PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster



Flor
14 april 2011, 17:10
Hallo,
Onze gitarist speelt op een Fender Jazzmaster (J), klinkt fantastisch maar door zijn manier van spelen tilt hij als het ware heel dikwijls de snaren uit de brug. (als hij tokkelt dus). Hopelijk ben ik goed te begrijpen.
Als ik het goed voorheb is de brug niet meer origineel maar een Jaguarbrug (omdat die beter zijn).
Het ligt 100% aan zijn speelstijl (als ik er op speel, loopt ie als een trein).
Kan dit probleem worden verholpen? Misschien weet er iemand raad.
(als de snaar erafloopt, dan gaat de gitaar vals klinken of er komt en soort gejengel als de snaar er helemaal naast loopt...tja Sonic Youth is er wereldberoemd meegeworden natuurlijk)
Dank bij voorbaat voor de raad
Flor

sjoerd5
14 april 2011, 17:19
Je kunt er een Tune-o-Matic brug op zetten zoals bij de J Mascic Jazzmaster.

of zoals deze:

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0115200750

Wabbie
14 april 2011, 17:22
Ah, het oude jazzmaster probleem. Ik neem even aan dat je het hebt over een Mustangbrug ipv een jaguarbrug. Een Jaguarbrug en en Jazzmasterbrug zijn hetzelfde namelijk.
Anyway, de standaard oplossingen voor het probleem zijn :

Dikkere snaren
Neckshim (laten) plaatsen, zodat de snaren een grotere hoek maken over de brug
Een buzzstop monteren, wederom om de hoek die de snaren maken over de druk te vergroten.


Voor mijn Jazzmaster was de oplossing : Neckshim icm dikke snaren (012-056) en een set Graphtech brugzadels. Mustangbrug werkte ook, maar die bleef maar bramen krijgen waardoor ik de zadels heb vervangen.

tweng
18 april 2011, 12:28
Ik heb een mastery bridge op mijn jazzmaster gezet. Deze is werkelijk super.
Lost alle problemen op, en verbetert de klank ook aanzienlijk.
Alle bekende jazzmaster spelers gebruiken die vandaag de dag : Sonic Youth, Nels Cline, ...

Hier vind je alle info : http://www.masterybridge.com/home.html
Is niet goedkoop, maar is wel een super oplossing !

Dreverhaven
18 april 2011, 21:28
Dat is wel erg prijzig zeg. Is dat echt een verbetering op bijvoorbeeld een mustangbrug of een tune-o-matic? En waarom?

Wabbie
18 april 2011, 21:37
Ik ben er zelf nooit aan toegekomen om een mastery brug op mijn Jazzmaster te zetten, maar het schijnt wel de ultieme oplossing te zijn. Voor mij werkten graphtech zadels al goed genoeg en die zijn een heel stuk goedkoper dan een mastery brug.

Mocht ik ooit weer veel gaan optreden met mijn Jazzmaster denk ik dat ik ook nog wel een keertje een mastery erop zet. Gewoon om te kijken wat het is

Mitch
18 april 2011, 22:19
Dat is wel erg prijzig zeg. Is dat echt een verbetering op bijvoorbeeld een mustangbrug of een tune-o-matic? En waarom?
Zijn geld dubbel en dwars waard. Waarmee ik niet wil ontkennen dat er andere, goedkopere oplossingen zijn, maar dit werkt super.
Voordelen:

snaren liggen diep en kunnen er echt niet uit
snaren liggen op grote massieve stukken metaal. Wat dat voor verschil maakt moet je maar eens uitproberen met een moderne en ouderwetse (drie bronzen zadels) telecasterbrug: vollere klank, meer sustain.
behoud van al je 'achter de brug' harmonischen, in tegenstelling tot met een buzz stop. Houdt de klank véél levendiger en meer typisch Jazzmaster.
snaren liggen op ronde stukken en hebben dus geen frictie bij tremeologebruik. Hoef je van een tune-o-matic niet te verwachten.

Kortom: door de Mastery ben ik me eigenlijk pas goed gaan beseffen hoe belangrijk de brug is voor sound. Materiaal, bevestiging op de body, etc.

Dreverhaven
18 april 2011, 22:25
Duidelijk antwoord!
Ik zou er op zich wel een op m'n Jaguar willen installeren als ik het zo hoor. Het vervelende van een buzzstop, die ik een tijdje heb gebruikt, vind ik dat je tremolo pook niet meer helemaal naar beneden kan. Je kunt ook niet op de snaren achter je brug spelen en het ziet er lelijk uit. Ik heb hem er nu weer even afgehaald, maar dan mis je weer een beetje sustain en de lage E buzzt weer behoorlijk. Dat laatste is nog wel het meest vervelend. Ik heb nu overigens een Mustang brug en zat eerst te denken om tune-o-matic te proberen. Maar ja, dan heb ik straks wellicht al twee bruggen liggen waar ik niets mee doe. Zo'n Mastery is de investering dan misschien wel waard.

Mitch
18 april 2011, 23:12
Als je een heel klein beetje van die trem houdt én van sustain dan is het de investering wel waard. Ik moet toegeven dat ik er zelf pas één gekocht heb toen er één tweedehands voorbij kwam (iemand had 'm al gekocht voor een gitaar die daarna verkocht werd), maar ik denk dat ik 'm uiteindelijk ook wel nieuw zou hebben gekocht.
Mustang brug funktioneert wel, maar ook ik sloeg de snaren er wel eens uit, setje 010-052, dus al niet de lichtste.

Wabbie
19 april 2011, 09:06
Ik denk dat Mitch wel een goed punt heeft. Een mastery is volgens mij een erg goede investering in een jazzmaster/jaguar als je veel je tremolo wilt gaan gebruiken. Voor mij voldoen graphtech zadels voorlopig, maar dat komt onder andere omdat ik dikke snaren gebruik, en eigenlijk niet zo heel vaak op mijn jazzmaster speel op dit moment.

tweng
19 april 2011, 16:57
Een beetje laat om te reageren.
Ik denk dat mich alle argumenten al heeft aangehaald.
Een mastery brug maakt van een goeie jazzmaster een super jazzmaster.
Was veel geld, maar het is het zeker waard voor mij !