PDA

View Full Version : Condensator waarde voor high pass filter (Ibanez 470s)



Steelduines
14 april 2011, 18:43
Ik heb nu ongeveer een jaar een Ibanez 470s (SF470) in mijn bezit:

http://img51.imageshack.us/img51/8421/img0172mq.jpg

Hij komt uit '92 en is gemaakt in de Fujigen. Vanaf de fabriek zat er al een high pass filter op:

http://img163.imageshack.us/img163/7277/w960411.gif

Er zit nu een 330pF condensator in. Ik vind alleen dat deze iets te laat de treble weer terug laat komen. Zoals het nu is wordt hij pas bij 3/4 terug draaien van het volume mooi helder. Het klinkt echt super vooral in de 4e positie, maar ik zou graag willen dat hij al wat eerder "treble bleed". Weet iemand wat voor waarde ik zou moeten kiezen voor de condensator?

Plant
14 april 2011, 19:05
Bedenk dat de werking van deze cap ook van de kabellengte afhangt. Als je altijd dezelfde kabel gebruikt en dus dezelfde kabelcapaciteit aan de uitgang van je gitaar hebt hangen, kun je met je treble bleed cap gaan spelen. Als je ook wel eens kortere kabels gebruikt, heb je minder capacitieve belasting en hoeft ook je treble bleed minder groot te zijn en voldoet de huidige cap misschien juist wel.

Condensatorwaarden heb je in vrij grote stappen (standaard E-12 reeks voor elektronici). De eerstvolgende is 390pF, dan 470pF, 560pF, 680pF, 820pF en 1000 pF (= 1 nF). Je zult het proefondervindelijk uit moeten vogelen. Niet zo'n punt omdat condensatoren maar weinig kosten en je er via de achterkant van je gitaar zo bij kunt. Ik zou eerst eens 470 pF proberen en als je het nog niet genoeg vind 680 pF (da's al ruim de dubbele waarde die je nu hebt).

Als je een te grote waarde kiest word het geluid zelfs helderder bij terugdraaien dan het op de maximale stand is.

Steelduines
14 april 2011, 20:46
Het is nu al zo dat hij helderder wordt dan in de maximale staan. Het is dus niet zo dat de hoeveelheid treble moet veranderen het is meer het punt waar de treble er weer terug inkomt. De sound wordt nu eerst doffer en dan wat over de helft wordt hij weer wat helderder.

P.S. Ik gebruik altijd dezelfde kabel dus dat moet geen probleem zijn. Het was nog niet in me opgekomen dat de lengte van de kabel invloed had op de belasting van de capaciteit. Ik heb nog wel een langere kabel liggen, ik ga eens kijken of ik wat verschil kan horen...

G.G.
14 april 2011, 20:51
Zo een weerstandje paralel aan de cap het niet oplossen?

Plant
14 april 2011, 21:19
Zo een weerstandje paralel aan de cap het niet oplossen?

Een weerstandje is niet frequentie-afhankelijk, dat verandert het gehele regelgedrag van die volumepot.

Ik heb het echter weleens gedaan. Ik had toen een Yamaha Pacifica 112 waarvan al snel de originele volumeregelaar haperde. Ik kocht toen een vervangende 500k volumepot (ook logaritmisch), maar dat leverde ineens een wat abrupt volume regelgedrag op; een heel stuk nauwelijks verandering en dan in een kort stukje heel veel. Toen heb ik met een parallelweestandje (150k) over de treble bleed (1nF) die ik zelf al had aangebracht een geleidelijker volumeregeling gemaakt.

Orpheo
14 april 2011, 21:53
het moment waarop ie meer treble terug krijgt is dus afhankelijk van de pot zelf. je hebt dus een pot nodig met een ander verloop. edoch, het probleeeeem is... je pot is logaritmisch omdat het volumebereik van je gehoor logarimisch werkt. jij wilt een lineair verband hebben (feitelijk). dus tis kiezen of delen!

munkie
15 april 2011, 10:04
Ik heb geen bal verstand van electronica maar ik wil wel even zeggen dat je een mooie en zeldzame gitaar hebt. Staat al een tijdje op mijn verlanglijst. De enige S met een vaste brug of je moet de S classic noemen maar die heeft een andere kop. Ook niet te versmaden trouwens.

Steelduines
17 april 2011, 15:03
@Orpheo

Ja dat dacht ik ook al. Ik wil mijn volume wel logaritmisch laten, dus dan denk ik dat ik het maar zo laat...

@Munkie

Ja echt een super gitaar, heel erg veelzijdig. Lekker licht maar bakken tone en sustain. Ik heb deze gitaar voor een goed prijsje kunnen overnemen dus ik ben erg erg tevreden mee. Ik heb de brug pup vervangen door een Dimarzio Mo Joe. Binnenkort ga ik in de neck positie ook wat anders zetten. De standaard is wat te "hot" vergeleken met de dimarzio in de brug.