lijkt helemaal te zijn wat ik zoek!

Ik zou hebben gedacht aan 2 stuks TL097, 1 voor + iets en 1 voor min iets.
Kunnen (uit mijn hoofd) vanaf een volt of 1,5 tot 11 volt werken. condensatortje, 2 instelweerstanden voor feedback, low budget spoeltje en schottky diode. En natuurlijk elcootje >= 100uF. 400mA max uit.
Maar ja, dit is wel erg mooi en simpel. Als je maar 40mA nodig hebt (of minder).

//spam mode? aan
Heb nog een aantal TL497 liggen in SO14.
spam mode? uit\\
Vandaar dat ik daar als eerste op kom haha!

Maar goed als iemand eens een power voedinkje nodig heeft, met een beetje meer componenten kan dat ook.