PDA

View Full Version : Belachelijke ruis (sE X1 + Tascam interface)



Megadeth22
14 april 2011, 16:02
Ik neem sinds een twee weken op met een sE X1 microfoon (best een goed ding) die ik in een Tascam US-144 MkII inprik. In die interface zit een phantom power geval, precies wat deze microfoon nodig heeft.
Echter, net als een jaar terug met mijn Ux2 en een Samson Q7, heb ik last van belachelijke ruis.

Er is bijna altijd wel heel lichtjes op de achtergrond ruis (door de computer / interface zelf / electriciteit in mijn kamer ofzo), maar als ik de phantom power aanzet dan wordt die ruis ineens een heel stuk harder. De ingangen staan niet te hard, ook niet op de computer.

http://soundcloud.com/beauwillemse/intro-voor-popworkshop

De acoustisch gitaar heb ik opgenomen met de microfoon.
Het rare is, is dat wanneer ik zang opneem er helemaal GEEN ruis is?! Ik snap er niks meer van. Ik ga nu eens kijken naar de instellingen van het opname programma.

Edit1: Met de zangopname is er wel ruis, maar nauwelijks hoorbaar, alleen als je 'm echt heel hard door een koptelefoon luistert.

Erik70
16 april 2011, 15:08
ik heb niet direct een oplossing voor je ruis-vraagstuk, maar wil wel even zeggen dat ik het een leuk stukje muziek vind !!

Megadeth22
17 april 2011, 12:37
Thanks haha :p
Hopelijk weet iemand de oplossing van mijn probleem.

Steven Otto
17 april 2011, 14:34
Dat hoop ik ook, want ik heb hetzelfde probleem (Tascam US122MKII)!

Trouwens, je gitaarpartij klinkt echt mooi. Hoe heb je de mic opgesteld?

jannest
17 april 2011, 14:36
geen ffecten gebruikt ?

g rig bv wil namelijk nog wel eens lekker lawaai maken

Megadeth22
17 april 2011, 14:38
Dat hoop ik ook, want ik heb hetzelfde probleem (Tascam US122MKII)!

Trouwens, je gitaarpartij klinkt echt mooi. Hoe heb je de mic opgesteld?
Tja dat is vanuit mijn kant nogal een bot antwoord; ik heb 'm gewoon voor m'n gitaar gehangen haha. Als ik goed nadenk dan schat ik zo'n 15 a 20 centimeter voor de 12e fret, de microfoon gericht net voor het klankgat.

Megadeth22
17 april 2011, 14:39
geen ffecten gebruikt ?

g rig bv wil namelijk nog wel eens lekker lawaai maken
Hmm alleen EQ en een compressor, zal eens de compressor eraf gooien en kijken of het wat scheelt.

MaxVMH
18 april 2011, 10:31
Een harde compressor kan voor een serieuze ruisvloer liggen.

Al eens geprobeerd met een andere microfoonkabel? Neem je op met een laptop? Probeer eens de voeding aan te sluiten, af te sluiten, batterij in- of uit te steken of de voeding op een andere zekering te steken. Zorg er voor dat alle andere apparaten (lichten etc) uit staan. Kan allemaal voor problemen zorgen ...

Rinze
18 april 2011, 10:44
Compressor versterkt aanwezige bijgeluiden. Voorzichtig instellen of een noise gate voor de compressor. Die je dan ook weer voorzichtig af moet stellen om ongewenste afkapperij te voorkomen.

muziekschuur
18 april 2011, 10:47
Icm een compressor. Gebruik eens een noisegate. En stel af op -40db.

Megadeth22
18 april 2011, 11:49
Top jongens, ik ga vanmiddag eens aan de slag met de voorstellen. :)

The Bertman
19 april 2011, 19:09
Ik zou goed naar de snoeren kijken, kan best een brak micsnoer zijn.

Megadeth22
29 april 2011, 12:38
Ik ben aan de slag gegaan met enkele voorstellen, en misschien ligt het aan de mic-snoer. Als ik met een EQ alles tussen de 2,5 en 5K filter, hoor ik geen ruis meer. Heel apart.. ik ga maar eens een nieuwe kabel halen en kijken wat dat scheelt.

Megadeth22
29 april 2011, 14:40
Nieuwe microfoonkabel maakte geen verschil, naar de winkel geweest om te kijken of het de microfoon zelf was, nope. Een geaard stopcontact gebruikt d.m.v. verlengkabel, nog steeds niks. Nu nog alleen een kortere USB kabel proberen en dan ligt het waarschijnlijk aan de pre-amp.

Steven Otto
29 april 2011, 15:15
Wat bij mij opviel:

Als ik op kanaal 1 de fantoom-spanning aan heb staan, dan wordt de ruis minder door de gain op kanaal 2 lager te zetten wanneer een andere microfoon aangesloten is op kanaal 2.

Megadeth22
29 april 2011, 19:13
Wat bij mij opviel:

Als ik op kanaal 1 de fantoom-spanning aan heb staan, dan wordt de ruis minder door de gain op kanaal 2 lager te zetten wanneer een andere microfoon aangesloten is op kanaal 2.
Hmm dat ga ik ook eens proberen dan.. heb 'm nu aangesloten op mijn laptop en Audacity. Kijken of het misschien de usb-voeding van de mac naar dat ding kan zijn; zal ook eens de mic gain van kanaal 1 dichtgooien. :ok:

Megadeth22
30 april 2011, 16:32
Fuck yeah! De oude audio-interface (dat Tascam geval) bleek dus gewoon ruk. Een nieuwe gekocht die 1,5 keer zo goedkoop was, en deze werkt perfect. Clipje in sounds van het geluid :)